Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eero Heinäluoma kokeilee, millaista on elää 13 eurolla päivässä.

Vierailija
28.04.2007 |

Puheenjohtaja Eero Heinäluoma (sd) aikoo tulla seuraavat kaksi viikkoa toimeen minimiäitiyspäivärahan suuruisella summalla, joka päivää kohti laskettuna on 13 euroa.

Kokeilu juontaa juurensa lupaukseen, jonka Heinäluoma teki Iltalehden verkkohaastattelussa vaalien alla. Iltalehti pyysi kolmen suurimman puolueen puheenjohtajia kokeilemaan kuukauden tavallisen ihmisen arkea ja epäili, että etuoikeutetussa asemassa elävillä poliitikoilla ei ole hajuakaan vähäosaisten ihmisten todellisuudesta.

Matti Vanhanen (kesk) ja Jyrki Katainen (kok) kieltäytyivät. Heinäluoma löi kättä päälle kahdesta viikosta. Hän kuitenkin torjui Iltalehden tarjouksen maksaa kokeilu. Hän haluaa kustantaa sen itse.

Hernerokkaa ilman pannaria

Torstaina oli lupauksen lunastamisen aika. Heinäluoma aloitti säästökuurinsa eduskunnan kuppilassa hernerokkalautasen ääressä. Ateriaan upposi kaksi euroa 80 senttiä päivän määrärahasta.

Sen verran Heinäluomaa armahdettiin, että perhe jätettiin sopimuksen ulkopuolelle, joten aivan todelliseen tilanteeseen ei kokeilulla päästä.

Heinäluoma aikoo syödä päivittäin eduskunnan kuppilassa, jossa saa liharuuan runsaine lisukkeineen viidellä-kuudella eurolla eli hyvin edullisesti.

- Keitto maksaa alle kolme euroa, joten keittolinjalla mennään tämä kaksi viikkoa.

Kahden viikon kokeilun aikana Heinäluoma pitää kirjaa menoistaan ja kertoo Iltalehdessä aikanaan, miten hän pärjäsi minimiäitiyspäivärahalla.

Lisää aiheesta viikonvaihteen Iltalehdessä

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläis puoli vuotta ja makselis siitä kaikki laskut ja menot, lääkärikulut ja lääkkeet, auto ja korjaukset sekä matkat. Sitten sais jo jonkin verran osviittaa miltä tuntuu elää minimillä. Mutta onneksi meidän ei tarvitse kauaa enää kitkutella =) Mutta ottaa päähän näiden pienituloisten puolesta jotka vuodesta toiseen joutuvat kitkuttelemaan eivätkä koskaan voi ostaa mitään hetken mielijohteesta tmv.

Vierailija
2/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

riitäisi hyppien keikkuen.. Mutta sillä rahalla maksan koko perheen ruoat.

Toki meillä helpottaa tilannetta, että mies metsästää joten lihaa on aina.

Joten konkreetisesti olis hyvä kun joku noista tyypeistä ottaisi vamon 2-3 lasta menisi kuukaudeksi asumaan vuokralle tai maksaisi lainanlyhennystä.

Ja tuloina olis vaikka 1200 käteen mistä hoidetaan lainanlyhennys, laskut, lääkkeet, vaatteet, ruoka.. ja tosiaan kokoperheen voimin. Ja yksi lapsista tulisi olla vaipallinen....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuosta tekstistä päätellen Heinäluoma aikoo/voi käyttää sen 13e/pvä pelkästään syömisiinsä. Normaali ihmisen täytyy maksaa laskut ja lääkkeet tms. siitä samasta rahasta...eli ei ihan realistista.

Vierailija
4/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA jos perheellinen ihminen yksisteen koklaa ja perhe jätetään ulkopuolelle, niin ei se minusta tunnu oikealle (vrt on paljon perheitä joissa koko perheen pitää tulla toimeen alle tuon 13e päivää kohti).

Joskus kaikkien kannattaa kokeilla minkalaista on tulla toimeen vähällä rahalla. Sitä yllättyy ja näkee elämää eri tavalla.

Vierailija
5/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, että kokeilee. Mutta eihän tuossa oikeasti ole mitään järkeä. Tuota kokeilu ei kyllä millään tapaa ole vertailukelpoinen todellisuuden kanssa. Eli aika turhaa " pelleilyä" ...

Vierailija
6/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaako se tenoja myös sillä rahalla vai?

Vierailija
7/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei kaikkien tarvitse kokeilla samaa asiaa.

Minusta koko juttu on aivan naurettava. Mies elää samassa luksusasunnossaan hienoissa vaatteissa ja käyttää 13 euroa päivässä syömiseen. Sillä söisin yksin minäkin. Ja kuukauden voi olla harrastamatta mitään.

Kyllä ne demarit on ihan yhtä vieraantuneita normaalista kansasta kuin kaikki muutkin politiikot, tämä on ihan loistoesimerkki. Jotenkin minusta tämä tuntuu tosi irvokkaalta!

Vierailija
8/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisi kaupasta ostamaan ruuat ja tekisi itse, maksaisi laskut ja muut menot sillä rahalla. Naurettava kokeilu.

Vierailija
9/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai ainoastaan mies itse?

Vierailija
10/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra vain syö tuolla rahalla.

Vierailija
11/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.13

Vierailija
12/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvia, pullaa, limsaa ja ehkä jopa lounaat.

Vierailija
13/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti mun mielestäni on hienoa, että Heinäluoma lähti leikkiin mukaan, toisin kuin eräät.

Vierailija
14/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruakaako aikoo mässätä koko rahalla.

Vierailija
15/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut entäs pesuaineet, vessapaperit ym.. Perheessä on muitakin kuluja kun ruoka.

Vierailija
16/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät ilmeisesti huomanneet.

Vierailija
17/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demareiden sädekehän kiilloitusta. Edellä on tullut jo kaikki mitä olen halunnut sanoa, joten ei voi sanoa kuin että surullista pelleilyä.

Vierailija
18/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti jos 13e käyttää vaan itseensä päivän aikana ja sillä todistaa 2 viikkoa pärjäävänsä samalla summalla kuin muut pienituloiset tai tukien varassa elävät KOKO PERHEET, niin tuo on aika paksua ja varsinkin kun sen JULKISUUDESSA kertoo.

ELi mä en oo vielä perehtynyt tuohon muuten kuin AV:n kautta, mut mitä toi 13e pitää sisällään EEROLLE? Ja jos on PERHEITÄ joissa MAKSIMISSAAN yhteensä koko perheelle jää alle alle tuo 13e päivää kohti niin mitä se pitää sisällään(vaipat, laskut yms?!)?

Vierailija
19/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi nyt on ihan yksi tyhjän kanssa muka-kokeilu! Laskin juuri, että itse olen elänyt viimeiset 3 vuotta opiskelevana yksinhuoltajana n. 1200 eurolla kuussa, josta asumiseen menee 650 euroa kuussa. Päiväbudjetti on siis vähän enemmän kuin tuo 13 euroa, mutta ei paljoa (18.3 e/päivä). Tällä rahalla syö kaksi ihmistä, maksetaan laskut, vaatteet, lääkkeet, lääkärikäynnit, kaikki satunnaiset menot ja hankinnat.

Herranjumala minä eläisin herroiksi, jos meillä olisi meille KAHDELLE ihmiselle PELKKÄÄN RUOKAAN käytettävissä tuo 13 euroa päivässä. Sillähän saa vaikka minkälaiset sapuskat kun vähän vaivaa näkee ja tekee itse ruuat...

En siis nyt tässä valita omaa kohtaloani, itsehän olen opintoni valinnut (jotta sitten tulevaisuudessa, onneksi aika pian, pääsisin hyväpalkkaiseen ja itseäni tyydyttävään ammattiin). Lisäksi minulla, kuten useimmilla ihmisillä, on muitakin tulolähteitä, joten aina ei tuo minimi pidä paikkaansa. Olen myynyt vanhoja vaatteita ja tavaroita kirpparilla muutaman kerran vuodessa, olen saanut jonkun verran avustusta vanhemmiltani ja sukulaisilta (ainakin siis materian muodossa lahjoina, harvemmin puhdasta rahaa), olen käynyt keikkatöissä opintojen ohessa jne. Minusta on hienoa, että olen voinut valtion avustuksella opiskelle rutiköyhänä yh:nakin (ei onnistuisi monessa valtiossa), mutta se mikä vi***taa, on tuollainen kansan symppis-pisteitä keräävä, mediaa nuoleskeleva aivan turhanpäiväinen kokeilu, jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa!

Pistäisivät oikeasti jonkun ministerin tai edes kansanedustajan elämään pidemmän aikajakson toimeentulotuen summalla - ja VAIN sillä perheineen. Asumaan sen mukaisessa vuokrakämpässä, maksamaan sillä kaikki todelliset laskut ja yllätyksetkin (kun lapsi sairastuu tai pesukone hajoaa) ja kirjaamaan sitten tuntojaan jossain julkisessa blogissa...Voi olla, että ihan pikkaisen tömähtäisi jalat maan pinnalle.

Ja edelleen korostan, että tietenkään kansanedustajilla ja vastaavilla ei ole mitään velvollisuutta kokeilla köyhän elämää - itsehän he ovat hoitaneet elämässään asiat sen verran hyvin, että tienaavat hyvää liksaa ja pitelevät vallankahvoja - mutta JOS sellaisella kokeella lähdetään julkisuudessa ratsastamaan, niin sitten sen voisi tehdä IHAN AIKUISTEN OIKEASTI. Meille oikeasti köyhille kun tämä ei ole mikään tuokion kestävä hauska leikkikokeilu...

Vierailija
20/33 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun pyydetään johonkin tällaiseen niin sanoo vaan suoraan että ei muuten paljon kiinnosta edes kokeilla... Tällaiset kokeilut (joihin poliitikkoja aina ruikutetaan) lie sitten aivan turhia, jos he eivät ole valmiita kokeilemaan sitä köyhäilyä just niin kuin siinä 12-lapsisessa perheessä jossa elämiseen on käytettävissä 50 senttiä päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän