Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun isompituloinen ja pienempituloinen seurustelee, niin onko ok, että oletus on että se isompituloinen maksaa kaiken extran?

Vierailija
20.01.2026 |

Minulla ja miesytävälläni on tilanne, että tienataan suurinpiirtein saman verran, mutta koska hänellä on vielä asuntolainaa ja elätettäviä lapsia, niin hänelle jää paljon vähemmän ylimääräistä.

Minulle on ihan ok, että maksan kylpylät, festarit, ravintolat, elokuvat jos niihin haluan mennä. Mutta jotenkin ei tunnu kivalta, että toinen ehdottaa jotain tekemistä ja automaattisesti olettaa, että minä maksan. Tai että mennään hänen autolla jonnekin pidemmälle, ja hän pyytää minulta bensarahaa.

Ja siis seurustellaan, kumpikin asuu omissa asunnoissa. Ne jotka olleet naimisissa 30 vuotta samassa taloudessa, ei liity tähän.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on persoonaltaan terve, ei maksata menojaan muilla.

Näin on. Oma isäni on nyt eläkkeellä mutta ei koskaan lähtenyt mihinkään säästösyistä. Ei edes oman äitinsä hautajaisiin, koska kustannukset olisi olleet hänelle liian kalliit. Äitini tai hänen vaimonsa lupasi maksaa menon, mutta lopulta mentiin äidin kanssa ja isä jäi taas kotiin. Sama myös lomilla. Isä ei koskaan puutarhurin palkalla lähtenyt Espanjaan lomalle. Äiti kyllä olisi voinut maksaa helposti, mutta isä oli niin terve persoonaltaan, että tiesi omat tulot ja menot.

Vierailija
42/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo miesystäväni Vosu nimeltään söi ja joi mun piikkiin aikansa.

Sit ku alkoi rahaa hävitä lompakosta nii kaveri sai jäädä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se äippänä oleminen.

Vierailija
44/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siihen auttaa tilannetta jos miehellä ei ole oikeasti varaa samaan kuin aloittajalla. Ja onhan se ihan selvääkin, että jos tulot ovat suurinpiirtein samat, mutta aloittajalla ei ole elatusmaksuja ja asuntolainaa niin rahaa on silloin tietty käytössä enemmän. 

Elatusmaksut ovat pakollisia maksuja, hyvä kun mies ei luista niistä, olisiko sekään sitten hyvä? Asuntolaina myös, miehellä on kuitenkin oma asunto. Vuokralla saattaisi olla kalliimpaa kun lapsiakin on niin isompi asunto tarvitaan. 

Itse olen pienituloisempi. En ehdota mitään mitä en pysty omalta osaltani maksamaan. Mutta jos mies ehdottaa niin hän tietää rahatilanteeni. Hän joko maksaa enemmän tai jätämme menemättä tai hän menee yksin. Harvemmin kyllä muuten kuin sellaisiin mitkä eivät minua kiinnosta. 

Realistisestihan rahaa ei ole sellaiseen johon sitä ei vain ole. 

Vierailija
45/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tilanteeni on eri, kyse ei ole tuloeroista. Mutta käytännössä sama asia, rahaa käytettävissä eri verran. Mutta miten teillä muilla seurustelevilla pareilla maksut menee jos on eroa tuloissa/menoissa/käytettävissä olevissa rahoissa?

ap

Seurustelu on sitä varten, että sen aikana tutkiskellaan minkälainen ihminen on, ja voiko hänen kanssaan ryhtyä vakavampaan yhteiseen elämään. 

Nyt vaikuttaa, että tämä mies ei ole sellainen ihminen, jonka kanssa kannattaa yhteistä elämää suunnitella. Yritä puhua hänelle, mutta en usko että tilanne tulee paranemaan. 

Joillekin tuo on ok, sinulle selvästi ei ole. Älä vertaa teidän suhdettanne muiden ihmisten suhteisiin. Se, millä on sinun kannaltasi väliä on, että sinulla on suhteessa hyvä olla. 

Lapset on nyt siinä kalleimmassa

Itse en eroaisi tuossa tilanteessa. Sitten kun lapset on muuttaneet pois, on miehellä enemmän rahaa käytössä. Voitte sitten maksaa tasapuolisesti. Mies voisi nytkin kompensoida jotenkin. Jos sinä käytät enemmän rahaa, hän voisi käyttää vaikka enemmän aikaa. Esim siivota enemmän tai kilpailuttaa liittymiä jne.

Vierailija
46/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelu on sitä varten, että sen aikana tutkiskellaan minkälainen ihminen on, ja voiko hänen kanssaan ryhtyä vakavampaan yhteiseen elämään. 

Nyt vaikuttaa, että tämä mies ei ole sellainen ihminen, jonka kanssa kannattaa yhteistä elämää suunnitella. Yritä puhua hänelle, mutta en usko että tilanne tulee paranemaan. 

Joillekin tuo on ok, sinulle selvästi ei ole. Älä vertaa teidän suhdettanne muiden ihmisten suhteisiin. Se, millä on sinun kannaltasi väliä on, että sinulla on suhteessa hyvä olla. 

Lapset on nyt siinä kalleimmassa iässä eli autot, ajokortit jne, eli tilanne muuttuu aika piankin sen suhteen. Asuntolainakaan ei ole ikuinen, varsinkin jos vaihtaa asuntoa pienempään lasten pois muuttaessa

Ap

Mies kustantaa lapsilleen autoja mutta sinä maksat teidän kaikki yhteiset menot. Mies ei selvästi halua panostaa sinuun ja sinun kanssa vietettyyn aikaan rahallisesti mitenkään joten en usko että tilanne tulee muuttumaan tulevaisuudessa mitenkään. Kun lapset lähtevät kotoa niin heitä pitää sittenkin tietysti tukea rahallisesti eikä miehen menot ikinä vähene niin että hänellä riittäisi rahaa lähteä sinun kanssa mihinkään. Totuttua dynamiikkaa on muutenkin vaikea lähteä muuttamaan, varaudu siihen.

Vierailija
47/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on nyt siinä kalleimmassa iässä eli autot, ajokortit jne, eli tilanne muuttuu aika piankin sen suhteen. Asuntolainakaan ei ole ikuinen, varsinkin jos vaihtaa asuntoa pienempään lasten pois muuttaessa

Ap

Mies kustantaa lapsilleen autoja mutta sinä maksat teidän kaikki yhteiset menot. Mies ei selvästi halua panostaa sinuun ja sinun kanssa vietettyyn aikaan rahallisesti mitenkään joten en usko että tilanne tulee muuttumaan tulevaisuudessa mitenkään. Kun lapset lähtevät kotoa niin heitä pitää sittenkin tietysti tukea rahallisesti eikä miehen menot ikinä vähene niin että hänellä riittäisi rahaa lähteä sinun kanssa mihinkään. Totuttua dynamiikkaa on muutenkin vaikea lähteä muuttamaan, varaudu siihen.

Niin kuin tässä sanotaan, totuttua tapaa on vaikea muuttaa jälkeenpäin. Tällaiset asiat pitää sopia ja tehdä selviksi jo seurustelun alkuvaiheessa. Yhteen muuttamista ei kannata edes harkita elleivät pelisäännöt kustannusten jaosta ja rahan käytöstä ole selvät ja omasta mielesta oikeudenmukaiset. Kuten moni on jo sanonut, ap rahoittaa miehen elämää epäsuorasti. Melkein sama kuin antaisi silloin tällöin vähän taskurahaa.

Vierailija
48/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 50-100 euroa kuussa huvituksiin on paljon, jos lapsilla on menoja.  Tämä, kun joku sanoi, että kyllä tuollainen summa löytyy joka kuukausi, jos haluaa. Ei kaikilta löydy.

Seurustelusuhteessa tuollainen oletus ei ole hyvä, että se maksaa, jolla enemmän rahaa. Vakiintuneessa parisuhteessa, jossa on enemmän tai vähemmän yhteiset rahat, niin on ok. Ainakin minä olisi loukkaantunut, jos mies ri olisi ehdottanut maksullisia juttuja, kun jän oli työttömänä ja minä töissä.

Meillä jokaisella on oma suhde rahaan. Voihan olla, että mies olisi valmis tekemään vastaavaa sinulle, jos tilanne olisi toisinpäin. Käykää keskustelu rahasta, tavasta käyttää sitä. Kysy budjettia, minkä mies voi käyttää ja haluaa käyttää yhteisiin menoihinne. Sinä mietit myös budjetin. Sinun osuutesi voi olla sama kuin miehellä tsi halutessasi suurempi. Sitten halutessasi voit laittaa nuo rahat yhteen ja miettiä.sen mukaan tekemistä. Muuten etsitte ilmaista puuhaa.

Vierailija
49/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tidät siis tasan tarkkaan miltä miljoonista miehistä tuntuu kun nainen haluaa johonkin mutta nainen ei hakua itse maksaa mitään niin olettaa että mies maksaa ja järjestää sen mitä nainen haluaa.

Vierailija
50/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tilanteeni on eri, kyse ei ole tuloeroista. Mutta käytännössä sama asia, rahaa käytettävissä eri verran. Mutta miten teillä muilla seurustelevilla pareilla maksut menee jos on eroa tuloissa/menoissa/käytettävissä olevissa rahoissa?

ap

Ap

Sinä siis osittain maksat näille lapsille ajokorttia ja autoja. 

Vierailija
51/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, miksi suostut tuohon? Ihan silkkaa hyväksikäyttöä. Eri asia olisi, jos tienaisit huomattavasti enemmän. Ja silloinkin se, joka ehdottaa jotain maksaa vähintään oman osansa. 

Eli se on myös hyväksikäyttöä jos sukupuolet on toisin päin? Joten miljoonat naiset käyttävät miehiä hyväksi 

Vierailija
52/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla NIIN vaikeaa puhua RAHASTA? Sovitte YHTEISEN budjetin per. kuukausi ja siihen laitatte SAMAN verran rahaa. Riitti se sitten tai ei mihinkään. Ei tarvii siitä sit ENÄÄ vääntää.

Vierailija
53/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä palstaa kun lukee niin vahvistuu vain ajatus exästä, että oli narsistinen. 

Jotenkin homma ajautui siihen vuosien aikana, että minä maksoi kaikkein. Viimeiset vuodet, jos käytiin kaupassakin niin ex meni vain pakkailemaan tavaroita ja antoi maksajalle tilaa. Omat rahansa käytti harrastuksiinsa. Minun tililtä meni asuntolaina, vakuutukset ja ruokaostokset eli kaikkein isoimmat menot. Tietysti lasten vaatteet ja menot oli minun huolehdittava ja maksettava 

Vierailija
54/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan enemmän, mutta mulle se ei ole mikään ongelma. Olen tarkka rahoistani, sen takia mulla sitä enemmän onkin, mutta käytän sitä mielelläni rakkaan ihmisen hyvinvointiin. 

Ilmeisesti olen vähemmistössä mutta se ei mua haittaa. 

Vierailija
55/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, miksi suostut tuohon? Ihan silkkaa hyväksikäyttöä. Eri asia olisi, jos tienaisit huomattavasti enemmän. Ja silloinkin se, joka ehdottaa jotain maksaa vähintään oman osansa. 

Eli se on myös hyväksikäyttöä jos sukupuolet on toisin päin? Joten miljoonat naiset käyttävät miehiä hyväksi 

Kyllä se on hyväksikäyttöä myös toisinpäin. Siksi olen itse aina maksanut oman osuuteni menoista. Sitten kun ollaan naimisissa tai on muuten yhteiset rahat niin ei enää ole tarvetta laskeskella maksuja.

Vierailija
56/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan enemmän, mutta mulle se ei ole mikään ongelma. Olen tarkka rahoistani, sen takia mulla sitä enemmän onkin, mutta käytän sitä mielelläni rakkaan ihmisen hyvinvointiin. 

Ilmeisesti olen vähemmistössä mutta se ei mua haittaa. 

Minäkin toimin samoin, mutta olemme naimisissa, joten kaiken kuuluukin olla yhteistä.

Vierailija
57/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe että mies olisi hyväksikäyttäjä, sillä minäkin hyödyn tästä suhteesta vähintään yhtä paljon, mutta muilla tavoilla kuin rahallisesti. 

Mutta tuo että olettaa automaattisesti, on alkanut vähän harmittaa

Ap

Niin, kyllähän ne sokeritädit ja sokerisedätkin saa  vastinetta rahalleen, eihän ne muuten maksaisi. 

Vierailija
58/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä palstaa kun lukee niin vahvistuu vain ajatus exästä, että oli narsistinen. 

Jotenkin homma ajautui siihen vuosien aikana, että minä maksoi kaikkein. Viimeiset vuodet, jos käytiin kaupassakin niin ex meni vain pakkailemaan tavaroita ja antoi maksajalle tilaa. Omat rahansa käytti harrastuksiinsa. Minun tililtä meni asuntolaina, vakuutukset ja ruokaostokset eli kaikkein isoimmat menot. Tietysti lasten vaatteet ja menot oli minun huolehdittava ja maksettava 

Sama mun exällä. Hienosti osasi maksattaa kulujaan muilla, narsistinen paska. Reissussakin kun oltiin, niin odotti koko ajan, että minä maksan. Rahaa oli vaikka lampaat söisi, mutta loisiminen oli toinen luonto. 

Nyt jos toisessa ilmaantuisi mitään vastaavaa piirrettä, niin loppuu yhteydenpito valoakin nopeammin. 

Vierailija
59/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joku on tuollaisessa suhteessa. Suhteessa ei pidä tuntea itseänsä kusetetuksi.

Vierailija
60/70 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletus, että sinä maksat on väärä. Mutta pyyntö maksaa bensoja pitemmältä automatkalta on ihan validi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä