Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS:n uutinen, pappojen ja mummojen pankkiasioissa avustaminen saattaa olla rikos

Vierailija
24.01.2026 |

Vaikka onkin maksumuurin takana, on selvää ettei toisen kortilla saa rahoja mennä automaatilta nostelemaan, eikä etenkään saa toisen verkkopankkitunnuksilla kirjautua. Maksakaa ne naapurin papan ostokset ensin itse ja pyytäää kuitti esittäen takaisinmaksu.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin tehdään asioiden hoito mahdollisimman vaikeaksi iäkkäille ihmisille kaiken maailman verkkopalveluilla ja kirjautumisilla ja sitten tehdään kaikille muille heidän auttamisensa mahdollisimman vaikeaksi. 

Totta ja esim eilenkin meille soitettiin kaksi kertaa Italiasta ja kerran Espanjasta hyvällä suomella  että haluavat  auttaa meitä  ku   op-pankissa on häikkää. Suljin kyllä puhelimen heti, kun tajusin suuntanumerosta, että tuskin op: llä on toimipistettä ko maissa. T.mummo kohta 80 v

Vierailija
22/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks tohon nyt tarvita siltä autettavalta rikosilmoitus, että se tytär varastaa rahat.

Sen lisäksi sitä rahaa pitäisi olla myös hävinnyt. Ja kun ei ole hävinnyt, niin rikosta ei ole tapahtunut.

Ei tässä rahasta ole kyse, vaan identiteetistä.

Lainaamassani puhuttiin rahan varastamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noista kamalista rikoksista jäädään kiinni? Jos oletetaan, että minä autan pappaani maksamaan laskut hänen omassa verkkopankissa. Mitään epämääräistä ei tapahdu, rahaa ei katoa rikä joudu väärään paikkaan. Valvontakameroita ei ole. Asiasta tietää vain minä ja pappani.

Miten minä jään tekemästäni rikoksesta kiinni? Kuka tekee rikosilmoituksen?

Ilmeisesti jos pankki jostain syystä alkaa epäillä, että henkilö ei käytä verkkopankkitunnuksiaan itse. Sitä en tiedä, miten tällainen epäilys syntyy.

Niin. Pankki ei salli, että pankkitunnuksia luovuttaa toiselle henkilölle. Koskee myös korttien pin-koodeja. Kun avaa tilin sitoutuu näihin ehtoihin.

Vierailija
24/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä rikos. Vanhuksen auttaminen. Varmaan pahin rikos koko maailmassa.

Kyllä nyt pitää alkaa tuomitsemaan vankilaan kaikki luvattomat auttajat.

Vierailija
25/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva muistaa, että emme tarvitse digitaalista maailmaa valtuuksien antamiseen. Ihan vanhanaikainen paperinen valtakirja riittää, kunhan se on laadittu oikein.

Käytännössä tuota ei tarvitse koskaan esittää kenellekään, jos hoitaa pankkiasiat toisen puolesta diginä.

Vierailija
26/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme tekemässä pankissa sopimuksen että voin maksaa laskuja hänen tililtään ja pankkikortinkin sain, jotta voin ostaa ruokaa hänelle. Säilytin kaikki kuitit, jotta jos joku epäilee rikoksesta voi tarkistaa mitä juustoa ja mitä perunoita papalle ostin ja koska ostin kaurahiutaleita ja pattereita radioon. 

Vierailija
27/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan äitini laskut verkkopankissa hänen tunnuksillaan. En kerro kenellekään. Onhan se rikos, että varastan pankilta isot palvelumaksut. 

Mitkä palvelumaksut sinä varastat? Sieltähän ne tililtä menevät kuten muiltakin.

Vierailija
28/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, mummo käyttää itse verkkopankkia, mut vanha kun on ,ni joskus voi tulla black out, ku pitää sinne verkkopankiin mennä. Ka ei muistakkaan miten se meni. Jätetäänkö mökin sähkölasku maksamatta ja koti kylmenee. Kaikki laskut ei  voi mennä ilman omaa hyväksyntää e-laskuina. Suurin osa menee. Joskus ysikymppinen mummo muistaa , ei aina. Laps käy vain joskus,ku asuu 700 km päässä.

Mummo pärjää hyvin n 98%. 

Vierailija
29/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ymmärrän kyllä, miksi tämä on "rikos". Omia isovanhempiani aikoinaan yritti yksi naapuri kovasti auttaa pankkiasioiden hoitamisessa.

Mutta en kyllä ymmärrä, miten saisin iäkkään vanhempani puolesta käytyä ruokakaupassa ja apteekissa, ellen voisi käyttää hänen pankkikorttiaan.

Laskut sentään maksetaan niin, että hän istuu vieressä ja ojentaa laskut minulle. Hän osaa kyllä aivan hyvin käyttää itsekin verkkopankkia, mutta kädet eivät toimi enää kovin hyvin ja näkö on huono, joten näpyttelen hänen puolestaan. Kai se on edes sallittua?

Vierailija
30/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustaminen ilman valtuuksia on rikos vaikka kuinka hyvin ja tunnollisesti tekee avustamisen päähenkilön luvalla. Viralliset valtuudet voi tehdä suomi.fi palvelussa, jos lakien mukaan mennään näissä raha-asioissa.

Teet jonkun täysi-ikäisen täysvaltaisen ihmisen puolesta asioita hänen pyynnöstään, mutta se on muka rikos. Pah! 

Vierailija
31/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos haluaa auttaa vanhempiaan pankki asioissa niin verkkopankissa voi asianomistaja antaa laajat valtuudet. Äitini antoi ne minulle ja pystyn omassa verkkopankissa maksamaan hänen tililtä laskut kun pääsen käsiksi hänen tiliinsä

Saako nostaa automaatilla käteistä?  

Vierailija
32/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan äitini laskut verkkopankissa hänen tunnuksillaan. En kerro kenellekään. Onhan se rikos, että varastan pankilta isot palvelumaksut. 

Mitkä palvelumaksut sinä varastat? Sieltähän ne tililtä menevät kuten muiltakin.

Edellinen kirjoittaja varmaan tarkoittaa, että hänen äitinsä joutuisi muuten käyttämään maksullista maksupalvelua joko konttorissa tai postitse. 

Minä hoidan ihan samalla tavalla minun äidin raha-asioita, ilman muita valtuuksia kuin äitini pyyntö.

Vierailija
33/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noista kamalista rikoksista jäädään kiinni? Jos oletetaan, että minä autan pappaani maksamaan laskut hänen omassa verkkopankissa. Mitään epämääräistä ei tapahdu, rahaa ei katoa rikä joudu väärään paikkaan. Valvontakameroita ei ole. Asiasta tietää vain minä ja pappani.

Miten minä jään tekemästäni rikoksesta kiinni? Kuka tekee rikosilmoituksen?

Ilmeisesti jos pankki jostain syystä alkaa epäillä, että henkilö ei käytä verkkopankkitunnuksiaan itse. Sitä en tiedä, miten tällainen epäilys syntyy.

Niin. Pankki ei salli, että pankkitunnuksia luovuttaa toiselle henkilölle. Koskee myös korttien pin-koodeja. Kun avaa tilin sitoutuu näihin ehtoihin.

No se on sitten pankin tehtävä nostaa oikeusjuttu. Onko sellaisia ollut miten paljon?

Vierailija
34/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä rikos. Vanhuksen auttaminen. Varmaan pahin rikos koko maailmassa.

Kyllä nyt pitää alkaa tuomitsemaan vankilaan kaikki luvattomat auttajat.

Only in Finland.

Vierailija
35/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ymmärrän kyllä, miksi tämä on "rikos". Omia isovanhempiani aikoinaan yritti yksi naapuri kovasti auttaa pankkiasioiden hoitamisessa.

Mutta en kyllä ymmärrä, miten saisin iäkkään vanhempani puolesta käytyä ruokakaupassa ja apteekissa, ellen voisi käyttää hänen pankkikorttiaan.

Laskut sentään maksetaan niin, että hän istuu vieressä ja ojentaa laskut minulle. Hän osaa kyllä aivan hyvin käyttää itsekin verkkopankkia, mutta kädet eivät toimi enää kovin hyvin ja näkö on huono, joten näpyttelen hänen puolestaan. Kai se on edes sallittua?

Ei kannata kysyä onko sallittua, vaan hoidat asiat vain kaikessa hiljaisuudessa niin kuin me muutkin.

Vierailija
36/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaisjärkeä saa käyttää.

Missä maassa?

Vierailija
37/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se iäkäs äiti ei osaa käyttää verkkopankkia, niin hän joutuisi menemään pankin tiskille maksamaan laskut ja pankki perisi palvelumaksua monta kymppiä per lasku. Kun sen sijaan joku maksaa ne laskut verkkopankissa hänen puolestaan, ei hänen tarvitse mennä pankkiin eikä maksaa niitä isoja palvelumaksuja. 

Vierailija
38/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä lähes jokainen demontoituneen tai liikuntakyvyttömän vanhuksen auttava omainen joutuu "lakia" rikkomaan, esim käymään rahaa automaatista vanhuksen kortilla, että voi ostaa hänelle ruokaa. 

Me haettiin lopulta edunvalvontaa, mikä sinänsä on aika työläs projekti (siis se hakeminen). Mutta kyllä sitä ennen tuli rikottua jotain lakia varmaan, eikä raaskittu kotihoitoa enää rasittaa esim ruokakaupassa käymisellä, kun muutenkin mummon luona vierailtiin. Edunvalvojaksi nimetty joutuu keräämään kuitit joka ikisestä vanhukselle ostetusta tavarasta ja palvelusta ja tilittämään ne kuukausittain. (tai näin oli ennen, en tiedä nykyistä tilannetta).

Valtakirjan kyllä vanhus antoi asioiden hoitamiseen. En tiedä olisiko se ollut kovin validi.

Järkevä asioiden hoitaminen vaatii tietysti, että lapset ovat luotettavia, eikä sellaisia, jotka tyhjentää mummon kukkaron käydessään.

Vierailija
39/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankille ei kelpaa maalaisjärki, ne menee sääntöjen mukaisesti.!

Vierailija
40/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se iäkäs äiti ei osaa käyttää verkkopankkia, niin hän joutuisi menemään pankin tiskille maksamaan laskut ja pankki perisi palvelumaksua monta kymppiä per lasku. Kun sen sijaan joku maksaa ne laskut verkkopankissa hänen puolestaan, ei hänen tarvitse mennä pankkiin eikä maksaa niitä isoja palvelumaksuja. 

No ei meidän mummo ainakaan mitenkään pääsisi sinne pankin tiskillekään kipittelemään, kun on ihan meidän avun varassa. Joten pankki jäisi joka tapauksessa ilman tiskipalvelumaksujaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi