Muita, joilla hormonikorvaushoito ei ole vienyt oireita täysin pois?
Lenzetto-suihke käytössä, annostus nyt kaksi suihkausta. Oireet lähtivät pois hetkeksi, kun aloitin hoidon, sitten palasivat, jolloin nostin kahteen suihkaukseen. Taas olin oireeton n. 3 viikkoa, kunnes oireet eli yöhikoilu, valvominen ja sydämentykytys ovat palanneet. Geeliä kokeilin aiemmin, siitä tuli haittoja. Lenzetto on muuten sopinut mutta oireet palaa. Reseptillä määräys 1-2 suihkausta. Kolme on käsittääkseni maksimiannos mutta uskaltaako nostaa ilman lääkärin lupaa ja onko siitäkään apua, jos oireet palaavat taas 3 viikon päästä. Tuntuu, että jokapaikassa hehkutetaan hormonikorvaushoidon autuutta mutta sitten todellisuus onkin tällainen.
Kommentit (40)
Estrogeenitasojen nousussa ( ja oireiden häviämisessä) kestää jonkin aikaa. Oliko sulla kierukka käytössä, jos et niitä pillereitä käytä ?
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut sitä ja tätä. Luovutin, kun sivuoireita pukkaa pillereistä, suihkeista ja geeleistä. Ottaa pähän ostella sitä ja tätä, ja mikään ei sovi. Kyllä näiden oireiden kanssa elää, kun ei stressaa. Hikee pukkaa ja unet/mieliala on mitä on...Voisin jopa sanoa, asenne ratkaisee (kun ei muuta voi asialle tehdä).
Harmillista kuulla, ettei mikään ole sopinut. Toivoisin jotain helpotusta oireisiin, koska n. 10 vuotta kestänyt unettomuus vaikuttaa jaksamiseen ja työkykyyn sekä parisuhteseen. Pelkään, että jossain vaiheessa voimat vaan loppuu, kun vuosia olen jo sinnitellyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenitasojen nousussa ( ja oireiden häviämisessä) kestää jonkin aikaa. Oliko sulla kierukka käytössä, jos et niitä pillereitä käytä ?
Kierukka oli aiemmin, nyt useampi vuosi minipillerit (Slinda). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan tarkkana siitä, että painaessasi Lenzetton mäntää annan sen kapistuksen olla tiukasti ihoa vasten ja vielä muutaman sekunnin painalluksen jälkeen. Ettei suihkausta pääse huoneilmaan vaan kaikki jää iholle. Etkä mene suihkuun vaan menet nukkumaan sitten kun kosteus on kuivunut.
Tuon olen myös huomannut, että ei voi käydä suihkussa kovin pian suihkeen laittamisen jälkeen. Minulle ohjeistettiin ottamaan suihkeet aamulla, niin suihkussa olen käynyt vasta illalla, ettei huuhtoudu ainakaan liian aikaisin pois. En myöskään laita vartalovoidetta tuolle alueelle, mihin laitan suihkeet. En tiedä voisiko suihkeet jakaa tasaisemmin, jos ottaisi suihkeen aamulla ja toisen illalla, niin määrä pysyisi tasaisena koko vrk:n. Ap
Lenzetton vaikutusaika on vain kolmasosa vuorokaudesta silleen kunnon teholla. Ilman muuta sitä käytetään illalla, että saa nukuttua. Oma gyneni tähdensi tämän asian, kun sain reseptin. Sen vaikutus heikkenee jo ennen aamua, eli jos otat omasi aamulla niin nukkumiseen ei paljoa vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
HKh käytössä kolmatta vuotta, olen 54v.
Nyt vasta täysin oireeton, no lähes, vieläkin vähän yöunet pätkii. Geeliä maksimiannoksella 8 pumppausta päivässä, lisäksi keltarauhashormoni 12 Pv per kuukausi. Haluttomuuteen auttoi pieni annos testosteronia geelinä, kerran viikossa. Sitä ei sitten tavalliset gynet määrää, täytyy tietää kelle menee.
Onko testosta ollut sivuvaikutuksia? Minulla on ollut hiustenlähtöä myös, niin pelkään, että se lisääntyisi teston myötä. Ja hankalaa, jos pitää polttaa rahaa yksityiselle, jos joka gyneltä sitä ei saa. Miten sen vaikutus yöuniin? Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olen sitten vähemmistössä oireiden kanssa. Osalla suvun naisista kn ollut vaikeat vaihtarit, ilmeisesti kuulun samaan sakkiin. Rasepti olisi myös laastareihin mutta mietin auttaako laimein versio siitä sen paremmin.
Ihan mielenkiinnosta , oletteko ylipainoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut sitä ja tätä. Luovutin, kun sivuoireita pukkaa pillereistä, suihkeista ja geeleistä. Ottaa pähän ostella sitä ja tätä, ja mikään ei sovi. Kyllä näiden oireiden kanssa elää, kun ei stressaa. Hikee pukkaa ja unet/mieliala on mitä on...Voisin jopa sanoa, asenne ratkaisee (kun ei muuta voi asialle tehdä).
Harmillista kuulla, ettei mikään ole sopinut. Toivoisin jotain helpotusta oireisiin, koska n. 10 vuotta kestänyt unettomuus vaikuttaa jaksamiseen ja työkykyyn sekä parisuhteseen. Pelkään, että jossain vaiheessa voimat vaan loppuu, kun vuosia olen jo sinnitellyt. Ap
Ymmärrän. Unettomuus on itsellä ollut muutenkin jo vuosia, siihen on tottunut. Mutta toki itselläkin tuo parisuhdeasia on pöydällä aika ajoittain. Mielialavaihtelut on aika haastavia. Toivotaan, että jotain löydät avuksi, itse nyt vaan yritän sopeutua asiaan, mille en voi mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olen sitten vähemmistössä oireiden kanssa. Osalla suvun naisista kn ollut vaikeat vaihtarit, ilmeisesti kuulun samaan sakkiin. Rasepti olisi myös laastareihin mutta mietin auttaako laimein versio siitä sen paremmin.
Ihan mielenkiinnosta , oletteko ylipainoisia?
Olen normaalipainoinen, mummoni jolla oli vaikeat vaihdevuodet oli hoikka, tätini jolla myös ollut vaikeat vaihtarit on ylipainoinen. Ap
Tälle voi nauraa, mutta olen samassa tilanteessa ja aloitin avantouinnin, ilman saunaa. Auttaa todellakin unettomuuteen.
Omat elintavat vaikuttaa myös hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan tarkkana siitä, että painaessasi Lenzetton mäntää annan sen kapistuksen olla tiukasti ihoa vasten ja vielä muutaman sekunnin painalluksen jälkeen. Ettei suihkausta pääse huoneilmaan vaan kaikki jää iholle. Etkä mene suihkuun vaan menet nukkumaan sitten kun kosteus on kuivunut.
Tuon olen myös huomannut, että ei voi käydä suihkussa kovin pian suihkeen laittamisen jälkeen. Minulle ohjeistettiin ottamaan suihkeet aamulla, niin suihkussa olen käynyt vasta illalla, ettei huuhtoudu ainakaan liian aikaisin pois. En myöskään laita vartalovoidetta tuolle alueelle, mihin laitan suihkeet. En tiedä voisiko suihkeet jakaa tasaisemmin, jos ottaisi suihkeen aamulla ja toisen illalla, niin määrä pysyisi tasaisena koko vrk:n. Ap
Lenzetton vaikutusaika on vain kolmasosa vuorokaudesta silleen ku
Täytyy kokeilla siirtää annostelu iltaan. Geeliä kokeilin käyttää illalla, mutta tuntui, että se virkisti liikaa, koska ongelmana on myös nukahtaminen, tuo ilta-annostelu mietityttää. Ap
Itse sairastin just hormonipositiivisen rintasyövän eli helpotusta oireisiin ei ole luvassa. Hormonit kielletty.
Tämä on kuitenkin parempi tilanne siihen, että olisin alkanut syömään estrogeeniblokkereita, joita syöpälääkäri väläytteli. Olisi blokannut viimeisetkin estrogeenit kropasta.
Ole siinä sitten toimintakykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Korvaushoito aiheutti väsymyksen, sydämen tykytystä, mielialanvaihtelua ja kuumia aaltoja.
Eniten auttaa jooga, pilates,Qigong
Paras keino unettomuuteen ja yöhikoiluun: Alasti nukkuminen, peittenä keällä 1 pussilakana, talvella 2 pussilakanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jostakin lukenut että aina oireet eivät johdu pelkästään estrogeenin puutoksesta vaan keltarauhashormonin puutoksesta, jonka tuotanto alkaa vähenemään jo kolmekympin jälkeen ja loppuu vaihdevuosien aikana. Esim. Esivaihdevosioireet johtuvat monesti nimenomaan keltarauhashormonin puutteesta. Tällöin ei estrogeenin lisääminen auta ja suurellakaan annoksella ei päästä oireettomaksi.
Voisiko sinullakin olla kyse tästä? Kannattanee ainakin googlata aihetta.
Jos on kohtu tallella, hormonikorvaushoitoon liitetään aina myös keltarauhashormonia joko suun kautta tai hormonikierukalla. Uskon, että omalla kohdalla liittyy tuohon estrogeeniin, koska kuitenkin oireet loppuu hetkeksi, kun estrogeenia lisätään. Ap
Hormonilaastarissa molemmat. Iholle.
Vierailija kirjoitti:
No juu, mutta näin liikuntaa rakastavana ortorektikkonakin pääsen vaan just ja just siedettävään tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu, mutta näin liikuntaa rakastavana ortorektikkonakin pääsen vaan just ja just siedettävään tilanteeseen.
Samoin minä, työkseni liikkuva, hoikka, päihteetön kasvissyöjä. Paskat geenit.
Vierailija kirjoitti:
Juon joskus salviateetä, maustepurkista salviaa suoraan teepalloon. Se auttaa lievähköön hikoiluun. Olen myös aiemmin ottanut kaupan uutteita.
Täällä nyt puhutaan hormonihoidoista, mutta en malta silti olla kertomatta, että itselläni jäi aika vaikeat vaihdevuosivaivat pois, kun aloin ottamaan homeopaattisia valmisteita. Sen jälkeen ei ole tullut mitään vaihdevuosioireita. Minä en terveydellisistä syistä voinut alkaa käyttämään hormoneita, joten jouduin miettimään helpotusta muuta kautta. Kaveri vinkkasi homeopaatille ja sieltä sain avun. Olin aluksi aika skeptinen, mutta kyllä siitä vaan apu tuli.