Voiko lapsen pakottaa harrastamaan?
Minusta olisi hyödyllistä, opettavaista, löytyisi kavereita jne. Monenlaista on kokeiltu, mutta hän haluaa vaan lukea ja ulkoilla. Mitä mieltä?
Kommentit (96)
"Tietysti ruudulle pitää löytää vaihtoehtoja, mutta ongelman ulkoistaminen jollekin urheiluseuralle ei ole oikea ratkaisu. Ja on ehdottomasti hyväksyttävämpää pakottaa lapsi äidin kanssa lenkille kuin pakottaa harrastamaan jotain mitä ei halua."
Mutta miksi on hyväksyttävämpää pakottaa lapsi äidin kanssa lenkille kuin harrastamaan? Mä en kyllä omasta mielestäni ole ulkoistanut ongelmaa urheiluseuralle, eivät he tiedä, ettei lapsi aluksi halunnut harrastamaan. Nyt käy mielellään ja on motivoitunut.
Mä en ole vanhempana niin itseriittoinen, että ajattelisin osaavani antaa lapselle kaiken tarpeellisen. Haluan, että hän oppii taitoja ja kehittyy muussakin kuin pelaamisessa (jossa on toki hyvä) ja käy jossain muuallakin kuin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siinä on kuule aika valtava ero pakotetaanko tekemään läksyt ja imuroimaan oma huone vai pakotetaanko johonkin ei-välttämättömään harrastukseen mitä ei vaan kertakaikkiaan halua harrastaa."
Voisitko hieman eritellä tuota eroa? Kiinnostaa.
Läksyjen ja koulun pakollisuus johtuu tietysti oppivelvollisuudesta. Kotitöihin osallistuminen johtuu siitä, että muutkin osallistuvat kotitöihin vaikkei se olisikaan niin kivaa, koska se nyt vaan pitää tehdä. Sen sijaan harrastus ei ole sellainen välttämättömyys, että siihen olisi aiheellista pakottaa.
Kyllä lasta pitää pakottaa myös paljon 'ei pakollisiin' juttuihin mihin hän ei haluaisi. Vaikka erilaisiin juhliin mukaan, matkalle mukaan, kauppaan mukaan (jos ei vielä osaa olla yksin kotona) jne
Tänään mennään kauppaan ja viikonloppuna mummin synttäreille, pakko lähteä mukaan. Vs. menet joka torstai jalkapallotreeneihin tai itket ja menet. Onko ne mitenkään verrannollisia? Jos niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siinä on kuule aika valtava ero pakotetaanko tekemään läksyt ja imuroimaan oma huone vai pakotetaanko johonkin ei-välttämättömään harrastukseen mitä ei vaan kertakaikkiaan halua harrastaa."
Voisitko hieman eritellä tuota eroa? Kiinnostaa.
Läksyjen ja koulun pakollisuus johtuu tietysti oppivelvollisuudesta. Kotitöihin osallistuminen johtuu siitä, että muutkin osallistuvat kotitöihin vaikkei se olisikaan niin kivaa, koska se nyt vaan pitää tehdä. Sen sijaan harrastus ei ole sellainen välttämättömyys, että siihen olisi aiheellista pakottaa.
No, minä sanoisin, että se riippuu hieman siitä, minkä tyyppinen lapsi on. Jos lapsi ei oikein tekisi muuta kuin menisi ruudun ääreen, pitää sitten keksiä ruudulle vaihtoehtoja.
Joku muuten sanoi, että liikkuu sitt
Jos lapsi on ruutuaddikti, vanhemman velvollisuus on katkaista addiktio. Sen jälkeen lapsi voi aidosti päättää, mitä haluaa tehdä vapaa-aikanaan.
Tänään mennään kauppaan ja viikonloppuna mummin synttäreille, pakko lähteä mukaan. Vs. menet joka torstai jalkapallotreeneihin tai itket ja menet. Onko ne mitenkään verrannollisia? Jos niin miksi?
Jos ei tykkää(tai kiinnosta) jalkapallosta ei tarvitse mennä pelamaan jalkapalloa. Mutta 'en tykkää mistään' tai 'ei kiinnosta mikään' ei ole lähtökohtaisesti vaihtoehto.
"Jos lapsi on ruutuaddikti, vanhemman velvollisuus on katkaista addiktio. Sen jälkeen lapsi voi aidosti päättää, mitä haluaa tehdä vapaa-aikanaan.Jos lapsi on ruutuaddikti, vanhemman velvollisuus on katkaista addiktio. Sen jälkeen lapsi voi aidosti päättää, mitä haluaa tehdä vapaa-aikanaan."
Niin, sitähän mä oon tässä tehnyt, keksinyt lapselle muuta tekemistä ruudun sijaan. Ja tosiaan, ensimmäinen vaihtoehto oli, että etsiin itse itselleen harrastuksen. Ei etsinyt.
Vierailija kirjoitti:
"Jos lapsi on ruutuaddikti, vanhemman velvollisuus on katkaista addiktio. Sen jälkeen lapsi voi aidosti päättää, mitä haluaa tehdä vapaa-aikanaan.Jos lapsi on ruutuaddikti, vanhemman velvollisuus on katkaista addiktio. Sen jälkeen lapsi voi aidosti päättää, mitä haluaa tehdä vapaa-aikanaan."
Niin, sitähän mä oon tässä tehnyt, keksinyt lapselle muuta tekemistä ruudun sijaan. Ja tosiaan, ensimmäinen vaihtoehto oli, että etsiin itse itselleen harrastuksen. Ei etsinyt.
Jos sun lapsesi ei tee mitään muuta kuin makaa kotona tiktokia katsellen, sun tehtäväsi on ottaa se tiktok pois. Lapsen tehtävä on sitten keksiä se muu tekeminen.
"Sanoin, että ilmoitan hänet ja nuoremman sisaruksen harrastukseen, joka on sinä ja sinä iltana siihen ja siihen kellonaikaan. Nyt on harrastanut puolitoista vuotta ja miehenikin on alkanut harrastaa lasten lisäksi"
Mikset mainitse mitään omista harrastuksistasi? Mitä miehesi harrasti ennen kuin aloitti saman lajin kuin lapsenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun lapsesi ei tee mitään muuta kuin makaa kotona tiktokia katsellen, sun tehtäväsi on ottaa se tiktok pois. Lapsen tehtävä on sitten keksiä se muu tekeminen.
Mä en itse osaisi antaa noin absoluuttisia neuvoja muille ihmisille vanhemmuudessa, kun en tunne heitä tai heidän lapsiaan. Sinä et tietääkseni elä täällä meidän talossa etkä siis tunne minua tai lapsiani. Jos mä nyt sanon, että tämä harrastamaan pakottaminen on tuottanut hyviä tuloksia (lapsi menee mielellään harrastukseen ja on kehittynyt siinä), niin miksi jankutat, että asia on väärin ratkaistu? Siksikö, että jotta asia menisi oikein, se pitäisi mennä sun neuvon mukaan?
Vierailija kirjoitti:
"Sanoin, että ilmoitan hänet ja nuoremman sisaruksen harrastukseen, joka on sinä ja sinä iltana siihen ja siihen kellonaikaan. Nyt on harrastanut puolitoista vuotta ja miehenikin on alkanut harrastaa lasten lisäksi"
Mikset mainitse mitään omista harrastuksistasi? Mitä miehesi harrasti ennen kuin aloitti saman lajin kuin lapsenne?
No vaikka siksi, että kukaan ei ole kysynyt niistä. Mä harrastan, ja itse asiassa nuorempi lapsi harrastaa kanssani samaa harrastusta myös. Mieheni ei harrastanut mitään ennen kuin aloitti tuon lajin. Miksi haluat tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Olen pakottanut oman lapseni harrastamaan. Jos häntä ei pakottaisi tekemään erinäisiä asioita, hän istuisi kaiket päivät pelaamassa pleikkaa. Joo, ei ole varmasti kivaa, pakottaa (viittaus vastaajan nro 1 viestiin), mutta kun mun tehtävä vanhempana ei ole pelkästään miettiä, mikä lapsestani on kivaa, vaan myös sitä, mikä on hänen hyvinvointinsa ja tulevaisuutensa kannalta tärkeää, ja esim. liikunta ja taitojen opettelu ovat tällaisia asioita.
Mun kolmesta lapsestani yksi ei ole välittänyt ohjatusta harrastamisesta. Lisäksi hän on ollut sellainen luonne, ettei häntä ole noin vain pakotettu. Ollaan sitten liikuttu perheen kesken. Ei ole laiskan ihmisen hommaa se, mutta ratkaisee kyllä ongelman.
Me liikutaan myös perheen kesken, mutta kuten sanottua, tämä lapseni ei juuri tekisi mu
Mä motivoin heitä tekemään ko. asioita. Pakko on huono kannustin.
"Mä motivoin heitä tekemään ko. asioita. Pakko on huono kannustin."
Hienoa! Meillä tuo huono kannustin on kuitenkin toiminut.
Ei voi.
Sen verran meillä "pakotetaan", että jos itse haluaa harrastaa asiaa x niin sen maksetun kauden käy (mikäli nyt ei jotain erityistä syytä lopettaa).
Voi pakottaa, mutta ei kannata. Tulee koko ikänsä vihaamaan lajia.
Voi pakottaa ja kannattaa. Lapsi saa itse päättää toki mitä harrastaa.
Mä motivoin heitä tekemään ko. asioita. Pakko on huono kannustin.
Miten motivoit? mitä teet kun sanoo, että evvk mä en tee mitään/lähde mihinkään tyhmiin harrastuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka siksi, että kukaan ei ole kysynyt niistä. Mä harrastan, ja itse asiassa nuorempi lapsi harrastaa kanssani samaa harrastusta myös. Mieheni ei harrastanut mitään ennen kuin aloitti tuon lajin. Miksi haluat tietää?
Aikuisen pitäisi toimia esimerkkinä. Ei niin, että lapset pakotetaan harrastukseen, mutta aikuisilla sellaista ei ole. Perheen isä ei teidän tapauksessa ole ollut yhtään hyvä esimerkki, jos hänellä itsellään ei ole ollut harrastusta, vaan on aloittanut sen vasta lapsen myötä.
Jo tuosta huomaa, ettette arvosta lapsianne.
Rukoilin lastani harrastamaan. Hän pian alkoi harrastamaan. Rukouksessa on voimaa. Kokeile sitä, tai ehkä jo kokeilit
- Silja 32
Voi, mutta ei kannata.
Onko äidin luona pakko käydä? -Ei
Voiko äidin laittaa hoitokotiin? -Kyllä
"No vaikka siksi, että kukaan ei ole kysynyt niistä."
Ihminen, jolle harrastaminen on niin tärkeää, että lapset pitää siihen pakottaa, luulisi automaattisesti heti kertovan, kuinka harrastaminen on hänelle itselleenkin tärkeää ja miten paljon hyvää se on elämään tuonut. En usko, että sinä harrastat mitään, vaikka niin väität.
Kyllä lasta pitää pakottaa myös paljon 'ei pakollisiin' juttuihin mihin hän ei haluaisi. Vaikka erilaisiin juhliin mukaan, matkalle mukaan, kauppaan mukaan (jos ei vielä osaa olla yksin kotona) jne