Mies enemmän innoissaan varpajaisista kuin vauvastaan
En tiedä liekö raskaushormonit vai mikä kun minusta ajatus tuntuu pahalta. En varmaan voi mieheltä perinnettä kieltääkään mutta tuntuu se silti ikävältä ajatukselta että ukko lähtee kavereiden kanssa ryyppäämään kun minä olen tehnyt kaiken työn ja hoidan kipeänä vauvaa yksin. Mun sukulaiset innoissaan myös suunnittelee hänen juhlia niin en kehtaa pilata kaikkien iloa mutta harmittaa silti. Liekö vertaistukea tällä haen vai vaan haluan anonyymisti jollekin sanoa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Minun miehelläni ja hänen kaveriporukassaan on ollut tapana juhlia varpajaiset jo muutama viikko ennen laskettua aikaa, koska kaikki tietävät kuinka rankkaa vastasyntyneen äidillä on ja miehet eivät halua silloin jättää vaimoaan yksin ryyppäämisen vuoksi. Tämä on ollut fiksua. Voisitko ehdottaa tätä myös omalle puolisollesi?
Ihme porukkaa, kun varpajaisia viettävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ei saa olla mitään omaa, ei edes yhtä iltaa jolloin juhlia ystävien kanssa isäksi tulemista? Ei hyvänen aika mitä riivinrautoja
Siis missä välissä se äidiksi tuleva muka saa edes yhden illan juhlia sitä äidiksi tulemistaan...?! Ei missään! Joten se miehen rillutteluilta on ihan pelkkää extraa, jonka miehen kumminkin sinun mielestäsi pitäisi saada vain siksi, että hän pani lapsen alulle?! Mikä idiootti ajatus!
Esimerkiksi niissä babyshowereissa.. Toisaalta tulevalle äidille voidaan järjestää ihan mitkä tahansa kekkerit, onhan siinä 9 kuukautta aikaa, kuka sitä kieltää.
Mitä sinä täällä yleistät? Ihme poskisolisti..
Mene sinä nyt ensi töiksesi kasvamaan aikuiseksi. t. 58-vuoti
Ja samat sanat tälle "paina marttyyrikruunu vielä vähän syvemmälle päähäsi. Paskaako sitä tarvii porsimaan sitten alkaa jos on niin helvetin raskasta" -tyypille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ei saa olla mitään omaa, ei edes yhtä iltaa jolloin juhlia ystävien kanssa isäksi tulemista? Ei hyvänen aika mitä riivinrautoja
Siis missä välissä se äidiksi tuleva muka saa edes yhden illan juhlia sitä äidiksi tulemistaan...?! Ei missään! Joten se miehen rillutteluilta on ihan pelkkää extraa, jonka miehen kumminkin sinun mielestäsi pitäisi saada vain siksi, että hän pani lapsen alulle?! Mikä idiootti ajatus!
Esimerkiksi niissä babyshowereissa.. Toisaalta tulevalle äidille voidaan järjestää ihan mitkä tahansa kekkerit, onhan siinä 9 kuukautta aikaa, kuka sitä kieltää.
Mitä sinä täällä yleistät? Ihme poskisolisti..
Mene sinä nyt ensi töiksesi kasvamaan aikuiseksi. t. 58-vuoti
Mitä oletat saavasi ikäsi kertomalla? Jotain respectiä vai, vaihdevuosi-ikäinen matami joka elää henkisesti 80-lukua edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua täysin koska onhan se todella epäreilu konsepti sinulle. En minäkään haluaisi että mies jättää minut synnytyksen jälkeen yksin pärjäilemään koska lähtee kavereidensa kanssa ryypylle. Mies on tosin tästä samaa mieltä eikä hänen kaveripiirissä sitä ole harrastettukaan.
Epäreilu konsepti? Oletteko 12-vuotiaita?
Miehellä ei saa olla mitään omaa, ei edes yhtä iltaa jolloin juhlia ystävien kanssa isäksi tulemista? Ei hyvänen aika mitä riivinrautoja maa täynnä vastauksiakin katsellessa. Isä ei saa juhlia koska ÄITI synnytti (mitä isä ei edes VOI tehdä).
Esikoisen synnyttäneille on yleensä sairaalassa perhehuone, jonne siis myös isäkin tulee "asumaan" synnytyksen jälkeen. Jos sieltä aikoo olla pois eli ryyppäämässä yön, niin ei äitikään sitä perhehuonetta silloin käyttöön saa, vaan joutuu yhteishuoneisiin (esim. kolme äitiä vauvoineen) muiden kanssa ja se on muuten ekan vauvan kanssa todella rankka kokemus! Toisen lapsen synnyttyä ei yleensä perhehuonetta enää saa, vaan joutuu yhteisosastolle, mutta silloin isä onkin toki kotona hoitamassa esikoista/muita lapsia synnytyksen jälkeen.
Varpajaisiin lähtö synnytyksen aikaan ei enää kuulu nykypäivän tasa-arvoiseen vanhemmuuteen. Sen voi hoitaa ennen synnytystäkin jos haluaa.
Mun ex-vaimon yksi katkeruuksista nousi siitä, kun toisen lapsemme synnytyksen jälkeen pesin hampaat ennen kuin sovitusti poistuin sairaalasta palatakseni samana päivänä myöhemmin.
Että niitä hormonijuttuja kannattaa tosiaan miettiä.
Varpajaisperinne kyllä on ajalta, jolloin naisyhteisö piti huolta vastasynnyttäneestä ja miehet kävivät kurkkaamassa pentua synnärillä. Sitten herraseuraan kilistelemään elämän ihmeelle.
Ryypätä voi ilman lapsentekoakin. Ryypätkää siis ryypiskelynne ja jättäkää ne lapset tekemättä, jos se ryyppääminen kerran on niin tärkeää vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex-vaimon yksi katkeruuksista nousi siitä, kun toisen lapsemme synnytyksen jälkeen pesin hampaat ennen kuin sovitusti poistuin sairaalasta palatakseni samana päivänä myöhemmin.
Että niitä hormonijuttuja kannattaa tosiaan miettiä.
Varpajaisperinne kyllä on ajalta, jolloin naisyhteisö piti huolta vastasynnyttäneestä ja miehet kävivät kurkkaamassa pentua synnärillä. Sitten herraseuraan kilistelemään elämän ihmeelle.
Aika harva varmaan niitä enää viettää. Itse olen syntynyt kasarin alussa enkä tiedä oikeastaan ketään ikätoveria joka olisi varpajaisia viettänyt. Toki en nyt sano etteikö saisi, jos se on oman porukan perinne.
Eihän isäkään enää synnytyksen aikana istu odotustilassa imien askin kessua ja kynsiä pureskellen.
Vierailija kirjoitti:
Ryypätä voi ilman lapsentekoakin. Ryypätkää siis ryypiskelynne ja jättäkää ne lapset tekemättä, jos se ryyppääminen kerran on niin tärkeää vielä.
Aika usein ne lapset tehdään kun on ryypiskelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun miehelläni ja hänen kaveriporukassaan on ollut tapana juhlia varpajaiset jo muutama viikko ennen laskettua aikaa, koska kaikki tietävät kuinka rankkaa vastasyntyneen äidillä on ja miehet eivät halua silloin jättää vaimoaan yksin ryyppäämisen vuoksi. Tämä on ollut fiksua. Voisitko ehdottaa tätä myös omalle puolisollesi?
Ihme porukkaa, kun varpajaisia viettävät.
Mun mielestä ihan ok tuolla tavoin ennen lapsen syntymää. Sen jälkeen isäkin on kuitenkin (toivon mukaan) tosi kiinni vauva-arjessa pitkään ja ei paljoa ehdi välttämättä edes nähdä ketään kavereitaan ainakaan ilman lasten läsnäoloa.
Joo olen varmaan myös katkera siitä että mies juhlii isosti kavereiden ja sukulaisten kanssa kun minä teen tavallaan kaiken työn ja oon sitten kipeänä sairaalassa opettelemassa vauvanhoitoa yksin. Ja on hän kyllä nuori 23v mutta on halunnut lapsen ja haluaa monta mutta minä en tähän uudestaan lähde. Ainakin nyt tuntuu siltä.
Ap
Ajankohta on valittu huonosti, varpajaiset etukäteen tottakai. Ei synttäreitäkään juhlita baarissa keskellä viikkoa, ei edes ympäripyöreitä.
Mies kasvaa isyyteen hitaasti. Anna sille aikaa, sulla on paljon etumatkaa odotusajalta. Hyvä isä siitä tulee ja oppii hahmottamaan kalenteria paremmin kun annat mokata pari kertaa.
Varpajaiset on hyvä riitti jossa isä saa olla ylpeä tulevasta lapsestaan ja vakuuttaa kavereilleen ettei mikään muutu (kyllä muuttuu).
Nykyään isät on keskimäärin läheisempiä lasten kanssa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että tuun olemaan kipeänä synnytyksen jälkeen ja pelottaa miten osaan hoitaa vauvaa mutta mies aikoo silloin olla juhlimassa kavereidensa ja sukulaisten kanssa ja se tuntuu aika pahalta. Ei mulle järjestetty mitään vaikka mulla oli juuri 21 v syntymäpäivät. On tässä vielä yli viikko laskettuun aikaan mutta haluaisin odottaa vauvaamme ilolla eikä surulla siitä että mies aikoo lähteä baariin juuri silloin kun vauva on syntynyt.
Ap
Tiedätkö että jos kaikki sujuu hyvin synnytyksessä niin kyllä ne kivut jäävät siihen kun saat vauvan syliin. Et ole koskaan tuntenut itseäsi vahvemmaksi ja onnellisemmaksi kuin sinä hetkenä. Ne varpajaiset on miehelle tapa purkaa tuntojaan ja älyttömät ryypjäiset jos järjestetään niin ne eivät tarvitse vauvaa vaan olet valinnut vierellesi kakaran.
Onkohan mitään ryyppäjäisiä nyt kuitenkaan tiedossa? Jos nykypäivänä 21 v saa lapsia, on yleensä kyseessä lestadiolaiset tai muu uskonnollinen ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Aikovat juhlia meidän kodissa kun olen synnyttänyt. Mies ei paljon puhu vauvasta mutta varpajaisistaan puhuu ja välillä minulle tulee suoraan sanottuna tunne että minä kannan ja synnytän lapsen vain jotta mies saisi nämä varpajaisensa. Ihan kuin minut olisi unohdettu kokonaan eikä miestä kiinnosta jakaa vauvan ensimmäisiä hetkiä minun kanssa kun on jo kiire päästä saunomaan ja juhlimaan. Itkettää.
Ap
Jätä se sika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että tuun olemaan kipeänä synnytyksen jälkeen ja pelottaa miten osaan hoitaa vauvaa mutta mies aikoo silloin olla juhlimassa kavereidensa ja sukulaisten kanssa ja se tuntuu aika pahalta. Ei mulle järjestetty mitään vaikka mulla oli juuri 21 v syntymäpäivät. On tässä vielä yli viikko laskettuun aikaan mutta haluaisin odottaa vauvaamme ilolla eikä surulla siitä että mies aikoo lähteä baariin juuri silloin kun vauva on syntynyt.
Ap
Tiedätkö että jos kaikki sujuu hyvin synnytyksessä niin kyllä ne kivut jäävät siihen kun saat vauvan syliin. Et ole koskaan tuntenut itseäsi vahvemmaksi ja onnellisemmaksi kuin sinä hetkenä. Ne varpajaiset on miehelle tapa purkaa tuntojaan ja älyttömät ryypjäiset jos järjestetään niin ne eivät tarvitse vauvaa vaan olet valinnut vierellesi kakaran.
Kyllä niitä kipuja nyt muitakin on, esimerkiksi imetyskin on aika kivuliasta ensimmäisinä viikkoina. Voi olla alapäässä repeämiä jne. Sektiosta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua täysin koska onhan se todella epäreilu konsepti sinulle. En minäkään haluaisi että mies jättää minut synnytyksen jälkeen yksin pärjäilemään koska lähtee kavereidensa kanssa ryypylle. Mies on tosin tästä samaa mieltä eikä hänen kaveripiirissä sitä ole harrastettukaan.
Epäreilu konsepti? Oletteko 12-vuotiaita?
Miehellä ei saa olla mitään omaa, ei edes yhtä iltaa jolloin juhlia ystävien kanssa isäksi tulemista? Ei hyvänen aika mitä riivinrautoja maa täynnä vastauksiakin katsellessa. Isä ei saa juhlia koska ÄITI synnytti (mitä isä ei edes VOI tehdä).
Vähän sama kuin äiti lähtisi bilettää ja jättäisi influenssassa makaavan isän sairaalaan/kotiin hoitamaan vauvaa, koska kyllähän äitiyttä pitää juhlia.
Mä tunnen itseni tähän ikään mennessä sen verran hyvin, että tiedän että jos mies jättäisi mut sairaalaan synnytyksen jälkeen lähteäkseen itse ryyppämään, niin se olisi ensimmäinen askel erolle. Ei sitä edes tarvitsisi sanoittaa vaan siinä vääjäämättä kävisi niin. En pystyisi kunnioittamaan miestä joka jättää minut yhtenä elämäni heikoimpana hetkenä pärjäilemään itsekseni, ja ilman kunnioitusta ei olisi ajan kanssa kyllä rakkauttakaan jäljellä. Olen tämän myös hyvin selkeästi miehelle kertonut kun odotetaan mekin meidän esikoista. Mies tämän kyllä myös hyvin ymmärtää kun aiheesta on juteltu.
Huolestuttavaa on, ettei mies ole kiinnostunut lapsesta. Kuulostaa siltä, että tilanne olisi sama, vaikka varpajaisiakaan ei olisi.
Minkä takia niitä kapaloita pitää tehdä jos hoitaminen ei kiinnosta? Yrität miehen vangita kuplaasi niin lähtee kohta naapurin Tiinan matkaan ja hoidat joka päivä ja joka ikinen yö sen jälkeen halusit tai et.
Onneksi tuolla kielenkäytöllä ei taida olla pienintäkään riskiä että sinulla olisi lapsia :)
Kysypä joskus äidiltäsi miksi halusi porsia sinut?