Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miksi suomalaiset luulee että pizza on "herkku", "mättö", "epäterveellinen" tai muuta typerää?

Vierailija
24.01.2026 |

Pizza on ihan normaalia ja terveellistä ruokaa. Esim. napolilaistyyppinen margherita: oliiviöljyä, tomaattia, basilikaa, mozzarellajuustoa. Erittäin maukas ja terveellinen. Miksi tätä pidetään jonain "erikoisherkkuna" jolla saa herkutella vain harvoin tai muuten tekee syntiä? Tai jota pitäisi sillä harvalla syöntikerralla mättää joku 3 kg naamaansa yhdellä istumalla?

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttamisen kokemusasiantuntija. -15 kg elokuusta, nyt painoindeksi 22,1.

Ei kai pizza ole lähtökohtaisesti erityisen epäterveellistä. Yleensä siinä on kuitenkin aika paljon energiaa per 100 g. Helposti tulee syötyä liikaa.

Esimerkiksi riisin ja pastan olen korvannut lähes täysin täysjyvärukiilla. Tulee kylläiseksi, mutta iso osa leivästä on kuitua, jota elimistö ei kykene käyttämään energiaksi.

Pikkujuttuja. Tonnikalaa vedessä, ei öljyssä. Tomaattimehussa on puolet appelsiinimehun kaloreista. Naudan filee on aika paljon kevyempi kuin kassler.

Vierailija
102/126 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohja ravintoköyhää vaaleaa vehnähöttöä.

Päällä rasvaa tihkuvaa juustoa ja rasvaista salamia.

Joo varsinainen terveysruoka.

Kiva. Täällä kuitenkin keskustellaan pizzoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 2-3 kertaa viikossa pitsaa ja jostain syystä ei verenpaine ole laskenut  eikä vyötärö kaventunut tällä  ap:n " terveellisellä herkulla".

Ehkä me syödään sitten eri pitsaa?

Miksi sen verenpaineen pitäisi pizzalla laskea? Eikä ole meidän vika jos imuroit 2-3 perhepizzaa viikossa, eli aivan liikaa kerralla, ja muutenkin syöt epäterveellisesti.

Vierailija
104/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi että joku öljyä ja rasvaa tihkuva pitsapalanen. Pelkkä ajatuskin kuvottaa.

No äläpä sitten ajattele sitä, ortorektikko. 

Vierailija
105/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on ainoa vaihtoehto? Mä olen kuullut sellaisistakin pizzerioista joissa saa itse valita täytteet - ehkä jopa pohjan. 

Vierailija
106/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 2-3 kertaa viikossa pitsaa ja jostain syystä ei verenpaine ole laskenut  eikä vyötärö kaventunut tällä  ap:n " terveellisellä herkulla".

Mä syön 2-3 kertaa viikossa PIZZAA, ei ole verenpainetta eikä vyötärönympärys- tai paino-ongelmia, jännä juttu? 

Vierailija
107/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvatkaa te muut turhakkeet perunaan joka tursuaa niin korvista kuin perseestä. Tunkevaa vielä suomennettu tukkoon rasvalla, suolalla ja kermalla.

Minä nautin pizzan suurella ruokahalulla ja haistatan teille vihaajille pitkän paskan. 🖕

Vierailija
108/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millään muulla suuhusi nättämällä paskallahan ei ole mitään tekemistä asian kanssa. 

Vierailija
109/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin syön viikossa rasvatonta jogurttia yhden 200 gramman purkin. Ei oo verenpaineet laskeneet ja läski lähtenyt. Törkeän epäterveellistä ruokaa tuo rasvaton jogurtti!

Vierailija
110/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisten ihmisten kanssa ap on tekemisissä, jos heille pizza on erikoisherkkua?

En ole koskaan tavannut ketään, jolle se olisi varsinaista herkkua enkä varsinkaan ketään, joka söisi yhtään mitään ruokaa 3 kg kerralla.

Eikö napolilaistyyppisessä pizzassa ole lainkaan sellaista vehnäpohjaa, joka tavallisissa pizzoissa on? Aika erikoinen koostumus, jos on lautasella vain oliiviöljyä, tomaattia, basilikaa, mozzarellajuustoa. Vitamiinit näyttäisivät olevan vähissä, joten se terveellisyydestä.

Vierailija
111/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä pizzaan laittaa, mutta pääsääntöisesti pizza on epäterveellistä. Aivan liikaa suolaa ja rasvaa. Kasviksia on hyvin vähän, etenkin tuoreena.

Vierailija
112/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehnä ja rasva on epäterveellistä

Ja ruisleivät ovat jokaisella tavalla tervellistä, eikö?

Vierailija
113/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Täällä kuitenkin keskustellaan pizzoista.

"keskustellaan". 

Poistatetaan viestit jotka kyseenalaistaa apn väittämää terveellisyydestä 😂

Vierailija
114/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kaikenlaisia terveellisiä täytteitä sisältävä pitsa on vaan huono pahaa epäterveellistä ruokaa ja kaikkien pitäisi syödä kunnon terveellistä kotiruokaa eli perunaa ja jauhelihakastiketta :D

Vierailija
115/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvatkaa te muut turhakkeet perunaan joka tursuaa niin korvista kuin perseestä. Tunkevaa vielä suomennettu tukkoon rasvalla, suolalla ja kermalla.

Minä nautin pizzan suurella ruokahalulla ja haistatan teille vihaajille pitkän paskan. 🖕

Miten tää palsta on nykyään niin kärkäs ja vihamielinen? Ihan kaikesta saa tappelun, armottoman väännön ja haukkumisen kun jokainen ylentää itseään muiden yli ja haukkuu ihan kaikki muut. 

No mutta. Nauti pitsastasi, kiva että olet aikaisin jo noin hyvällä tuulella ja yhtä mukavaa päivänjatkoa sinulle 😊

Vierailija
116/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kaikenlaisia terveellisiä täytteitä sisältävä pitsa on vaan huono pahaa epäterveellistä ruokaa ja kaikkien pitäisi syödä kunnon terveellistä kotiruokaa eli perunaa ja jauhelihakastiketta :D

Ei se noin mene.

Vierailija
117/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki mikä ei maistu pohjaanpalaneelle hiekkapaperille on liian hyvää joten siis syntiä ja kiellettyä syömistä. Silleen tää ravintotieteily tuppaa menemään. Sen kyllä huomaa kun tavis koittaa noita terveellisiä kasvisvaihtoehtoja joihin verrattuna se pohjaanpalanut hiekkapaperikin olisi makuelämys. 

Vierailija
118/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin olen aina ihmetellyt. Mun lempparipitsa sisältää tomaattikastiketta, juustoa, kanaa, aurajuustoa ja punasipulia ja tietysti se vehnäpohja, minkä miellän leiväksi. Yksikään noista aineista ei ole erityisen epäterveellinen. Juustosta ja kanasta saa proteiinia. Söisin juustoa muutenkin leivän päällä. Eikä sitä pitsassa muutenkaan niin älyttömän paljoa ole kun sitä on siihen sekaisin ripoteltu kourallinen maksimissaan. Tomaatti on aina tosi terveellinen ja mitä enemmän se on käsitelty, niin sitä terveellisempi se on. Ja mitä vikaa on öljyssä? Ihminen tarvitsee rasvaa eri muodoissa.

Syön kaikkea ja sopivasti, koska olen aina ollut hoikka. Sokeria en syö, koska siitä tulee niin huono olo. Uskon omaa kroppaani ja syön tästä eteenkin päin pitsaa hyvillä mielin.

Vierailija
119/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspizzerioissa myytävät lätyt ovat rasvaista ja epäterveellistä pikaruokaa. Sama kuin hakisi mäkkäristä eväät. 

Mutta jos pohja on tehty täysjyväviljasta, juusto on jätetty pois ja täytteet eivät ole rasvaisia niin sitten pizza voi olla terveellinen. 

Vierailija
120/126 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruspizzerioissa myytävät lätyt ovat rasvaista ja epäterveellistä pikaruokaa. Sama kuin hakisi mäkkäristä eväät. 

Mutta jos pohja on tehty täysjyväviljasta, juusto on jätetty pois ja täytteet eivät ole rasvaisia niin sitten pizza voi olla terveellinen. 

Miksi sen pitäisi olla terveellinen edes? Tää ei mene mun ymmärrykseen. Aika harva kai elää pelkällä pizzalla, ja toisaalta kaikilla ei ole pakkomiellettä ruoan terveellisyyteen. Mä syön usein pizzaa, yleensä vege, saatan syödä myös vaikka makkaraperunat. Sitten muina päivinä salaattia, kalaa... Totaaliterveenä oon päässyt jo yli kuuskymppiseksi, kohtuus ja järki kaikessa, pitää elämässä olla jotain kivaa ja nautintoakin.