Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset on niin herkkiä hajusteille?

Vierailija
23.01.2026 |

Ei ole globaalisti ihan normaalia. Itse työskentelen asiakaspalveluammatissa ja olen matkustellut paljon, ja kyllä se niin on, että globaali normi on erilaiset hajusteet saippuoissa ja muissa. Ei muissa maissa ihmiset saa samanlaisia oireita tuoksuista kuin Suomessa.

En siis ihan ymmärrä, että mistä tämä johtuu suomalaisten keskuudessa. Onko kyse ihan oikeasta geneettisestä jutusta vai onko se vaan kulttuurinen normi, että täällä valitetaan tuoksuista? Siis huom., en väitä että esim. migreenistä kärsivät valehtelisivat oireistaan todellakaan, mutta on jotenkin hämmentävää miten monella tuntuu olevan jotain hengenahdistuksia sun muita tai ihan vaan muuten vaan nyrpistelevät nenää hajuvesille. Ja en tietysti nyt puhu siitäkään, että ihmiset kylpee jossain supervahvassa hajuvedessä, vaan ihan kohtuullisesta mutta kuitenkin huomattavissa olevasta hajusteiden käytöstä puhun.

Tietysti on varmaan ihan mahdollista, että kylmä ja kuiva sää jotenkin vaikuttaa keuhkoihin ja tekee ne herkemmiksi kemikaaleille tai jotain? Joskus vaan tuntuu, että täällä niuhotetaan tuoksuista ihan eri tavalla kuin missään muualla. Täällä on ihan ylpeyden aihe olla täysin hajusteeton ja ollaan jopa ilkeitä niille, jotka tykkää tuoksua jollekin muulle kuin itselleen. Voisiko joku selittää?

Kommentit (339)

Vierailija
221/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein nämä hajusteherkät on myös erityisherkkiä. Suomi taitaa muutenkin olla mielenterveysongelmien kärkimaita, joten se sitten näkyy näissä lumihiutaleissa erilaisina vaatimuksina

Astma ei ole mielenterveysongelma.

Vierailija
222/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla puhutaan "toimistotuoksuista", eli hajuvesistä joita voi mainiosti käyttää töissä. Ja kyllä niitä käytetäänkin, ja paljon.

Suomessa pitää kysyä lupa työkavereilta, kun syö omia eväitään, joissa voi tuoksahtaa esim. valkosipuli, tai jokin yrtti. Suomalaiset ovat maailman herkkähipiäisin kansa.

Mä en ainakaan halua, että työkaveri saa voimakkaan reaktion mun eväistä. Jos tiedän, että kaveri on vakavasti allerginen jollekin tai saa vaikka migreenin tietystä asiasta, niin en tietenkään käytä niitä töissä. Omakin työtaakka pysyy kevyempänä, kun ei tarvi tehdä työkaverin töitä hänen lähdettyään kotiin toipumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se niin hirveä juttu ettei työpäivän aikana voi käyttää parfyymiä? Miten elämänlaatuun asteikolla nollasta kymmeneen vaikuttaa se, että vaihtaa pesuaineet hajustamattomiin? Keliakiasta kärsivä voi itse valita mitä syö, mutta hajusteherkän toiveet koetaan kohtuuttomana pakottamisena. 

Vierailija
224/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hajuste tuoksuu luonnoliselle, pehmeälle ja miellyttävälle, mikäs siinä. Mut nykyhajusteet haisevat lähinnä pistävälle ja luonnottomalle kuten kynsilakanpoistoaineelle, alkoholille tms johon on lisätty teollisesti tehty tuoksu.

Vierailija
225/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä lähtien kun hintitHajuvesien tekijät keksivät laittaa naisten hajuvesiin myskiä jotta miehistä tulisi pikkuhiljaaHomoja.

Vierailija
226/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimakkaasti hajustettuja pesuaineita harrastava: jos lapsesi valittaa hajusta, pysytkö edelleen kannassasi? Tai joku muu sinulle rakas ihminen?

Eihän heitä haittaa, jos lapsi menehtyy tuskallisesti astmakohtaukseen. Aina voi tehdä uuden lapsen tilalle.

Lässynlää. 

Kuinka moni lapsi on menehtynyt astmakohtaukseen hajusteiden vuoksi? Etenkään ohikulkijan hajusteiden vuoksi. Niinpä. Nolla.

Vierailija
227/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä hajusteissa sinänsä mitään, muttakun tosiaan tuupataan liikaa ja ne on tuoksultaan jotain kammottavaa ja se yhdistetään suurella määrällä vielä niin huh. Onneksi miehet on ruvenneet samaan hommaan niin saavat naiset samalla mitalla. EDT, ei parfum, niin ei tuoksu kilometrin päähän. 

Vierailija
228/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeenkin on vyörynyt tätä jenkkitouhua vai mistä lie lähtöisin kun jopa roskapussit, nenäliinat tms pitää olla hajustettuja..siinä voi miettiä mikä on semmosen perheen päivittäinen kemikaalialtistus eli monelleko kymmennelle eri hajusteelle päivittäin altistutaan

Näistä olen itsekin samaa mieltä, että ihan turhaa. Siinä voi jokainen itse miettiä, että mitä varten näitä pitäisi käyttää, tai jotkut hajustetut pikkuhousunsuojat, että kaikki varmasti haistaa sinun alapääsi kun se muhii siellä ja päästelee jotain feikkikukkaistuoksuja ympäröivään ilmaan. Niitä nyt varmaan useimmat ei onneksi käytäkään, mutta onhan ne ideanakin aika järjettömiä. Nythän tämä aloitus tosin ei liittynyt tähän asiaan.

Samaan aikaan tämä palstakin on täynnä erilaisia hajuste- ja hajuherkkiä, jotka haistavat ohikulkijoiden alapään hajunkin vaatteiden läpi. Tuollainen puhe kun yleistyy, niin hajusteiden käyttö lisääntyy, ei kukaan halua, että lähellä oleva hajusteherkkä nuuhkii alapäähajuja ja kuvittelee haistavansa ne. Tai ylipäätään haluaa nuuhkia niin intensiivisesti.

On ne sairasta porukkaa. Kyllä kaikki haisee kun nuuhkimalla nuuhkii, eikä mitään muuta ajattele.

Vierailija
229/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä nirppanokkia. Järkytytään suomalaisten pienestä hajusteiden käytöstä. Varmaan sitten kuolisivat heti kadulle jossain ulkomailla, missä hajusteita käytetään ihan eri mittakaavassa. No itkekööt. Sääliä ei tipu pätkääkään.

Vierailija
230/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeenkin on vyörynyt tätä jenkkitouhua vai mistä lie lähtöisin kun jopa roskapussit, nenäliinat tms pitää olla hajustettuja..siinä voi miettiä mikä on semmosen perheen päivittäinen kemikaalialtistus eli monelleko kymmennelle eri hajusteelle päivittäin altistutaan

Hajustettuja terveyssiteitä. Siis oikeasti?! Ei ole terveellistä lyödä pillua vasten joku hajustettu side. En koskaan ole ostanut tuollaisia enkä osta.

Jotkut käyvät vähän hitaalla. Tämä tuote ilmestyi Suomeen noin kymmenen vuotta sitten ja kokeilu taisi jäädä lyhyeksi. Muualla nämä ovat tavallisia. Hajusteita on kaikessa, käytännössä kaikkialla, monin verroin Suomeen verrattuna. 

Haista sä kuule vittusi. 

Tässäpä taas hyvä esimerkki hajusteherkän mielenterveydestä. 

Vierailija
231/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei muuta keksi millä saisi huomiota

Mun tuntemat hajustajat ovat ns. huomiohakuisia persoonia. Haluavat olla valokeilassa. Siksi kiukkukohtaukset "rajoittamisesta"?

Hajusteherkäthän ne kiukkuaa, tässäkin ketjussa haistatellaan, haukutaan ynnä muuta. Kukaan terve ei haista mitään kymmenien metrien hajuvesipilveä tai mitä huuhteluainetta ohikulkija on käyttänyt. Kyllä se kuuluu siihen mielisairauteen missä haistetaan kaikkea kaikkialla.  

Vierailija
232/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin hirveä juttu ettei työpäivän aikana voi käyttää parfyymiä? Miten elämänlaatuun asteikolla nollasta kymmeneen vaikuttaa se, että vaihtaa pesuaineet hajustamattomiin? Keliakiasta kärsivä voi itse valita mitä syö, mutta hajusteherkän toiveet koetaan kohtuuttomana pakottamisena. 

Kun se rajoittaminen rajoittuisikin parfyymiin. Mutta kun ei rajoitu. Huuhteluaine ja pyykinpesuaine haistetaan metrien päästä, hiuslakka haisee ja dödö haisee. Alapäänkin nämä haistavat. 

Ei ihme, että tekisi mieli laittaa niin paljon hajuvettä , että tuo hysteerinen hajujen kuvitteli lakkaa 

Vierailija
233/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kyse ei ole toiveista vaan vaatimisesta ja pakottamisesta, jossa käytetään aseena astmakohtaukseen kuolevaa lasta. Kielenkäyttö on aggressiivista ja sairasta. Ja vaatiminen koskee kaikkia hajuja, mistä herkkis ei pidä. 

Se ei todellakaan ole tervettä, eikä mitään normaalia toivomista. Sellainen olisikin asia erikseen. 

Vierailija
234/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pohjolassa ei ole ollut tarvetta peittää pahaa hajua hajusteilla. On paljon raikkaampi ja hajuttomampi ilma kuin muualla. Ihmisetkään eivät ilmanalan vuoksi löyhkää, kuten etelämpänä. 

Vierailija
235/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin, ap hyvä, riippuu geeneistä. Toiset ovat, toiset eivät ole.

Vierailija
236/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla hajustehetkkyys röyhähtää päälle esivaihdevuosissa, kun hormonitoiminta muuttuu. Tai kun hormooniehkäisystä esim. luovutaan kokonaan. Joillakin vaiva helpottaa vanhemmiten, kun ei enää mitään hormoonilääkityksiä päällä. Voi ns. kolahtaa kilahtaa sattua omaan nenuun. Vaikka hajustevaiva ei ole nyt vielä akuutti, se voi tulla hiipien, iän myötä. Pukkaa hikeä, vituttaa ja kaikki "entiset hyvät" hajut etoo. Huuhteluaine haisee myrkylle kotikoneessa jne. Myös se oma puoliso saattaa alkaa ketuttaa, kun haiseekin entisen hyvän sijaan eltaantuneelle. 

Vierailija
237/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei muuta keksi millä saisi huomiota

Mun tuntemat hajustajat ovat ns. huomiohakuisia persoonia. Haluavat olla valokeilassa. Siksi kiukkukohtaukset "rajoittamisesta"?

Hajusteherkäthän ne kiukkuaa, tässäkin ketjussa haistatellaan, haukutaan ynnä muuta. Kukaan terve ei haista mitään kymmenien metrien hajuvesipilveä tai mitä huuhteluainetta ohikulkija on käyttänyt. Kyllä se kuuluu siihen mielisairauteen missä haistetaan kaikkea kaikkialla.  

Propagandasta tuttu  kikka esiintyä vastapuolen mielisairaana edustajana? 

Vierailija
238/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein nämä hajusteherkät on myös erityisherkkiä. Suomi taitaa muutenkin olla mielenterveysongelmien kärkimaita, joten se sitten näkyy näissä lumihiutaleissa erilaisina vaatimuksina

Astma ei ole mielenterveysongelma.

Eikä migreeni. Mulla on kumpikin ja mielelläni luopuisin niistä.

Vierailija
239/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kyse ei ole toiveista vaan vaatimisesta ja pakottamisesta, jossa käytetään aseena astmakohtaukseen kuolevaa lasta. Kielenkäyttö on aggressiivista ja sairasta. Ja vaatiminen koskee kaikkia hajuja, mistä herkkis ei pidä. 

Se ei todellakaan ole tervettä, eikä mitään normaalia toivomista. Sellainen olisikin asia erikseen. 

Poistettiinko ne kommentit? 

Vierailija
240/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä taas hyvä esimerkki hajusteherkän mielenterveydestä.

En ole hajusteherkkä enkä mt-ongelmainen vaan mua vit uttaa tyhmät ihmiset. Olette täyttä saastaa. Mä vastasin kusimulkun vittuiluun, että olen muka hidas. Ei tuo vähä-älyinen kusimulkku ymmärtänyt, että en seuraa sidehyllyjä ja katso onko siitä stanan hajustettuja siteitä siellä vai. Mä kirjoitin vain niiden siteiden järjettömyydestä, mutta eihän tyhmä kusimulkku sitä tajunnut. Itse te olette ajaneet tämän palstan siihen malliin, että me täällä vuosia olleet asialliset ihmiset ollaan todella kypsiä ja aletaan käyttäytymään kuten te paskat jotka pilasitte tämän paikan. Edistää paikan alasajoa, kun täällä vittuilee muille. Sitähän te paskat halusitte, että tämäp paikka menee pilalle.

Mulla on astma ja sille ei voi mitään jos joku ottaa hengitykseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän