IS:n uutinen, pappojen ja mummojen pankkiasioissa avustaminen saattaa olla rikos
Vaikka onkin maksumuurin takana, on selvää ettei toisen kortilla saa rahoja mennä automaatilta nostelemaan, eikä etenkään saa toisen verkkopankkitunnuksilla kirjautua. Maksakaa ne naapurin papan ostokset ensin itse ja pyytäää kuitti esittäen takaisinmaksu.
Kommentit (65)
Niinpä niin. Itse neuvoisin kyllä vanhoja ihmisiä tekemään ajoissa noista toistuvista maksuistaan, kuten vuokra, sähkö, puhelin, vakuutus yms. pankin kanssa suoraveloitussopimukset. Silloin vältytään aika isolta osalta näistä laskujen maksu ongelmista.
Meillä aikanaan oli vain tämä pankkikorttijuttu. Nostimme sieltä isälle käteistä, jota hän halusi aina itsellään olevan ja maksoimme sillä kortilla hänen päivittäisostoksensa.
Oikeastaan muita maksuja ei ollutkaan. Isä oli sotaveteraani ja sai vanhuspalvelut maksuttomina.
Pankit on ottaneet tällaisen kovan linjan siksi, kun haluavat pestä omat kätensä puhtaiksi, jos joku väärinkäytös ilmenee. Siksi pankille pitääkin aina heti ilmoittaa, jos kortti katoaa tai epäilee, että se on varastettu tai sitä käytetään väärin. Jos mitään ei ilmoiteta, pankki katsoo sen olevan asiakkaan omaa syytä ja korvaukset jää saamatta. Jos antaa korttinsa toisen käyttöön pankin tietämättä, se on oma moka sitten jos sitä käytetään väärin. Korvauksia voi saada ehkä silloin, jos tällä väärin käyttäjällä on pankin lupa kortin käyttöön, mutta käyttääkin sitä omiin tarkoitusperiinsä. Tai mistäpä minä tiedän, mutta uskoisin näin.
Ennen kaikki raha oli käteisenä ja silloinkin vanhat ihmiset saattoi joutua uhreiksi. Vanha ihminen on aina heikoilla ja vaarassa tulla hyväksi käytetyksi. Suurin osa omaisista kuitenkin varmaan hoitaa asiat rehellisesti ja oikein.
Varmaan tätä vanhuksen puolesta raha-asiointia tapahtuu vaikka kuinka paljon ilman, että mitään virallisia sopimuksia on tehty. Ja ani harvoin niistä mitään jälkiseurauksia tulee, jos asiat sovussa hoidetaan. Ei pankki pysty käytännössä kaikkea valvomaan Pankinhan pitäisi sitten olla tietoinen, missä kunnossa kukakin asiakas on että heräisi epäilys siitä, kuka sitten näitä laskuja maksaa jne.
Silloin voi tulla ongelmia, jos on riitaisa perikunta. Joku voi ruveta länkättämään, että sinäkö niitä pankkiasioita hoidit ja millä valtuuksilla ja miten jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten noista kamalista rikoksista jäädään kiinni? Jos oletetaan, että minä autan pappaani maksamaan laskut hänen omassa verkkopankissa. Mitään epämääräistä ei tapahdu, rahaa ei katoa rikä joudu väärään paikkaan. Valvontakameroita ei ole. Asiasta tietää vain minä ja pappani.
Miten minä jään tekemästäni rikoksesta kiinni? Kuka tekee rikosilmoituksen?
Käy itse tekemässä tai pyydä jotakin ahnetta ja kateellista sukulaista,tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärkeä saa käyttää.
Joskus minua huvittaa tämä yleinen käytössä oleva sana " maalaisjärki", asiassa kuin asiassa mutta ei pystytä tarkemmin selittämään miten jokin asia aivan konkreettisesti hoidetaan. " maalaisjärki" sanaa käyttävät eivät aina edes ymmärrä sanan merkitystä, eikä tarkoitusta.
Ne, joilla on maalaisjärkeä, tietävät kyllä mitä se tarkoittaa.
Sinulle voin kertoa ihan konkreettisesti, että tässä pankkiasiassa se tarkoittaa sitä, että jokainen mummo jälkeläisineen hoitaa pankkiasiansa parhaaksi katsomallaan tavalla. Eikä panikoiduta toimittajan tai pankkivirkailijan tyhjänpäiväisestä nillityksestä, jos asioiden hoidossa ei ole ongelmia eikä sellaisia ole odotettavissa. Se voi tarkoittaa vaikka jutussa parjattua mummon tunnuksien käyttämistä, jos luottamusta on ja auttaminen on pyyteetöntä, hyväntahtoista, aitoa auttamista.
Sama, mies ei halua opetella koneen käyttöä ja minä maksan ne suit sait.
Maksan kaupassakin usein hänen kortilla kun hän antaa siinä kassalla kortin minulle.
Tiedän että myyjän pitäisi ottaa kortti pois jos lain mukaan mennään.
Eipä ole puuttunut siihen.