Onko lapsesi aistiyliherkkä ja tarvitsee turvaruokaa eskarissa tai koulussa?
Siis sellainen uniikki lumihiutale-tapaus joka pystyy syömään vain kalapuikkoja ja kalapuikon muotoon leikattua tuorekurkkua.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Aistiyliherkät ovat yksi neurovähemmistöistä. Nepsyoikeudet ovat ihmisoikeuksia kuten muutkin vähemmistöjen oikeudet.
Nepsyllä on oikeus saada sitä ruokaa mitä haluaa. Yhteiskunta järjestää.
Onko incelillä oikeus naiseen? Yhteiskunta järjestää? Neuro-ongelmia molemmat.
Tämä on vähän hankala aihe. Toisaalta tietenkin karmii, kun paikalle tulee ihmisiä, jotka eivät tiedä aiheesta kauheasti mitään, ja tarjoavat ratkaisuksi pakkosyöttöä ja lautaselle oksentamista.
Toisaalta en kauheasti lämpene näillekään, jotka hyvää tarkoittaen tulevan puolustamaan autistien oikeuksia. Moni lapsi pääsee rajoitteistaan eroon vanhempana, eli me emme suinkaan ole kaikki autisteja, vaan yksinkertaisesti kypsymättömiä tietyissä asioissa. Siksi meitä kuuluu myös jossakin määrin kannustaa ylittämään rajojamme, jotteivät rajoituksemme sementoituisi osaksi meitä.
- Nro 9, se, joka itse oli lapsena hyvin rajoittunut syömisensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan syöminen oli pakollista ja siksi ei tarvittu "turvaruokia". Kasvatuksen liberalisoituminen tarkoittaa käytännössä lasten tahdolle antautumista.
Kaipaatko siis niitä vanhoja hyviä aikoja, kun lapset pakottiin syömään omaa oksennustaan, kun ensin oli pakotettu syömään sitä ruokaa, jota lapsi ei pystynyt syömään ja oksensi?
Kertomalla tarinoita ylilyönneistä saadaan järkevätkin kasvatuskäytännöt kiellettyä ja synnytettyä se tilanne missä lapsilla on vain oikeuksia eikä ollenkaan velvollisuuksia.
Tuota sillä tarkoitetaan, että entisaikaan syöminen oli pakollista. Suurin osa aistiherkistä lapsista oksentaa aivan varmasti, jos heidät jotenkin saa pakotettua syömään heitä ällöttävää ruokaa. Minä olisin lapsena ennemmin kuollut, kuin syönyt jotain, mikä ällöttää niin paljon, että oksentaisin. Ei mua siis millään konstilla maailmassa olis saanut syömään sellaista. Tai no, varmaan jos ois uhattu tappaa mun vanhemmat jos en syö, niin se ois varmaan ollut ainoa keino pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aistiyliherkkä lapsi, ADHD, autisti., ikää 8v.
Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.
T. Isä 44
Ole kiltti, ja hanki tietoa asioista, ettet aiheuta pysyvää vahinkoa lapsellesi.
Ei ole mitenkään tavatonta autistisille lapsille joutua sairaalaan tiputukseen, kun eivät olekaan "syöneet kyllä kunhan tulee nälkä".
Jos sun lapsi olis pyörätuolissa, niin vaatisitko kävelemään?
Lapsella asiakkuus ollut neljä vuotta neuropsykiatrisella, oletan että sieltä saan tukea ja ohjeita agendaani kun siellä parin kuukauden välein käydään. Toki täällähän paremmat neuvot saa...
Isä 44
#kunelinkelvottomatlisääntyy
Olin aivan varma, että täytyy olla läppä tän "turvaruoan". Ei helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia sankareita täällä, aikuiset kiusaamaasa ja haukkumassa lapsia jotka ovat autismin kirjolla. Oikeita koviksia, huhhuh. Vähänkö mahdatte olla ylpeitä itsestänne. Ja teidän lapset on varmaan samanlaisia kiusaajia koulussa. Toivottavasti kenellekään teistä ei synny kirjoilla olevaa lasta, teette sellaisten elämästä helvettiä.
On niitä vanhempia jotka pitävät kuria lapsilleen ja sitten taas on niitä vanhempia jotka hommavat lapsilleen kirjaindiagnooseja. Jälkimmäisten osuus on kasvanut voimakkaasti varsinkin viimeisten 10 vuoden aikana.
Vanhemmat ei pysty hommaamaan lapselle diagnoosia. Usko pois, tiedän tämän erittäin omakohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Henk.koht olen sitä mieltä että ihan paskaa nämä turvaruuat ym paapomiset. Kyllä lapsi syö kun tulee nälkä. Ihan turha opettaa elämään maailmassa, jossa kaikki pehmustetaan ja muotoillaan juuri minulle sopivaksi.
T. Isä 44
Eli valmiiksi kärsivän pikkulapsen pitäisi paapoa sinua, aikuista miestä, että isukki voi elää omassa kivassa pehmustetussa ja muotoillussa juuri sinulle sopivassa elämässäsi.
Tee lapsellesi palvelus ja häivy kokonaan hänen elämästään, olet itsekäs mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Isä 44
Ole kiltti, ja hanki tietoa asioista, ettet aiheuta pysyvää vahinkoa lapsellesi.
Ei ole mitenkään tavatonta autistisille lapsille joutua sairaalaan tiputukseen, kun eivät olekaan "syöneet kyllä kunhan tulee nälkä".
No nyt on lääketieteellistä settiä, ihan tiputukseen joutuu! Tiedoksesi, varmaan jokaiselle osastolle joutuvalle avataan suoniyhteys, aka. tippa.
Mikä helvetti on turvaruoka? Joku pehmustettu vai kamerallinen ruoka vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan syöminen oli pakollista ja siksi ei tarvittu "turvaruokia". Kasvatuksen liberalisoituminen tarkoittaa käytännössä lasten tahdolle antautumista.
Kaipaatko siis niitä vanhoja hyviä aikoja, kun lapset pakottiin syömään omaa oksennustaan, kun ensin oli pakotettu syömään sitä ruokaa, jota lapsi ei pystynyt syömään ja oksensi?
Kertomalla tarinoita ylilyönneistä saadaan järkevätkin kasvatuskäytännöt kiellettyä ja synnytettyä se tilanne missä lapsilla on vain oikeuksia eikä ollenkaan velvollisuuksia.
Tuota sillä tarkoitetaan, että entisaikaan syöminen oli pakollista. Suurin osa aistiherkistä lapsista oksentaa aivan varmasti, jos heidät jotenkin saa pakotettua syömään heitä ällöttävää ruokaa. Min
Eli sinuakaan ei ole osattu kasvattaa. Ei ne omppuliinit kauas puusta putoa.
Toivottavasti mainittu ruoka ei säikäyttänyt sinua sikiöasentoon makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän hankala aihe. Toisaalta tietenkin karmii, kun paikalle tulee ihmisiä, jotka eivät tiedä aiheesta kauheasti mitään, ja tarjoavat ratkaisuksi pakkosyöttöä ja lautaselle oksentamista.
Toisaalta en kauheasti lämpene näillekään, jotka hyvää tarkoittaen tulevan puolustamaan autistien oikeuksia. Moni lapsi pääsee rajoitteistaan eroon vanhempana, eli me emme suinkaan ole kaikki autisteja, vaan yksinkertaisesti kypsymättömiä tietyissä asioissa. Siksi meitä kuuluu myös jossakin määrin kannustaa ylittämään rajojamme, jotteivät rajoituksemme sementoituisi osaksi meitä.
Minä olen autisti, joka oli lapsena todella rajoittunut syömisen suhteen. Onneksi mua ei kotona painostettu ollenkaan, vaan ymmärrettiin, joten olen päässyt omaan tahtiin laajentamaan ruokavaliotani niin, että näin aikuisena olen melkein kaikkiruokainen. Ainoat ruoat joita en pysty syömään, on ne, joita koulussa (ja kerran lastenvahdin toimesta) painostettiin ja pakotettiin maistamaan. Eli se painostaminen nimenomaan on haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Isä 44
Lapsella asiakkuus ollut neljä vuotta neuropsykiatrisella, oletan että sieltä saan tukea ja ohjeita agendaani kun siellä parin kuukauden välein käydään. Toki tää
Toivottavasti saat myös lasu ilmoituksen henkistä väkivaltaa vammaiseen lapseensa käyttävästä isästä.
Jos lapsesta asti tarjottaisiin kotona monipuolista ruokaa eikä jatkuvasti kalapuikkoja, nuggetteja ym. eineksiä niin lapsi kyllä oppisi syömään normaalisti. Suurin osa näistä syömisongelmista lähtee kotoa.
Yksi ruoka kaikille ja jos ei kelpaa voi jättää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia sankareita täällä, aikuiset kiusaamaasa ja haukkumassa lapsia jotka ovat autismin kirjolla. Oikeita koviksia, huhhuh. Vähänkö mahdatte olla ylpeitä itsestänne. Ja teidän lapset on varmaan samanlaisia kiusaajia koulussa. Toivottavasti kenellekään teistä ei synny kirjoilla olevaa lasta, teette sellaisten elämästä helvettiä.
On niitä vanhempia jotka pitävät kuria lapsilleen ja sitten taas on niitä vanhempia jotka hommavat lapsilleen kirjaindiagnooseja. Jälkimmäisten osuus on kasvanut voimakkaasti varsinkin viimeisten 10 vuoden aikana.
Vanhemmat ei pysty hommaamaan lapselle diagnoosia. Usko pois, tiedän tämän erittäin omakohtaisesti.
Oman kokemuksen mukaan, vanhempien on nimenomaan se diagnoosi hankittava ja taisteltava sen eteen, jos aikoo apua/hoitoa saada. Meillä siihen meni muutama vuosi. Useampi kierros puheterapiassa, toimintaterapiassa, psykiatrisessa, psykologilla. Eikä niihin todellakaan pääse sillä, että lapsi olisi vain huonokäytöksinen/vanhemmat eivät osaa kasvattaa.
Meidän kokemuksen mukaan sitä diagnoosia ei todellakaan saa "senkun käyt lapun hakemassa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Isä 44
Lapsella asiakkuus ollut neljä vuotta neuropsykiatrisella, oletan että sieltä saan tukea ja ohjeita agendaani kun siellä parin kuukauden välein käydään. Toki tää
No kyllä aikuiset autistit tietää paljon lääkäreitä enemmän siitä, millaista on olla autistinen lapsi.
En kyllä usko, että teille olisi annettu sellaista neuvoa, ettei lapsen aistiyliherkkyyksiä pitäisi ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti on turvaruoka? Joku pehmustettu vai kamerallinen ruoka vai?
Ennen syömistä tehdään suostumuksellisuussopimus, missä lapsi ja hänen vanhempansa allekirjoittavat dokumentin missä vakuuttavat ettei tämän ruoan syöminen aiheuta jälkipuheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Isä 44
No nyt on lääketieteellistä settiä, ihan tiputukseen joutuu! Tiedoksesi, varmaan jokaiselle osastolle joutuvalle avataan suoniyhteys, aka. tippa.
Niin joutuu sairaalahoitoon ja tiputukseen siis spesifisti nimenomaan syömättömyyden vuoksi.
Autistit voisi sulkea loppuiäksi hoitolaitokseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen autisti, joka oli lapsena todella rajoittunut syömisen suhteen. Onneksi mua ei kotona painostettu ollenkaan, vaan ymmärrettiin, joten olen päässyt omaan tahtiin laajentamaan ruokavaliotani n
Samoin! :)