"Sullon tosi voimakas tuo tuoksu"
Tulin kirjastoon koska oma koneeni on hajonnut ja tuskin ehdin istua aloilleni kun viereisen koneen käyttäjä huomautti että mulla on tosi voimakas tuoksu. Mitä pirua se sille kuuluu? Ei kai kirjastossa ole tuoksusääntöjä? Ja koska kävelin tänne niin olin aamusta laittanut sekä dödä että hajuvettä ettei hiki haise. Pyysin toki anteeksi mutta onko tosiaan ihmiset tollasia että huomauttelee vieraille ihmisille? Pitäiskö sen hien sitte haiste? Hyvää päivää vaan sillekin tiukkapipolle;)
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi oikeus tuoksua miltä haluat. Turhaan pyytelet anteeksi. On se kumma, kun tänäkään päivänä ei vielä ymmärretä, ettei toisten tuoksua kommentoida. #tuoksurauha
Kyllä liiallista hajuvedenkäyttöä saa kommentoida. Se on asia, joka jokaisen on helppo korjata ja liiallinen käyttö on tuskallista tuoksuyliherkille.
Vierailija kirjoitti:
Deodorantilla on tarkoitus estää hienhajun syntymistä. Sitä ei ole tarkoitus peittää voimakkaammilla hajuilla. Se, että joku ihminen uskaltaa avata suunsa ja sanoa, että haiset voimakkaasti joltain, tarkoittaa, että todella haiset. Sisätiloissa se on ongelma.
Ja kyse nimenomaan siitä, että haiset, et tuoksu hyvältä. Lotraat siis liikaa tuoksuja ja siksi haiset pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin kaksi mummoa huomauttaneet voimakkaasta tuoksustani. Evvk, käytän silti hajuvettä.
Oletkin selvästi typerä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja lääkäri haisi niin voimakkaasti tuoksuille, että astmaatikkona minun oli vaikea hengittää. Onneksi oli avaavaa käsilaukussa. Ehkä kirjastossa oli samantapainen tilanne.
Normaali ihminen siirtyy kauemmas jos on vaikea hengittää eikä jää hajunlähelle astma kohtausta odottelemaan. Toki lääkärissä et pääse siirtymään, mutta kirjastossa kyllä.
Kyse ei AP.n tapauksessa taatusti ollut astma kohtauksesta vaan muiden määräilystä, onhan tässäkin ketjussa joku tuoksuja vihaavat raivopää latelemassa uhkauksiaan
Valitettavan useilla tietämilläni "tuoksuherkillä" on muitakin vakavia mielenterveysongelmia ja yleisesti vaatelias asenne
Liikakäyttäjä ei itse tiedä tuoksunsa/hajunsa määrää.
Hajuvedellä ei peitetä, vaan korostetaan. Hajuvettä puhtaalle iholle sen verran, että läheinen tuntee tuoksun max metrin päästä.
Puhtaisiin kainaloihin tuoksutonta deodoranttia/antiperspiranttia ja voit kävellä tuntikausia ilman, että hiki alkaa haista.
Ihmiset on tämmösiä nykyään. Katsotaan, että on lupa huomautella vaikka ventovieraille, jos joku asia ei miellytä. Minullekin eräs, jonka kotiin menin avustamaan, huomautti heti ovella, että onko minulla hajustetta. Ei ollut, vaan oli vastapesty paita päällä. Mutta se oli hänelle liika, että pesuaine tuoksahti miedosti. Ja minä kun vartavasten laitoin puhtaan paidan, etten ainakaan hieltä haisisi.
Noin yleisesti ottaen nykyään ollaan sitä mieltä, että toisten huomioiminen on asiallista; on kohteliasta välttää vilkkuvaloja, koska on migreenistä ym. kärsiviä, tai voimakkaita hajusteita, koska on astmaatikkoja ym. Jne. Mutta ihan mahdotontahan se on jokaisen ihmisen mahdollista ongelmaa ottaa huomioon, kun kotoaan lähtee.
Olen entinen hajuvesien suurkuluttaja, nykyinen hajuste yliherkkä ja astmaatikko.
Ongelma on se, että hajuvesi turruttaa hajuaistin, ja hajuveden käyttäjä ei itse huomaa kulkevansa kolmen metrin säteelle ulottuvassa nyrkkypilvessä. Haisee henkeäsalpaavan, tyrmäävän voimakkaalle kemikaalille. Itse hajuveden ehkä ihanakin tuoksu ei tule esiin, kun käyttäjän ympärillä leijuu myrkkypilvi.
Pieni pisara hajuvettä riittää, ei ole tarkoitus uida hajuvesisumussa.
Ongelma on myös työpaikat, jossa yhden hajuveden käyttäjän hajuvesi voi tuoksuttaa/myrkyttää ihan valtavan kokoisen huoneen.
Hajuvedet ei kuulu arkeen, työpaikoille, julkiisiin tiloihin. Lopettakaa liikakäyttö, niin hajuaisti palautuu ajan kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi oikeus tuoksua miltä haluat. Turhaan pyytelet anteeksi. On se kumma, kun tänäkään päivänä ei vielä ymmärretä, ettei toisten tuoksua kommentoida. #tuoksurauha
Kyllä liiallista hajuvedenkäyttöä saa kommentoida. Se on asia, joka jokaisen on helppo korjata ja liiallinen käyttö on tuskallista tuoksuyliherkille.
Ei ole asiallista kommentoida liiallista hajuvedenkäyttöä. #tuoksurauha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiallista kommentoida liiallista hajuvedenkäyttöä. #tuoksurauha
Ei ole asiallista kulkea myrkkypilvi ympärillä, kyllä saa huomauttaa jos joku haisee.
Hajuvedet on tupakansavuun verrattavissa oleva ongelma. Todella haitallista terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen hajuvesien suurkuluttaja, nykyinen hajuste yliherkkä ja astmaatikko.
Ongelma on se, että hajuvesi turruttaa hajuaistin, ja hajuveden käyttäjä ei itse huomaa kulkevansa kolmen metrin säteelle ulottuvassa nyrkkypilvessä. Haisee henkeäsalpaavan, tyrmäävän voimakkaalle kemikaalille. Itse hajuveden ehkä ihanakin tuoksu ei tule esiin, kun käyttäjän ympärillä leijuu myrkkypilvi.
Ongelma on myös työpaikat, jossa yhden hajuveden käyttäjän hajuvesi voi tuoksuttaa/myrkyttää ihan valtavan kokoisen huoneen.
Hajuvedet ei kuulu arkeen, työpaikoille, julkiisiin tiloihin. Lopettakaa liikakäyttö, niin hajuaisti palautuu ajan kuluessa.
No kyllä ne arkeen ja siis vaikkapa työpaikoille kuuluu. Siitä olen samaa mieltä että määrä ratkaisee, ei tuoksua pitäisi huomata metrien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja lääkäri haisi niin voimakkaasti tuoksuille, että astmaatikkona minun oli vaikea hengittää. Onneksi oli avaavaa käsilaukussa. Ehkä kirjastossa oli samantapainen tilanne.
Normaali ihminen siirtyy kauemmas jos on vaikea hengittää eikä jää hajunlähelle astma kohtausta odottelemaan. Toki lääkärissä et pääse siirtymään, mutta kirjastossa kyllä.
Kyse ei AP.n tapauksessa taatusti ollut astma kohtauksesta vaan muiden määräilystä, onhan tässäkin ketjussa joku tuoksuja vihaavat raivopää latelemassa uhkauksiaan
Valitettavan useilla tietämilläni "tuoksuherkillä" on muitakin vakavia mielenterveysongelmia ja yleisesti vaatelias asenne
Meilläkin yksi alkoi huutaa kun laitoin käsiin rasvaa. Vierustoverit eivät edes haistaneet mitään, mutta tämä yksi kuulemma kymmenien metrien päähän. Enemmän mun ja muidenkin työntekoa häiritsee se huutaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on on pari kertaa tultu mainitsemaan voimakkaan tuoksuni häiritsevän. Toiselle sanoin hänen lihavuutensa puolestaan häiritsevän minua ja toiselle kommentoin hänen vaatetustaan.
Häiritsikö ne lihavuus ja vaatteet sinua vai otitko vaan itseesi ja halusit loukata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne arkeen ja siis vaikkapa työpaikoille kuuluu. Siitä olen sama
Ei kuulu ainakaan julkisen tahon työpaikoille nykyisin, sairaalat, koulut jne. On todella ongelmallista, etteivät hajuveden käyttäjät ymmärrä, mitä oireita hajuvesi voi aiheuttaa.
Minulla on vieno pyyntö, saisinko hengittää..?
Minulla on vieno pyyntö, saisinko hengittää..?
Toki, anna mennä vaan. Elä ja anna muidenkin elää.
Vierailija kirjoitti:
Saan herkästi migreenin voimakkaasti tuoksuvista kemikaaleista. Hajusteissa kylpeneet kusipäät tulee poistaa julkisista tiloista väkivalloin.
Pysy kotona
Samaan aikaan kun tuoksuttomia työpaikkoja lisätään niin kaikenlaiset toimistokoirat lisäävät suosiotaan ja moniin julkisiinkin tiloihin voi tuoda rakkaan lemmikin. Näin koira-allergikkona mietin tätä. Mutta ilmeisesti meidän pitäisi laittaa vaan antihistamiinia naamaan?
Jos joku haisee metrien päähän niin on ongelma
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haisee metrien päähän niin on ongelma
no sama se on ihan kaiken kanssa että aina on ongelmakäyttäjiä jotka vetävät homman överiksi. Suurin osa pystyy käyttämään hajusteita ihan kauniisti.
Sitä paitsi tuoksupilvi nyt onkin niin kovin wt-toimintaa.
En läärää hajusteilla, mutta siihen asti kun tupakan polttaminen(ja sille haiseminen) sekä pesulla käymättömyys/likaisten vaatteiden käyttäminen on ok, en rajoita omaa käyttöä.
Minullekin kaksi mummoa huomauttaneet voimakkaasta tuoksustani. Evvk, käytän silti hajuvettä.