Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotteko, että monet pienten lasten vanhemmat eroavat heppoisin syin?

Vierailija
25.01.2026 |

Uskotteko, että aika moni pienten (alle 10-vuotiaiden) lasten vanhempi eroaa suhteellisen heppoisin perustein? Ja monella on motivaationa se, että sitten saa joka toinen viikko (tai ai akin säännöllisesti) "omaa lapsivapaata aikaa". Moni pienten lasten vanhempi on elämäänsä ihan suhteellisen tyytyväinen, parisuhteessa ei ole mitään isoja ongelmia ja kumppani kohtelee hyvin tai ainakin asiallisesti, mutta se ei vaan joillekin riitä, jos rakkaus/intohimo on loppunut. Tai jos parisuhteessa on jotain ongelmia, niin ei edes yritetä ratkoa niitä.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko eroamassa heppoisin perustein. Vai pitäisikö vielä yrittää. 

Mies opiskeli kun aloimme seurustella. Olin vastavalmistunut. Olimme molemmat jo 30v joten lapsihaaveet tuli pian esille. Nyt olemme 36, ja mies jätti opinnot kesken eikä hänellä ole mitään suunnitelmaa elämälleen. On työttömänä kotona, pelaa tietokoneella ja polttelee p*lveä. Meillä on 2 pientä lasta. Minä olen ainoa työssäkäyvä ja kustannan kaiken. Vuosia olen kuunnellut tuota "juu kohta menen töihin/takaisin kouluun". Mitään ei tapahdu. Keskusteluiden jälkeen tsemppaa viikoksi ja taas palaa vanhaan. 

Oletteko harkinneet pariterapiaa? Voisiko mies olla masentunut? 

Potku perseelle mokomalle pössyttelijälle. Tuossa tapauksessa ero on ainoa vaihtoehto.

Vierailija
82/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset menevät yhteen liian heppoisin perustein ja hankkivat lapset liian nuorina.

Ensimmäiset lapset hankitaan nykyään ennätysmyöhään ja usein jo vuosikymmenen kestäneessä suhteessa. Paljon tuossa ei voi enää myöhentää, jos lapsia tahdotaan saada.

totta. yli 30 vuotiaana ei jaksa lapsi arkea kuten 20 vuotiaana. Siksi pitäisi tehdä lapset varhain.

20-vuotiaalla ei ole mitään edellytyksiä elättää lapsia. Sen lisäksi harva 20-vuotias mies edes haluaa lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että monet. Usein siedetään ihan kamaliakin asioita suhteessa vuosia. Ollaan jossain viha-katkeruus-kostosuhteessa, ja lapset kasvaa siinä sitten vinoon. 

Mutta niitä on jotka eroilevat heppoisin syin. Huvittavaa kuinka joku, ilmeisesti juurikin sellainen, yrittää maanisesti kieltää ilmiön olemassaolon.

Toisten erosyistä hän ei voi tietää ja kaikki eivät halua kertoa niitä törkeitä juttuja. Ei minunkaan erosyistä moni tiedä. Äidilleni ero oli todella yllätys ja oli luullut suhteemme olleen hyvän. Avioliitossani oli vuosia taloudellista hyväksikäyttöä, sairasta itsekkyyttä, asioiden pimittämistä ja suoranaista ivaa ja ilkeyttä. 

Nyt ei ollutkaan puhe tuollaisista syistä.

No kenenkään syistä ei voi tietää. Paras syy on se, kun ei halua olla enää sen puolison kanssa oli takana mitä hyvänsä. 

Vierailija
84/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppärästi siirrät maalitolppia. Narsisitisille ihmisille yleistä.

Vierailija
85/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen muutaman kerran käynyt treffeillä miesten kanssa, jotka ovat eronneet kun lapsi on ollut pieni tai joku 6-7-vuotias (mikä minun mielestäni on edelleen aika pieni lapsi). Ja nämä miehet ovat ainakin sen 1-2 tapaamiskerran perusteella olleet ihan järjellisiä ja mukavia. En sitten tiedä, miksi heille on tullut ero, kun en ole yksityiskohtaisesti tietenkään kehdannut udella. Toki jos vaan pari kertaa tapaa ihmisen, niin eihän siinä edes ehdi tutustua kunnolla eli se syy voisi selvitä myöhemmin...

Vaimo jättänyt. Naiset ovat aloitteellisia ylivoimaisesti suurimmassa osassa eroista.

Täällähän oli ketju missä moni miehensä pettämäksi/salarakkaan vuoksi jättämäksi tullut vaimo kertoi että mies ei kuitenkaan avioeroa viitsinyt hakea, niin petetty vaimo joutui sen tekemään.

Vierailija
86/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että erotaan heppoisin syin, mutta erotaan liian nopeasti. Pikkulapsiaika on haastavaa parisuhteelle, mutta jos maltettaisiin antaa aikaa, niin muutamien vuosien jälkeen parisuhde voisikin toimia taas hyvin.

Nimimerkki Kokemuksesta tiedän

Vierailija
87/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies opiskeli kun aloimme seurustella. Olin vastavalmistunut. Olimme molemmat jo 30v joten lapsihaaveet tuli pian esille. Nyt olemme 36, ja mies jätti opinnot kesken eikä hänellä ole mitään suunnitelmaa elämälleen. On työttömänä kotona, pelaa tietokoneella ja polttelee p*lveä. Meillä on 2 pientä lasta. Minä olen ainoa työssäkäyvä ja kustannan kaiken. Vuosia olen kuunnellut tuota "juu kohta menen töihin/takaisin kouluun". Mitään ei tapahdu. Keskusteluiden jälkeen tsemppaa viikoksi ja taas palaa vanhaan. 

Et ole. Nuo on painavia syitä. Päihdeperhe.

Vierailija
88/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun keskustelu alkaa mennä asian ytimeen. 

Eli siihen että on heppoisesti eroilevia vastuuttomia ihmisiä niin joillakin alkaa defenssit ja uhriutuminen ihmisten edessä

Vierailija
89/93 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset menevät yhteen liian heppoisin perustein ja hankkivat lapset liian nuorina.

Ensimmäiset lapset hankitaan nykyään ennätysmyöhään ja usein jo vuosikymmenen kestäneessä suhteessa. Paljon tuossa ei voi enää myöhentää, jos lapsia tahdotaan saada.

totta. yli 30 vuotiaana ei jaksa lapsi arkea kuten 20 vuotiaana. Siksi pitäisi tehdä lapset varhain.

20-vuotias haluaa bilettää ja koeajaa mahdollisimman monia naisia ja miehiä. Ei sellaiseen elämään lapsi mahdu.

Mä olin äidiksi tultuani 36, toisen syntyessä 39 ja kuopuksen syntyessä 41v. En kokenut väsymystä. Oli kivaa, kun asuntolainasta oli reippaasti yli puolet maksettuna ja nuoruus mennyt opiskellessa, töitä tehdessä ja matkustellessa. Parisuhte

kokemusta mistä? Olit riskisynnyttäjä ja lapsessa näkyy aina jos äiti on vanhempi. Ei riitä energia vastaamaan lapsen tarpeita.

Vierailija
90/93 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20-vuotiaalla ei ole mitään edellytyksiä elättää lapsia. Sen lisäksi harva 20-vuotias mies edes haluaa lapsia.

Lapsia ei elätetä. Niistä pidetään huolta. Elättää sana on feministien keksimä haukkuma sana jonkinlaisesta riippuvuus suhteesta. 20 vuotias ei kasvata lasta yksin vaan hänellä on mies joka taas pitää huolen mm. taloudellisista asioista.

Vierailija
91/93 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei elätetä. Niistä pidetään huolta. Elättää sana on feministien keksimä haukkuma sana jonkinlaisesta riippuvuus suhteesta. 20 vuotias ei kasvata l

Kyllä elätetään, lapsikaan ei elä, jos vanhemmilla ei ole rahaa. Parikymppinen mies ei elätä ketään opintotuella ja -lainalla ja vaikka ammattikoulutus olisi hankittuna, niin töitä ei ole ja jos on palkka on minimipalkka. Rahahuolet stressaa ja se vaikuttaa lapseenkin.

Vierailija
92/93 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elätetään, lapsikaan ei elä, jos vanhemmilla ei ole rahaa. Parikymppinen mies ei elätä ketään opintotuella ja -lainalla ja vaikka ammattikoulutus olisi hankittuna, niin töitä ei ole ja jos on palkka on minimipalkka. Rahahuolet stressaa ja se vaikuttaa lapseenkin.

-------

parikymppinen mies? Mistä revit parikymppisen miehen tähän keskusteluun? Naiset ottaa itselleen 30 vuotiaan miehen koska hänellä on jo talous kunnossa. "elättää" on halventava ilmaisu. Elättääkö pomo sinut?

Raha huolet ei vaikuta lapseen jos vanhemmat osaa kasvattaa lapsen lapsena ei aikuisena.

Vierailija
93/93 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi käynyt lääkärissä? Tuttavaperheessäni oli juuri tuollainen tapaus, ja miehellä todettiin kaksisuuntainen mielialahäiriö.