"Sullon tosi voimakas tuo tuoksu"
Tulin kirjastoon koska oma koneeni on hajonnut ja tuskin ehdin istua aloilleni kun viereisen koneen käyttäjä huomautti että mulla on tosi voimakas tuoksu. Mitä pirua se sille kuuluu? Ei kai kirjastossa ole tuoksusääntöjä? Ja koska kävelin tänne niin olin aamusta laittanut sekä dödä että hajuvettä ettei hiki haise. Pyysin toki anteeksi mutta onko tosiaan ihmiset tollasia että huomauttelee vieraille ihmisille? Pitäiskö sen hien sitte haiste? Hyvää päivää vaan sillekin tiukkapipolle;)
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi oikeus tuoksua miltä haluat. Turhaan pyytelet anteeksi. On se kumma, kun tänäkään päivänä ei vielä ymmärretä, ettei toisten tuoksua kommentoida. #tuoksurauha
ja #kehorauha
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että joku kehtaa sanoa! Monet kärsii hajusteyliherkkyydestä ja on törkeetä laittaa kanssaihmiset ihan tietoisesti turhaan kärsimään käyttämättä liian voimakkaita hajusteita julkisilla paikoilla. Itse en kehtaa huomauttaa hajusteista vaan pidätän hengitystä tai suojaan nenäni kaulahuivilla, mutta monesti olen myös pyörtynyt kun jollain on liian voimakasta hajuvettä
Lääkärillä käynti tuollaisten oireiden vuoksi voisi olla ratkaisu.
Jos lemusteet lemuaa yli metrin päähän niin silloin niitä on lotrattu ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vieno pyyntö, saisinko hengittää..?
Toki, anna mennä vaan. Elä ja anna muidenkin elää.
Okei, tästä lähtien huomautan jokaiselle rouvalle joka pyyhältää tuolla, että hei, tuo sun hajuvesi jättää hajuvanan, voisitko hieman hillitä suhuuttelua.
On se saa**na että ulkonakin haisee hajuvesi nykyään, kun rouvat suhuuttelee eikä niiden nokka toimi.
Ja nimenomaan tämä ongelma koskee 80% naisia, harvempi mies on niin turhamainen.
Oireesi ovat todellisia sinulle, mutta niiden hallinta kuuluu hoitoon, ei ympäristön täydelliseen kontrollointiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos lemusteet lemuaa yli metrin päähän niin silloin niitä on lotrattu ihan liikaa.
Hajuvedet voivat olla voimakkaita joillekin, mutta niiden käyttö on osa henkilökohtaista valintaa. Oireiden voimakkuus ei tee hajusta vaarallista ympäristölle, eikä muiden tarvitse rajoittaa omaa käyttäytymistään pelkkien tuntemusten perusteella. Vastuu oireiden hallinnasta kuuluu sen kokijalle, ei hajun levittäjälle.
Ap, olisit voinut sanoa kommentoijille, että I CAN SMELL YOUR CUNT.
Mielummin haistelen hajuvettä kuin housujen läpi lemuavaa hiivaista toosaa ja haisevaa päänahkaa.
Kyllä,bussissa jos seisoo kuin sillit suolassa niin kyllä haistaa KAIKEN.
Vierailija kirjoitti:
Olen naimisissa suomalaisen heviä kuuntelevan parrakkaan duunarin kanssa. Hän saa joistain satunnaisista teollisista hajusteista niin rajun migreenin, että oksentaa, on valoherkkä pari päivää ja joutuu olemaan poissa töistä. Hän tekee pääasiassa ulkona töitä (raskas fyysinen työ), joten töissä on yleensä aika ookoo. Ei todella ole kiinni heikosta luonteenlaadusta tai teeskentelystä.
Jos Axe tuoksahtaa vain vienosti, hän ehtii yleensä poistua tilasta ja saattaa selvitä kokonaan ilman kohtausta. Sitten hissimatka hajusteessa kylpeneen ihmisen kanssa voi tietä sairauslomaa.
Miten parta ja hevimusiikin kuuntelu muuten korreloi vahvan luonteenlaadun kanssa?
Tällaiset hajuista ja tuoksuista huomauttelijat on vain oma marginaalinen ryhmänsä, joka on Suomen mielenterveydenhuollon romahtamisen lopputuote. Kannattaa jättää omaan arvoonsa. Suomalaisilla on paha olla.
"yhyy, voitko lopettaa tuoksumisen koska minä olen niin herkkä ja uniikki pieni lumihiutale, yhyy?"
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen hajuvesien suurkuluttaja, nykyinen hajuste yliherkkä ja astmaatikko.
Ongelma on se, että hajuvesi turruttaa hajuaistin, ja hajuveden käyttäjä ei itse huomaa kulkevansa kolmen metrin säteelle ulottuvassa nyrkkypilvessä. Haisee henkeäsalpaavan, tyrmäävän voimakkaalle kemikaalille. Itse hajuveden ehkä ihanakin tuoksu ei tule esiin, kun käyttäjän ympärillä leijuu myrkkypilvi.
Pieni pisara hajuvettä riittää, ei ole tarkoitus uida hajuvesisumussa.
Ongelma on myös työpaikat, jossa yhden hajuveden käyttäjän hajuvesi voi tuoksuttaa/myrkyttää ihan valtavan kokoisen huoneen.
Hajuvedet ei kuulu arkeen, työpaikoille, julkiisiin tiloihin. Lopettakaa liikakäyttö, niin hajuaisti palautuu ajan kuluessa.
Kyllä ne yhtä hyvin kuuluvat kuin moni muukin asia. Tässä onkin avainsanana tahdikkuus, ei laiteta duuniin sitä vahvinta hajua, eikä kovin paljoa miedompaakaan.
Saattaa johtua vaihdevuosista. Mahtaisiko olla mitään lääkkeitä joilla saisi sitä reagointiherkkyyttä korjattua, kun eihän siihen ole varsinaisesti fysiologista syytä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Tulin kirjastoon koska oma koneeni on hajonnut ja tuskin ehdin istua aloilleni kun viereisen koneen käyttäjä huomautti että mulla on tosi voimakas tuoksu. Mitä pirua se sille kuuluu? Ei kai kirjastossa ole tuoksusääntöjä? Ja koska kävelin tänne niin olin aamusta laittanut sekä dödä että hajuvettä ettei hiki haise. Pyysin toki anteeksi mutta onko tosiaan ihmiset tollasia että huomauttelee vieraille ihmisille? Pitäiskö sen hien sitte haiste? Hyvää päivää vaan sillekin tiukkapipolle;)
Ymmärrän turhautumisesi tuoksusi ei ole vaarallinen eikä riko sääntöjä, ja anteeksipyyntösi riittää. Ihmiset voivat reagoida voimakkaasti hajuun, mutta se kertoo heidän omista reaktioistaan, ei sinun käytöksestäsi. Jokaisen vastuulla on hallita omat reaktionsa, joten voit huoletta jatkaa omaa siistiä tapaa.
Vierailija kirjoitti:
"yhyy, voitko lopettaa tuoksumisen koska minä olen niin herkkä ja uniikki pieni lumihiutale, yhyy?"
Narsististahan se on.
Kun olisikin kyse vain hajuvesistä. Tämä seuraava ei ole kritiikkiä mitään kansanryhmää kohtaan.
Olen töissä paikassa, jossa on työntekijöitä ympäri maailmaa. Hajujen kirjo on aivan valtava, tietyltä maantieteelliseltä seudulta tulevat tuntuvat uivan hajuvedessä, jotkut taas haisevat jollekin suitsukkeelle tms., jotkut hyvin kummalliselle hajuyhdistelmälle, jotkut puhtaasti hielle, toiset voimakkaasti röökille.
Lähinnä tällä hain, että omasta kokemuksesta suomalaiset(poislukien nuoret) käyttävät suhteellisen maltillisesti hajuvesiä, eikä vaatteissakaan ole yleensä kovin vahvaa huuhteluaineen tuoksua.
Tämä on kyllä sosiaalisesti hankala asia.
Hajusteherkät ihmiset kärsivät toisten tuoksuista, eivätkä tuoksut ole millään tapaa pakollisia kenellekään.
Toiset ihmiset taas kokevat että heidän henkilökohtaisiin asioihin kajotaan, jos tuoksuihin puututaan. Ja hajuvedet ja hajustetut pesuaineet ovat ihan tavallinen juttu. Outoa kieltää toiselta jotain. jota myydään joka paikassa ja jota toinen käyttää kuten kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteherkät ihmiset kärsivät toisten tuoksuista, eivätkä tuoksut ole millään tapaa pakollisia kenellekään.
Toiset ihmiset taas kokevat että heidän henkilökohtaisiin asioihin kajotaan, jos tuoksuihin puututaan. Ja hajuvedet ja hajustetut pesuaineet ovat ihan tavallinen juttu. Outoa kieltää toiselta jotain. jota myydään joka paikassa ja jota toinen käyttää kuten kuuluu.
Ei kai niitä voi kieltää yleisissä tiloissa. Mihin raja vedettäisiin? Hienhajuun, vanhalle viinalle haisemiseen, röökinhajuun vai mihin?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset reagoivat voimakkaasti hajuihin, mutta kyse on heidän hermostonsa tavasta reagoida ei siitä, että hajusteet olisivat vaarallisia. Hajusteet ovat tavallisia hygieniatuotteita, joita jokaisella on oikeus käyttää, ja toisten tuoksuista kärsiminen on hallittava omien reaktioiden kautta, ei rajoittamalla muiden tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä voi kieltää yleisissä tiloissa. Mihin raja vedettäisiin? Hienhajuun, vanhalle viinalle haisemiseen, röökinhajuun vai mihin?
Olet oikeassa yleisissä tiloissa ei voi kieltää hajusteita tai muita tuoksuja, ja muiden rajoittaminen ei kuulu hyvään käytökseen. Jos hajut aiheuttavat voimakkaita oireita, on tärkeää hakeutua lääkäriin tai terveydenhuollon ammattilaisen arvioon, jotta saa apua oireiden hallintaan sen sijaan, että yrittäisi kontrolloida muiden käytöstä.
Hyvä että joku kehtaa sanoa! Monet kärsii hajusteyliherkkyydestä ja on törkeetä laittaa kanssaihmiset ihan tietoisesti turhaan kärsimään käyttämättä liian voimakkaita hajusteita julkisilla paikoilla. Itse en kehtaa huomauttaa hajusteista vaan pidätän hengitystä tai suojaan nenäni kaulahuivilla, mutta monesti olen myös pyörtynyt kun jollain on liian voimakasta hajuvettä