Miksi suomalaiset on niin herkkiä hajusteille?
Ei ole globaalisti ihan normaalia. Itse työskentelen asiakaspalveluammatissa ja olen matkustellut paljon, ja kyllä se niin on, että globaali normi on erilaiset hajusteet saippuoissa ja muissa. Ei muissa maissa ihmiset saa samanlaisia oireita tuoksuista kuin Suomessa.
En siis ihan ymmärrä, että mistä tämä johtuu suomalaisten keskuudessa. Onko kyse ihan oikeasta geneettisestä jutusta vai onko se vaan kulttuurinen normi, että täällä valitetaan tuoksuista? Siis huom., en väitä että esim. migreenistä kärsivät valehtelisivat oireistaan todellakaan, mutta on jotenkin hämmentävää miten monella tuntuu olevan jotain hengenahdistuksia sun muita tai ihan vaan muuten vaan nyrpistelevät nenää hajuvesille. Ja en tietysti nyt puhu siitäkään, että ihmiset kylpee jossain supervahvassa hajuvedessä, vaan ihan kohtuullisesta mutta kuitenkin huomattavissa olevasta hajusteiden käytöstä puhun.
Tietysti on varmaan ihan mahdollista, että kylmä ja kuiva sää jotenkin vaikuttaa keuhkoihin ja tekee ne herkemmiksi kemikaaleille tai jotain? Joskus vaan tuntuu, että täällä niuhotetaan tuoksuista ihan eri tavalla kuin missään muualla. Täällä on ihan ylpeyden aihe olla täysin hajusteeton ja ollaan jopa ilkeitä niille, jotka tykkää tuoksua jollekin muulle kuin itselleen. Voisiko joku selittää?
Kommentit (339)
Suomalaiset ovat vielä sen verran lähellä luontoa, että hermosto toimii niin kuin sen pitää ja reagoi varsinkin luonnottomiin synteettisiin kemikaalioihin negatiivisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ei peseydytä. On normaalia peittää paskanhaju hajusteilla niin ovat tottuneet.
Suomalaiset vasta paskasia ovatkin. Tosi saastaisia. Sitten vielä itketään hajuvesistä mutta se hien ja kusen haju on sitten ihan ok.
No ei se siitä ole kiinni, mille jokin haisee vaan kemikaaleista. Jokin hajuvesi voi tuoksua hyvälle myös sen allergisen mielestän, mutta haistaessaan sen alkaa yskimään ja kokemaan hengenahdistusta.
Ihan kuten keliaakikosta vehnäpulla voi maistua hyvälle, mutta hänen kehonsa ei kestä sitä. Ei sitä voi itse päättää, mille on allerginen. Vaikka pena haisisi tosi hyvälle.
No paskaiset ja läskit tyhmät suomalaiset ovatkin myös maailman sairainta kansaa kai
Etelän maissa keliaakikot ovat harventuneet, kun aiemmin oli pakko syödä gluteeniviljoja. Nykyään keliakia ei enää johda kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hajusteherkät käyvät lomillaan, etteivät joudu minkään kemikaalien kanssa tekemisiin? Omalla veneellä autiolle saarelle? Vai häviääkö hajusteherkkyys lomalla, samalla tavalla kuin jotkut voi juoda maitoa ulkomailla ilman vatsaongelmia. Tässä aiemmin on jo mainittu hotellien hajusteet, lentokoneissakin käytetään jotain hajusteita koska ei niitä ehditä koko ajan siivota. Monissa paremmissa hotelleissa on jopa oma heille varta vasten luotu nimikkotuoksunsa, jota myydään matkailijoille.
Kestämällä kipua, itsellä on lääkkeet. Jos selviän paikallisbussin hajupilvistä (mikä on pahin) kevyesti selviän ulkomailla lentokoneessa ja hotelleissa.
Paitsi että valehtelet. Aina muka se paikallisbussi on pahin. Satun ihan työni puolesta
Tottakai yliherkkyys on valikoivaa. Yksi on allerginen kalalle, toinen pähkinälle ja kolmas siitepölylle. Neljäs saa astmakohtauksen tietystä kemikaalista, jota on sinun hajusteessasi, muttei mitään oireita vieruskaverin hienhajusta eikä toisen vieruskaveri toisesta hajusteesta. Ei valikoivuus kuitenkaan tarkoita, että henkilö haluaisi saada oireita. Ei toisen astmakohtausta tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.
Vierailija kirjoitti:
Danderemonk_Tomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että kun täällä ei vaa kestetä elämää eikä muita ihmisiä. Psykolooginen juttu. Suomalaisella on aina tarve vastakkainasetteluun ja kieltää toista ihmistä ja sen mieltymykset.
No niin, ollaan asian ytimessä. Kyseessä on toden totta neuropsykologinen ilmiö nimeltä autismin kirjo, mihin liittyy aistiherkkyydet. Heitä on valtaosa väestöstä (ISTJ-T persoonia eli turbulentteja logistikkoja/faktantarkistajia). Näillä persoonilla ja kirjolaisilla on herkkä aistimusjärjestelmä ja aivot virittyneet käsittelemään syvällisesti tuota tietoa viideltä perusaistilta. Siksi he saavat melttareita aistiylitulvasta.
Jaa. Minä kun luulin että suuri osa suomalaisista ei kasva aikuiseksi koska sitä ei vaadita. Ollaan kuin pahaiset kakarat. Kiukutellaan jos pitää tehdä mitään mitä ei
Hajustaja se yleensä on, joka saa kilarin siitä, että pitäisi ottaa muutkin huomioon. Kun hänelle tulee paha mieli, jos ei saa kaataa puolta pulloa hajuvettä päälleen töihin. Normaali aikuinen ymmärtää, että työkaverin terveys menee hajusteharrastuksen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat vielä sen verran lähellä luontoa, että hermosto toimii niin kuin sen pitää ja reagoi varsinkin luonnottomiin synteettisiin kemikaalioihin negatiivisesti?
Minä allekirjoitan sinun ajatuksesi! Tässä ketjussa aiemmin oli tämänsuuntaista fiksua ajatusta! Tuo on hyvä ja tärkeä ominaisuus, joka suojelee kantajiaan esim merikonteissa tulleelta krääsältä joiden säilyvyys on varmistettu kemikaalein.
Oudosti sen menettäneet pitävät herkkiä aisteja mt-ongelmana. Tiedehän ei tue tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on myös paljon tutkittu, että nämä kemiallisesti tuotetut keinotekoiset hajut eivät olekaan niin viattomia kuin voisi luulla.
Ihan fiksusti kyllä tekee siinä, jos pesee edes pyykkinsä ja tiskinsä hajusteettomilla tuotteilla. Heti kemikaalikuorma vähenee.
Koska niitä tuoksuja on joka paikassa, dödöt, hiustuotteet, hajuvedet sun muut.
Toki, liiaallisuuksiin ei pidä mennä, aloituksessakin että ei mitään hajusteissa kylpemisiä. Voi esim käyttää joitain hajustamattomia tuotteita ja sitten valita jonkun hajustetun tuotteen, jolle haluaa tuoksua, oli se sitten hajuvesi, shampoo tms. Mutta kun siitäkin tulee joiltain noottia tai alkavat kosketella nenäänsä vihjailevasti.
Tuollaisissa tilanteissa tiukka katsekontakti ja hymyilee samalla,ne nyrpistelijät menee sekaisin. O
Eikö tuo nyt ole aika keskenkasvuista? Ei kaikkeen tarvi vastata samalla mitalla.
Vierailija kirjoitti:
"Hajusteherkät" ovat kovaäänisimpiä. Normaalit ihmiset ovat hiljaa.
Mä olen kyllä yleensä ihan hiljaa. Jos saan oireita sinun hajusteestasi, pidätän hengitystä ja häivyn nopeasti paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mistään muusta kuin kulttuurillisesta asiasta. Täällä Suomessa on pitkään ja hartaasti, vuosia rakennettu, erilaista herkkyyden ja loukkaantumisen kulttuuria. Periaatteessa nopealla lokeroinnilla tämä "hajusteyliherkkyys" on tietyllä tavalla samaa woke-paskaa, mitä nyt säännöllisesti tulee milloin mistäkin. Tarkoitan että ne on samat vegaanifeministit vaaleanpunaisissa kanapersetukissaan saamassa "yliherkkyysoireita" ihmisten tuoksuista, eikä kyseistä ongelmaa esiinny läheskään samoissa määrin PTV-gymin miesten pukuhuoneessa, kun kundit vetää blue de chanelia niskaan suihkun jälkeen.
Mutta rehellisyyden nimissä kyseistä ongelmaa esiintyy tuon vihervasemmistolaisen kuplan ulkopuolellakin. Että ei se ongelma ihan pelkästään siellä ole. On ihan mieleltään muuten ihan terveitäkin - yleensä äiti-ihmisiä, jotka ovat kehittäneet itselleen taipumuksen saada yliherkkyysoireita ihan mistä vain. Jotenkinhan sitä pitää saada
Sinulla tässä on ideologia, kun typistät toisten biologiset reaktiot huomion kerjäämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että esim. teatterissa tai muussa suljetussa tilassa on huomaavaista olla tuoksumatta liikaa. En kuitenkaan käsitä miksi pitää valittaa siitäkin, jos vaikka kadulla haistaa voimakkaan hajuveden. Se on ohikiitävä hetki. Itse nautin voimakkaista tuoksuista ja nuorena, monen muun tavoin, käytin niitä paljon. Työpaikallani kaikki hajusteet on kielletty, nyt käytän hajuvesiä oikeastaan vain kotona. Haluaisin polttaa suitsukkeita mutta siitäkin tulisi varmasti naapureilta valituksia jos tuoksu leviäisi rappukäytävään. Niinpä liihottelen yksin ollessani voimakkaassa parfyymipilvessä ja nautin olostani.
Ei mua kadulla haittaakaan. Ihmettelen vain, miksi kukaan käyttää niin paljon hajustetta, että hänet haistaa ulkoilmassakin useamman metrin päähän. Tulisi halvemmaksikin käyttää niitä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Teille, jotka ette kestä sitä, että ihmiset kaikki tuoksuu erilaisille ja samaan aikaan, niin sehän se hajuveden koko pointti on... Että jokainen voi sillä omalla, itse valitsemallaan tuoksulla viestiä jotain itsestään, esim. usein se kertoo jotain luonteesta. Sitrustuoksut kertoo pirteästä ihmisestä, tummempi, mausteisempi tuoksu voi olla iltatuoksu, seksikäs, tosin mausteiset tuoksut voi olla myös luonnollisempia ja sitä kautta viestiä tietyistä luonnonläheisistä arvoista, makeilla tuoksuilla voi viestittää vähän flirttailevaa ja leikkisää luonnetta, sitten voi olla joku sellainen, mitä voisi luonnehtia puhtaaksi tuoksuksi, niillä viestitään ehkä juuri sitä, että minä arvostan järjestystä ja tunnollisuutta. Nämä nyt on tietysti vaan joitain esimerkkejä, näitähän on ihan loputtomasti, mutta kyllä se niin on, että ihmiset on erilaisia ja se käy ilmi myös niistä tuoksuista. Sitten taas voi olla, että jotkut käyttää niitä liikaa, siis
Sama hajuste voi muiden mielestä tuoksua ihan erilaiselta. Esim. sinusta jokin tuoksu voi olla raikas ja koet ilmaisevasi vapautta tai energisyyttä, toinen haistaa siinä hyttysmyrkyn.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt ovat herkkiä kaikelle. Hajuille, äänille ym. mitkä ovat aistein havaittavissa. Herkästi menee ihon alle toisten ihmisten asiat, kuten tekemiset, joilla ei ole mitään vaikutusta siihen omaan elämään. Valittajakansaa.
Hajusteet nimenomaan vaikuttavat muidenkin omaan elämään, eivät vain hajusteen käyttäjän. Jos niillä ei olisi mitään vaikutusta, eihän kukaan valittaisi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä haukkujat itse altistuvat niin pahoin, että eivät pian siedä kemiallisia tuoksuja.
Mitäpä se haittaa. Katsos kun en edelleenkään tiedä, missä on niitä kymmenen metrin päähän leviäviä hajuvesipilviä tai niin paljon pesu- ja huuhteluainetta vaatteissa, että se haisee viikkoja pesun jälkeen.
Siihen mielenterveyteen taas voisin vihjaista että tuollainen hoitaisipa karma tai toivottavasti sinulle tapahtuisi sitä tai tätä ei ole terveen mielen tuotosta....
Onhan niitä muitakin tapoja ilmaista itseään kuin tuoksut? Tapoja, jotka eivät tee kanssaihmisiä sairaaksi?
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Minäkin jouduin käyttämään työelämässä tahtomattani hajusteetonta deoranttia.
Vaikka rakastan hajuvesiä ja niiden käyttöä.
Todella harmi että pitää joustaa muiden takia.
Hajusteet on deodorantti haisee niin pahalle, että minä yökin jos sitä joudun laittamaan. Joku deodorantti ei todellakaan haise kainalosta niin paljoa. Jos ihminen on niin herkkä, ettei siedä mitään normaalia muiden käyttämää shampoota tai deodoranttia, sellaisen ihmisen on etsittävä työpaikka tai muu missä voi olla.
Ei maailma voi pysähtyä muutamien ihmisten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sähkölle ollaan usein allergisia.
Äänet, valot, hajut ja sähkö. Nuo allergiat esiintyvät usein yhdessä.
Äänet, valot ja hajut saattavat laukaista migreenikohtauksen. Itse saan niitä lähinnä valoista, joskus kovista, kimakoista äänistä, mutta hajuista en onneksi, ainakaan vielä. Se on siis yksilöllistä, mistä kohtaus kenellekin tulee. Joka tapauksessa, nuo liittyvät usein yhteen siksi, että migreenin voi laukaista useampi erilainen asia.
Sähkön kanssa villi veikkaukseni on, että esim. loisteputkivalojen värinä voi aiheuttaa kohtauksen ja kun henkilö ei osaa yhdistää sitä valoon, koska värähtelyä ei varsinaisesti näe, hän luulee vian olevan sähkössä.
Uniikit lumihiutaleet jne. Luulevat että he voi vaikuttaa muiden elämään ja hajusteiden käyttöön kieltämällä muita käyttämästä koska minä minä. Jos on niin vaikeaa niin pitää eristyä omaan kotiin eikä kulkea muiden keskeltä vaatimassa muilta tuoksuttomuutta. Se kellä ongelma on hoitaa sen. Ei muut sivulliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänet, valot ja hajut saattavat laukaista migreenikohtauksen. Itse saan niitä lähinnä valoista, joskus kovista, kimakoista äänistä, mutta hajuista en onneksi, ainakaan vielä. Se on siis yksilöllistä, mistä kohtaus kenellekin tulee. Joka tapauksessa, nuo liittyvät usein yhteen siksi, että migreenin voi laukaista useampi erilainen asia.
Sähkön kanssa villi veikkaukseni on, että esim. loisteputkivalojen värinä voi aiheuttaa kohtauksen ja kun henkilö ei osaa yhdistää sitä valoon, koska värähtelyä ei varsinaisesti näe, hän luulee vian olevan sähkössä.
Seuraavaksi siis halutaan kieltää häiritsevät äänet ja valot. Näin se maailma toimii nykypäivänä. Tai ainakin tietty porukka haluaisi sen toimivan niin
Oon opettajana joutunut työskentelemään purkukuntoisissa kouluissa, tälläkin hetkellä koulussa, josta keväällä päästään evakkoon. Musta on tullut niin hajusteherkkä, että oma lempparihajuvesikin pölyttyny jo pari vuotta kaapissa. Ja kyllä oireilen myös Espanjassa asuvan ystäväni kotona, mutta en yhtä voimakkaasti. Välimeren ilmastossa talot kuivuvat paremmin ja rakennukset usein kiveä ja betonia toisin kuin täällä.
Espanjassa jopa wc paperit ja siteet on hajustettuja, eipä oo kovin terveellistä vaikka ei näkyviä oireita tulisikaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi siis halutaan kieltää häiri
Kuuluu normaaleihin käytöstapoihin, ettei päästele mitään kovia ääniä toisten vieressä muuten kuin hätätilanteessa. Samoin vilkkuvia valoja saa käyttää liikenteessä vain tietyissä tilanteissa, ihan syystä.
Häiritseekö sinua muuten tupakointikielto eri paikoissa? Pitäisikö tupakoinninkin olla sallittua missä vain?