Miten kielten opiskelussa oppisi sen arkielämän kielen? Sellaisen simppelin pärjäämisen tason eri tilanteissa?
Opiskelen muutamilla kielikursseilla ihan kansanopistossa. Jo vuosia.
Ongelma on jotenkin se, että vaikka kuinka opiskellaan kappaleita, sanastoa ja kielioppia, niin sellainen ihan käytännön simppeli kielitaito jää ikäänkuin saamatta.
Sitten sitä huomaa, että vaikka ikäänkuin osaa jo erittäin paljonkin esim. kieliopin koukeroita ja osaa niitä soveltaa tehtävissä, niin sitten onkin ihan kieli keskellä suuta, kun pitäisi avata se suu ja puhua jotain tosi simppeliä kuten "missä täällä on vessa?" tai "Missä täällä on hyvä ravintola?". Tai jos pitäisi kertoa ihan perusasioita itsestään.
Tai jos pitäisi sanoa jotain kotielämään liittyvää vaikkapa "pesen nyt pyykkiä, sen jälkeen otan jääkaapista jotain syötävää. Vien roskat".
Siis miksi noissa kielten oppikirjoissa on pitkiä tekstejä ja monimutkaisia rakenteita ja sivuutetaan sellainen hyvin simppeli puhumisen taso, jolla itse asiassa pärjäisi tosi pitkälle? Mistä saisin sellaisen taidon? Youtuben simppeleistä opetusvideoista aloittelijoille vai?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
"missä täällä on vessa?" tai "Missä täällä on hyvä ravintola?"
Nuo nyt selviää käsi merkeillä ja ääntelyllä. Ravintoloissakin tullut oikea ruoka kun röhkinyt kuin sika ja heiluttanut veistä. Porsaanleike tuli pöytään
Kauheen noloo.
Me suomalaiset emme tule osaamaan mitään muuta kuin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset emme tule osaamaan mitään muuta kuin suomea.
Vi kan alltid lära oss svenska.
Mene haluamasi kielen keskusteluryhmään, siellä puhutaan ao. kieltä ja siinä yhteydessä opetellaan kielioppi ja muut siihen liittyvät jutut. Siellä poistuu arkuus puheentuottoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon käyttänyt Pimsleur-sovellusta, siinä pääpaino on kuuntelussa ja puhumisessa, ja kielioppia käsitellään sitä mukaa kun tulee keskusteluissa vastaan. Olin opetellut venäjää kursseilla joitakin vuosia mutta päässyt ruostumaan, tolla on nopeesti tullut opeteltua semmosia arjen fraaseja ja toistoja tulee paljon niin ne jää päähän.
Periaatteessa Pimsleur on ihan ok, se vain on todella suppea ja järjettömän kallis.
Matkustellessa juttelen ihmisten kanssa. Kerron halustani oppia kieltä ja monesti löytyy oivaa keskusteluseuraa milloin mistäkin.
Löytyykö paikkakunnaltasi yliopisto tai itseasiassa ihan mikä vaan opisto, mistä voisit löytää opiskelemasi kielen puhujia? ideaalitilanteessa henkilöitä, jotka haluavat oppia suomea. Tämä on nimeltään tandem-opiskelu. Tapaatte rennoissa merkeissä ja puhutte puolet ajasta suomea ja puolet ajasta sitä sinun opiskelemaasi kieltä.
Tuli mieleen semmoinen, että jos tunnet kurssiltasi ihmisiä, voisitte puhua keskenänne opiskeltavaa kieltä. Wollen wir zusammen essen gehen? Voit aina tervehtiä opettajaa ja vaihtaa muutaman fraasin ennen tuntia jne.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele tekoälyn kanssa. Itse sain ääntämiseen ja keskusteluun parissa kuukaudessa huomattavan parannuksen TalkPal- tekoälyopiskelulla. Vuoden lisenssi ei minusta ollut kallis hyötyyn nähden.
Vitsit kun innostuin tästä, mutta ah kun kieltä jota haluaisin opiskella ei löydy näiltä. Aina sama pulma.
Vierailija kirjoitti:
Mene haluamasi kielen keskusteluryhmään, siellä puhutaan ao. kieltä ja siinä yhteydessä opetellaan kielioppi ja muut siihen liittyvät jutut. Siellä poistuu arkuus puheentuottoon.
Kaikki keskusteluryhmät on vaativammalle tasolle, mitä mulla on.
Esim. olen muutamassa kielessä A1 tai max A2 tason ihan alussa, mutta kielten keskusteluryhmiin vaaditaan, että on pidemmällä.
Ja kun matkustaa Kuopijjoon 🤣😅