60 -vuotiaana työllistyminen?
Kertokaa rehellinen mielipiteenne, onko 60 vuotiaana irtisanotulla enää mitään mahdollisuuksia työllistyä uudestaan tässä työmarkkinatilanteessa?
Kommentit (130)
Unohda koko juttu! Odota eläkettä.
Jos sinun alallasi on otettu käyttöön tekoälyä, niin siitä löytyy aina syy ettei sinua palkata.
Kyllä meille kaupungille ollaan palkattu kuuskymppisiä
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jollei ole verkostot kunnossa.
Tämä nyt on ihan kakkapuhetta ja turhaa työttömän syyllistämistä. Eikä liity edes pelkästään työelämän loppupäässä oleviin vaan ihan jokaiseen. Olen kokenut paitsi henkilökohtaisesti myös seurannut lukemattomien, eri ikäisten ja eri taustaisten, todella monipuolisesti verkostoituneiden ihmisten työnhakua vuosien saatossa. Kun ei tärppää niin ei tärppää ja toisinaan niitä sopivia tai edes mahdollisia töitä ei vain ole. Silloin työttömyys pitkittyy ja siitä onkin jo vaikeampi päästä minnekään. Koulutuksen kautta ehkä parhaiten mutta ei sekään vaihtoehto ole kaikille tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä pääsin määraikaiseksi 61-vuotiaana päiväkotiin.
Tätä ennen olin ison yrityksen johdon assistentti. Organisaatiouudistuksen nimissä minut pantiin pihalle.
Päiväkoti on hyvällä alueella ja lapset ihania. Melko raskastahan tämä on, mutta en kotonakaan halua maata.
Miksi aina tämä argumentti että kotona maataan? Mä elän täysin normaalisti kuten muutkin, nousen ajoissa, menen uimahalliin tai kuntosalille, laitan lounasta tai syön ravintolassa jne. Ei kaikki työttömät vaan makaa. Eikä kaikki työttömät ole persaukisia.
No sori. Se on vain sellainen sanonta. En ajattele, että työttömät vain vetelehtivät.
Sanon paremmin: haluan olla hyödyksi muille. Tätä toteuttavat toki monet työttömät. Tekevät vapaaehtoistyötä, auttelevat vanhempiaan/lapsiaan/naapureitaan.
Tuo sinun salilla ja ravintoloissa käyminen ei olisi minun elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vitsi työmarkkinoilla. Siinäpä odottelet eläkettä.
Älä nyt viitsi, ainakin minua on kutsuttu aika moneen paikkaan töihin, vaikka olen jo kuudetta vuotta vanhuuseläkkeellä.
Kaupungille kesäksi määräaikaiseen työsuhteeseen on jonkinlaiset mahdollisuudet päästä mutta muualle niin se on vähän samanlaista kun yrittää voittaa lotossa 6+1 lisänumero
Melko huonot, aiemmin tein hoitoapulaisen töitä kun oli vielä velvoitetyö mahdollista. Sekin työllistymis mahdollisuus poistettiin kuten muitakin etuja leikattu. Onneksi pääsin eläkkeelle yli vuosi sitten. N 66v
Vierailija kirjoitti:
SOL:ille pääsee rappuja siivoomaan.
Ei pääse. Rappusiivojien pitää jaksaa koluta portaita koko päivä. Todella harva kuuskymppinen siihen kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ammattitaidosta ja motivaatiosta
Totuus: ei riipu. Vaikka nuo olisivat kunnossa et pysty silti vaan menemään mihinkään töihin. Kukaan ei palkkaa.
Niinkö? Minä olen 68-vuotias ja minulle tarjotaan vieläkin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus: ei riipu. Vaikka nuo olisivat kunnossa et pysty silti vaan menemään mihinkään töihin. Kukaan ei palkkaa.
Jaa sinä käyt tuuraamassa lähäreitä. Kun siellä ei kukaan viihdy.
On sanottu jo moneen kertaan eli jos ei ole verkostoja eli vanhoja tuttuja firmoja niin aika heikkoa on. Keväisin voin valita jopa useammasta vaihtoehdosta mihin firmaan menen kesällä tuuraamaan kesälomia ja tekemään huolto- ja kunnossapitotöitä. Viime vuosina olen saanut, tai työnantaja on saanut palkkatukea ja firmat ovat maksaneet päivärahat tai kilometrikorvaukset siitä hyvästä Vakituisista töistä en ole haaveillut vuosiin. Nyt ei tunnu olevan yhtään mitään edes nuoremmille. Viime vuonna kaupunki laittoi pihalle noin viisikymmentä työntekijää ja urakoitsijaa, aina kysyn sieltäkin olisko mitään.
Henkilökohtaiseksi avustajaksi voisi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaiseksi avustajaksi voisi päästä.
Ei niitä kuuskybäsiä sinne oteta arvon terkkaritäti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä valehtele, onko onlyfans?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuokin riipu siitä, mitä on tehnyt aiemmin. Ei kukaan palkkaa rappuja siivoamaan sellaista, joka on tehnyt ikänsä jotain akateemista toimistotyötä. Siinä pitää olla hyvä kunto. Istumatyöhön tottunut kuuskymppinen ryytyisi hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuokin riipu siitä, mitä on tehnyt aiemmin. Ei kukaan palkkaa rappuja siivoamaan sellaista, joka on tehnyt ikänsä jotain akateemista toimistotyötä. Siinä pitää olla hyvä kunto. Istumatyöhön tottunut kuuskymppinen ryytyisi hetkessä.
Näinpä, ja sellainen, joka on ikänsä tehnyt jotain raskasta rappusiivousta, ei ole kuuskymppisenä enää työkykyinenkään.
Minulla ei ole enää oikein verkostoja. Niitä oli aikanaan mutta kaikki parhaat entiset työkaverit on jo eläkkeellä. N63
En ymmärrä näitä jotka inisee he on 60 ja työtön. Siinä iässä pitää olla rahaa tilillä että pystyy elämään 5 vuotta kunnes on eläke.
Osta punalaputettuja, kerää pulloja, keikkaile joulupukkina. Jos sinulla on puoliso joka töissä kai hän sun ruuan maksaa.
Aika huonoa on. Olen 57, hakenut 2 vuotta kaikkia mahdollisia työpaikkoja. Keikkaa on parissa paikassa.