Miten oot valmistautunut omaan kuolemaan?
Dramaattinen otsikko, mutta pragmaattinen aihe: kiinnostaisi kuulla, miten ihmiset on valmistautuneet omaan mahdolliseen poismenoon (esim. talous, omaisuus, testamentti, hautajaistoiveet, tunnarit tärkeisiin paikkoihin yms.). Vai onko liian vaikea/kaukainen teema?
Kommentit (47)
Olen maksanut omat hautajaiseni ja muistotilaisuuden ennakkoon. Tilaisuuden järjestäjätaho on sama lakifirma, joka laati testamentin ja tekee myös perunkirjoituksen. Tämä siksi, että minulla ei ole varsinaisesti suoria perillisiä.
Kuolinpesän asioiden hoitaminen Suomessa on yhtä tuskaa, eli käytännössä lähes mahdotonta. Siksi on hyvä siirtää omaisuus jo jollekin. Edunvalvonta valtakirja ilman muuta pitää olla sitä ennen.
Testamentti ei välttämättä toteudu. Äläkä ole hyvä uskoisen naiivi. Eli lahjoita eläissäsi kenelle haluat omaisuuden siirtyvän.
Pahviarkku, ilman hautajaisia.
Oon opetellu piättään hengitystä.
Isukki, me eletään aina! -40 v. 200 kg ukkeli kuhmosta, 20 vuotta eläkkeellä
Aloittaja täällä. Kuolinpesien asioiden hoitaminen tosiaan on aivan järkyttävän kankeaa. On myös valaisevaa lukea muiden kokemuksia aiheen tiimoilta. Kiitos jakamisesta!
Itsellä tämä aihe on ollut mielessä sen verran paljon, että se johti lopulta ihan konkreettiseen tekemiseen. Ollaan nimittäin kehittämässä palvelua nimeltä Skripta, joka auttaa järjestämään kuolemaan liittyvät käytännön asiat digitaalisesti. Tarkoitus on, että dokumentit, toiveet ja omaisuustiedot olisivat yhdessä paikassa, ja että omaisten ei tarvitsisi arvailla tai penkoa mappeja silloin, kun resurssit on muutenkin vähissä.
Palvelu julkaistaan keväällä, mutta etsitään nyt pientä joukkoa testaajia mukaan betaan. Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, käyttö on maksuton, ja vastineeksi toivotaan palautetta.
Jos kiinnostaa, lisätietoja löytyy täältä: https://skripta.fi
Testamentti on tehty. Kiinteä omaisuus muutetaan rahaksi ennen kuin täytän 70. Koti-irtaimistoa ei ole paljon. Luultavasti Alzheimer tulee 10 vuoden kuluessa.