Riittääkö 100 000 euroa elämään ilman työssä käymistä
Jos ikää on noin 55v ja jättäytyy työelämästä pois omasta tahdosta. Yksineläjä, lapset isoja. Kulueränä 600 euron kaksio vuokralla.
Mitä mieltä?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain perinnön vuonna 2016. 460000 euroa perintö. Nyt on jäljellä 300000 euroa. Eli 10 vuodessa olen kuluttanut 160000 euroa josta kerrostalo kolmioon meni 85000 euroa. Olen kyllä tehnyt välillä töitäkin mutta en ole tuhlannut holtittomasti rahaa. Asumiskustannukset minulla on vastike 170 euroa kk ja sitten sähkö 35 euroa kk ja kotivakuutus 20 euroa kk.
Olen nyt 50 vuotias joten rahat pitää riittää ainakin 20 vuotta minun mielestä. Joudun kyllä töitäkin vielä tekemään jonkin verran mutta saan valita mitä töitä otan.
Jos olisit ollut fiksu, Olisit sijoittanut tuon summan ja olisit silti saanut KAIKEN sen mitä nyt olet käyttänyt ja pääomat olisivat silti kasvaneet tuosta
En minä uskalla sijoittaa. En sen jälkeen kun joku nainen oli sijoittanut 100000 nordean neuvojen kanssa ja men
En minäkään koko summaa sijoittaisi. Kymmenen prosenttia voi laittaa osakkeisiin, parikymmentä prosenttia heikomman tuoton turvallisempiin sijoituksiin. Niillä saa vähän hidastettua pääoman kutistumista. Jos sitten pörssi sattuisi romahtamaan, niin olisi edelleen riittävästi rahaa monen vuoden elämiseen.
Jos muuten pörssi romahtaa, niin älä myy, vaan odottele rauhassa, että osakkeiden arvot lopulta palautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vuokraan menisi 7200 ja jäljelle jäisi 2800 käyttörahaa / vuosi. Aika niukasti saa elää, mutta toki tuosta voi osan sijoittaa ja sijoituksen tuotoilla saisi vähän lisää.
Sijoittaminen kannattaa jos puhutaan vähintään kymppitonneista. Muuten ihan turhaa.
Sijoittaminen ei ole koskaan turhaa.
On se silloin, jos sijoitukset menettää, tai jos arvo on myyntihetkellä pienempi kuin ostaessa. Joskus on pakko myydä, vaikka sijoitukset olisivat tappiolla, vaikka tottakai sitä vältetään viimeiseen asti.
Riippuu onko väliä että syökö koko summan eläkepäiviin mennessä, itse sijoittaisin esim indeksirahastoon ja odottaisin vielä muutaman vuoden, nytkun ei saa asumistukea jos on pesämunaa.
Osta jostain muuttotappiokunnasta kaksio 10 000 € ja vastike jotain 100-150€/kk. Asumiskustannuksesi halpenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi asuu vuokralla ja hänelle ehdotetaan sijoittamista vaihtoehdoksi! Jesta mitä aivopierijöitä täällä on.
Viimeistään 10000 euron kohdalla pitäisi etsiä sijoituskohdetta. Tuossa tapauksessa olisi viisainta ollut laittaa se poikimaan asuntoon...
Jotenkin hänelle on se 100t kertynyt, niin ei sijoittaminen mikään mahdoton ajatus ole. Mutta ei tuossa voi päivätöistä irtisanoutua.
Sepäse, kyllä hönöt edes säästää osaa ja siinä se onkin. Sijoittaminen ei ole niin yksinkertaista kuten moni kuvittelee. Ei se rakettitiedettäkään ole. Kertoohan tuommoisen summan tilillä olo jotain osviittaa ihmisestä rahojen takana. Ei niin fiksu. Jos olisi miljoona sijoitettu ja oma-asunto, niin sitten ymmärtäisin tuon käyttörahana.
No mitä monimutkaista siinä sijoittamisessa on jos pidättäytyy perusinstrumenteissä kuten osakkeet ja rahastot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi asuu vuokralla ja hänelle ehdotetaan sijoittamista vaihtoehdoksi! Jesta mitä aivopierijöitä täällä on.
Viimeistään 10000 euron kohdalla pitäisi etsiä sijoituskohdetta. Tuossa tapauksessa olisi viisainta ollut laittaa se poikimaan asuntoon...
Ja miksi muka vuokralla asuva ei voisi sijoittaa?
Koska selkeesti ei osaa.
Jos asuu muuttotappiokunnassa, jossa edulliset vuokrat niin vuokralla asuminen on kannattavampaa ja turvallisempaa kuin asua omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vuokraan menisi 7200 ja jäljelle jäisi 2800 käyttörahaa / vuosi. Aika niukasti saa elää, mutta toki tuosta voi osan sijoittaa ja sijoituksen tuotoilla saisi vähän lisää.
Toki voi, mutta pikku summia ei kannata sijoittaa, kun niistä ei mitään tule. Sitten taas isomman summan kun sijoittaa alkaa olemaan riskiä. JA jos ei ole koskaan sijoittanut, niin ohje on just yhtä hyvä kuin tämä "...."-Eli ei ole avuksi ollenkaan.
Jos lähdet pankista yms hakemaan sijoitusneuvoja, niin säästöt sulaa äkkiä asiantuntijan kustannuksiiin. Ei tavisten kannata sijoittaa, jos ei ole asiat hallussa ja harvalla on.
Just tuo on se ongelma, että pienillä tuloilla pitää ensin säästää ja sitten sijoittaa isompi summa kerralla. Siinä kohtaa sitten riskit ovat suuret, kun ostat vain yhden kerran per monta vuotta. Jos juuri sen jälkeen kurssit romahtavat, niinkuin itselleni kävi, niin sijoitus on tappiolla vielä kymmenenkin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi, mutta pikku summia ei kannata sijoittaa, kun niistä ei mitään tule. Sitten taas isomman summan kun sijoittaa alkaa olemaan riskiä. JA jos ei ole koskaan sijoittanut, niin ohje on just yhtä hyvä kuin tämä "...."-Eli ei ole avuksi ollenkaan.
Jos lähdet pankista yms hakemaan sijoitusneuvoja, niin säästöt sulaa äkkiä asiantuntijan kustannuksiiin. Ei tavisten kannata sijoittaa, jos ei ole asiat hallussa ja harvalla on.
Just tuo on se ongelma, että pienillä tuloilla pitää ensin säästää ja sitten sijoittaa isompi summa kerralla. Siinä kohtaa sitten riskit ovat suuret, kun ostat vain yhden kerran per monta vuot
Miksi muka ei kannattaisi pikkusummia sijoitella. Kyllä muuten kannattaa. Ne ovat silloin markkinoilla tekemässä työtä. Ei todellakaan kannata keräillä isoja summia ja sijoittaa harvoin. Silloin altistaa myös riskille että ostaakin väärään aikaan.
Minun pienin ostos tänä vuonna suoraan osakkeisiin on ollut 23 euroa.
100.000 ei todellakaan riitä. 20.000 on ihan minimi vuotta kohden ja elämä ei todellakaan ole leveää.
Kitkutellen tuolla pärjää ehkä sellaiset 5-6 vuotta. Eli ei, ei tuo raha oikein riitä. Yksi nolla lisää, niin sitten 1 hlö pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tuo on se ongelma, että pienillä tuloilla pitää ensin säästää ja sitten sijoittaa isompi summa kerralla. Siinä kohtaa sitten riskit ovat suuret, kun ostat vain yhden kerran per monta vuot
Tuo oli ongelma 2000-luvun alussa, mutta ei ole ollut enää pitkään aikaan. Nykyään on tarjolla paljon matalakuluisia rahastoja ja etf:iä, joita voi ostaa ihan kympeillä kuussa. Näin saa aika pienellä rahalla hyvin hajautetun salkun, sekä maantieteellisesti hajautetun että kuukausisäästöohjelman avulla ajallisesti hajautetun.
Ei tarvita oman pankin sijoitusneuvojaa, ei mene palkkioita, ei tarvitse sijoittaa monen vuoden säästöjä kerralla. Voi ostaa vaikka Suomi-indeksiä, Eurooppaindeksiä, USA-indeksiä ja jotain kohdennetumpaa juttua, tai vaikka maailmaindeksiä jos haluaa. Siinä on jo aika monenlaista. Kuvioon kuuluu, että osa kasvaa paremmin ja osa huonommin, ja joku vuosi voi olla jopa tappiollinen ja toinen taas tosi hyvä. Pitkän päälle tuo on kumminkin aina kannattanut tosi hyvin. Jos pitää rahojaan sijoituksissa vähintään sen 10 vuotta, ne ehtivät poikia mukavasti ja sieltä voi sitten alkaa realisoida pohjimmaisia takaisin, kun jättäytyy töistä pois.
"Miksi muka ei kannattaisi pikkusummia sijoitella. Kyllä muuten kannattaa. Ne ovat silloin markkinoilla tekemässä työtä. Ei todellakaan kannata keräillä isoja summia ja sijoittaa harvoin. Silloin altistaa myös riskille että ostaakin väärään aikaan.
Minun pienin ostos tänä vuonna suoraan osakkeisiin on ollut 23 euroa. "
Silloin, kun minä olen sijoittanut, summasta on aina mennyt tietty raha välityspalkkiona. Siksi ei ole ollut järkeä sijoittaa kerralla pienempää summaa kuin useampi satanen.
(Vastaan näin, koska lainauksen kanssa lainattu osuus leikkautui pois ja viestini juuttui moderointiin.)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat edes kaksi tonnia kuussa tuottoa, tarvitset viiden prossan tuotto-odotuksella puolen millin pääoman.
Ap ei väittänyt tuollaista. Kuulostaa lähinnä sinun omalta minimitoiveeltasi.
Sivusto ei näköjään anna lainata enää mitään, vaan kaikki menee moderointiin.
Yritin sanoa, että mulla on lähinnä huonoja kokemuksia rahastoista ja siksi en ole ollut kiinnostunut niistä.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi muka ei kannattaisi pikkusummia sijoitella. Kyllä muuten kannattaa. Ne ovat silloin markkinoilla tekemässä työtä. Ei todellakaan kannata keräillä isoja summia ja sijoittaa harvoin. Silloin altistaa myös riskille että ostaakin väärään aikaan.
Silloin, kun minä olen sijoittanut, summasta on aina mennyt tietty raha välityspalkkiona. Siksi ei ole ollut järkeä sijoittaa kerralla pienempää summaa kuin useampi satanen.
(Vastaan näin, koska lainauksen kanssa lainattu osuus leikkautui pois ja viestini juuttui moderointiin.)
No tuosta minun 23 euron ostoksestani 0,22 euroa oli tuota välityspalkkiota. Tuosta ostosta saan osinkoja ekan kerran maaliskuussa joka kuittaa reilusti tuon ostokulun ja jää rahaa ylikin. Eli jos se olisi jossain tilillä hillottavana, kunnes "isompi potti kasassa" en saisi mitään. Nyt kun se on töissä saan heti sen rahan tuottamaan uutta rahaa,
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta eläkkeelle. 10 000e vuodessa käyttörahaa...
Aika heikkoa on.
Missä korkotulot ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuosta minun 23 euron ostoksestani 0,22 euroa oli tuota välityspalkkiota. Tuosta ostosta saan osinkoja ekan kerran maaliskuussa joka kuittaa reilusti tuon ostokulun ja jää rahaa ylikin. Eli jos se olisi jossain tilillä hillottavana, kunnes "is
Okei, kun mä olen pari vuotta sitten ostanut osakkeita, välityspalkkio oli muistaakseni 9 euroa. Sama summa menee sitten myydessä myös.
"Okei, kun mä olen pari vuotta sitten ostanut osakkeita, välityspalkkio oli muistaakseni 9 euroa. Sama summa menee sitten myydessä myös"
Kannattaa ehkä käyttää välittäjää joka ei ryöstä asiakkaitaan...
Vierailija kirjoitti:
"Okei, kun mä olen pari vuotta sitten ostanut osakkeita, välityspalkkio oli muistaakseni 9 euroa. Sama summa menee sitten myydessä myös"
Kannattaa ehkä käyttää välittäjää joka ei ryöstä asiakkaitaan...
Onko suosituksia? Aiemmin Nordnet oli hyvinkin varteenotettava. Nyt ilmeisesti sitten ei?
Koska selkeesti ei osaa.