Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terapeuttini sanoi, että olen machiavellistinen. Onko se

Vierailija
25.01.2026 |

Huono asia?

Entä ajatteletko, että psykopaatti välttämättä on aina paha? Ihminen voi olla ilman positiivisia tunteita ja silti tehdä hyvää 

Kommentit (451)

Vierailija
421/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen se ap:n kotipersoona sitten tavallisesti on? 

Tunnetko rakkautta puolisoasi ja lapsiasi kohtaan?

Tottakai tunnen. Olen rauhallinen, huolehtivainen, äidillinen, leikkisä ja hyvä kuuntelija.
Ap

Vierailija
422/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen terapia sopii narsistille, jos haluaa hoitoon? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen terapia sopii narsistille, jos haluaa hoitoon? 

Ennen kaikkea varamastikin tarvittaisiin sellainen terapeutti, joka on nimenomaan perehtynyt narsismiin. Kaikki eivät todellakaan ole. Muuten en tiedä. 

...Muutakuin että vaatii pitkäjänteistä työtä ja narsistilla on vahva ja lähes automaattinen taipumus koittaa huijata niin terapauttia kuin itseäänkin. Sellainen kun kuuluu kiinteänä osana narsistiseen persoonallisuuteen. Terapeutin pitää siis olla aika skarppi, kärsivällinen ja asiaan hyvin perehtynyt. 

Vierailija
424/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tunnen. Olen rauhallinen, huolehtivainen, äidillinen, leikkisä ja hyvä kuuntelija.
Ap

Mitä siis siinä siis henkisesti ja persoonan tasolla tapahtuu, kun tulet töistä kotiin ja ovesta sisään?

Vierailija
425/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä siis siinä siis henkisesti ja persoonan tasolla tapahtuu, kun tulet töistä kotiin ja ovesta sisään?

Mitään ei tapahdu, vain olen ja rakastan.

Ap

Vierailija
426/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luulet vain, itsekäs omaan etuun perustuva kiintyminen ei ole rakkautta. Se on pelkkää itsekkyyttä, ja kun et enää hyödy toisesta, ei hänellä ole enää väliä.

Vierailija
427/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos juonittelet tunteettomasti tehdäksesi muille hyvää, asiat ovat kunnossa.

Siirtelen nappuloita taustalla niin, että lopputulos on itselleni mieluisa. Kukaan ei yleensä tajua, että minä olen vaikuttanut lopputulemaan.

Ap

Mikä tässä on sinusta hienoa? Tunnetko ylemmyyttä muita ihmisiä kohtaan? Olet myös melkoisen tyhmä tai kirjolla, jos luulet, etteivät muut huomaa. Kyllä huomaavat.

Onhan noita älykkäitäkin pers.häiriöisiä, ja silloin valitettavasti ehtivät kylvää tuhoa ympärillään valtavasti. Toisaalta myös suuruuksissaan yliarvioivat itseään aika paljon ja kuvittelevat olevansa etevämpiä kuin ovatkaan. Itse olen yhden machhiavellin laittanut pussiin työpaikalla, mutta niin karmeaa se peli on että ilman psyykkistä kuormaa siitä ei terve selviä. Kyseinen henkilö aliarvioi minut ihan täysin, koska olen hyvin tyyni, joviaali ja "kaikkien kaveri". Mutta luonnevikoja en kestä ja kun pääsin maalitauluksi niin homma lähti aivan laukalle. Lääkärin sanat pysäytti joka sanoi että tuolle ihmiselle ei mikään keino ole poissa käytöstä ja muilla ihmisillä ei ole mitään väliä. Tuon kun piti mielessä niin aika hyvin sai selkänsä varmistettua ja kaikki naurettavatkin sabotaasiyritykset kuopattua. Aina nauhoitus taskussa kun henkilön kanssa joutui puhumaan. Lähdin menemään koska ei kukaan normaali ihminen jaksa tuollaisia sontakasoja vaikka olisikin niitä älykkäämpi ja pystyy pelaamaan heidän temppunsa pois. Muutama vuosi myöhemmin tyyppi vihdoin siivottiin yt:issä pois, mutta aika monta ihmistä ehti tuon takia vaihtaa maisemaa.

Vierailija
428/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitään ei tapahdu, vain olen ja rakastan.

Ap

Eikö se machiavellinen työrooli / persoona sitten putoakaan kotona pois, vai...?

Aiemmin kerroit, ettei tällä maciavellisella ANP persoonallasi ole positiivisia tunteita. Ja on vain yksi ANP. Ei tästä nyt oikein saa kiinni. 

Ja milloin sitten nämä tunnepitoiset EP persoonat nousevat pintaan?

Tässä muuten linkki, jos jotakuka kiinnostaa lukea tuosta rakanteellisesta dissosiaatisota, sekä ANP ja EP persoonista.

https://www.duodecimlehti.fi/duo95941

Vierailija
429/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ap yksi ANP persoona, maciavellinen työminä. Tällä persoonalla ei ole mitään positiivisia tunteita. Pelaa ihmisillä ja kieroilee. Tulet kotiin, ja - mitään - ei henkisellä tasolla tai persoonan tasolla tapahdu, mutta yhtäkkiä olet rakastava äiti ja puoliso.

Voistiko ap korjata tämän kerrotun yhtälön loogisesti järkeväksi?

Vierailija
430/451 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän hän kertonut tuossa mitään mitä tuntee lasta kohtaan. Huolehtivuys on myös lavea käsite. 

Youtubesta ja muista löytyy ulkomailta sekä narsismiterapeutteja että vertaistukea konsiltoivia jo vuosia terapiassa käyneitä narsisteja. 

Vierailija
431/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan niitä (mutta en tee muuta kuin rakastan niitä) = jokainen eläimiään laiminlyönyt siinä vaiheessa, kun viranomaiset vievät eläimet pois. 

Vierailija
432/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ap yksi ANP persoona, maciavellinen työminä. Tällä persoonalla ei ole mitään positiivisia tunteita. Pelaa ihmisillä ja kieroilee. Tulet kotiin, ja - mitään - ei henkisellä tasolla tai persoonan tasolla tapahdu, mutta yhtäkkiä olet rakastava äiti ja puoliso.

En säätele itse, miten ja milloin self-state vaihtuu toiseksi.

Ap

Vierailija
433/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja siksi voit vaikka jättää perheesi. 

Vierailija
434/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole mitään syytä jättää perhettä. Olen hyvin sitoutuvaa sorttia - saman miehen kanssa jo 21 vuotta.

Ap

Vierailija
435/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole mitään syytä jättää perhettä. Olen hyvin sitoutuvaa sorttia - saman miehen kanssa jo 21 vuotta.

Ap

Sepä se. Mutta kun se syy syntyy tai motivaatio sammuu, tuo perhe jää unholaan kuin sitä ei olisi koskaa ollutkaan. Etenkin, jos alkavat aiheuttaa sinulle liikaa vaivaa. 

Vierailija
436/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Toiveajattelua :). Itsellesi ilmeisesti käynyt näin.

Ap

Vierailija
437/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärrän sen, ettet itse säätele self-state muutosta. Aiemmin kerroit, että muistisi pysyy tallella, vaikka persoonan puolet vaihtuvat, ja että persoonan puolen vaihtuessa, voi siinä kokea ristiriitaa. Huomaat siis tämän muutoksen kuitenkin itse.

Tämä ANP -persoonasi ei siis vaihdu kotiin tullessasi tavallisesti toiseksi; vastasit kysyttäessä, ettei kotiin tullessasi tapahdu mitään muutosta persoonan tasolla. 

Olet kuvaillut tätä ANP persoonaasi aiemmin hyvin kylmäksi, laskelmoivaksi, manipuloivaksi, epäempaattiseksi ja tunteettomaksi, jolla ei ole ollenkaan positiivisia tunteita. Sitten kuitenkin kerroit kysyttässä, että kotiin tullessasi rakastat "tottakai" puolisoasi ja lapsiasi, ja kuvailit kotiminääsi lisäksi näin: "Olen rauhallinen, huolehtivainen, äidillinen, leikkisä ja hyvä kuuntelija." Hmm, kai näet itsekin tämän oleellisen ristiriidan asiassa? (Tosin olethan kertonut, että tämä työminäsikin päällisin puolin vaikuttaa toisten silmiin kivalta, tai tähän ainakin pyrit.)

Joko siis se ei pidä paikkaansa, että ANP persoonallasi ei ole mitään positiivisia tunteita, tai että tunnet kotiin saapuessasi rakkautta yms. puolisoasi ja lapsiasi kohtaan. Vai esitätkö siis vain näitä positiivisia tunteita kotonakin, ja tällaista mukavaa kotiroolia / äitiroolia?

Kuinka asia on?

Nyt jää käsitys, ettet halua olla tässä asiassa rehellinen, ja sanoa suoraan sitäkään, että tämä ANP persoonasi on tavallisesti päällä myös kotona.

Vierailija
438/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärrän sen, ettet itse säätele self-state muutosta. Aiemmin kerroit, että muistisi pysyy tallella, vaikka persoonan puolet vaihtuvat, ja että persoonan puolen vaihtuessa, voi siinä kokea ristiriitaa. Huomaat siis tämän muutoksen kuitenkin itse.

Tämä ANP -persoonasi ei siis vaihdu kotiin tullessasi tavallisesti toiseksi; vastasit kysyttäessä, ettei kotiin

Kotiin tullessa jokin EP persoonistani ilmeisesti siirtyy päälle. En itse havaitse persoonan muutoksen hetkeä, enkä päätä siitä, mikä persoona milloinkin on päällä. Tietyn tyyppisissä tilanteissa kuitenkin tietty EP jtai ANP.

Ap

Vierailija
439/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kotiin tullessa jokin EP persoonistani ilmeisesti siirtyy päälle. En itse havaitse persoonan muutoksen hetkeä, enkä päätä siitä, mikä persoona milloinkin on päällä. Tietyn tyyppisissä tilanteissa kuitenkin tietty EP jtai ANP.

Ap"

Camoon..

Uskottavuutesi on jo mennyt asiassa, aivan liikaa ristiriitaisuuksia on tullut esiin. 

Nyt siis kerrot olevasi vahvasti traumareagoiva EP -persoona yleensä kotona... Eipä tuokaan sovi aiemmin kerrottuun. 

Vierailija
440/451 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kotiin tullessa jokin EP persoonistani ilmeisesti siirtyy päälle. En itse havaitse persoonan muutoksen hetkeä, enkä päätä siitä, mikä persoona milloinkin on päällä. Tietyn tyyppisissä tilanteissa kuitenkin tietty EP jtai ANP.

Ap"

Camoon..

Uskottavuutesi on jo mennyt asiassa, aivan liikaa ristiriitaisuuksia on tullut esiin. 

Nyt siis kerrot olevasi vahvasti traumareagoiva EP -persoona yleensä kotona... Eipä tuokaan sovi aiemmin kerrottuun. 

Kotona minun ei tarvitse olla se pärjäävä, agressiivinen ANP, vaan saan olla esimerkiksi se herkkä ja hauras lapsiminä, koska tiedän, että minua rakastetaan joka tapauksessa.

Ap