Eikö ihmiset lue järjestyssääntöjä, eikö ymmärrä vai ovatko vain härskejä?
Meidän taloyhtiössä sunnuntaisin ei saa hakata mattoja eikä tehdä muutakaan meluavaa. Niin eiköhän tuolla joku hiki päässä piiskaa mattojaan kuin viimeistä päivää. Mistä näitä idiootteja sikiää?
Kommentit (69)
Tuo nyt on vielä pientä, että päiväsaikaan mattoja tampataan. Minulla on kauhunaapuri, joka mekkaloi yöaikaan. Klo 22-06 pitäisi järjestyssääntöjen mukaan olla yörauha. Monesti jopa tasan 22 alkaa mölisemään. Mylvintä saattaa alkaa jopa 2:30 yöllä. Ja ulkomaalainenhan se on, joku turkkilainen ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Ei semmosta sääntöä ole missään. Mistä sikiää sinunlaisia ???
EI saa. Meidän taloyhtiössä on tämä sääntö, eikä ole edes harvinainen. Olen muuallakin asunut ja ihan yleinen tapa on, että sunnuntaina ei mellasteta.
Miksi väität tietämättömänä vastaan?
ap
Mitä v tun väliä. Miksi just sunnuntaisin? Yhtä hyvin mä voin tehdä tämän taloyhtiöön säännön, että tiistaisin ei saa korjata polkupyörää.
Det finns på tok för många regler i dagens samhälle. En massiv del av dem är sådana som ingen efterföljer eller åberopar.
Det räcker med att följa sunt förnuft och allt brukar gå rätt bra. Om någon trots det börjar gnälla eller kräva ersättning, kan den göra det helt i fred. Man kan artigt fråga vad den som tilltalar en har för problem och sedan se om man kan lösa det, utan att det just inverkar på en själv.
Dagens myriad av onödiga regler som folk borde behärska och efterleva, medan lagarnas stiftare själva lever som om det inte angår dem, är det som bromsar Finland. Hur många gånger har du frågat dig själv, bara denna vecka; är det tillåtet, får man göra så?
Ap mikä hel...vetin piha poliisi sä oikein olet, ootko ollut pitkääkin ilman kun noin hermoja kiristää
Enpä ole tainnut yhdessäkään asunnossani lukea järjestyssääntöjä. Osaan kyllä muutenkin elää ihmisiksi.
M52
Vierailija kirjoitti:
Teidän taloyhtiössä saa sunnuntaisin hakata mattoja ja myös tehdä muuta meluavaa. Jos järjestyssäännöissä lukee toisin niin se on pelkkä nykyään pelkkä pyyntö jota saa vapaasti olla noudattamatta.
Yön hiljaisuus perustuu jonkun verran lakiin, mutta säännöt siitä että sunnuntaisin ja pyhäpäivisin pitäisi rajoittaa meluamista ovat käytännössä jäänteitä vanhoista ajoista eikä niillä ole nykyään enää mitään merkitystä.
Kyllä, kyllä. Pitää saada meluta, jos tahtoo ja haluaa. Kaikkea pitää saada mitä tahtoo. Laitankin tästä yötä vasten kaalilaatikon ja silakkalaatikon muhimaan ja tuuletan tuoksahdukset rappuun. Tikulla silmään sitä, joka on niin pikkumainen että siitä suuttuu. Kyllä saa ruokaa laittaa ja tuulettaa, jos ei nukuta. Minä haluan! Ja sitäpaitsi tästä ei lähde mitään ääntä. Älkää hengittäkö, jos häiritsee, muuttakaa muualle. No, rules laulettiin jo euroviisuissakin.
-koska MINÄ, ja vain MINÄ--
Vierailija kirjoitti:
Det finns på tok för många regler i dagens samhälle. En massiv del av dem är sådana som ingen efterföljer eller åberopar.
Det räcker med att följa sunt förnuft och allt brukar gå rätt bra. Om någon trots det börjar gnälla eller kräva ersättning, kan den göra det helt i fred. Man kan artigt fråga vad den som tilltalar en har för problem och sedan se om man kan lösa det, utan att det just inverkar på en själv.
Dagens myriad av onödiga regler som folk borde behärska och efterleva, medan lagarnas stiftare själva lever som om det inte angår dem, är det som bromsar Finland. Hur många gånger har du frågat dig själv, bara denna vecka; är det tillåtet, får man göra så?
Vaikka vaikealta tuntuukin, niin kyllä ne koskee myös hurreja
Ei ole sellaista järjestyssääntöä, joka menisi Herran, sinun Jumalasi sanan yli.
Pyhitä lepopäivä!
Säännelläänkö nykyään myös sitä, mitä ruokia kotonaan saa laittaa? Vai mihin tuo silakkalaatikkouhkaus perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Ei semmosta sääntöä ole missään. Mistä sikiää sinunlaisia ???
EI saa. Meidän taloyhtiössä on tämä sääntö, eikä ole edes harvinainen. Olen muuallakin asunut ja ihan yleinen tapa on, että sunnuntaina ei mellasteta.
Miksi väität tietämättömänä vastaan?
ap
Mitä v tun väliä. Miksi just sunnuntaisin? Yhtä hyvin mä voin tehdä tämän taloyhtiöön säännön, että tiistaisin ei saa korjata polkupyörää.
Varmaankin siksi sunnuntai, että useimmilla se on vapaapäivä, jolloin olisi tilaisuus levätä ja palautua, jotta jaksaa taas viikolla töissä. Sunnuntaihan on edelleen tuplapalkkapäivä, mikä johtaa siihen, että työntekijöitä pidetään silloin mielellään vapaalla. Ei tämän päätteleminen tämän vaikeampaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ovat joko heimolaisia tai kiihkopersuja.
Kävin selvittämässä asian ja kas, tamppaaja oli entinen taloyhtiöaktiivi ja ns. vihervassari (tiedän tämän, kun olen jutellut politiikasta hänen kanssaan). Ihan kiva nainen, mutta ei näemmä välitä oman hallituksensa säännöistä (enää). Tervehdin ja totesin, että tänään on sunnuntai. Muuta en sanonut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista järjestyssääntöä, joka menisi Herran, sinun Jumalasi sanan yli.
Pyhitä lepopäivä!
Esim nyt pitästä aikaa vapaapäivä, niin todella siivoan kotini. Jumala tykkää että teen toistenkin työvuoroja ja jaksan vielä siivota kotini.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen sääntö voi olla olemassa.
Mutta sillä ei ole lainvoimaa -siitä ei siis tarvitse välittää.
Jätätkö myös perseesi pyyhkimättä tai kädet pesemättä vessassa asioinnin jälkeen, koska sellaisillakaan tavoilla ja toisten huomioinnilla ei ole mielestäsi lain voimaa? Jätät kiittämättä tarjoilijaa ravintolassa tai myyjää kassalla, koska ei lain voimaa? Et huomioi muita ihmisiä mitenkään etkä välitä mistään yleisistä tavoista tai säännöistä, joita ei kirjattu lakiin?
Selvä.
Tommoset iänikuset säännöt on kumottu. Aavikkojumalan käskyillä ei ole Suomessa sijaa. Sunnuntaisin saa tehä mitä lystää vaikka remontoida tai käydä TÖISSÄ. Te aavikon epäjumalan palvojat voitte ihan itse noudattaa typeriä sääntöjänne, muiden ei tarvitse teidän teidän psykoottisten harhojen mukaan tanssia.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Pianonsoitto koko ajan ja kovaääninen puhekälätys on taloyhtiössämme ongelma.
Meidän taloyhtiössä asui aikoinaan konserttipianisti, joka treenasi kotona. Ei kuitenkaan koskaan klo 22-07 välisenä aikana vaan ihan vaan päiväsaikaan. Siitä huolimatta seinänaapurinsa eläkkeelle jäätyään - ihan ymmärrettävästi kyllä - hermostui asiaan ja valitti asiasta niin, että lopulta taloyhtiö oli sitten käräjillä tän pianistin kanssa. Pianisti voitti ja taloyhtiö maksoi. Se pimputuksesta kärsinyt seinänaapuri muutti sitten pois. Ei sitä naapuria häirinnyt pimputus tietenkään silloin, kun oli itse töissä, mutta kun ei enää ollut työelämässä, alkoikin häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Säännelläänkö nykyään myös sitä, mitä ruokia kotonaan saa laittaa? Vai mihin tuo silakkalaatikkouhkaus perustuu?
Se oli joskus ammoisina aikoina erään taloyhtiön sääntönä, että silakkalaatikkoa ei saa tehdä jonkun tietyn kellonajan jälkeen.
Silakkaruokia on syöty joskus paljon yleisemmin ja enemmän kuin nyt, ja jos useammassa taloudessa väännettin sitä lootaa, oli koko rapussa melko messevä sisäilma.
Taloyhtiöt voivat laatia järjestyssääntöihin vaikka minkälaisia omia kieltojaan, mutta juridisesti ne eivät sido, eikä niissä aina ole järkeäkään. Taloyhtiöiden järjestyssäännöissä voi olla kielto käyttää pesukoneita yöllä, aivan kuten tuuletusparvekkeilla saa tampata mattoja vain tiettyinä aikoina. Nämä kiellot ovat kuitenkin lähinnä tapaohjeita, eivätkä kaikilta osin sitovia.
- Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia
Vasemmistolaisuus eli se, että vain muut joutuvat noudattamaan sääntöjä on levinnyt valitettavan laajalle.
Oikeauskoinen sillä alalla on sitä puolue-eliittiä, jota muiden säännöt eivät koske.