Te, joilla BMI on noin 27 - oletteko mielestänne selvästi ylipainoisia peiliin katsoessanne?
Ja oletko joskus ollut hoikempi tai lihavampi tuosta? Itse olen lihavimmillani nyt.
Itsellä joku hahmotushäiriö, näen itseni hoikempana kuin oikeasti olenkaan. Johtuukohan se siitä, että olin kolmekymppiseksi paljon hoikemmassa kunnossa ja ikäänkuin näen itseni sinä hoikkana vanhana itsenäni?
Kommentit (46)
Olen noissa mitoissa. Harrastan paljon liikuntaa ja lihasta löytyy. Rasva on kertynyt melko armollisen tasaisesti ja tiimalasimuoto löytyy. Mutta on sitä silavaa kaiken päällä kerros, vaikka olenkin ns. ihmisen muotoinen. Selkään tulee vähän makkaraa ryhdikkäästi seistessä, alavatsa on pullataikinaa (vaikka sinänsä vyötärö erottuva ja kapea), lihaksikkaat pohkeet ovat tanakat myös läskin takia. Ilman vaatteita näkee selvästi, että turhaa, terveydelle haitallista löllöä on. Mutta en minä sinänsä erityisen iso ihminen ole, että vieressäni olisi bussissa ahdasta tai 40-42 koon vaatteet eivät istuisi ja laskeutuisi kauniisti päälle. Tässä BMI:ssä moni pystyy huijaamaan aika paljon imartelevalla vaatetuksella, jos ei ole mallia omena ja osa painosta on lihasta. En kuitenkaan kiistä, etteivätkö niveleni ja sokeriaineenvaihduntani hyötyisi painonpudotuksesta.
En mielestäni ole. Keho koostumus mittaukset näyttävät että muskelia on.
Lääkäritkin ovat lausunnoissaan käyttäneet sanamuotoja
Harteikas,
Keskivertoa lihaksikkaampi
Muskulaarinen
M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joiden BMI on yli 25 ovat ylipainoisia.
Äitis on.
Kyllä on todella pönäkkä. Tuolloin voi saada jo laihdutuslääkkeen. T. Bmi 27 -> bmi 20
Vierailija kirjoitti:
Parempi mittari on ettei vyötärömitta kerrottuna kahdella saisi olla pituutta suurempi.
Naisilla vyötärömitta on ikäsidonnainen asia ja riippuu myös raskauksista. Kaikilla eläkeikäisillä naisilla on suhteessa muuhun kroppaan paksu vyötärö, ja useimmilla nuorilla naisilla on selvästi kapea vyötärö suhteessa muuhun kroppaan. Raskauksien jälkeen samalla painolla ja samalla lihaskunnolla vyötärö on monta senttiä isompi, koska vatsa ei palaudu ihan yhtä tiiviiksi paketiksi kuin ennen raskauksia.
Minä en oikein tiedä, minkälainen kehoni on. BMI on about 27. Lääkärit ovat usein kirjoittaneet minun olevani lihaksikas tai harteikas tms. Lääkäri on myös sanonut, ettei haittaa vaikka vähän lihoisinkin. Monesti olen kuullut olevani lihaksikas. Joskus jotkut ovat arvanneet vaatekokoani pienemmäksi, kuin se on. En kai ole kauhean lihava mutta mielestäni kuitenkin aika tanakka. Olen ylävartalosta melko rasvaton verrattuna muuhun vartaloon. Kylkiluut ja muu luusto näkyy ylävartalosta melko selkeästi. Olen kuitenkin harteikas.
Haluaisin olla hoikempi mutta laihduttaminen on vaikeaa.
Mulla bmi 22 ja olen mielestäni lihava.
Vierailija kirjoitti:
Siis olin kolmekymppiseksi paljon hoikempi kuin nyt reilusti yli nelikymppisenä.
Hoikimmillaan olin 18-vuotiaana. Olin silloin 168 cm ja 50 kg.
Käy Laskurini.fi-sivustolla laskemassa rasvaprosenttisi. Se on useimmilla samassa painossa nelikymppisenä korkeampi kuin kolmikymppisenä, koska lihasmassa hupenee ilman kovaa treeniä.
Kenenkään paino ei sinulle kuulu, ihmiskuvatus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joiden BMI on yli 25 ovat ylipainoisia.
Tuo ei ole koko totuus. Kannattaa käyttää mittanauhaa. Kun naisen vyötärönympärys on 85 senttiä tai vähemmän, hän on normaalipainoinen.
Minulla 19,5 olenv163cm, painan 53 kg.
Pitkälle aivan ok. Lyhemmät saavat luonnostaan pienemmän arvon. BMI on hyvin kaavamainen mittaustapa ja soveltuu ehkä keskimittaisille.
Samoin vyötärönympäryksen mittaus sopii keskimittaisille.
Joo ja ei, koska just tuossa vaiheessa opin katsomaan itseäni peilistä vain tasan tietystä kulmasta ja vetämään oikein tosissaan vatsaakin sisään. En siis tietenkään näyttänyt noinkaan normipainoiselta saati hoikalta, mutta jotenkuten vielä siedettävältä eli onnistuin huijaamaan itseäni.
Sitten painoa tuli lisää enkä enää katso itseäni peilistä ikinä muuten kuin niin, että tsekkaan aina yhden kohdan kerrallaan (onko hiukset suht ok, naamassa ei ole hammastahnaa) eli zoomaan tarkasti pienelle alueelle. Lisäksi sitten katson tosi äkkiä että vaatteet on siistit, mutta en todellakaan katso itseäni peilistä.
Sain melkoisen slaagin kun kävin pitkästä aikaa vaatekaupoilla ja sovituskopissa oli sellaiset järkyt taustapeilitkin. Joku toinen saisi varmaan hirmuisen tsempin laihduttamiselle mutta todellisuus se lamaannutti. Tässä katastrofissa ei ole mitään tehtävissä :(
Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava. Se on järkyttävää.
Mulla on sama eli tuollainen kuin käänteinen anoreksia eli näen itseni huomattavasti pienempänä mitä olen ja etenkin miellän itseni ajatuksissani ennemminkin hoikaksi ja melko timmiksikin kuin sellaiseksi mikä olen. Lisäksi toistuvasti käy niin, että kuvittelen ihanan asun ja siihen asusteet ym sekä tietenkin "näen" itseni siinä mutta sitten kun sovitan yhdistelmää niin enhän mä näytä yhtään siltä miltä pitää ja mitä ajattelin mielessäni vaan peilikuva on aivan kauhea.
Usein myös kolhin itseäni milloin mihinkin koska en vaan hahmota näitä ulkomittojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi mittari on ettei vyötärömitta kerrottuna kahdella saisi olla pituutta suurempi.
Naisilla vyötärömitta on ikäsidonnainen asia ja riippuu myös raskauksista. Kaikilla eläkeikäisillä naisilla on suhteessa muuhun kroppaan paksu vyötärö, ja useimmilla nuorilla naisilla on selvästi kapea vyötärö suhteessa muuhun kroppaan. Raskauksien jälkeen samalla painolla ja samalla lihaskunnolla vyötärö on monta senttiä isompi, koska vatsa ei palaudu ihan yhtä tiiviiksi paketiksi kuin ennen raskauksia.
Ei riipu raskauksista. Vaihdevuosiin liittyy myös synnyttämättömillä.
Vaikka paino pysyy samana, niin vyötärö vähän paksunee.
Vierailija kirjoitti:
Pitkälle aivan ok. Lyhemmät saavat luonnostaan pienemmän arvon. BMI on hyvin kaavamainen mittaustapa ja soveltuu ehkä keskimittaisille.
BMI:n pointti on juuri siinä, että se ottaa pituuden huomioon. Eli sopii kaiken mittaisille.
Välillä on ollut BMI 27 ja se näkyy selvästi vatsan seudun pulleutena. Silloin myös notkeus on selvästi huonompi kuin normaalipainoisena.
Olen lääkäri ja keskustelen potilaiden kanssa usein painosta, eli saan siis otantaa ihmisistä jotka näen ja joiden BMI:n tiedän, ja kyllä se on niin että vaatteilla voi peittää lievän ylipainon. Eikä edes tarvitse olla mikään teltta. Eli ei me ulkopuolisetkaan välttämättä pidetä sinua AP ylipainoisena jos vaatteet päällä nähdään sinut.