Kuumetta, ja silti työnantaja haluaa minut töihin
Ihan hirveä kuumehorkka ja lihaskivut tuli aamuyöstä, ja silti työnantaja haluaa minut töihin. Meillä ei ole käytössä omailmoitusta ja sain ajan lääkärille vasta iltapäiväksi, joten pitäisi tulla töihin siksi aikaa, että lääkäri erikseen määrää saikulle. Pitääkö minun mennä?
Kommentit (58)
Mene toki ja ensiksi menet köhimään sen pomon kasvojen eteen ja kysyt sitten että jatkatko läpi vielä muun henkilöstön?
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet? Onko fyysistä?
On, ja kiireistä, ei ole aikaa edes tauoille yleensä, en koe olevani yhtään työkuntoinen :/ ap
Et tietenkään mene kuumeessa töihin. Mene lääkäriin ja hommaa tästä päivästä alkaen sairaslomatodistus. Tämä päivä mukaanlukien se todistus kirjoitetaankin.
Menisin ja tekisin just sen verran, minkä pystyy. Näkeepähän sitten, missä kunnossa porukka on. Ja katsoisin muita hommia, joku inhimillisyys pitää olla! Maailma menee hullummaksi jos emme mitenkään pistä vastaan ja vaadi parempaa. Ja suomalainen ei useinkaan vaadi, vaan hampaat irvessä yrittää sitten selvitä. Tämä toimi niin kauan, kun työpaikoilla oli joku järki. Enää sellaista ei ole kuin harvassa paikassa
No et tietenkään mene.
Onpa idiootti pomo.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään mene kuumeessa töihin. Mene lääkäriin ja hommaa tästä päivästä alkaen sairaslomatodistus. Tämä päivä mukaanlukien se todistus kirjoitetaankin.
AP kertoi jo aloituksessa olevansa menossa lääkäriin, mutta vasta iltapäivällä ja työnantaja oli käskenyt tulemaan töihin ennen sitä. Joku työelämäasiantuntija voisi sanoa, mitä seuraamuksia voi tulla, jos työntekijä ei tottele tätä käskyä vaan jää kotiin sairastamaan...
Mitä sinä ap täällä vingut, mene lääkäriin tai asiasta keskustele työnantajan kanssa, tuskin täällä ei tilanne parane.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lääkäriajan vasta iltapäivälle! Ja koska minulla ei sitä sairausloman tarvetta ole vielä todettu, niin työnantajan mielestä minun pitää mennä töihin! ap
Vierailija kirjoitti:
Menisin ja tekisin just sen verran, minkä pystyy. Näkeepähän sitten, missä kunnossa porukka on. Ja katsoisin muita hommia, joku inhimillisyys pitää olla! Maailma menee hullummaksi jos emme mitenkään pistä vastaan ja vaadi parempaa. Ja suomalainen ei useinkaan vaadi, vaan hampaat irvessä yrittää sitten selvitä. Tämä toimi niin kauan, kun työpaikoilla oli joku järki. Enää sellaista ei ole kuin harvassa paikassa
Pahimmillaan kjohta pidemp isairausloma ja keuhkokuume.
Sillä ei ole mitään väliä mihin aikaan lääkäri on. Joten jäät kotiin sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lääkäriajan vasta iltapäivälle! Ja koska minulla ei sitä sairausloman tarvetta ole vielä todettu, niin työnantajan mielestä minun pitää mennä töihin! ap
Ei pidä eikä tarvitse. Se lääkäri kirjoittaa sulle sairaslomatodistuksen alkaen tästä päivästä. Vain idiootit olettaa, että työntekijä tulee työpaikalle odottelemaan lääkäriin menoa, kuitenkaan ei kykene siellä töihin. Sairaana ei ole velvollisuutta olla töissä, sanoipa työnantaja mitä tahansa. Voit sanoa, että olet liian sairas tulemaan ja on pakko olla pedissä kunnes pääsee lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ap täällä vingut, mene lääkäriin tai asiasta keskustele työnantajan kanssa, tuskin täällä ei tilanne parane.
Työnantaja oli sitä mieltä että töihin, kunnes saan lääkärintodistuksen, ei auttanut keskustelu. Mietin vain onko asia todella niin ja entä jos en menekään töihin. Varoitus? ap
Menet sit sinne työpaikan lattialle makaamaan. Voit vaikka oksentaa sinne ja lähdet lääkäriin.
No jos vaikka liukastut työmatkalla ja jalka katkeaa,niin eiku töihin vaan koska ambulanssi ei ole ehtinyt vielä paikalle ja lääkäri ei ole todennut jalan katkenneen.
Mene töihin ja pyörryt sinne lattialle heti ensimmäiseksi ja täriset horkassa kuumeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan kjohta pidemp isairausloma ja keuhkokuume.
Siksi sanoinkin, että tekee sen minkä pystyy. Eli istuu sitten vaikka nurkassa, jos se on se maksimi. Jos uhmaa työnantajaa sillä, ettei mene, voi olla muita seurauksia. Ja monesti sekin tehoaa, kun pomo näkee naaman, että sehän on oikeesti hurjassa kunnossa. Menisin pomon luo ja kysyisin, että ootko nyt ihan varma, että oon työkunnossa ja kysyisin, onko jotain työkuntoon sopivaa duunia, fyysistä en nimittäin pysty nyt tekemään.
Mitä laki sanoo?
1. Työsopimuslaki (TSL 2:11 )
Jos työntekijä on sairauden vuoksi estynyt tekemästä työtään, hänellä on oikeus sairauspoissaoloon.
👉 Laki ei edellytä, että sairaus todetaan ennen poissaoloa lääkärissä todistus tarvitaan yleensä palkanmaksua varten, ei siihen, saatko olla poissa.
2. Työturvallisuuslaki
Työnantajalla on velvollisuus huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä.
👉 Sairaana työskenteleminen (kuume, lihaskivut, mahdollinen infektio) voi:
pahentaa omaa tilaasi
altistaa muita (asiakkaat/työkaverit)
työnantaja ei saa edellyttää tätä.
3. Työkyky ratkaisee
Jos sinulla on korkea kuume ja voimakkaat lihaskivut, olet hyvin todennäköisesti työkyvytön. Työkyvyttömyys ei ala vasta siitä hetkestä, kun lääkäri kirjoittaa todistuksen se alkaa siitä, kun et tosiasiallisesti kykene työhön.
ai-vastaus
Tavallaan pitää..