Miksi suomalaiset on niin herkkiä hajusteille?
Ei ole globaalisti ihan normaalia. Itse työskentelen asiakaspalveluammatissa ja olen matkustellut paljon, ja kyllä se niin on, että globaali normi on erilaiset hajusteet saippuoissa ja muissa. Ei muissa maissa ihmiset saa samanlaisia oireita tuoksuista kuin Suomessa.
En siis ihan ymmärrä, että mistä tämä johtuu suomalaisten keskuudessa. Onko kyse ihan oikeasta geneettisestä jutusta vai onko se vaan kulttuurinen normi, että täällä valitetaan tuoksuista? Siis huom., en väitä että esim. migreenistä kärsivät valehtelisivat oireistaan todellakaan, mutta on jotenkin hämmentävää miten monella tuntuu olevan jotain hengenahdistuksia sun muita tai ihan vaan muuten vaan nyrpistelevät nenää hajuvesille. Ja en tietysti nyt puhu siitäkään, että ihmiset kylpee jossain supervahvassa hajuvedessä, vaan ihan kohtuullisesta mutta kuitenkin huomattavissa olevasta hajusteiden käytöstä puhun.
Tietysti on varmaan ihan mahdollista, että kylmä ja kuiva sää jotenkin vaikuttaa keuhkoihin ja tekee ne herkemmiksi kemikaaleille tai jotain? Joskus vaan tuntuu, että täällä niuhotetaan tuoksuista ihan eri tavalla kuin missään muualla. Täällä on ihan ylpeyden aihe olla täysin hajusteeton ja ollaan jopa ilkeitä niille, jotka tykkää tuoksua jollekin muulle kuin itselleen. Voisiko joku selittää?
Kommentit (339)
Toivottavasti nämä haukkujat itse altistuvat niin pahoin, että eivät pian siedä kemiallisia tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei muuta keksi millä saisi huomiota
Mun tuntemat hajustajat ovat ns. huomiohakuisia persoonia. Haluavat olla valokeilassa. Siksi kiukkukohtaukset "rajoittamisesta"?
Hajusteherkäthän ne kiukkuaa, tässäkin ketjussa haistatellaan, haukutaan ynnä muuta. Kukaan terve ei haista mitään kymmenien metrien hajuvesipilveä tai mitä huuhteluainetta ohikulkija on käyttänyt. Kyllä se kuuluu siihen mielisairauteen missä haistetaan kaikkea kaikkialla.
Tässäkin ketjussa haukutaan mielenvikaiseksi, jos saa hajusteita oireita. Mä en voi mitään sille, että voimakkaat hajusteet voi aiheuttaa mulle päänsäryn, migreenin tai hengenahdistuksen tai kaikki yhtä aikaa. Mä mielelläni luopuisin migreenistä ja astmasta.
Minäkin jouduin käyttämään työelämässä tahtomattani hajusteetonta deoranttia.
Vaikka rakastan hajuvesiä ja niiden käyttöä.
Todella harmi että pitää joustaa muiden takia.
Mä tykkäsin niistä hajustetuista siteistä ja pikkarisuojista. Niissä oli ihanan raikas tuoksu. En ymmärrä miten se jonkun muun haaruksia kutittaa, että minä niitä käytän.
Vierailija kirjoitti:
Oliskos syynä se, että olemme länsimaisina altistuneet kemiallisille aineille pidempään kuin ehkä jossain muualla ja aistiyliherkkyys olisi kuin allergia. Esim mansikka-allergia puhkeaa, kun syö yhtäkkiä koko mansikkamaan kerralla. Kaikkea keinotekoista puskee suusta ja nenästä sisään, ja yliannostus tulee siitä.
Toinen teoriani aiheuttaa paskamyrskyn. Mutta suomalaiset ovat noitien ja shamaanien jälkeläisiä. Näillä oli herkät aistit, joilla oltiin yhteydessä tuonpuoleiseen tai millä sitä halutaan kutsua. Meillä on geeneissä edelleen tuo herkkyys ja kemialliset aineet sotkevat nämä antennit ja siksi hajuille herkistytään. Ja tätä tukee se, että perinneruokamme ovat todella miedon makuisia! Koska esi-isämme maistoivat vähemmänkin maun terävämmin. Tai ehkä juuri tämä mieto ruoka herkistää aistimme, ja hajutkin tuntuvat kovemmilta.
Mutta kuitenkin, hajuyliherkkyys ei ole mikään lumihiutalejuttu, vaan aitoa herkkyyttä haistaa mied
Tänne pohjolan perukoille ovat aikojen saatossa hakeutuneet ne, jotka eivät ole kestäneet jotakin tiheämmän ihmisasutuksen juttuja. Esim. meteliä tai jatkuvaa toisten kanssa olemista. Sama voinee päteä myös tuoksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäsin niistä hajustetuista siteistä ja pikkarisuojista. Niissä oli ihanan raikas tuoksu. En ymmärrä miten se jonkun muun haaruksia kutittaa, että minä niitä käytän.
Sun haaruksia tässä taitaa kutittaa, kun käytät tuollaista paskaa. Opettele pesemään alapääsi, että se on raikas ilman hajusteita. Et sä sillä hajustetulla siteellä peitä löyhkää alapäästä vaikka niin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeenkin on vyörynyt tätä jenkkitouhua vai mistä lie lähtöisin kun jopa roskapussit, nenäliinat tms pitää olla hajustettuja..siinä voi miettiä mikä on semmosen perheen päivittäinen kemikaalialtistus eli monelleko kymmennelle eri hajusteelle päivittäin altistutaan
Näistä olen itsekin samaa mieltä, että ihan turhaa. Siinä voi jokainen itse miettiä, että mitä varten näitä pitäisi käyttää, tai jotkut hajustetut pikkuhousunsuojat, että kaikki varmasti haistaa sinun alapääsi kun se muhii siellä ja päästelee jotain feikkikukkaistuoksuja ympäröivään ilmaan. Niitä nyt varmaan useimmat ei onneksi käytäkään, mutta onhan ne ideanakin aika järjettömiä. Nythän tämä aloitus tosin ei liittynyt tähän asiaan.
Samaan aikaan tämä palstakin on täynnä erilaisia hajuste- j
Ei tarvi nuuhkia, jos jokin haju tunkee läpi. Sen huomaa, vaikka yrittäisi keskittyä johonkin ihan muuhun. Et vain itse haista sitä, koska olet turtunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin hirveä juttu ettei työpäivän aikana voi käyttää parfyymiä? Miten elämänlaatuun asteikolla nollasta kymmeneen vaikuttaa se, että vaihtaa pesuaineet hajustamattomiin? Keliakiasta kärsivä voi itse valita mitä syö, mutta hajusteherkän toiveet koetaan kohtuuttomana pakottamisena.
Koska kyse ei ole toiveista vaan vaatimisesta ja pakottamisesta, jossa käytetään aseena astmakohtaukseen kuolevaa lasta. Kielenkäyttö on aggressiivista ja sairasta. Ja vaatiminen koskee kaikkia hajuja, mistä herkkis ei pidä.
Se ei todellakaan ole tervettä, eikä mitään normaalia toivomista. Sellainen olisikin asia erikseen.
Minusta normaalia on, että ihminen pystyy hengittämään. En ymmärrä, miksi sinun pitäisi ehdoin tahdoin saada laittaa jotakin myrkyllistä toisten hengitysilmaan. Erityisesti, miksi toisen pitäisi ystävällisesti pyytää, että saisiko hän hengittää?
Puhdas ihminen ei tarvitse hajusteita ollakseen raikas. Olen hajusteherkkä mutta miedot käy. Kuten Aloe Vera (dödössä). Se on lempeä mieto tuoksu.
Minulla on aika huono hajuaisti. Monesti on käynyt niin, että alkaa yskittää, ääni häviää ja sitten hengitys menee vaikeaksi. Elimistö kyllä huomaa haitalliset aineet vaikken minä huomaakaan. Saahan ruoka-aineallergisetkin oireita, jos syövät tietämättään väärää ruoka-ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on joku viimevuosien trendi. Yleensä nämä herkät ovat n.35-50 vuotiaita naisia. Jännä homma, että se on usein juuri parfyymi, mikä aiheuttaa sen "kamalan pääkivun", mutta ei mikään muu sitten vissiin. Voisiko olla mentaalista? En tiedä, siksi kysyn.
Ei se mentaalista ole, vaan todennäköisesti hormonaalista, koska monella naisella ongelma alkaa (esi)vaihdevuosien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei muuta keksi millä saisi huomiota
HUOH. Mä voin mielelläni antaa sulle mun astman! Vit tu mua vitut taa sun kaltaiset kusipäät!
tämä ja moni ei tajua miten astma rajoittaaa elämää esim. pakkasella, itselläni jo lähemmäs -10c supistaa keuhkoputkia sen verran ettei ulkona pysty kovinkaan kauan olemaan ennen kun alkaa hengenahdistus, mut pikkujutska toki ja huomionhakuisuutta vain.
Plus mulla hengenahdistus jatkuu loppupäivän ja yönkin, eikä avaava lääke auta. Eikä mulla edes ole astmaa! Vain tietyt asiat saavat keuhkoputken reagoimaan, normaalisti se on ihan auki ja kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Osalla hajustehetkkyys röyhähtää päälle esivaihdevuosissa, kun hormonitoiminta muuttuu. Tai kun hormooniehkäisystä esim. luovutaan kokonaan. Joillakin vaiva helpottaa vanhemmiten, kun ei enää mitään hormoonilääkityksiä päällä. Voi ns. kolahtaa kilahtaa sattua omaan nenuun. Vaikka hajustevaiva ei ole nyt vielä akuutti, se voi tulla hiipien, iän myötä. Pukkaa hikeä, vituttaa ja kaikki "entiset hyvät" hajut etoo. Huuhteluaine haisee myrkylle kotikoneessa jne. Myös se oma puoliso saattaa alkaa ketuttaa, kun haiseekin entisen hyvän sijaan eltaantuneelle.
Tai sitten on ollut aistiherkkä lapsesta asti, kuten itse olen, ja sukuni on.
Mä olen töissä sairaalassa ja meidän kahdella osastolla löyhkäävät hajusteet ihan surutta sekä perheillä että omaisilla. Yleensä jengissä on silloin useampi muualta tullut.
Synnyttäneiden osasto, tietty. Nämä katsotaan terveiksi ihmisiksi. Joitakin vastasyntyneitä kyllä altistetaan ihan urakalla kun huoneita saa tuulettaakin pitkään ennen seuraavia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät osaa kanavoida vihaansa hallitsevaa luokkaa kohtaan vaan tukahduttavat sen ärtymällä kanssaeläjien tapoihin.
Kanssaeläjien tavoista ärsyttävät lähinnä ne, joista sairastumme.
Vierailija kirjoitti:
Missä hajusteherkät käyvät lomillaan, etteivät joudu minkään kemikaalien kanssa tekemisiin? Omalla veneellä autiolle saarelle? Vai häviääkö hajusteherkkyys lomalla, samalla tavalla kuin jotkut voi juoda maitoa ulkomailla ilman vatsaongelmia. Tässä aiemmin on jo mainittu hotellien hajusteet, lentokoneissakin käytetään jotain hajusteita koska ei niitä ehditä koko ajan siivota. Monissa paremmissa hotelleissa on jopa oma heille varta vasten luotu nimikkotuoksunsa, jota myydään matkailijoille.
Sivusta, mutta nautoja on paria eri tyyppiä, joista pohjoisessa kasvatetaan yhtä ja etelämmässä toista. Näiden pohjoisten rotujen maito aiheuttaa enemmän oireita kuin eteläisten. Mekanismia en tiedä, mutta mikään psykologinen juttu se ei ole, vaan johtuu erilaisista nautaroduista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hajusteherkät käyvät lomillaan, etteivät joudu minkään kemikaalien kanssa tekemisiin? Omalla veneellä autiolle saarelle? Vai häviääkö hajusteherkkyys lomalla, samalla tavalla kuin jotkut voi juoda maitoa ulkomailla ilman vatsaongelmia. Tässä aiemmin on jo mainittu hotellien hajusteet, lentokoneissakin käytetään jotain hajusteita koska ei niitä ehditä koko ajan siivota. Monissa paremmissa hotelleissa on jopa oma heille varta vasten luotu nimikkotuoksunsa, jota myydään matkailijoille.
Sivusta, mutta nautoja on paria eri tyyppiä, joista pohjoisessa kasvatetaan yhtä ja etelämmässä toista. Näiden pohjoisten rotujen maito aiheuttaa enemmän oireita kuin eteläisten. Mekanismia en tiedä, mutta mikään psykologinen juttu se ei ole, vaan johtuu erilaisista nautaroduista.
Mikä hinku muuten joillakin on tehdä kaikesta fysiologisesta mt-ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan kulttuurijuttu. Ei Aasiassakaan läträtä hajusteilla. Tosin siellä ihmisiä on julmetusti enemmän joten se kaikkien eri hajusteiden kakofonia olisi järkyttävä. Muut otetaan huomioon.
Kakofonia tarkoittaa äänten sekamelskaa.
Jos -fonia viittaa ääniin, niin mikä olisi vastaava hajuihin viittaava pääte? Sen eteen sitten kako-etuliite, niin saadaan oikeaoppinen ilmaus voimakkaiden hajujen sekamelskalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sekopäistä valittaa jostain huuhteluaineen tuoksusta tai hajuvedestä. Taitaa olla tyyppejä joilla ei ole varaa niitä käyttää. Ne tuoksut ovat hyviä tuoksuja.
En mä ainakaan tuoksusta valita, vaan voimakkaasta aivastelukohtauksesta ja loppupäivän tukkoisuudesta sen jälkeen.