Siis miksi suomalaiset luulee että pizza on "herkku", "mättö", "epäterveellinen" tai muuta typerää?
Pizza on ihan normaalia ja terveellistä ruokaa. Esim. napolilaistyyppinen margherita: oliiviöljyä, tomaattia, basilikaa, mozzarellajuustoa. Erittäin maukas ja terveellinen. Miksi tätä pidetään jonain "erikoisherkkuna" jolla saa herkutella vain harvoin tai muuten tekee syntiä? Tai jota pitäisi sillä harvalla syöntikerralla mättää joku 3 kg naamaansa yhdellä istumalla?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pohja ja juusto on epäterveellistä.
Pohjassa pelkkiä jauhoja, vettä ja oliiviöljyä. Miksi se olisi epäterveellinen? Mozzarellassa toki rasvaa, mutta kyllä ihmisen rasvaa pitää saadakin, eikä sitä juustoa ole tarkoitus laittaa siihen älyttömiä määriä. Toki jos Suomi-tyyliin siihen pizzaan lapio kilon verran jotain kumiedamia, niin se on sitten eri asia.
Vehnä nyt vaan ei ole sieltä terveellisemmästä päästä, hiilaria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehnä ja rasva on epäterveellistä
Ei ole vehnä epäterveellistä. Tämä on suomalainen myytti. Etelä-euroopassa vetävät pelkkää vehnäleipää ja kas kummaa, ei ole sydän- ja verisuonitauteja. Toisekseen oliiviöljy on myöskin terveellistä.
Tämä. Espanjassa eivät syö kuin vehnää ja ovat kovia friteeraamaan kaiken (oliiviöljyssä). Eivät pelkää rasvaa muutenkaan. Ovat maailman pitkäikäisimpiä kansoja.
Nämä suomalaiset ruoka-aine myytit on aivan ihmeellisiä. Taitavat olla peräisin jostain pula-ajoilta, kun yritettiin tehdä välttämättömyydestä hyve.
Samaa olen ihmetellyt. Mietin myös, että ollaanko muualla yhtä fanaattisia näissä ruokajutuissa? Tuntuu, että Suomessa ei saa hetken rauhaa näiltä.
Tässä kartan muodossa dataa lihavuudesta EU:ssa
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Over…;
Itse olen viime aikoina siirtynyt intuitiivisen syömisen suuntaan. Mikään ei ole kiellettyä, mutta täytyy seurata oloa rehellisesti. Painoni ei juuri vaihtele, joten koitan opetella pois näistä ihmeellisistä kielloista olla syömättä sitä ja tätä. Kyllä on propaganda purrut minuunkin, kun yli 15 vuotta olen ruuasta stressannut, vaikka olen ollut koko ajan normaalipainoinen, vähän ideaalipainon alapuolella. Kunpa joku olisi joskus kertonut, että jos ei ole ongelmaa, ei kannata tehdä itselleen ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, miten vaikkapa Italiassa voi olla ketään enää hengissä heidän pastan syönnin takia! Pastahan tehdään vehnästä ja kauheasta kanan munan keltuaisesta!!!
Laulaja Pavarotti oli rakasti pastaa ja painoi 130kg. Ei ole enää hengissä.
No ei ole moni terveysintoilijakaan kun tarpeeksi ikää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap. Ymmärrät varmaan ihan hyvin että 90% Suomessa myytävistä pitsoista ei ole Napolilaistyylisiä margaritoja :D
Miksi ei? Koska ihmiset haluavat että ne ovat herkkumättöjä
Veikkaan että ap on sen verran kehityksessään jälkeen jäänyt, ettei hän tuota ymmärrä.
En minä edes usko, että ihmiset haluaa niitä herkkumättöjä. Aika harvat niitä haluaa, mutta useimmiten muuta ei ole tarjolla.
Itse kai ne täytteet edes saa valita?
Tavallaan, mutta onhan se noissa mättöpizzerioissa kyllä aika rajoitettua, jos haluaa terveellistä. Yleensä aineet ovat niin heikkolaatuisia, kuten pizzajuustoa, pizzakinkkua, pepperonityylistä halpamak
Niin, miksi ei tarjota täytteeksi paprikaa selleriä purjoa kaalia retiisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei se vehnä ole terveellistä. Etelän maissa syövät paljon tuoreita kasviksia ja hedelmiä, siksi ei ole samoja sairauksi kuin meillä täällä pohjolassa. Ihan eriliset ruokailutottumukset.
Mutta tää ap:n ulistulo pitsan kanssa on kyllä hieman outo.
Suomessa ihmiset pelkäävät nykyään myös hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"oliiviöljyä, tomaattia, basilikaa, mozzarellajuustoa"
Mikä tässä mielestäsi on terveellistä? Mitä ravintoaineita niistä saa?
Ei hitto sentään 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Eli et osaa sanoa, niinkö? 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap. Ymmärrät varmaan ihan hyvin että 90% Suomessa myytävistä pitsoista ei ole Napolilaistyylisiä margaritoja :D
Miksi ei? Koska ihmiset haluavat että ne ovat herkkumättöjä
Veikkaan että ap on sen verran kehityksessään jälkeen jäänyt, ettei hän tuota ymmärrä.
En minä edes usko, että ihmiset haluaa niitä herkkumättöjä. Aika harvat niitä haluaa, mutta useimmiten muuta ei ole tarjolla.
Itse kai ne täytteet edes saa valita?
Tavallaan, mutta onhan se noissa mättöpizzerioissa kyllä aika rajoitettua, jos haluaa terveellistä. Yleensä aineet ovat niin heikkolaatuisia, kuten pizzajuustoa, pizzakinkkua, pepperonityylistä halpamak
Paprika, tomaatti, herkkusieni, sipuli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, miten vaikkapa Italiassa voi olla ketään enää hengissä heidän pastan syönnin takia! Pastahan tehdään vehnästä ja kauheasta kanan munan keltuaisesta!!!
No ukko olikin päälle 70v. Siihen massaan nähden ilmeisen hyvä kunto.
"Laihempia kyllä, mutta terveempiä eivät ole. "
Välimeren maiden terveyttä ja pitkää ikää ihannoidessa kannattaa ylipäätään huomata myös trendit. Esimerkiksi Italiassa on lasten lihavuus räjähtänyt 2000-luvulla ihan käsiin, mikä tuskin lupaa hyvää tulevaisuudelle ja toisaalta vihjaa siihen suuntaan että ei sielläkään ehkä nykyään arjessa niin terveellisesti syödä kuin aiemmin, ja Ranskassakin on samanlainen kehityssuunta nähtävissä. Espanjalaislapsilla taas menee vielä huonommin - joka viiden lapsi on lihava ja joka toinen ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"oliiviöljyä, tomaattia, basilikaa, mozzarellajuustoa"
Mikä tässä mielestäsi on terveellistä? Mitä ravintoaineita niistä saa?
Lopeta jo se isäsi kullin lutkutus.
Palstan argumentoinnin taso 🤣
Upea debaatti, kerrassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ukko olikin päälle 70v. Siihen massaan nähden ilmeisen hyvä kunto.
Ja luultavasti nautti elämästään enemmän kuin pakurikäävänsyöjät.
Paljon valkoista vehnää, kovaa(kun) rasvaa, suolaa, runsasenergistä. Ehkä joo suomalaisten ruokavalioon nähden tavallista, mutta terveellistä ei oo nähnytkään. Jestas.
Euroopan vähiten ylipainoiset naiset näyttävät löytyvän Italiasta:
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File…
Kerrassaan mielenkiintoista. Ehkä pizza ei ole paha.
Vierailija kirjoitti:
Selittävä tekijä on sosiaalinen paine. Miten helvetissä joku voi olla niin pihalla elämästä, ettei tätä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Eläinperäinen rasva ei todellakaan ole epäterveellistä, vaan päinvastoin. Vehnä kylläkin, joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittävä tekijä on sosiaalinen paine. Miten helvetissä joku voi olla niin pihalla elämästä, ettei tätä ymmärrä?
Voi hyvin olla. Se toimii Japanissakin.
-sama
Hyi että joku öljyä ja rasvaa tihkuva pitsapalanen. Pelkkä ajatuskin kuvottaa.
Pohja ravintoköyhää vaaleaa vehnähöttöä.
Päällä rasvaa tihkuvaa juustoa ja rasvaista salamia.
Joo varsinainen terveysruoka.
Syön 2-3 kertaa viikossa pitsaa ja jostain syystä ei verenpaine ole laskenut eikä vyötärö kaventunut tällä ap:n " terveellisellä herkulla".
Ehkä me syödään sitten eri pitsaa?
Tämä on ihan omakohtaisesti todettu, että nostaa kolesteroliarvoja ja lääkärikin sen vahvisti.