Te, joilla BMI on noin 27 - oletteko mielestänne selvästi ylipainoisia peiliin katsoessanne?
Ja oletko joskus ollut hoikempi tai lihavampi tuosta? Itse olen lihavimmillani nyt.
Itsellä joku hahmotushäiriö, näen itseni hoikempana kuin oikeasti olenkaan. Johtuukohan se siitä, että olin kolmekymppiseksi paljon hoikemmassa kunnossa ja ikäänkuin näen itseni sinä hoikkana vanhana itsenäni?
Kommentit (47)
Olen! Sellainen maatuskan oloinen lihaksista huolimatta. Kivut vielä painaa vähän kumaraan mikä korostaa tanakkuutta..
Mutta ei tarvitse kuin pudottaa 2kg tästä näytän jo paremmalta. 5kg pitää kaikkineem pudottaa
Kyllä näytän ylipainoiselta vaikka lihasta on paljon ja olen sopusuhtainen. Silti pitäisi saada noin 7 kg pois.
Joo. Mulla on jopa se kuuluisa "thigh gap" (joka siis liittyy oikeasti ruumiinrakenteeseen eikä laihuuteen, kuten joskus luullaan). Olen 169 cm ja nyt 72 kg mutta en näytä mielestäni lihavalta. Vielä viime kesänä olin 62 kg mutta sitten sain lääkityksen joka kasvatti ruokahalua ja nosti painoa. Vaatteiden kiristymisestä painonnousun huomaa kyllä. Matalimmillaan olin 55 kg 18-vuotiaana,nyt 55 v.
Tavallaan kyllä, mutta toisaalta minusta näin viisikymppisenä saa jo ollakin vähän pönäkämpi kuin nuorena. Liittyy siis minusta enemmän vaihdevuosiin ja vanhenemiseen kuin pelkästään ulkonäköön. Koen olevani ikäisteni joukossa ihan tavallinen, jopa hyväkuntoinen. Totta kai olin nuorempana hoikempi ja noh, nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkälle aivan ok. Lyhemmät saavat luonnostaan pienemmän arvon. BMI on hyvin kaavamainen mittaustapa ja soveltuu ehkä keskimittaisille.
BMI:n pointti on juuri siinä, että se ottaa pituuden huomioon. Eli sopii kaiken mittaisille.
Ei muuten ota kunnolla. Yleisimmin käytetty BMI on kaksiulotteinen, kun ihminen on kolmiulotteinen. Kaksiulotteinen BMI antaa liian alhaisia lukuja lyhyille ja liian korkeita lukuja pitkille. Googlaa kolmiulotteinen BMI, on jo vanha juttu.
Toisaalta lyhyillä ihmisillä on aivan samat sisäelimet kuin pitkilläkin, joten asia riippuu enemmän siitä, missä ne lisäsentit ovat. Jos on pitkät jalat, se ei lisää painoa juurikaan. Jos taas on pitkä selkä, tulee enemmän sitä painavaa keskivartaloa. Näitä asioita ei voi katsoa ihan vaan kaavamaisesti.