Kun isompituloinen ja pienempituloinen seurustelee, niin onko ok, että oletus on että se isompituloinen maksaa kaiken extran?
Minulla ja miesytävälläni on tilanne, että tienataan suurinpiirtein saman verran, mutta koska hänellä on vielä asuntolainaa ja elätettäviä lapsia, niin hänelle jää paljon vähemmän ylimääräistä.
Minulle on ihan ok, että maksan kylpylät, festarit, ravintolat, elokuvat jos niihin haluan mennä. Mutta jotenkin ei tunnu kivalta, että toinen ehdottaa jotain tekemistä ja automaattisesti olettaa, että minä maksan. Tai että mennään hänen autolla jonnekin pidemmälle, ja hän pyytää minulta bensarahaa.
Ja siis seurustellaan, kumpikin asuu omissa asunnoissa. Ne jotka olleet naimisissa 30 vuotta samassa taloudessa, ei liity tähän.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala sijoittamaan ja sano ettei sullakaan ole yhtään ylimääräistä rahaa.
Sijoitan kyllä. Ja olisi todella tylsää sitten olla tekemättä mitään kivaa, jos laitan kaikki rahahanat kiinni. Ei mulle riitä joku Netflix. Kerran kuulla teatteriin, kylpylään, ravintolaan, johonkin. Varsinkin nyt kun lainat maksettu ja lapset aikuisia.
ap
No sitten ei varmaan auta kuin kaivaa kuvetta tai käydä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitan kyllä. Ja olisi todella tylsää sitten olla tekemättä mitään kivaa, jos laitan kaikki rahahanat kiinni. Ei mulle riitä joku Netflix. Kerran kuulla teatteriin, kylpylään, ravintolaan, johonkin. Varsinkin nyt kun lainat maksettu ja lapset aikuisia.
ap
No siis sellaista se elämä on monella sellaisella jolla on velkaa ja elätettäviä. Ei ole varaa muuhun kuin siihen Netflixiin. Jos sellainen elämä ei sulle riitä niin sitten sinä joko maksat tai etsit sellaisen kumppanin joka haluaa samanlaista elämää ja pystyy omalta osaltaan sen rahoittamaan.
Se ei ole ok että mies itse ehdottaa ja olettaa että sinä maksat, mutta se että sinun mielestäsi sellainen elämä johon miehellä on varaa on tylsää elämää, se on ihan toinen juttu.
Meillä minä olen se pienituloisempi, enkä todella oleta että mies maksaa minun osuuteni, edes silloin kun hän jotain ehdottaa. Olen sanonut että en voi tehdä kalliita asioita hänen kanssaan, joskus tehdään jotain "kalliimpaa" jos laskuja itsellä vähemmän. Kaupassakin jaetaan ostokset tasan. Eri osoitteissa asutaan. Kolme vuotta oltu yhdessä.
On muuten äärimmäisen vaikeaa yrittää löytää kumppani varallisuuden perusteella. Tai sen perusteella, ettei ole enää lainoja tai elätettäviä lapsia. Ja vielä niin, että kemiat kohtaa jne.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sen kun käyt, mutta sano miehelle että sulla ei ole varaa maksaa hänen osuuttaan. Joko tulee mukaan itse maksaen, tai menet yksin. Ja jos et halua mennä yksin, etsit uuden kumppanin. Nythän mies on sulle ihan sugarbabe, maksettu seuralainen. Sellaiset tulevat mukaan vain jos heitä sponsoroi. Mieti haluatko olla ihminen joka joutuu maksamaan seurasta?
Toki on muitakin vaihtoehtoja kuin mennä yksin tai uuden kumppanin kanssa. Ystävät on he, joiden kanssa minä menen teattereihin.
Tota. Jos miehellä ei ole rahaa ylimääräiseen, niin silloin te ette tee mitään ylimääräistä ellet sinä kustanna ja Halua.
Ja sanoit itse haluavasi. Joten mikä ongelma? Haluat kuitenkin itse valita mihin ylimääräiseen miehesi kustannat mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Joo tilanteeni on eri, kyse ei ole tuloeroista. Mutta käytännössä sama asia, rahaa käytettävissä eri verran. Mutta miten teillä muilla seurustelevilla pareilla maksut menee jos on eroa tuloissa/menoissa/käytettävissä olevissa rahoissa?
ap
Meillä on aika lailla sama. No miehellä on kyllä vähän isommat tulot mutta myös paljon isommat menot, ja mulla sitä rahaa vaan on enemmän. Mun mies tosin itse on aina sanonut että hän ei missään nimessä halua että maksan enemmän, mutta maksan silti. Joskus se on hänen vaikea ottaa vastaan, mutta ottaa kuitenkin.
Ohiksena muuten.
Harva mies voisi avautua tuollaisesta tilanteesta. Koska se nyt on aikalailla sosiaalinen normi jota miehiltä yleensä odotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo tilanteeni on eri, kyse ei ole tuloeroista. Mutta käytännössä sama asia, rahaa käytettävissä eri verran. Mutta miten teillä muilla seurustelevilla pareilla maksut menee jos on eroa tuloissa/menoissa/käytettävissä olevissa rahoissa?
ap
Seurustelu on sitä varten, että sen aikana tutkiskellaan minkälainen ihminen on, ja voiko hänen kanssaan ryhtyä vakavampaan yhteiseen elämään.
Nyt vaikuttaa, että tämä mies ei ole sellainen ihminen, jonka kanssa kannattaa yhteistä elämää suunnitella. Yritä puhua hänelle, mutta en usko että tilanne tulee paranemaan.
Joillekin tuo on ok, sinulle selvästi ei ole. Älä vertaa teidän suhdettanne muiden ihmisten suhteisiin. Se, millä on sinun kannaltasi väliä on, että sinulla on suhteessa hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia ei pitäisi koskaan olettaa. Nyt puhumaan asia halki, poikki ja pinoon!
Valitettavasti puhekaan ei näille auta, jos on narsistisia=pahoja taipumuksia, henkilö kieltää, vääntää kaiken kauniiksi sanoiksi, vääntää kun ei halua menettää saavuttamiaan etuja, vääntää vääntää. Sanat ei merkitse mitään vaan teot.
Apn täytyy nyt tajuta, että on itse perushyvä tyyppi jonka ei tarvi maksaa seurasta. Pahinta ei ole rahan menetys vaan se että tuo nakertaa apn itsetuntoa, ja sen korjaaminen kestää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
On muuten äärimmäisen vaikeaa yrittää löytää kumppani varallisuuden perusteella. Tai sen perusteella, ettei ole enää lainoja tai elätettäviä lapsia. Ja vielä niin, että kemiat kohtaa jne.
Ohis
Ei ole. Saman tyyliset ihmiset yleensä ovat aika samankaltaisissa elämäntilanteissa.
Teatteri, kylpylä tai ravintola maksavat luokkaa 50-100e. Jos mies ei nyt ihan rutiköyhä ole (jota tuskin on kun asuntolainaakin saanut), niin väitän että hänellä olisi kyllä varaa noihin kerran kuussa. Hän ei vaan halua maksaa niistä - joko ei hirveästi halua tehdä apn kanssa asioita ylipäätään, tai sitten tietää että ap maksaa, joten maksattaa sitten mieluummin hänellä.
Ap kommenteista tulee vaan fiilis että hän etsii nyt tälle miehen toiminnalle oikeutusta, kun ei hakua uskoa että mies on hyväksikäyttäjä. Ihmistä joka ei halua ottaa päätä pois puskasta ei voi kukaan auttaa.
Monimutkainen tilanne. Riippuu tietysti miehen ehdottmasta menosta.
Jos mieheni ehdottaisi minulle jääkiekkomatsiin menoa ja olettaisi minun maksavan, niin todellakaan en lähtisi. Tai katsomaan väkivaltaista elokuvaa. Tai huonoa bändiä.
Mutta jos kyseessä olisi minullekin mieluinen asia, niin lähtisin ja maksaisin. Mutta miehenkin pitäisi minulle jotain tarjota siellä, juomaa tai ruokakin.
En koe että mies olisi hyväksikäyttäjä, sillä minäkin hyödyn tästä suhteesta vähintään yhtä paljon, mutta muilla tavoilla kuin rahallisesti.
Mutta tuo että olettaa automaattisesti, on alkanut vähän harmittaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Seurustelu on sitä varten, että sen aikana tutkiskellaan minkälainen ihminen on, ja voiko hänen kanssaan ryhtyä vakavampaan yhteiseen elämään.
Nyt vaikuttaa, että tämä mies ei ole sellainen ihminen, jonka kanssa kannattaa yhteistä elämää suunnitella. Yritä puhua hänelle, mutta en usko että tilanne tulee paranemaan.
Joillekin tuo on ok, sinulle selvästi ei ole. Älä vertaa teidän suhdettanne muiden ihmisten suhteisiin. Se, millä on sinun kannaltasi väliä on, että sinulla on suhteessa hyvä olla.
Lapset on nyt siinä kalleimmassa iässä eli autot, ajokortit jne, eli tilanne muuttuu aika piankin sen suhteen. Asuntolainakaan ei ole ikuinen, varsinkin jos vaihtaa asuntoa pienempään lasten pois muuttaessa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin, eli sinun on päästävä paikkoihin johon uppoaa rahaa. Esimerkiksi luonnossa liikkuminen lienee vieras asia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin, eli sinun on päästävä paikkoihin johon uppoaa rahaa. Esimerkiksi luonnossa liikkuminen lienee vieras asia...
Jos yhtenä viikonloppuna jotain maksullista, niin jäähän siinä 3 viikonloppua niille ilmaisille tekemisille...
Vierailija kirjoitti:
En koe että mies olisi hyväksikäyttäjä, sillä minäkin hyödyn tästä suhteesta vähintään yhtä paljon, mutta muilla tavoilla kuin rahallisesti.
Mutta tuo että olettaa automaattisesti, on alkanut vähän harmittaa
Ap
Siinä tapauksessa asetat hommaan rajat, ja pidät ne.
Ensi kerralla kun jotain ehdottaa, niin sanot että mennään vaan, mutta molemmat maksavat omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lapset on nyt siinä kalleimmassa iässä eli autot, ajokortit jne, eli tilanne muuttuu aika piankin sen suhteen. Asuntolainakaan ei ole ikuinen, varsinkin jos vaihtaa asuntoa pienempään lasten pois muuttaessa
Ap
Kuulostaa, että keksit tekosyitä.
ap