Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lapsen yh saa n.2700e kk tekemättä mitään

Vierailija
21.01.2026 |

Tonnin vuokralla kolmen lapsen yh saa n2700€ kuussa rahaa Vähintään. Tämä laskettu toimeentuenlaskurilla. 

Mitäs sanotte tästä lapsiperhe köyhyydestä mistä paljon puhutaan?

Kommentit (607)

Vierailija
301/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kerro sitten paljonko saat rahaa kuukaudessa kokonaisuudessaan."

Olen kertonut moneen kertaan, mutta sinä vain huudat, että "kyllä saat kolmetonnia, koska minä niin sanon!" 

Kerro nyt vaan. En jaksa kahlata koko keskustelua läpi. Asutko omistusasunnossa? Käytkö töissä? Oletko sopinut lasten etävanhemman kanssa poikkeavista elareista? Oletko edes hakenut toimeentulotukea?

Minkä etävanhemman? Olen yksinhuoltaja. Ei lapsillani ole mitään etävanhempaa. Muilta osin en ala sinulle elämääni avata. Ei se minun tulojani kolmeentonniin nosta, vaikka kertoisin sinulle emättimen syvyydestä lähtien kaiken. 

Eli puhut ihan paskaa :D Okei.

Vierailija
302/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Täällä on siitä ihan omia ketjuja.

Kyllä on. Vauvapalstan ketjut eivät muuta Kelan linjauksia. 2kk annettiin aikaa ilmoittautua työkkäriin, sen jälkeen tuki olisi alentunut 20%

Riippuu varmaan virkailijasta. Osa on ollut pelkällä toimeentulotuella, koska ovat sairaita, mutta eivät ole päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan virkailijasta. Osa on ollut pelkällä toimeentulotuella, koska ovat sairaita, mutta eivät ole päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle.

Ei riipu virkailijasta. Se pelkällä toimeentulotuella elävä voi ihan hyvin olla työkkärissä kirjoilla työnhakijana. Se vaan ei syystä tai toisesta ole oikeutettu ensisijaiseen tukeen eli työttömyyskorvaukseen. 

Vierailija
304/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä "kaikki saavat summan x" jankutuksissa unohtuu aina, että tukien määrä ei ole vakio. Asumistuki on euroissa mitattuna ihan eri suuruinen Helsingissä kuin mitä se on vaikka Outokummussa. Pelkästään asumistuesta tuloihin voi tulla satojen eurojen ero. 

Toimeentulotuen perusosat on samat koko Suomessa eikä ole millään mahdollista, että joku tuilla elävä saisi niitä vähemmän rahaa. Ei mitenkään mahdollista.

Yh-vanhemman ja kolmen alle 10-vuotiaan perusosat on 1 700 euroa, ja jos lapset on isompia niin vielä vähän enemmän.

(Ja tuohon päälle tonnin asumiskulut niin summa on 2 700 euroa erilaisina tukina).

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä, asuntovaunua, ne pitää myydä.

Kelalla on asunnon lämmityksessä katto, minkä yli ei makseta.

Vierailija
305/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut moneen kertaan, mutta sinä vain huudat, että "kyllä saat kolmetonnia, koska minä niin sanon!" 

Kerro nyt vaan. En jaksa kahlata koko keskustelua läpi. Asutko omistusasunnossa? Käytkö töissä? Oletko sopinut lasten etävanhemman kanssa poikkeavista elareista? Oletko edes hakenut toimeentulotukea?

Minkä etävanhemman? Olen yksinhuoltaja. Ei lapsillani ole mitään etävanhempaa. Muilta osin en ala sinulle elämääni avata. Ei se minun tulojani kolmeentonniin nosta, vaikka kertoisin sinulle emättimen syvyydestä lähtien kaiken. 

En puhunut. Olen koko ajan rehellisesti kertonut, että tuloni eivät ole lähelläkään kolmeatonnia. Se ei muutu paskaksi sillä, että sinä et ymmärrä, mitä yksinhuoltaja tarkoittaa. 

Vierailija
306/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ei tarvis yhtään mitään. Niin vıtuttaa nuo koko yh-äidit. Ensin porsitaan mukelot ja sitte  erotaan isästä. Ala-asteen luokastakin saattaa puolet olla eroperheen lapsia. Enää naisille ei ydinperhe ole etusijalla, vaan omat mielihalut. Sitten ulıstaan yhteiskuntaa apuun maksajaksi.

Yh voi olla myös leski. Meidän isä kuoli kun olin alakoulussa. Meitä oli kolme lasta, jotka jäimme äidin kanssa. Ei kyllä tainnut tulla kovin isoja tukia, koska aika tiukkaa oli. Äiti oli alkuun kotona sairauslomalla ja palasi sitten töihin kun kykeni. Talo piti myydä ja muuttaa kerrostaloon. 

Vierailija
307/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi vaikka laskea omalla kohdallaan paljonko tulisi rahaa ja mistä jos jäisi työttömäksi. Sehän saattaa tänä päivänä osua kenen tahansa kohdalle. Jatkuvasti uutisia konkursseista ja yt-neuvotteluista. 

Itse olen sen verran aiheeseen perehtynyt että tiedän etten tasan tarkkaan saisi yhteensä tukia 2700 euroa nettona edes silloin kun saisin ansiosidonnaista ennen ensimmäistäkään porrastusta. 

Suhtaudun aina suht skeptisesti näihin ketjuihin. Ei siitä ole aikaakaan kun joku täällä ihmetteli miksi ei saanutkaan tt-tukea sen verran kuin laskuri oli sanonut ja hänelle kommentoitiin että ei se laskuri osa laskea mitä kaikkea tuessa oikeasti huomioidaan ja mitä ei. 

Vierailija
308/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Vierailija
309/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen perusosat on samat koko Suomessa eikä ole millään mahdollista, että joku tuilla elävä saisi niitä vähemmän rahaa. Ei mitenkään mahdollista.

Yh-vanhemman ja kolmen alle 10-vuotiaan perusosat on 1 700 euroa, ja jos lapset on isompia niin vielä vähän enemmän.

(Ja tuohon päälle tonnin asumiskulut niin summa on 2 700 euroa erilaisina tukina).

Montako kertaa pitää kertoa, että muita tukia ei makseta perusosan päälle? Tuet lasketaan niin, että kaikki muu tuki vähentää tuota perusosan määrää. Jos perusosa on 1700 ja asumistuki 700 yhteenlaskettu tukien määrä on 1700, ei 2400. 

Vierailija
310/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten luulette, että Suomessa on ulosottolaitos?

Vierailija
311/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Miettisit itse, että se työssäkäyvä saa saman verran, mutta lisäksi työssäkäynnistä tulee menoa esim. työmatkat ja vaatteet. Sinä voit koko päivän kotona harrastaa ja tehdä ruokaa. Et väsytä itseäsi työssä, ehdit olla lasten kanssa. Silti saat rahaa yhteiskunnalta. Tuet pitäisi leikata sellaisiksi, ettei kotona oleva saavuta samaa elintasoa kuin työssäkäyvä.*

Huvikseni laskin kelan laskureilla:

2800 eurosta 1149 euroa on lapsilisät (550)+elatustuet(591), ne saa kävi töissä tai ei.

Lasketaanpa sitten työssäkäyvän 3 lapsen yh-äidin osalta:

Palkka 2000e/kk, käteen jää. 1745e, lisäksi 1149e + asumistuki 708 (vuokra 1200) = Yhteensä 3594 e/kk

Palkka 3000e/kk, käteen jää 2400e, lisäksi 1149e + asumistuki 358 = Yhteensä 3907

Mielestäni kummassakin tapauksessa työssäkäyvälle jää enemmän rahaa 

Vierailija
312/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella puhe muuttuu paskaksi, jos lapsilla ei ole etävanhempaa?

Vierailija
313/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vuokran jälkeen hänelle jäisi 4 hengen elättämiseen rahaa 1700€ eli reilu 400€/hlö? Ja siitä oot kateellinen? OK. 

Paljonko jäisi omistusasunnossa asuvalle työttömälle? Miinukselle menisi. 

Vuokranantajillehan nuo asumistuet sun muut menevät. Ehkä sitä itse oli tyhmä kun maksoi itselleen eikä ostanut vaan sijoitusasuntoja.

Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.

Vierailija
314/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Miettisit itse, että se työssäkäyvä saa saman verran, mutta lisäksi työssäkäynnistä tulee menoa esim. työmatkat ja vaatteet. Sinä voit koko päivän kotona harrastaa ja tehdä ruokaa. Et väsytä itseäsi työssä, ehdit olla lasten kanssa. Silti saat rahaa yhteiskunnalta. Tuet pitäisi leikata sellaisiksi, ettei kotona oleva saavuta samaa elintasoa kuin työssäkäyvä.*

Huvikseni laskin kelan laskureilla:

2800 eurosta 1149 euroa on lapsilisät (550)+elatustuet(591), ne saa kävi töissä tai ei.

Lasketaanpa sitten työssäkäyvän 3 lapsen yh-äidin osalta:

Palkka 2000e/kk, käteen jää. 1745e, lisäksi 1149e + asumistuki 708 (vuokra 1200) = Yhteensä 3594 e/kk

Palkka 3000e/kk, käteen jää 2400e, lisäksi 1149e + asumistuki 358 = Yhteensä 3907

Mielestäni kummassakin tapauksessa työssäkäyvälle jää enemmän rahaa 

Laskit päin persettä. Ei kolmen tonnin kuukausituloilla mitään asumitukia enää saa :D 

Vierailija
315/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vuokran jälkeen hänelle jäisi 4 hengen elättämiseen rahaa 1700€ eli reilu 400€/hlö? Ja siitä oot kateellinen? OK. 

Paljonko jäisi omistusasunnossa asuvalle työttömälle? Miinukselle menisi. 

Vuokranantajillehan nuo asumistuet sun muut menevät. Ehkä sitä itse oli tyhmä kun maksoi itselleen eikä ostanut vaan sijoitusasuntoja.

Omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista.

Mutta saa vähemmän. Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa ja lämmityksessä on katto.

Ja millä maksat remontit? Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Vakuutuksissa on ikäpoistot.

Vierailija
316/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
317/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään vakuutus korvaa vanhoja putkia. Jos korvaisi ei kukaan maksaisi putkiremonttia itse.

Vierailija
318/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ottaa kaikki tuet pois ja laitta yh-vanhempien lapset laitoshoitoon. Se vasta halpaa on! 

Vierailija
319/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, että naiset eivät halua lisääntyä. Hirvän vihamielinen ilmapiiri synnyttäineitä kohtaan ja vielä pahempi, jos miehesi esimerkiksi kuolee ja sinusta tulee yh, tuo yhteiskunnan pohjasakka. 

Vierailija
320/607 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on EIPÄS-JUUPAS KETJU.

Hyvä esimerkki..tiedetään, luullaan, arvaillaann,ollaan kuultu/luettu,kaveri kertoi jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän