Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotteko, että monet pienten lasten vanhemmat eroavat heppoisin syin?

Vierailija
25.01.2026 |

Uskotteko, että aika moni pienten (alle 10-vuotiaiden) lasten vanhempi eroaa suhteellisen heppoisin perustein? Ja monella on motivaationa se, että sitten saa joka toinen viikko (tai ai akin säännöllisesti) "omaa lapsivapaata aikaa". Moni pienten lasten vanhempi on elämäänsä ihan suhteellisen tyytyväinen, parisuhteessa ei ole mitään isoja ongelmia ja kumppani kohtelee hyvin tai ainakin asiallisesti, mutta se ei vaan joillekin riitä, jos rakkaus/intohimo on loppunut. Tai jos parisuhteessa on jotain ongelmia, niin ei edes yritetä ratkoa niitä.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko että on olemassa mitään "hepposta" perustetta, jos toinen ei oo onnellinen niin sen kuuluukin lähteä. Lapsi kyllä kestää eron ja isompi vahinko tulee jos se kasvaa 18 vuotta toksisessa ympäristössä missä sen vanhemmat raivoaa toisilleen kokoajan tai pitää mykkäkoulua. Ei oo olemassa mitään 50 lukua enää missä oltiin yhessä ettei tuu mainehaittaa jos eroaa, tää on 2026 luku nyt ja ihmiset on fiksumpia. 😅 ennen ei tullu yhtää sen parempia tsi älykkäämpiä lapsia ku nyttenkää.

Ja alanuolittajille tiedoksi, tiedän että teidän ajatusmalli on se että vanhempi on itsekäs ja ei saisi ajatella itseä vaan lapsia ja pysyä suhteessa. Sen takia mä haluan kirjata ton teidän vinouman nyt tässä.

Jos se vanhempi ei oo onnellinen ja elää suhteessa mikä on huono, se onnettomuus välittyy myös siihen lapseen itseensä. Vanhempi taas kun

Blaa. Blaa. Blaa.

Vierailija
62/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heppoisin syin eroileva ei ole sopiva vanhemman rooliin millään tavalla.

Niikö luulet.  Hyvin on sopinut.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin eron, kun osoittautui että mies leikkaa tisi rumasti kädestään ja  varpaistaan kynnet. Ei käyty pariterapiassa. Nykyään likkaa tosi hyvin ja viilaa.

Vän saman tyylinen kun mun xä.   Ei seurustellessa syönyt ja puhunut suu auki...harvensi suihkussa käyntejäänym.    Heitin sen sian. 

Vierailija
64/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heppoisin syin eroileva ei ole sopiva vanhemman rooliin millään tavalla.

Niikö luulet.  Hyvin on sopinut.  

Monesti lasten traumoja hoidetaan sitten myöhemmin terapiassa.

Vierailija
65/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän voi vaihdella kun lapsena tarrakuvia., kun tympii niin ottaa uuden. Ei sen kummempaa. Tämä on yx elämä.

Vierailija
66/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suurin osa eroista tapahtuu muutenkin aika pienistä syistä tänä päivänä. Monet sosiaalisen median vaikuttajat ovat esimerkiksi antaneet ymmärtää että suhde on päättynyt siksi että siinä ei ole huumaa jota ollaan sitten saatu uudelta henkilöltä.

Vierailija
67/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suurin osa eroista tapahtuu muutenkin aika pienistä syistä tänä päivänä. Monet sosiaalisen median vaikuttajat ovat esimerkiksi antaneet ymmärtää että suhde on päättynyt siksi että siinä ei ole huumaa jota ollaan sitten saatu uudelta henkilöltä.

Tämä! 

Mutta sitten kun tuo hehkutus muuttuu vihaksi ja katkeruudeksi eri mieltä olevia kohtaan niin jopa somealustat joskus täysin aiheesta puuttuvat siihen. 

Ja hyvä niin.

Vierailija
68/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ esim. Nainen ei jaksa siivota -> ratkaisu: hän ostaa kerran kuussa siivouspalveluja yritykseltä tai sitten kokkailee kotona enemmän.

Miten kokkailu ja siivoilu liittyvät toisiinsa? Miksei mies voisi tehdä kotona jotain? 

Mies tekee 8 tuntia joka päivä töitä. Naiselle se 2 tuntia joka päivä tehdä tiskit tai imuroida on aivan liian kohtuuton vaatimus.

Vierailija
69/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussa juuri nainen joka otti"jännämiehen", jolla lapsia kahden naisen kanssa. Olivat yhdessä 5 vuotta ja siihen hankittiin lapsi. Mies ei tapaa edellisten suhteiden lapsia. Nyt riidellään lapsesta ja luulen, että kummallakin on jo uudet suhteet. Kärsijöinä on aina lapset. 

Ja näistä lapsista tulee jännä tyttöjä ja jännä poikia ja kierre on valmis.

Vierailija
70/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset menevät yhteen liian heppoisin perustein ja hankkivat lapset liian nuorina.

Ensimmäiset lapset hankitaan nykyään ennätysmyöhään ja usein jo vuosikymmenen kestäneessä suhteessa. Paljon tuossa ei voi enää myöhentää, jos lapsia tahdotaan saada.

totta. yli 30 vuotiaana ei jaksa lapsi arkea kuten 20 vuotiaana. Siksi pitäisi tehdä lapset varhain.

Vierailija
71/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen muutaman kerran käynyt treffeillä miesten kanssa, jotka ovat eronneet kun lapsi on ollut pieni tai joku 6-7-vuotias (mikä minun mielestäni on edelleen aika pieni lapsi). Ja nämä miehet ovat ainakin sen 1-2 tapaamiskerran perusteella olleet ihan järjellisiä ja mukavia. En sitten tiedä, miksi heille on tullut ero, kun en ole yksityiskohtaisesti tietenkään kehdannut udella. Toki jos vaan pari kertaa tapaa ihmisen, niin eihän siinä edes ehdi tutustua kunnolla eli se syy voisi selvitä myöhemmin...

Vaimo jättänyt. Naiset ovat aloitteellisia ylivoimaisesti suurimmassa osassa eroista.

Ja jättämisen syy lähes aina on, ettei mies osallistu lasten ja kodin hoitoon, vaan elää kuin sinkkumies äitinsä luona.

Naiselle ei riitä että mies varmistaa että on koti, ruokaa, sähkö, vesi, auto, vakuutukset ja kaikki mitä nyt palkalla saa vaan miehen tulee tehdä 24 tuntia töitä. Ensin työpaikalla ja sitten kotona. Sillä välin nainen voi keskittyä sitten itseensä.

Vierailija
72/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Jos eroamalla saa lisää omaa aikaa, niin se johtuu siitä, että toinen vanhempi ei ole hoitanut omaa osuuttaan parisuhteen aikana.

Eli hoitanut lapsia ja kotia.

Vierailija
73/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko eroamassa heppoisin perustein. Vai pitäisikö vielä yrittää. 

Mies opiskeli kun aloimme seurustella. Olin vastavalmistunut. Olimme molemmat jo 30v joten lapsihaaveet tuli pian esille. Nyt olemme 36, ja mies jätti opinnot kesken eikä hänellä ole mitään suunnitelmaa elämälleen. On työttömänä kotona, pelaa tietokoneella ja polttelee p*lveä. Meillä on 2 pientä lasta. Minä olen ainoa työssäkäyvä ja kustannan kaiken. Vuosia olen kuunnellut tuota "juu kohta menen töihin/takaisin kouluun". Mitään ei tapahdu. Keskusteluiden jälkeen tsemppaa viikoksi ja taas palaa vanhaan. 

Vierailija
74/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko eroamassa heppoisin perustein. Vai pitäisikö vielä yrittää. 

Mies opiskeli kun aloimme seurustella. Olin vastavalmistunut. Olimme molemmat jo 30v joten lapsihaaveet tuli pian esille. Nyt olemme 36, ja mies jätti opinnot kesken eikä hänellä ole mitään suunnitelmaa elämälleen. On työttömänä kotona, pelaa tietokoneella ja polttelee p*lveä. Meillä on 2 pientä lasta. Minä olen ainoa työssäkäyvä ja kustannan kaiken. Vuosia olen kuunnellut tuota "juu kohta menen töihin/takaisin kouluun". Mitään ei tapahdu. Keskusteluiden jälkeen tsemppaa viikoksi ja taas palaa vanhaan. 

Oletteko harkinneet pariterapiaa? Voisiko mies olla masentunut? 

Vierailija
75/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että monet. Usein siedetään ihan kamaliakin asioita suhteessa vuosia. Ollaan jossain viha-katkeruus-kostosuhteessa, ja lapset kasvaa siinä sitten vinoon. 

Vierailija
76/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että monet. Usein siedetään ihan kamaliakin asioita suhteessa vuosia. Ollaan jossain viha-katkeruus-kostosuhteessa, ja lapset kasvaa siinä sitten vinoon. 

Mutta niitä on jotka eroilevat heppoisin syin. Huvittavaa kuinka joku, ilmeisesti juurikin sellainen, yrittää maanisesti kieltää ilmiön olemassaolon.

Vierailija
77/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta niitä on jotka eroilevat heppoisin syin. Huvittavaa kuinka joku, ilmeisesti juurikin sellainen, yrittää maanisesti kieltää ilmiön olemassaolon.

Toisten erosyistä hän ei voi tietää ja kaikki eivät halua kertoa niitä törkeitä juttuja. Ei minunkaan erosyistä moni tiedä. Äidilleni ero oli todella yllätys ja oli luullut suhteemme olleen hyvän. Avioliitossani oli vuosia taloudellista hyväksikäyttöä, sairasta itsekkyyttä, asioiden pimittämistä ja suoranaista ivaa ja ilkeyttä. 

Vierailija
78/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten erosyistä hän ei voi tietää ja kaikki eivät halua kertoa niitä törkeitä juttuja. Ei minunkaan erosyistä moni tiedä. Äidilleni ero oli todella yllätys ja oli luullut suhteemme olleen hyvän. Avioliitossani oli vuosia taloudellista hyväksikäyttöä, sairasta itsekkyyttä, asioiden pimittämistä ja suoranaista ivaa ja ilkeyttä. 

Nyt ei ollutkaan puhe tuollaisista syistä.

Vierailija
79/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset menevät yhteen liian heppoisin perustein ja hankkivat lapset liian nuorina.

Ensimmäiset lapset hankitaan nykyään ennätysmyöhään ja usein jo vuosikymmenen kestäneessä suhteessa. Paljon tuossa ei voi enää myöhentää, jos lapsia tahdotaan saada.

totta. yli 30 vuotiaana ei jaksa lapsi arkea kuten 20 vuotiaana. Siksi pitäisi tehdä lapset varhain.

20-vuotias haluaa bilettää ja koeajaa mahdollisimman monia naisia ja miehiä. Ei sellaiseen elämään lapsi mahdu.

Mä olin äidiksi tultuani 36, toisen syntyessä 39 ja kuopuksen syntyessä 41v. En kokenut väsymystä. Oli kivaa, kun asuntolainasta oli reippaasti yli puolet maksettuna ja nuoruus mennyt opiskellessa, töitä tehdessä ja matkustellessa. Parisuhteemme on myös kestänyt, koska olemme hankkineet lapset elämää jo kokeneena.

Vierailija
80/93 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ esim. Nainen ei jaksa siivota -> ratkaisu: hän ostaa kerran kuussa siivouspalveluja yritykseltä tai sitten kokkailee kotona enemmän.

Miten kokkailu ja siivoilu liittyvät toisiinsa? Miksei mies voisi tehdä kotona jotain? 

Mies tekee 8 tuntia joka päivä töitä. Naiselle se 2 tuntia joka päivä tehdä tiskit tai imuroida on aivan liian kohtuuton vaatimus.

Miksi mies menee yhteen sellaisen naisen kanssa, jolla ei ole koulutusta, ammattia, rahaa eikä työhaluja?