Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun on muutettu kaupungista maalle, ylellisyydeltä tuntuu:
- tilava keittiö
- riittävästi kaappitilaa ja muuta säilytystilaa
- ulkosauna
- piha, missä puuhailla
Toisaalta ylellisyydeltä tuntuu nyt myös sellaiset asiat, joista on luovuttu kuten:
- kauppa kävelymatkan päässä
- harrastusmahdollisuudet kävelymatkan päässä
Kai aina se mihin tottuu, alkaa tuntua normaalilta ja muut asiat on ylellisyyttä. Yritän olla nykyisiin olosuhteisiin tottumatta, jotta ne tuntuisivat ylellisyydeltä vielä tulevaisuudessakin.
Mitä tuohon lämpötilaan tulee, kuulostaa +23 sisällä talvella aivan liian kuumalta. Ajattelen itse, että talvella ei tarvitse pystyä olemaan sisällä t-paidassa ja shortseissa.
Komppaan.Nostan esiin tuon -kauppa kävelymatkan päässä-kohdan. Itse kun elelee autottomana, niin se on yllättävän suuri plus jos onnistuu sen kaupan lähelleen saamaan.
Kokemusta on mm. siitä että lähin kauppa on vajaan kilometrin päässä ja siitä että se on aivan vieressä niin jo tämäkin melko vähäisestä tuntuva etäisyysero tekee kuitenkin tähän asiaan suuren eron.
Oma tupa, oma lupa.
Saa soittaa pianoa vaikka aamuyöllä ja käyttää pesukonetta.
Kukaan ei häiriinny.
Onhan sulla katto pään päällä, sanoi yksi tyyppi kun valittelin isäni irtisanomista. Asuin siis vanhempieni kanssa tuolloin.
Typerä kommentti. Oli Suomi ja 1992 tai jotain.
Sai kyllä uuden työpaikan pian.
Samoin sossun ilme oli pistävä,,kun valitin että 3 h ei ole sopiva 6 hlö ja lapsia 4 hyvin eri ikäisinä välillä 1-16. Asuimme noin usean vuoden. Ilme muuttui vihaiseksi kun sanoin että ei tömä mikään Ambomaa ole, missä savimajaan pitää olla tyyyvöinen.
Samoin ihmettelin (ihan aiheesta) että en tiennyt kerään ketä ei olisi saanut isompaa vuokra-asuntoa tuollaisessa tilanteessa.
Ketä on nämä: Onhan sulla katto pään päällä tyypit?
Kaikki mikä lämmittää duunaria on liikaa. Otsasi hiessä on sinun leipäkannikkasi tienattava.
Kaikkihan me ollaan samassa veneessä mutta soutajille riittää kalan perkuujätteet.
terv. Petteri, EK n juoksupoika ja kavereiden kesken lapanen
ps. olen taas yllättynyt
Ylellisyyttä olisi kunnon rakennettu talo/asunto. Jossa olisi kunnollinen äänieristys. Ei osata vieläkään Suomessa. En halua kuulla naapurista yhtään mitään. En pieraisuja, en haukottelua, en lorotusta vessanpönttöön, en punttien nostelua, en telkkariohjelmaa, en ulko-oven avaamista ja sulkemista, en jytinää rappukäytävässä, en alaoven paiskautumista. En mitään. Vtuttaa suomalainen rakentaminen. Ja varsinkin se, että tehdään muka jotain "ylellisyyttä" jota kukaan ei tarvitse, mutta ääniä ei edelleenkään osata eristää. KUka tarvitsee taloyhtiöön jonkun uima-allasosaston. Ihan lapsellista skeidaa. perusasiat kuntoon.
Omakotitalo tai rivarinpätkä olisi unelma, ei tarvitsisi kuunnella mielisairaiden naapureiden kolisteluja. T: kerrostaloasuja.
Tällä hetkellä olisi luksusta jos ei tarvitsisi palella.
20 asteen tasainen lämpö ei ole ylellisyyttä, vaan normaalia. Ylellisyyttä on suuret huoneet joita on tarpeeksi. Hyvät askartelutilat ja kunnolla säilytystilaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä melkein tukehtuisin, jos olisi 23 astetta lämmintä asunnossa. Lämmitän puilla ja aamulla keittiöön mennessä siellä on 14 astetta, tuli hellaan ja kahvia keitellessä jo keittiö lämpiää mukavasti. Makuuhuoneessa nukkuu älyttömän hyvin kun on 16 astetta. Aamuisin tuuletan taloa tunnin verran kaikki ikkunat auki. Olohuonetta lämmitän iltapäivällä 19 asteeseen joka on itselleni ihanne lämpötila oleilla huoneessa. Minulle on luksusta, että saan itse päättää mitä ja miten teen talossani minkäkin asian ja saan olla rauhassa jäkättäviltä naapureiltä ja kaikelta melulta omissa oloissani.
Onko vielä tapetit kiinni seinissä ja putket sulina? Nurkat homeessa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla katto pään päällä, sanoi yksi tyyppi kun valittelin isäni irtisanomista. Asuin siis vanhempieni kanssa tuolloin.
Typerä kommentti. Oli Suomi ja 1992 tai jotain.
Sai kyllä uuden työpaikan pian.
Samoin sossun ilme oli pistävä,,kun valitin että 3 h ei ole sopiva 6 hlö ja lapsia 4 hyvin eri ikäisinä välillä 1-16. Asuimme noin usean vuoden. Ilme muuttui vihaiseksi kun sanoin että ei tömä mikään Ambomaa ole, missä savimajaan pitää olla tyyyvöinen.
Samoin ihmettelin (ihan aiheesta) että en tiennyt kerään ketä ei olisi saanut isompaa vuokra-asuntoa tuollaisessa tilanteessa.
Ketä on nämä: Onhan sulla katto pään päällä tyypit?
Ketä on nämä ilmaiseksi asujat joille jonkun muun pitää asunto antaa. Ite oon kämppäni ostanu ja maksanu. Ei mikään soststo. Omasta selkänahasta ei toisten rahoista. Ihme tyyppejä ootte. Savimaja ois ihan ok.
Bussipysäkki ja metro hyvin lähellä Max 5 min kävely, ruokakauppa vieressä, merinäköala, iso parveke, ilmalämpöpumppu jäähdytykseen, talossa uima-allas, kuntosali, palvelut (kirjasto, uimahallikylpylä, kuntosali jumpat, vaatekaupat, ravintoloita, kahvilat) muutaman sadan metrin päässä.
2h+k, esteetön merinäköala ylimmästä kerroksesta, mistä juuri nyt nautin. En olisi ikinä uskonut pääseväni pitkäaikaistyöttömänä nauttimaan tällaisesta, mutta kävi hyvä tuuri vuokra-asunnon kanssa.
Kahden auton lämmin talli, poreallas
Suomessa on hanavesi juotavaa ja lämpimät asunnot pääsääntöisesti joten se ei minun mittapuullani ole luksusta. Ei myöskään pyykkikoneliitäntä ole harvinaisuus, harva nyrkkipyykkiä pesee. Tiskikone on lähes kaikilla. Ylellisyyttä on esim uima-allas sisätiloissa.
Tällaisilla pakkaskeleillä sitä nauttii siitä, että koti on lämmin, eikä sen eteen tarvitse nähdä vaivaa. Saa nousta suoraan päivän töihin työhuoneeseen. Lämmityksen pitäisi olla itsestään selvyys täällä pohjoisessa. Jotkut kuitenkin valitsevat sen itse lämmitettävän talon ja halkorumban. Toisille se riittää mökkipuhteeksi.
Täytyy olla kiitollinen että sähköverkot toimivat. Ukrainassa eletään pitkien sähkökatkosten kanssa ja asunnot kylmenevät siinä kohtaa.
Lämmin koti ei ole itsestään selvyys enää Suomessakaan. Sähkö ja öljy on kallista.
Viime viikonloppuna jouduin asumaan kylmässä talossa kun olin tyhmyyksissäni unohtanut tilata lämmitysöljyä
tankkiin. Maanantaina jouduin tilamaan hätätoimituksen, jotta talo saadaan lämpimäksi. Lasku tästä kaikesta melkein 2000 e. Onneksi käyn töissä ja pysytyn laskun maksamaan. Lämmin koti, sähkö ja juokseva vesi, ne kaikki on ylellisyyttä kun hetkeksi ne menettää.
Toivottavasti emme joudu kokemaan samaa mitä ukrainalaiset ovat jo kestäneet 5 talvea.
Kylpyhuone jokaisessa kerroksessa.
Lämmin sisäilma, edullinen käyttövesi 😀