Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pullonpalautusrahat verolle

Vierailija
20.01.2026 |

Purra ja Orpo keksivät viimein konstin, jolla saadaan maan talous kuntoon. 

https://yle.fi/a/74-20205171

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen juomat Tallinnasta, siten saan parhaan verovaikutuksen.

Näin. Kaveri liimaa sitten kotonaan niihin tölkkeihin viivakoodin ja käy hakemassa vielä palautusrahat niistä. Näin saa oikein hyvän verovaikutuksen.

Vierailija
42/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Ap voi jatkossa tunkea ostamansa pullot ja tölkit perseeseen ja leikkiä palautusautomaattia. Niin välttyy ilmoittamatta verottajalle yhtään mitään. 🤪

Onko tämä virallinen verottajan linja ja vastaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein just eilen 55.30 eurolla pullon palautuskuitteja kauppaan. Olen säästänyt niitä ja ostin ruokaa.

Vierailija
44/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 20 vuotta sitten kun oli Raumanmeren juhannus festivaali niin keräsin siellä tyhjiä pulloja ja tölkkejä 1200 euron edestä 3 päivässä. Olin työtön ja oli aikaa keräillä. Siihen aikaan oli todella helppo kerätä tölkkejä ja pulloja koska  festareilla oli 50000 ihmistä. Nykyään ei ihmiset juo festareilla ja pantista saa 2 euroa kun palauttaa tölkin. Ei kaduilla ole enää mitään kerättävää.

Vierailija
45/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hallitus aikoo todistaa mikä on oma ostama tölkki ja mikä kadulta löytynyt.

Vierailija
46/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullon palatus ei ole verollista, vaan sen tuotto. 

Pullon palautuksen hyvityksestä vähennetä maksettu panttihinta (jos itse maksanut) muovikassir, varastpintikustannukset, kuljetus pullonkeräyspisteelle jne. Ja erotus on verotettavaa tuloa. 

Vierailija
47/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tuotto/voitto on verotettavaa tuloa. 

Vierailija
48/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 20 vuotta sitten kun oli Raumanmeren juhannus festivaali niin keräsin siellä tyhjiä pulloja ja tölkkejä 1200 euron edestä 3 päivässä. Olin työtön ja oli aikaa keräillä. Siihen aikaan oli todella helppo kerätä tölkkejä ja pulloja koska  festareilla oli 50000 ihmistä. Nykyään ei ihmiset juo festareilla ja pantista saa 2 euroa kun palauttaa tölkin. Ei kaduilla ole enää mitään kerättävää.

Ja nykysin ei saa edes mennä festaripaikalle keräileen niitä tölkkejä, kuulemma turvallisuuskysymys. Mää kerään kans mut jos yks päivä löytää yhden ja seuraavana päivän toisen niin ainakin sillä saa "ilmasen" tikkarin. Niin ne ajat muuttuu.

Vierailija
49/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni sai jouluna 20€ sukulaiselta. Ilmotin sen verottajalle

Miksi? Lahjaveron raja on 5000 euroa. 

Viime vuonna 4999€ ja tänä vuonna 7499€ voi antaa verovapaasti joka kolmas vuosi. 

Vierailija
50/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ees tienny et nää on veronalaisia

Vierailija
51/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli Ap voi jatkossa tunkea ostamansa pullot ja tölkit perseeseen ja leikkiä palautusautomaattia. Niin välttyy ilmoittamatta verottajalle yhtään mitään. 🤪

Onko tämä virallinen verottajan linja ja vastaus?

Ainahan maksetaan voitosta veroa. Mutta kuka tekee voittoa, paitsi ap. pullon palautuksesta, villasukkien myynnistä, kedonkukkasista jne. kun laskee kaikki kulut. Meillä useampi kilometri pullonpalautukseen, niin voin vähentää esim. kilometrikorvaukset, muovipussit jne. 

Vierailija
52/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytöpullot ja tölkit on veronalaista tuloa, mutta ei kai kukaan ole niin tyhmä, että ilmoittaisi sellaisia tuloja? Itseostetut saa palauttaa, joten jos minun pullopanttituloja joku alkaa kyselemään, saa ihan vapaasti yrittää todistaa etten ole niitä itse ostanut ja se on mahdotonta.

Pitäis varmaan säilyttää kuitit, että voi todistaa ostaneensa ne pullot 😅

Höpö höpö. Palautuspullot ovat olleet veronalaista tuloa ainakin kymmenen vuotta, mutta verottajaa ei kiinnosta pöyhiä kenenkään pullokuitteja, joten voit ottaa rauhallisesti 

Yksi surkea turhaan laadittu kuollut pykälä, joka ideologisista syistä piti vaan saada aikaan silloin yli kymmenen vuotta sitten 

Köyhien pullot kiinnostavat Kelaa.

Vierailija
53/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta järjen käyttökin on sallittua ja kannattaa lukea tarkkaan se verottajan ohje, ettei turhaan maksa veroa.  Ja ennen kaikkea ymmärtää lukemansa. 

Vierailija
54/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden joka on kerännyt viime vuonnakin tölkkejä ja pulloja monen sadan euron edestä. Laittanut näistä vielä nettiin määrät. Tuo pitäisi antaa ilmi verottajalle.

Vierailija
55/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hallitus aikoo todistaa mikä on oma ostama tölkki ja mikä kadulta löytynyt.

Kai ne syynää kuitit, jotka jää talteen myös digitaalisina? 

Ehkä sinua armahdetaan, jos toinen saa ostamasi juotavat ja tuot tilalle löytöpullon/tölkin. Mutta pantti pitää olla saman suuruinen, muista se.

Parkkipirkot katsoo renkaiden venttiileistä onko liikuttu. Kai äärikeinona voitaisiin käyttää tätäkin, että ostit ne tölkit ja käytit autoa. Toki, muista tarkistaa, että venttiilit on eri kohdissa kuin ennen...

Vierailija
56/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös juoman ostaessa jo makseta vero ?

Vierailija
57/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein just eilen 55.30 eurolla pullon palautuskuitteja kauppaan. Olen säästänyt niitä ja ostin ruokaa.

Jos olet muu kuin palkansaaja, niin hyi sinua. Kyllä nyt Kela rankaisee.

Vierailija
58/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös juoman ostaessa jo makseta vero ?

Juomasta.

Vierailija
59/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostetuista juomista maksetaan pullopantti ostettaessa ja sen saa takaisin kun palauttaa pullot. Aina voi väittää, että itse juopotellut kaikki vai pitääkö ostokuititkin alkaa säästää.

Vierailija
60/95 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko niitä kuitteja kerätä, vanheneeko ne? Itsekin miettinyt tuota.