Aloin haasteen 100€/kk ruokaan
Otettiin kaveriporukalla haaste, että yritetään pärjätä 100 egellä kuukausi ruoan suhteen. Aloitin viime vuikolla. Haasteeseen tosin kuuluu, että saa käyttää pakasteesta löytyviä marjoja tai kaappiin jääneitä tuotteita. Lisäksi voi vapaasti kerätä pulloja ja kun ruokaostokset tekee pullon palautuksen yhteydessä niin vain lopullinen hinta kuitissa kuluttaa budjettia.
Olen kuullut sanottavan, että silloin ei voi syödä terveellisesti eikä monipuoliseksi. Niinpä otin käyttöön ruokapäiväkirjan puhelinessa, jolloin viivakoodilla ja punnitsemisella voi helposti seurata aterioiden koostumista.
Tähän mennessä oma kokemukseni on, että ruokavalio on muuttunut terveellisempään suuntaan! Kaurapuuro on tullut osaksi useamman aamun aamupalaa. Herkkupullat, sipsit ja pizzaslaissit välipaloina on korvautuneet edullisella rasvattomalla rahkalla ja pakasteesta löytyvillä mansikoilla. Kallis ja tyydyttyneitä rasvoja sisältävät jättiliha-annokset ovat korvautuneet annostelulla soijaproteiinia (jotta riittää pitkään). Ennen ei tullut lisättyä kasviksia, mutta lihan vähentyessä ruokaan tulee haettua täyteläisyyttä heittämällä muutaman kymmenen sentin pakastepussi vihanneksia. Tummaa makaronia tulee syötyä usein, koska se on edullista. Ennen en syönyt hedelmiä, mutta koska kilohinta on alle euron, niin olen lisännyt hedelmän välipalaksi silloin tällöin. Säännöllinen energiajuomien juonti tosin on pitänyt lopettaa, koska tekee ison loven päiväbudjettiin enkä halua hävitä haastetta. Huomenna taidan opetella tekemään linssikeittoa.
Täällä joskus pohdittiin sitä, miten joku voi käyttää ruokaan vain 100€ kuukausi. En tiedä, olenko vielä haasteen loppumetreillä samaa mieltä, mutta näin alustavasti ajattelen, että joku voi syödä sillä hyvinkin monipuolisesti.
Päivittäinen proteiinimäärä ollut 85-125g / pv.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Makaroni varmaan alkaa jossain vaiheessa tulla ylös.Eikä sekään nälkää pidä kuten ei pelkkä puurokaan.
Oikea satasella kuukaudessa pärjääjä ei sorru makaroniin. Hän ostaa juureksia ja perunoita. Itse olet saanut makaronilla aivosi toimimattomaan kuntoon.
Jos käyt 3-4 iltana viikossa -60% punalapuilla, niin saat varmasti 25 eurolla viikon ruoat. +hävikkileipä ja hävikkihevi.
Töh. 100€/kk mikä haaste toi nyt muka on?
Yritäisit nyt vaikka 30€/kk, että olis edes vähän haastetta, mutta kiva että jaksoit kirjotella.
Kesällä onnistuu hyvin, kun voi kerätä luonnosta ja viljellä itse, mutta talvella on haastavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu 100 eurolla kuukausi ei sitten mitenkään vaikka söisikin kaurapuuroa aamulla. Sitten voisi onnistua, jos myös lounas ja iltaruoka olisi sitä kaurapuuroa ja leipä tehtäisiin itse ja sen päälle vain ylähuulta ei levitettä eikä leikkeleitä.
Onnistuu kyllä. Vaatii tietysti suunnitelmallisuutta, mutta ei tarvitse syödä lounaaksi ja iltaruoaksi kaurapuuroa. Erilaisia keittoja voi tehdä hyvin edullisesti, kun käyttää edullisia juureksia ja vihanneksia. Teen usein myös wokkia, johon käytän osan valmiista pakastewokkipussista ja lisään siihen esim. kaalia tai kiinankaalia, porkkanaa, tuoretta inkivääriä ja paketin nuudeleita. Leikkeleethän eivät ole terveellisiä eikä niitä kannatakaan syödä jatkuvasti. Leivän päälle laitan useimmiten margariinia, juustoa ja kurkkua.
Miten saat noin paljonproteiinia?
Vaikka syön päivittäin lihaa ja palkokasveja, maitotuotteita, juustoa ja tysjyvää en saa kuin 40-60g
Vierailija kirjoitti:
On jo mulle ihan normaalia että 100 euroa kuussa ruokaan. Näin pärjään työttömänä ihan hyvin.
Työkyvyttömyys eläkeläisellä ihan sama asia. 100€/kk. on pakko riittää. Syön ihan mielestäni ok. Pakastimessa on oman pihan tuotteita, raparperia, marjoja, osaan nauttia halpis päivistä, raparperi kiisseliä ja leipää kylkeen. Myös kaurapuuro on tullut tutuksi ja on mielestäni päivä ruokana ihan ok. Etuni on rahan kulutuksessa se etten juurikaan syö aamupaloja, en oo koskaan syönyt, paitsi hotelleissa. Iltapalana teetä ja leipää, joskus salaatia. Kerran pidin täällä ruoka "blogia" ja viikossa meni halpistelemalla vähän yli kympin. Keitot ja padat ovat oivia ruokia jos säästää tarttee/haluaa...Eilen tein ison kattilallisen jauheliha soppaa josta riittää n. neljäksi päiväksi ruokaa. Sopan kustannus; pyöreesti 6€. Huomenna sopasta välipäivä ja teen tuuninki Pizzan ja Colaa kyyti pojaksi...Pitzan hinta: n. 1,50 (Liidelin xxl margarita.)+ roippeita jääkaapista, kalkkuna leikkeleen jämät ja keltasipulia, juuston jämä raastettuna...Yhteen veto: 5 päivän ruoka kulut n. 8-9€ kun ne pitzan päälliset on jotenkin arvotettu messiin...
Entä pesuaineet, paperit, hammastahnat ym.?
Meillä 2 hlö menee 800 e
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä itse kaikki ruoat ja syödä juurikin puuroja sekä kannattaa tehdä sämpylöitä itse. Pienet jogurttipurkit voi vaihtaa litran pöniköihin esimerkiksi.
Nimen omaan, tee itse ja toi jugurttikin on ihan jees...Cittarissa Valion purnukka 66 senttiä, Lidlissä kilon purkki 99 senttiä...Käyn kaupassa kerran viikossa ja laadin ruoka "listan" vauhdissa päästäni, hyödyntäen tarjouksia ja paljous alennuksia!
Ei voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti tuolla rahalla. Voit kysyä keneltä tahansa köyhältä. Me joudutaan laskemaan niitä pennosia joka kuukausi ja vertailemaan hintoja kaupassa.
Tuo on tuota hyvätuloisen besserwisserin ylimielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu 100 eurolla kuukausi ei sitten mitenkään vaikka söisikin kaurapuuroa aamulla. Sitten voisi onnistua, jos myös lounas ja iltaruoka olisi sitä kaurapuuroa ja leipä tehtäisiin itse ja sen päälle vain ylähuulta ei levitettä eikä leikkeleitä.
Tiestysti jos ap:lla on tonnilla säilykeruokia ja muita valmiina..
Jos söisi ehdottamallasi tavalla vain 1,5kg kaurapuuroa (siis 1,5kg hiutaleita keitetty puuroksi) niin kuukaudessa menisi rahaa 37 euroa.
Ei taida olla oikeasti käsitystä ruuan hinnasta.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sellainen taikapakastin. Mutsiko sen täyttää.
Mullekkin sellainen pakastin...tai mutsi!
No satasella pelkkä energia ja proteiini kyllä saadaan,muun kanssa hankalampi homma.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 hlö menee 800 e
Täh? Syöks sä pesuaineita ja papereita? No säähän halvalla pääset ku paprua löytyy keräys laatikoista ilmatteeks, pesuaineet sitte taas on aika kalliita että se kompensoi kokonaisuutta...
Vierailija kirjoitti:
Totahan se oli opiskeluaikana, luojan kiitos ne ajat on jo takana, olen kyllä kiitollinen ettei tarvii miettiä ruuan hintaa.
Just noin. Katsoin tämän viikon ruokalaskun eli 4 päivää 100€.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 hlö menee 800 e
Ja kuinka paljon edimerkiksi viikossa syöt pesuaineita ja hammastahnaa? Haluaisin myös kuulla reseptin niihin ruokiin, joihin käytät paperia. Suht eksoottinen ruokavalio.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ihan poliittiselta huipulta (Sarkomaa/Kok.) olemme saaneet tiedon, että yksinäinen ihminen saa vaikka monen viikon ruuat parilla kympillä. Näinollen ap:n aloitus on provo ja väitteesi eka lause merkitystä vailla.