Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin haasteen 100€/kk ruokaan

Vierailija
22.01.2026 |

Otettiin kaveriporukalla haaste, että yritetään pärjätä 100 egellä kuukausi ruoan suhteen. Aloitin viime vuikolla. Haasteeseen tosin kuuluu, että saa käyttää pakasteesta löytyviä marjoja tai kaappiin jääneitä tuotteita. Lisäksi voi vapaasti kerätä pulloja ja kun ruokaostokset tekee pullon palautuksen yhteydessä niin vain lopullinen hinta kuitissa kuluttaa budjettia.

Olen kuullut sanottavan, että silloin ei voi syödä terveellisesti eikä monipuoliseksi. Niinpä otin käyttöön ruokapäiväkirjan puhelinessa, jolloin viivakoodilla ja punnitsemisella voi helposti seurata aterioiden koostumista.

Tähän mennessä oma kokemukseni on, että ruokavalio on muuttunut terveellisempään suuntaan! Kaurapuuro on tullut osaksi useamman aamun aamupalaa. Herkkupullat, sipsit ja pizzaslaissit välipaloina on korvautuneet edullisella rasvattomalla rahkalla ja pakasteesta löytyvillä mansikoilla. Kallis ja tyydyttyneitä rasvoja sisältävät jättiliha-annokset ovat korvautuneet annostelulla soijaproteiinia (jotta riittää pitkään). Ennen ei tullut lisättyä kasviksia, mutta lihan vähentyessä ruokaan tulee haettua täyteläisyyttä heittämällä muutaman kymmenen sentin pakastepussi vihanneksia. Tummaa makaronia tulee syötyä usein, koska se on edullista. Ennen en syönyt hedelmiä, mutta koska kilohinta on alle euron, niin olen lisännyt hedelmän välipalaksi silloin tällöin. Säännöllinen energiajuomien juonti tosin on pitänyt lopettaa, koska tekee ison loven päiväbudjettiin enkä halua hävitä haastetta. Huomenna taidan opetella tekemään linssikeittoa.

Täällä joskus pohdittiin sitä, miten joku voi käyttää ruokaan vain 100€ kuukausi. En tiedä, olenko vielä haasteen loppumetreillä samaa mieltä, mutta näin alustavasti ajattelen, että joku voi syödä sillä hyvinkin monipuolisesti.

Päivittäinen proteiinimäärä ollut 85-125g / pv.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä naurata.

Vierailija
2/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo mulle ihan normaalia että 100 euroa kuussa ruokaan. Näin pärjään työttömänä ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa! Kerro sitten kuukauden kuluttua, miten kävi ja mitkä tunnelmat!

Vierailija
4/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä itse kaikki ruoat ja syödä juurikin puuroja sekä kannattaa tehdä sämpylöitä itse. Pienet jogurttipurkit voi vaihtaa litran pöniköihin esimerkiksi.

Vierailija
5/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu 100 eurolla kuukausi ei sitten mitenkään vaikka söisikin kaurapuuroa aamulla.  Sitten voisi onnistua, jos myös lounas ja iltaruoka olisi sitä kaurapuuroa ja leipä tehtäisiin itse ja sen päälle vain ylähuulta ei levitettä eikä leikkeleitä.

Vierailija
6/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on vähän pakko pärjää allekin satasen.

Vierailija
7/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapset syö?

Vierailija
8/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu 100 eurolla kuukausi ei sitten mitenkään vaikka söisikin kaurapuuroa aamulla.  Sitten voisi onnistua, jos myös lounas ja iltaruoka olisi sitä kaurapuuroa ja leipä tehtäisiin itse ja sen päälle vain ylähuulta ei levitettä eikä leikkeleitä.

Tiestysti jos ap:lla on tonnilla säilykeruokia ja muita valmiina..

Vierailija
9/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen menee viikossa.

M52 190/96

Vierailija
10/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee 50e ruokaan kuukaudessa ilman haastetta.. :D.Ostan lidlistä kaiken.Asun yksin ,mies 50v

Vierailija
11/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on sellainen taikapakastin. Mutsiko sen täyttää.

Vierailija
12/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon mukaan kun syö niin pärjää.

Vierailija
13/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-50€/kk menee.

Vierailija
14/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä haaste! 

Vierailija
15/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa tuolla pärjää vaan keho huutaa jossain vaiheessa oikeaa ruokaa!

Vierailija
16/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

purra saa leikkausideoita kun lukee kuinka vähällä pärjätään.

Vierailija
17/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu meikäläisellä tollanen haaste, mulla kun ei ole ikinä varaa laittaa 100 euroa kuussa ruokaan. Ennen meni noin 50 euroa kuussa, mutta hintojen nousun jälkeen noin 70 euroa.

t: köyhä

Vierailija
18/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totahan se oli opiskeluaikana, luojan kiitos ne ajat on jo takana, olen kyllä kiitollinen ettei tarvii miettiä ruuan hintaa.

Vierailija
19/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroni varmaan alkaa jossain vaiheessa tulla ylös.Eikä sekään nälkää pidä kuten ei pelkkä puurokaan.

Vierailija
20/39 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on helppo haaste mummulle joka elää viikon yhdellä herneellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi