Monenako päivänä viikossa lapsellasi on harrastus?
Jos vaikka neljä tai viisi, oletko miettinyt, onko se fiksua?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 päivänä. 2 eri harrastusta.
Kysyin asiasta koulupsykologilta, ja hän sanoi että ainakin yhtenä koulupäivänä pitää olla vapaata.
Vapaata? Harrastus on vapaa-aikaa. Se ei ole työtä eikä koulua vaan vapaa-aikaa. Luuletko että nyt vanhempana pakotan lapseni olemaan sohvalla koko illan, jotta hän ei saa vapaa-ajallaan toteuttaa intohimojaan? Tärähtänyttä.
En tiedä, trollaatko vai oletko ihan tosissasi, mutta joka tapauksessa et oikein kohota yleistä kuvaa joka ilta harrastavien lasten vanhempien järjenjuoksusta.
Ei minua kiinnosta, kohotanko jotain yleiskuvaa vai en... Ei sinun näkemyksesi ole minulle merkityksellinen. Mutta siis en trollaa vaan ihan tosissani kirjoitin tuon. Ehkä joillain lapsilla se harrastus voi olla maksettua työtä. Tai pakkopullaa. Mutta meilläpä ainakaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä iltana viikossa ja lisäksi kerran viikossa heti koulupäivän jälkeen.
Onneksi naapurustossa muitakin perheitä, jotka haluaa mahdollistaa lapsilleen oikean lapsuuden ilman harrastusstressiä ja jatkuvaa ruutuaikaa.
Kyllä se aktiiviharrastajankin lapsuus on oikea. Taitaa vtuttaa, ettet jaksa tai pysty panostamaan. Muuten tuskin kirjoittaisit tuohon sävyyn.
Sinulla sama juttu. Veikkaan että oikeasti olet trolli, joka haluaa tehdä harrastushihhulit naurunalaisiksi.
Kelasta voi tietääkseni saada jotain apua lasten harrastusmaksuihin, jos olet kovin köyhä.
Ei Kelasta enää saa avustusta lapsen harrastukseen. Ehkä silloin jos lapsella on joku diaknoosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä iltana viikossa ja lisäksi kerran viikossa heti koulupäivän jälkeen.
Onneksi naapurustossa muitakin perheitä, jotka haluaa mahdollistaa lapsilleen oikean lapsuuden ilman harrastusstressiä ja jatkuvaa ruutuaikaa.
Kyllä se aktiiviharrastajankin lapsuus on oikea. Taitaa vtuttaa, ettet jaksa tai pysty panostamaan. Muuten tuskin kirjoittaisit tuohon sävyyn.
Sinulla sama juttu. Veikkaan että oikeasti olet trolli, joka haluaa tehdä harrastushihhulit naurunalaisiksi.
Kelasta voi tietääkseni saada jotain apua lasten harrastusmaksuihin, jos olet kovin köyhä.
Kelalla ei ikävä kyllä ole mitään apua pakonomaiseen trollailuun, mutta kaikkea hyvää sinulle muuten.
Kela ei anna harrastuksiin rahaa. Jos on joku diaknoosi voi saada terapiaa. Esim kuvataide tai ratsastus. Ennen sosiaalityöntekijä pystyi antamaa harrastukseen. Jopa harkinnalla. Tästä on jo kauan aikaa, kun meidän tytöistä ainakin kaksi sai kuvataide ja sarjakuva ryhmiin jonkun kerran avustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 päivänä. 2 eri harrastusta.
Kysyin asiasta koulupsykologilta, ja hän sanoi että ainakin yhtenä koulupäivänä pitää olla vapaata.
Vapaata? Harrastus on vapaa-aikaa. Se ei ole työtä eikä koulua vaan vapaa-aikaa. Luuletko että nyt vanhempana pakotan lapseni olemaan sohvalla koko illan, jotta hän ei saa vapaa-ajallaan toteuttaa intohimojaan? Tärähtänyttä.
En tiedä, trollaatko vai oletko ihan tosissasi, mutta joka tapauksessa et oikein kohota yleistä kuvaa joka ilta harrastavien lasten vanhempien järjenjuoksusta.
Ei minua kiinnosta, kohotanko jotain yleiskuvaa vai en... Ei sinun näkemyksesi ole minulle merkityksellinen. Mutta siis
Ei se ollut minun näkemykseni, vaan koulupsykologin. Mutta selväksi tuli, ettei se ollut sinulle merkityksellinen. Sinäsinäsinä.
Meillä neljällä lapsella jokaisella vähintään 3 kertaa viikossa, kahdella viidesti. Ei ole hurja harjoitusmäärä, mutta jokaisen kuljettaminen yli 20 kilometrin päästä harjoituksiin on vaikein osuus. Olen itse vanhin lapsista ja saan keväällä ajokortin, joten sen jälkeen pitäisi helpottua. Täytyy myöntää, että olen hyvin kiitollinen siitä, että vanhempani ovat jo yli kymmenen vuoden ajan käyttäneet arki-iltoja ja useimmat viikonlopuistakin meidän kuskaamiseen.
4 - 6 kertaa viikossa. Olen miettinyt, ja on fiksua. Hän on erittäin lahjakas harrastuksessaan, saa paljon kivoja kokemuksia, kavereita ja elämässä tarvittavia taitoja. Perheenä nautimme lajin seuraamisesta, ja itse katson lapsen kaikki pelit.
Itse kävin lapsena tallilla miltein joka päivä.. mutta se onkin ehkä enemmän elämäntapa kuin harrastus. Tein siellä töitä, että sain ratsastaa.
Onneksi on tuo uimahalli lähellä kun tuo 12 v. käytännössä asuu siellä. Treenit viitenä päivänä viikossa ja sitten käy vielä torstaisin aamulla kun on vasta kymmeneksi kouluun.
Nuoremmat nyt on kokeillut milloin mitäkin, 8-v käy tanssimassa kerran viikossa ja haluaisi opetella kitaraa soittamaan. Eipä oikein ole vapaita opettajia, mutta jospa semmoinen löytyis. Ja sit tuo 5-v ei ole harrastanut muuta vielä kuin vauvauintia silloin pienenä.
Harjat juka viikonpvä. Kaksi peliä vkonloppuisin. Jääkiekkoa. asuvat hotelleissa pelimatkalla. Joka pelimatka, eli joka vkonloppu 200 euroa matkoihin ja asumiseen + ruuat. 700 euroa kuukaudessa joukkuemaksua. Yhteensä 1500-160 euros kk:ssa tähän. Pelaa U16 joukkueessa.
Vierailija kirjoitti:
Harjat juka viikonpvä. Kaksi peliä vkonloppuisin. Jääkiekkoa. asuvat hotelleissa pelimatkalla. Joka pelimatka, eli joka vkonloppu 200 euroa matkoihin ja asumiseen + ruuat. 700 euroa kuukaudessa joukkuemaksua. Yhteensä 1500-160 euros kk:ssa tähän. Pelaa U16 joukkueessa.
On kyllä taas niin älytöntä ammattiurheilijan elämän larppausta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä kuulostaa palturilta. Tosin joskus ihmettelen kuinka suurella innolla esim. lapista tulevat joukkueet tulevat tänne eteläsuomeen kisamatkoille. Oman lapseni joukkue (ovat kyllä nuorempia ja lajikin on eri) tekee vain kaksi pidempää kisareissua vuodessa. Yöpymisiä vältetään ja yöpyminen saattaa olla esim koulun liikuntasaleissa. Usein on kisapäivän herätys klo 5 aamulla. Jojot ja vanhemmat tekevät eväitä. Tai syödään ABCllä, kisojen yhteisruokailuissa, hampparipaikoissa jne. Maksut kyllä kirvelee - olen joskus laskenut, että lapsen kallein harrastus maksaa 6000e vuodessa. Mutta siitä on jo aikaa enkä halua asiaa enää ajatella. Annan hänen harrastaa niin kauan kun lapsella itsellä on intohimo lajiin - etenkin kun jatkuvasti tullaan SM tason kisoista mitali kaulassa. Toinen mikä kuormittaa on seurojen ja valmentajien komentama talkootyö meille vanhemmille ja usein arkipäiviinkin sijoittuvat erilaiset päivystykset ja varainkeruut.
Koulussa joskus aiemmin sääliteltiin lasta kun treenejä on niin paljon, mutta nyt kun menestystä on tullut, etsii opettajatkin keinoja joilla saadaan sekä koulu että treenit hoidettua (esim. valinnaiset on valittu niin, että lapsi pääsee tunneille).
Ja kun sitten vielä miettii että on toi lasten minimiliikkumisen suosituskin, ja aika usein ne säälittelevät puheet alkavat jo kun se pelkkä minimi saadaan nippa nappa katettua.