Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oot valmistautunut omaan kuolemaan?

Vierailija
18.01.2026 |

Dramaattinen otsikko, mutta pragmaattinen aihe: kiinnostaisi kuulla, miten ihmiset on valmistautuneet omaan mahdolliseen poismenoon (esim. talous, omaisuus, testamentti, hautajaistoiveet, tunnarit tärkeisiin paikkoihin yms.). Vai onko liian vaikea/kaukainen teema? 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti tehty. Moni odottaa innolla ............Aika isot lahjat. 

Vierailija
22/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aina ämpäriä mukana etten kuolon tullessa potkaise tyhjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 53v, tällä tietämällä terve. 
Olen tehnyt testamentin ja kertonut toiveeni hautauksesta. Mun tekijänoikeuspalkkiot siirtyvät automaattisesti perilliselle. Kuolinsiivousta en aio tehdä. 
Olen myös miettinyt, että olisi hyvä säästää johonkin rahastoon pari sataa tuhatta, jotta perillinen selviäisi perintöveroista,  kun omaisuus muuten on kiinteää. Toistaiseksi kaikki ylimääräinen ja vähän enemmänkin on kumminkin mennyt sen perillisen nykyelämän rahoittamiseen, joten säästöjä ei pääse kertymään. Ehkä sieltä jäämistöstä sit jotain myytävää irtoaa.

Miten tekijänoikeuspalkkiosi siirtyvät automaattisesti perilliselle?

Miksi et tee kuolinsiivousta? Etkö ajatellut kuolla vielä 20 vuoteen?

Olen tehnyt sellaisen sopimuksen sanaston kanssa, että näin käy. Tietty sinne täytyy perukirja sit lähettää.

En aio tehdä kuolinsiivousta ja toivon, että myös kaikki omat läheiseni jättävät tekemättä. Vanha ja sairas ihminen on oikeutettu  siihen,e ttä odottelee kuolemaansa sentään kaikkien itselleen rakkaiden muistojen ja tavaroiden kanssa, vaikka ne muille olisivatkin roskaa. Ei ole mitään syytä perillisiä varten ankeuttaa omaa elämäänsä loppua odotellessa.  Kyllä sen perilliset hoitavat. 

Nykyään  vaikuttaa siltä, kuin yli kuusikymppisten odotettaisiin istuvan jakkaralle keskelle tyhjää huonetta tylsistymään kuo liaaksi. Kyllä sen siivouksen perilliset hoitavat. Olen itse hoitanut jo monta - ei se kivaa ole, eikä  millään taloudellisella mittarilla vaivan väärti. Mutta teen sen silti mielelläni siitä hyvästä, että voin tietää läheiseni eläneen elämänsä täysillä loppuun asti.

Vierailija
24/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotahto tehty siltä varalta että jään vihannekseksi ja kuoleman, ja kyllä ihan elämisenkin, kannalta siivottu kaikki turha pois ja hävittänyt vanhoja papereita jne. Hautauskulut säästetty ja omaiset tietävät että haluan tuhkauksen sitten kun minusta aika jättää. Muuta perittävää ei ole kuin jäljelle jäävät tavarat. Ei lainoja eikä osamaksuja eikä kiinteää omaisuutta, niistä hakeuduttu eroon. Omien vanhempien kuolinpesät hoitanut ja olin nääntyä siihen asioiden hoitoon, tavaroiden "hävittämiseen", talon myyntiin jne. Itse vakavasti sairas, joten siitäkin syystä varautunut jo pahimpaan enkä halua sisaruksille taakkaa jättää jälkeen.

Vierailija
25/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitenkään. Tai no testamentin olen tehnyt, mutta en oikein osaa rinnastaa sitä varsinaiseen kuoleman ajatteluun, vaan "lahjoitustahtona", joka on pakollinen sikäli, ettei laki päätä sellaisesta, mistä minä haluan päättää. 

Edunvalvontavaltuutuskin on, mutta sehän on tehty elinajalle.

Vierailija
26/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntokaupat tehty, kesämökki-juttu selvitetty lasten kanssa.  Turhat tavarat annettu pois, loput muuttaessa kaatopaikalle.  Minimalistinen vuokrayksiö.  Hautausohjeet annettu vieraslistan kanssa.  80 v

Vierailija
27/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt testamentin ja kertonut toiveeni hautauksesta. Mun tekijänoikeuspalkkiot siirtyvät automaattisesti perilliselle. Kuolinsiivousta en aio tehdä. 
Olen myös miettinyt, että olisi hyvä säästää johonkin rahastoon pari sataa tuhatta, jotta perillinen selviäisi perintöveroista,  kun omaisuus muuten on kiinteää. Toistaiseksi kaikki ylimääräinen ja vähän enemmänkin on kumminkin mennyt sen perillisen nykyelämän rahoittamiseen, joten säästöjä ei pääse kertymään. Ehkä sieltä jäämistöstä sit jotain myytävää irtoaa.

Kuinka monen miljoonan kiinteistöt sulla on, jos perintöveroihinkin lasket kuluvan parisataatuhatta? 

Vierailija
28/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tekijänoikeuspalkkiosi siirtyvät automaattisesti perilliselle?

Miksi et tee kuolinsiivousta? Etkö ajatellut kuolla vielä 20 vuoteen?

Olen tehnyt sellaisen sopimuksen sanaston kanssa, että nä

Minä ymmärrän kuolinsiivouksen niin, että hankkiudutaan eroon sellaisista tavaroista, joita vaan hillotaan vuosia tai vuosikymmeniä. Tälläisiä asuntoja on monilla vanhemmilla joilla vintit ja komerot täynnä tavaraa. Ei niiden säilyttäminen kenenkään kuolemaa helpota. Myös kaikesta turhasta paperitavarasta on hyvä päästä eroon, sillä niiden läpikäynti ja hävittäminen saattaa viedä useita päiviä.

Vierailija
29/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-vuotias 150 kg palstapunkero ei kuole koskaan, ikuinen nuori!

Tiedoksi, että jokainen joskus kuolee, ja sinäkin, vaikka nyt kuvittelet olevasi ikuinen nuori.

T. Palstamulkero

ei "nuoret" palstapunkerot kuole, kuunnellaan nelikymppisenä vähän nuorisomusaa ja eletään ikuisesti!

Tämä, naurettavaa porukkaa!

Vierailija
30/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen miljoonan kiinteistöt sulla on, jos perintöveroihinkin lasket kuluvan parisataatuhatta? 

Ootko tullut katsoneeksi verottajan laskureita? Jo yhdestä miljoonasta tulee rintaperilliselle noin 150000€ perintöveroa. 

Vierailija
31/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pöytä, sänky, 1 tuoli, 1 lautanen , yhdet ruokailuvälineet , kahdet lakanat. Minimivaatteet.   Ei perikunta rasitu kipatessaan ne kaatopaikalle.  Toivottavasti raaskii sen tehdä eikä kippaa johonkin lähimetsään.

Tämähän on vauvan kirjoittajien toive vanhemmilleen, etenkin anopille.

Vierailija
32/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko tullut katsoneeksi verottajan laskureita? Jo yhdestä miljoonasta tulee rintaperilliselle noin 150000€ perin

Voihan perinnöstä luopua jos ei 850 000 kelpaa.

Vierailija
33/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+Minä ymmärrän kuolinsiivouksen niin, että hankkiudutaan eroon sellaisista tavaroista, joita vaan hillotaan vuosia tai vuosikymmeniä. Tälläisiä asuntoja on monilla vanhemmilla joilla vintit ja komerot täynnä tavaraa. Ei niiden säilyttäminen kenenkään kuolemaa helpota. Myös kaikesta turhasta paperitavarasta on hyvä päästä eroon, sillä niiden läpikäynti ja hävittäminen saattaa viedä useita päiviä+

Sinä ymmärrät sen näin, mutta kuka sinä olet sanomaan, mitkä tavarat joidenkin toisten ihmisten mieltä piristävät? Sulle turhia ja roskia. Toiselle muistoja ja -kyllä, vielä vanhanakin - suunnitelmia. 

Miksi et antaisi jokaisen elää loppuun asti sillä lailla kuin he ITSE haluavat?

Vierailija
34/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+Voihan perinnöstä luopua jos ei 850 000 kelpaa.+

Kuka sanoi, ettei se kelpaisi? Sanoin, että perilliselle olisi helpompaa, kun se veron osuus olisi joko rahana tai jossain sellaisessa muodossa, joka on helppo muuttaa rahaksi, jottei tarvi myydä esim sukumetsää tai lapsuuden kesämökkiä. 

Tällä on muuten oikeasti paljon, paljon enemmän väliä perikunnan elämän helpottamiseksi kuin jollain mitättömällä kuolinsiivouksella.

Vierailija
35/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalliset jäännökset testamentattu patologianlaitokselle. 

Vierailija
36/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jiiveekee taustalle soimaan, papparaisten musaa lapsille ja 40 v muuttuu heti nuorisoksi! ELÄMÄ ON!!!111!!

Vierailija
37/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustestamentti tehty ja omaisuus menee jakoon, kuten laki määrää. Eli avio-ositus ensin ja lapset perii mun osuuden.

Vierailija
38/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako rokote toimimaan?

Vierailija
39/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, mitä noista tilaisuuksista tai värssystä hyötyä kuolleelle?  Siellä liekkimeressä ei paljoa lohduta maan korvessa kulkeepi kappale. 

Vierailija
40/46 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako rokote toimimaan?

Voi teitä sentään.  Taas yks konka mielestä ei ennen vuotta 2021 kukaan kuollut.  Jotenkin surullista että yks kansanedustaja paasaa samaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme