Työmatka julkisilla 2 tuntia yhteen suuntaan, karenssi te toimistosta?
Kilometrejä vain 100 km. Olisin saanut 5 kk sijaisuuden toisesta kaupungista päiväkodista. Osan matkaa olisi pitänyt kuljea kaukojunalka ja osan busseilla. Esim jos työvuoro olisi alkanut klo 8 olisi minun pitänut lähteä jo 5.30 kotoa kun juna kulkee vain kerran tunnissa. Eli työpäivän pituudeksi voisi tulla n 14 tuntia matkoineen.
Olen yhden koululaisen yh. Hain työtä toisesta kaupungista jo 6 kk sltten kun ajattelin että voisimme muuttaa sinne. Haasratrelukutsu tulikin viikkoa ennen kuin tuyö olisi alkanut,en pysty järjestämään muuttoa lapsen kanssa niin pian. Pk johtajakon sanoi ettei halua haastatella nyt kun kuuli etten muuttanut ko kaupunkiin ( hain opiskelemaan syksyllä sinne en päässyt).
Nyt Te toimisto laittoi esteen maksulle Kelaan ja joudun odottamaan työmarkkinatukea selvitäksen ajan jonka keha keskus tekee. Eli nyt olemme 3 vkoa ilman rahaa. Ja pelkään karenssia.
Onko teille tullut karenssia tälläisestä Eli työmatka olisi kohtuuton ( minulla min 4 tuntia päivässä). Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Työstä voi kieltäytyä jos matkat kestää yli 3 tuntia yhteensä päivässä eikä tule karenssia.
Muutenki työmatka alkaa siitä kun lähdet kotoa eli kun kävelet vaikka pysäkille ja odotat ja määränpäässä pysäkiltä kävelet työpaikalle niin ne kaikki kuuluu työmatkaan.
Odotusaikoja EI lasketa, eli jos joutuu lähtemään aamubussilla siksi, ettei myöhemmin kulje muita, ja sitten odottamaan vaikka pari tuntia työvuoron alkua, niin silti lasketaan vain se matka-aika, ei sitä odotusta. Sama kotiin päin, eli jos ensimmäinen bussi työvuoron loppumisen jälkeen lähtee vaikka vasta tunnin päästä, sitä tuntia ei oteta mitenkään huomioon vaan vasta se matka-aika. Been there, done that, kun erehdyin ottamaan viikonloppuvuoroja yhdessä aikaisemmassa työpaikassa ja olisin sittemmin halunnut niistä eroon.
Älä ala. Vetoat mamunaisiin, joiden ei tarvi tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyntialue = Työssäkäyntialue ulottuu 80km etäisyydelle siitä osoitteesta, jonka olet ilmoittanut TE-toimistolle. Aiemmin työnhakijalla oli velvollisuus ottaa työtä vastaan työssäkäyntialueen sisällä. Nykyisin tarkastellaan päivittäisiin työmatkoihin keskimäärin kuluvaa aikaa, kun arvioidaan työnhakijan velvoitetta ottaa vastaan tarjottua työtä. Voit kieltäytyä tarjotusta kokoaikatyöstä, jos päivittäinen työmatkan kesto ylittää keskimäärin kolme tuntia. Osa-aikatyössä raja on keskimäärin kaksi tuntia.
Tosin kyse ei ole sinulle tarjotusta työstä, niin karenssin peruste on lähinnä virkailijasta kiinni.
Työssäkäynti alue on ollut vuosia, Sipilän hallituksen ajoista, kokopäivä työssä yhteensä kolme tuntia ei siis vuosiin mikä kilometri raja. Osa päivätyössä se on kaksi tuntia
Onneksi mun osa-aikatyön palkka on sellainen että mun työnhakuvelvollisuuksien määrä 3kk ajalle on 0