Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS:n uutinen, pappojen ja mummojen pankkiasioissa avustaminen saattaa olla rikos

Vierailija
24.01.2026 |

Vaikka onkin maksumuurin takana, on selvää ettei toisen kortilla saa rahoja mennä automaatilta nostelemaan, eikä etenkään saa toisen verkkopankkitunnuksilla kirjautua. Maksakaa ne naapurin papan ostokset ensin itse ja pyytäää kuitti esittäen takaisinmaksu.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noista kamalista rikoksista jäädään kiinni? Jos oletetaan, että minä autan pappaani maksamaan laskut hänen omassa verkkopankissa. Mitään epämääräistä ei tapahdu, rahaa ei katoa rikä joudu väärään paikkaan. Valvontakameroita ei ole. Asiasta tietää vain minä ja pappani.

Miten minä jään tekemästäni rikoksesta kiinni? Kuka tekee rikosilmoituksen?

Ilmeisesti jos pankki jostain syystä alkaa epäillä, että henkilö ei käytä verkkopankkitunnuksiaan itse. Sitä en tiedä, miten tällainen epäilys syntyy.

Niin. Pankki ei salli, että pankkitunnuksia luovuttaa toiselle henkilölle. Koskee myös korttien pin-koodeja. Kun avaa tilin sitoutuu näihin ehtoihin.

No se on sitten pankin tehtävä nostaa oik

Ja se oikeusjuttu olisi nopeasti käsitelty. Minä sanoisin, että pappa on maksanut laskunsa itse. Eikä kukaan voisi muuta osoittaa.

Vierailija
42/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos haluaa auttaa vanhempiaan pankki asioissa niin verkkopankissa voi asianomistaja antaa laajat valtuudet. Äitini antoi ne minulle ja pystyn omassa verkkopankissa maksamaan hänen tililtä laskut kun pääsen käsiksi hänen tiliinsä

Saako nostaa automaatilla käteistä?  

saa nostaa jos on laajat oikeudet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan äitini laskut verkkopankissa hänen tunnuksillaan. En kerro kenellekään. Onhan se rikos, että varastan pankilta isot palvelumaksut. 

Mitkä palvelumaksut sinä varastat? Sieltähän ne tililtä menevät kuten muiltakin.

Edellinen kirjoittaja varmaan tarkoittaa, että hänen äitinsä joutuisi muuten käyttämään maksullista maksupalvelua joko konttorissa tai postitse. 

Minä hoidan ihan samalla tavalla minun äidin raha-asioita, ilman muita valtuuksia kuin äitini pyyntö.

saako laskuja enää edes maksettua pankissa? onko ne edes koskaan auki

Vierailija
44/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen vuosikaudet maksanut miehen laskut hänen tililtään verkkopankissa.  

Vierailija
45/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankille ei kelpaa maalaisjärki, ne menee sääntöjen mukaisesti.!

Sääntöjä voi jokainen laatia. Entä sitten? Ei pankki mistään voi tietää, että tunnukset on näpytellyt koneelle joku muu kuin mummo itse.

Vierailija
46/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noista kamalista rikoksista jäädään kiinni? Jos oletetaan, että minä autan pappaani maksamaan laskut hänen omassa verkkopankissa. Mitään epämääräistä ei tapahdu, rahaa ei katoa rikä joudu väärään paikkaan. Valvontakameroita ei ole. Asiasta tietää vain minä ja pappani.

Olet paatunut rikollinen jos omatunto ei kolkuta yhtään. Tuollaisesta pitäisi antaa itsensä ilmi.

Vierailija
47/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen asiahan on suomessa rikos. Ainut mitä saa nykyään tehdä on makoilla sohvalla puhelin kädessä.

Tää se vasta rikos onkin. t. virkamies

Vierailija
48/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen aikaan uutisointiin, että bussin ollessa liikkeellä siellä ei saa käydä vessassa. Sekin on laitonta. Kannattaako tällaisia uutisia edes tehdä tai varsinkaan piitata niistä?

Vierailija
49/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin kiinni, kun maksoin sukulaiseni puolesta ja hänen pyynnöstään verkkopankissa hänen tililtään hänen laskujaan. Tuli jotain kysyttävää pankista hänen puolestaan ja sain siinä yhteydessä kuulla että kyseinen järjestely ei ole luvallista. Menimme sitten ohjeen mukaan pankkiin - taksilla ja pyörätuolilla. Sain omalla nimelläni pankkitunnukset hänen tililleen eli aina kun käytän tiliä, näytöllä näkyy minun nimeni. Kyllä tämä tuntuu aivan järkevältä toiminnalta varsinkin, kun tietää kuinka usein ihmisiltä menee kontrolli, kun on rahaa näkyvissä ja mahdollisuus päästä siihen käsiksi. Enkä nyt tarkoita edellistä kirjoittajaa vaan tämä on kokemukseen perustuva huomio. 

Vierailija
50/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet paatunut rikollinen jos omatunto ei kolkuta yhtään. Tuollaisesta pitäisi antaa itsensä ilmi.

Näin teen. Lähden tänään poliisilaitokselle. Saavat nekin jotain tekemistä.

Vierailija
51/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kävimme tekemässä pankissa sopimuksen että voin maksaa laskuja hänen tililtään ja pankkikortinkin sain, jotta voin ostaa ruokaa hänelle. Säilytin kaikki kuitit, jotta jos joku epäilee rikoksesta voi tarkistaa mitä juustoa ja mitä perunoita papalle ostin ja koska ostin kaurahiutaleita ja pattereita radioon. 

Kuitithan eivät säily lukukelpoisina kovinkaan pitkään, vaan niiden muste haalistuu. Sinun pitää kopioida kuitit tulostimella jossa on arkistointikelpoista mustetta jos meinaat parin vuoden päästä kuittejasi lukea.

Vierailija
52/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan äitini laskut verkkopankissa hänen tunnuksillaan. En kerro kenellekään. Onhan se rikos, että varastan pankilta isot palvelumaksut. 

Mitkä palvelumaksut sinä varastat? Sieltähän ne tililtä menevät kuten muiltakin.

Jos se iäkäs äiti ei osaa käyttää verkkopankkia, niin hän joutuisi menemään pankin tiskille maksamaan laskut ja pankki perisi palvelumaksua monta kymppiä per lasku. Kun sen sijaan joku maksaa ne laskut verkkopankissa hänen puolestaan, ei hänen tarvitse mennä pankkiin eikä maksaa niitä isoja palvelumaksuja. 

Ongelmana pankissa käymisessä on se, että pankeilla on hyvin vähän enää konttoreita, joissa voi maksaa laskuja.

Vierailija
53/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva muistaa, että emme tarvitse digitaalista maailmaa valtuuksien antamiseen. Ihan vanhanaikainen paperinen valtakirja riittää, kunhan se on laadittu oikein.

Käytännössä tuota ei tarvitse koskaan esittää kenellekään, jos hoitaa pankkiasiat toisen puolesta diginä.

Meillä tehtiin näin.  Soitin pankkiin ja kysyin, mitä tehdä, kun äiti meni nopeasti siihen kuntoon, ettei pysty itse tulemaan pankkiin tekemään mitään valtuuksia minulle.  Pankin konttorikin 60 kilometrin päässä enkä minä uskalla ajaa isossa vieraassa kaupungissa, en tiedä missä se konttori siellä sijaitsee, en voi tilata varmaa aikaa asioimiseen, koska en tiedä osaanko sinne ja onko pankin edessä parkkipaikkaa juuri silloin.  Ja äiti suorastaan vuodepotilas, joten paareillako hänet sinne kärräisin.

Ystävällinen virkailija neuvoi, että tehkää valtakirja ja siihen todistajat ja asia on sillä selvä.

Näin teimme.  Äiti eli satavuotiaaksi ja minä hoidin kaikki hänen pankkiasiansa ja käytin hänen korttiaan hänelle tarkoitetuissa ostoksissa.  Äiti oli viisaasti tehnyt suoraveloitussopimukset jo aikanaan toistuvaiskuluistaan.

Valtakirja on minulla vieläkin jos joku sitä kyselee.  Äiti kuoli kuusi vuotta sitten.

Pankki ei kysellyt koskaan mitään.  Ei edes silloin, kun hoidin hänen kuolinpesänsä pankkiasiat.

Vierailija
54/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen asiahan on suomessa rikos. Ainut mitä saa nykyään tehdä on makoilla sohvalla puhelin kädessä.

Tää se vasta rikos onkin. t. virkamies

Valitettavasti lainsäätäjä ei mahdollista muuta.

-eri

Vierailija
55/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos haluaa auttaa vanhempiaan pankki asioissa niin verkkopankissa voi asianomistaja antaa laajat valtuudet. Äitini antoi ne minulle ja pystyn omassa verkkopankissa maksamaan hänen tililtä laskut kun pääsen käsiksi hänen tiliinsä

Olen eri, mutta ei tietenkään suoraan toisen tililtä. Mutta verkkopankissa voi tehdä siirron omalle tilille ja nostaa sitten käteisenä. Tosin mun äiti hoiti kyllä käteisnostonsa itse omalla kortillaan.

Vierailija
56/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkihan täällä on laitonta. koska myös eu jättää noudattamatta omia lakejaan, ei mekään enää noudateta mitään lakeja. iltaisin tutkitaan suomen lakia, että voidaan seuraavana päivänä rikkoa jotain uutta lakia, mistä ei olla kuultukaan. mukava harrastus.

Vierailija
57/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaisjärkeä saa käyttää.

Joskus minua huvittaa tämä yleinen käytössä oleva sana " maalaisjärki", asiassa kuin asiassa mutta ei pystytä tarkemmin selittämään miten jokin asia aivan konkreettisesti hoidetaan. " maalaisjärki" sanaa käyttävät eivät aina edes ymmärrä sanan merkitystä, eikä tarkoitusta. 

Vierailija
58/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saata olla rikos. se joko on, tai ei ole. tätä samaa taktiikkaahan käytettiin jo vihapuhepelleilyn aikaan. puhe saattaa olla rikos. tässä tapauksessa pitää pystyä todistamaan, että tunsiko sanoja vihaa sanoessaan jotain hauskaa. tämä dinosaurusmedioiden arvailuleikki aiheuttaa vain hämmennystä, ja siksi niitä ei kukaan normaali enää seuraakaan. ovat vain mielipiteidensä esittäjiä. ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Vierailija
59/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ei tietenkään suoraan toisen tililtä. Mutta verkkopankissa voi tehdä siirron omalle tilille ja nostaa sitten käteisenä. Tosin mun äiti hoiti kyllä käteisnostonsa itse omalla kortillaan.

Näin meillekin pankissa neuvottiin, kun sain tilinkäyttöoikeuden muistisairaan äitini tiliin. Tilisiirtoon piti sitten kirjoittaa selitteeksi "Käteistä Annikille". Toinen vaihtoehto olisi ollut tilata erillinen pankkikortti näitä käteisnostoja varten.

Vierailija
60/64 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kävimme tekemässä pankissa sopimuksen että voin maksaa laskuja hänen tililtään ja pankkikortinkin sain, jotta voin ostaa ruokaa hänelle. Säilytin kaikki kuitit, jotta jos joku epäilee rikoksesta voi tarkistaa mitä juustoa ja mitä perunoita papalle ostin ja koska ostin kaurahiutaleita ja pattereita radioon. 

Kuitithan eivät säily lukukelpoisina kovinkaan pitkään, vaan niiden muste haalistuu. Sinun pitää kopioida kuitit tulostimella jossa on arkistointikelpoista mustetta jos meinaat parin vuoden päästä kuittejasi lukea.

Kuitit voi myös skannata tai jopa valokuvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme