Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JUURI NYT: Tampereen pormestari hyllytti empatiataulun

Vierailija
19.01.2026 |

Perussuomalaiset kutsui empatiataulua sunnuntaina luokkasota- ja rotuerottelupaperiksi.

---

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Vilma Järvisalo puolusti hyvinvointisuunnitelmaa Instagramissa sunnuntaina. Hän pitää perussuomalaisten toimintaa pelleilynä.

Vituttaa jo nyt se, että huomenna valtuustossa PS repii poliittista teatteria hyvinvointisuunnitelman osana olevasta empatiataulusta, jota voi käyttää apuna esimerkiksi sen varmistamiseen, että palvelut olisivat saatavilla kaikille kaupunkilaisille, Järvisalo kirjoittaa Instagramin tarinoissa.

Järvisalon mukaan perussuomalaiset on klovnipuolue.

Tämä näiden sirkus on halveksuttavaa, Järvisalo kirjoitta.

Itse olen ihan saatanan tyytyväinen, että meillä halutaan kehittää työkaluja palveluiden ja tamperelaisten hyvinvoinnin parantamiseksi.

---

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9accf657-7f9a-4db6-a039-0fcd5cd02…

---

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää, varsinkin toi että

eksoottisen ulkonäön tai ransuilun perusteella pitäisi saada parempaa kohtelua kuin nuut???? Sen ymmärrän että köyhien pitää saada toimenpiteitö, joita ei rikas tarvitse yms. Mutta että ulkonäön perusteella jaotellaan ihmisiä, niin huhhuh. Tajusinko oikein, on hieman sekava kartta.  Ja Mitähän kovista vihreä oikeustowoke jutussa leikkii, kun pitänyt kiroilla noin suatanasti? Onko laatinut itse ttollokartan kun menee noin tunteisiin? Niin ja minä oon sdp-äänestäjä, en persu, enkä nurmisen kaltainen wokettajamilleniaali, vaan vanhanliiton maalaisjärkinen X-sukupolven edustaja.  

Ymmärrät varmaan, että kyseessä oli taulu, jonka kautta yritetään miettiä palveluiden osallistavuutta? Jos ihminen on esimerkiksi yli 75-, ei osaa käyttää digipalveluja ja asunnoton eikä omista puhelinta, niin empatia

Ymmärrätkö sinä saatanan vähä-älyinen kaksinaamainen i d i o o t t i että teet olettamuksia ihmisistä ulkonäön perusteella? YMMÄRRÄTKÖ?

Vierailija
82/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vigelius on harvinaisen huono häviäjä 🤭. Taitaa tulla melkoinen itkupotkuraivari kun putoaa ensi vaaleissa eduskunnasta. Tihii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs vasemmistolaisia fasisteja suututtaa, kun heidän rotuerottelupaperi ei mennyt läpi.

N31

ET OLE NAINEN. ET OLE NAINEN. ET OLE NAINEN.

Vasemmistolaisen copium, kun kohtaa nuoren oikeistolaisen naisen.

Vierailija
84/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ohjetaulukko on rakenteellisen rasismin peruskuva, jossa oletetaan esim. ihonvärin perusteella, että joku on reppana

Höpö höpö

positiivisessa erityiskohtelussa on kyse työkaluista, jolla varmistetaan palveluiden saavutettavuus kaikille.

Esim. kirjaston kotiinkuljetukset sekä ilmaiset uimahallivuorot ja kuljetukset ikäihmisille.

Taulukko pohjautuu THL:n mittareihin.

Vierailija
85/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin että kunnan palvelut koskevat kaikkia.

Mutta näköjään vasemmiston mielestä näin ei ole, vaan niissä voidaan harjoittaa vähän valikointia.

Vierailija
86/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun empatiataulukossani on vain yksi rivi:

Ihmiset > viherpunapaskat.

Vierailija
87/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ohjetaulukko on rakenteellisen rasismin peruskuva, jossa oletetaan esim. ihonvärin perusteella, että joku on reppana

Tai, että homous tai lesbous tekee ihmisestä reppanan. Kelatukea enemmän tarvitsevan ja palveluasioinnissa pidempiä aikoja tarvitsevan, koska normaali asiointiaika ei riitä tälläiselle elämässään epäonnistuneelle. Tuo taulukko on ihan hirveä. 

Reppana on housuissasi. 

Homous ja lesbous voi tarkoittaa vaikka sellaista erityistä tukea, että nuorisotyössä osataan neuvoa tällaiset nuoret vertaistuen piiriin, jossa voivat tavata toisiaan ja pohtia identiteettiään. Huiman erityistä. 

Ei Irmelin taulukossa ole tuollaista tarkennusta, se koskee kaikkia kaupungin palveluita. Kaikki etniset ryhmätkin ovat lähtökohtaisesti positiivisen syrjinnän tarpeessa, valkonaamat taas eivät.

Vierailija
88/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa taulussa kiteytyy se mikä itseäni intersektionaalisessa ajattelussa tökkii, eli lokererointi ja yleistäminen. Olen empatian ja solidaarisuuden puolella sinänsä, enkä koe tarvetta suu vaahdossa puida nyrkkiä vihervasemmistolle. Yritän pitää kritiikkini siksi rakentavana ja asiallisena. 

Yleistäminen intersektionaalisessa ajattelussa on riskialtista juurikin siksi, että se "hoikka" ja "valkoihoinen" voi olla suuremmassa avun tarpeessa kuin "lihava" ja "värillinen" jos tilanne nyt näiden yksilöiden kohdalla sattuu olemaan sellainen. Jokainen vaikea tilanne on yksilöllinen, ja ihmiset ovat yksilöllisiä eivät laitettavissa jollekin hemmetin ranking-listalle ominaisuuksiensa perusteella. Lokeroinnin riskinä on puolestaan se, että niitä lokeroita on oikeasti valtava määrä jos sille tielle halutaan lähteä. Valitaanko kampanjan kohteeksi ne trendikkäät ja mediaseksikkäät lokerot (värilliset, sukupuolivähemmistöt, neuroepätyypilliset) ja o

Mä en jaksa enää olla noin maltillinen. Se taulu oli inhottava 🤮

Vierailija
89/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas siellähän on peräti poliittinen puoluekin taulukossa! Onko vasemmisto ihan vakavissaan sitä mieltä että äänestyskäyttäytyminenkin vaikuttaa empatian määrään?

Ainakin se on nyt sanottu ääneen.

Vierailija
90/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta näköjään vasemmiston mielestä näin ei ole, vaan niissä voidaan harjoittaa vähän valikointia.

No eihän kaikki palvelut koske kaikkia. 

Vierailija
91/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin että kyseinen taulukko oli trolli. Eihän tämä nykymeno käy enää järkeen. Suomalaista syrjitään kotimaassaan, kun viidakon- tai aavikon asukki menee jonon ohi.

Vierailija
92/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää, varsinkin toi että

eksoottisen ulkonäön tai ransuilun perusteella pitäisi saada parempaa kohtelua kuin nuut???? Sen ymmärrän että köyhien pitää saada toimenpiteitö, joita ei rikas tarvitse yms. Mutta että ulkonäön perusteella jaotellaan ihmisiä, niin huhhuh. Tajusinko oikein, on hieman sekava kartta.  Ja Mitähän kovista vihreä oikeustowoke jutussa leikkii, kun pitänyt kiroilla noin suatanasti? Onko laatinut itse ttollokartan kun menee noin tunteisiin? Niin ja minä oon sdp-äänestäjä, en persu, enkä nurmisen kaltainen wokettajamilleniaali, vaan vanhanliiton maalaisjärkinen X-sukupolven edustaja.  

Sun kannattaa vaihtaa puoluetta. Demarit ei ole enää entisellään. Minäkin olen hylännyt ne.

Ei missään nimessä, vaan nyt tehdään

Et saa demareista enää millään mitään hyvää. Ne siellä käpälöi toisiaan ja avustajiaan ja rustailee rasistisia ja loukkaavia tauluja. 

Mulle parhaan poliittisen päätöksen teki muuten keskustalaiset.

Vierailija
93/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisille työkaluille ei pitäisi olla mitään tarvetta. Nyt meni yli. Tämä ei ole demokratiaa.

Vierailija
94/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut saavat tietenkin mölistä, mutta heidän olisi syytä muistaa, että enemmistö tekee päätökset myös Tampereella.

Vierailija
95/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän kaikki palvelut koske kaikkia. 

Ei koskekaan, siitä pitää vihervasemmisto huolen.

Vierailija
96/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut saavat tietenkin mölistä, mutta heidän olisi syytä muistaa, että enemmistö tekee päätökset myös Tampereella.

Lakeja olisi syytä noudattaa. Koskevat myös vasemmistoa.

Vierailija
97/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako parempaa palvelua jos laittaa tyynyn paidan alle jemmaan? Tai mies esittää naista?

Vierailija
98/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistounelmaa. Onneksi olkoon Tampereelle. Se on sitä parempaa syrjintää.

Vierailija
99/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa persujen trollikerho taas täällä koossa

Vierailija
100/133 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtamedia ei julkaise ensimmäistä sivua.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jarmonahkamaki/empatiataulu/