Miten kielten opiskelussa oppisi sen arkielämän kielen? Sellaisen simppelin pärjäämisen tason eri tilanteissa?
Opiskelen muutamilla kielikursseilla ihan kansanopistossa. Jo vuosia.
Ongelma on jotenkin se, että vaikka kuinka opiskellaan kappaleita, sanastoa ja kielioppia, niin sellainen ihan käytännön simppeli kielitaito jää ikäänkuin saamatta.
Sitten sitä huomaa, että vaikka ikäänkuin osaa jo erittäin paljonkin esim. kieliopin koukeroita ja osaa niitä soveltaa tehtävissä, niin sitten onkin ihan kieli keskellä suuta, kun pitäisi avata se suu ja puhua jotain tosi simppeliä kuten "missä täällä on vessa?" tai "Missä täällä on hyvä ravintola?". Tai jos pitäisi kertoa ihan perusasioita itsestään.
Tai jos pitäisi sanoa jotain kotielämään liittyvää vaikkapa "pesen nyt pyykkiä, sen jälkeen otan jääkaapista jotain syötävää. Vien roskat".
Siis miksi noissa kielten oppikirjoissa on pitkiä tekstejä ja monimutkaisia rakenteita ja sivuutetaan sellainen hyvin simppeli puhumisen taso, jolla itse asiassa pärjäisi tosi pitkälle? Mistä saisin sellaisen taidon? Youtuben simppeleistä opetusvideoista aloittelijoille vai?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
"missä täällä on vessa?" tai "Missä täällä on hyvä ravintola?"
Nuo nyt selviää käsi merkeillä ja ääntelyllä. Ravintoloissakin tullut oikea ruoka kun röhkinyt kuin sika ja heiluttanut veistä. Porsaanleike tuli pöytään
Kauheen noloo.
Me suomalaiset emme tule osaamaan mitään muuta kuin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset emme tule osaamaan mitään muuta kuin suomea.
Vi kan alltid lära oss svenska.
Mene haluamasi kielen keskusteluryhmään, siellä puhutaan ao. kieltä ja siinä yhteydessä opetellaan kielioppi ja muut siihen liittyvät jutut. Siellä poistuu arkuus puheentuottoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon käyttänyt Pimsleur-sovellusta, siinä pääpaino on kuuntelussa ja puhumisessa, ja kielioppia käsitellään sitä mukaa kun tulee keskusteluissa vastaan. Olin opetellut venäjää kursseilla joitakin vuosia mutta päässyt ruostumaan, tolla on nopeesti tullut opeteltua semmosia arjen fraaseja ja toistoja tulee paljon niin ne jää päähän.
Periaatteessa Pimsleur on ihan ok, se vain on todella suppea ja järjettömän kallis.
Matkustellessa juttelen ihmisten kanssa. Kerron halustani oppia kieltä ja monesti löytyy oivaa keskusteluseuraa milloin mistäkin.
Löytyykö paikkakunnaltasi yliopisto tai itseasiassa ihan mikä vaan opisto, mistä voisit löytää opiskelemasi kielen puhujia? ideaalitilanteessa henkilöitä, jotka haluavat oppia suomea. Tämä on nimeltään tandem-opiskelu. Tapaatte rennoissa merkeissä ja puhutte puolet ajasta suomea ja puolet ajasta sitä sinun opiskelemaasi kieltä.
Tuli mieleen semmoinen, että jos tunnet kurssiltasi ihmisiä, voisitte puhua keskenänne opiskeltavaa kieltä. Wollen wir zusammen essen gehen? Voit aina tervehtiä opettajaa ja vaihtaa muutaman fraasin ennen tuntia jne.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele tekoälyn kanssa. Itse sain ääntämiseen ja keskusteluun parissa kuukaudessa huomattavan parannuksen TalkPal- tekoälyopiskelulla. Vuoden lisenssi ei minusta ollut kallis hyötyyn nähden.
Vitsit kun innostuin tästä, mutta ah kun kieltä jota haluaisin opiskella ei löydy näiltä. Aina sama pulma.
Vierailija kirjoitti:
Mene haluamasi kielen keskusteluryhmään, siellä puhutaan ao. kieltä ja siinä yhteydessä opetellaan kielioppi ja muut siihen liittyvät jutut. Siellä poistuu arkuus puheentuottoon.
Kaikki keskusteluryhmät on vaativammalle tasolle, mitä mulla on.
Esim. olen muutamassa kielessä A1 tai max A2 tason ihan alussa, mutta kielten keskusteluryhmiin vaaditaan, että on pidemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Muilla samaa ongelmaa?
Jotain kieltä opiskeltu vuosia, mutta missään arkielämän tilanteessa ei osaa sanoa yhtään mitään?
Suomessa on kielten opetus ollut iät ajat pikkutarkkaa kielioppia. Sanavarasto oli sitä mitä oli. En ole eläessäni tarvinnut tietää, mikä on papukaija englanniksi, mutta mikä on niemi? Parrot opetettiin, mutta ei esimerkiksi maiseman perussanastoa, josta ulkomaalaisten kanssa keskustellaan. Eniten olen häkeltynyt siitä, että edes USA:ssa vaihto-oppilaana olleen kielitaito oli yllättävän vaatimaton
Joo aikaa noilla perinteisillä kansanopisto-, kansalaisopistokielikursseilla kyllä saa menemään. Ja toisaalta kyllähän kielitaidon saavuttaminen aikaa vaatiikin. Onneksi nykyään on enemmän mahdollisuuksia kuin ennen kun on netin suomat mahdollisuudetkin.
Tosin jotta nettiä täysin voisi hyödyntää, olisi hyvä osata suht'hyvin englantia (tai riippuen mitä kieltä haluaa oppia, niin jotakin suurempaa eurooppalaista kieltä). Löytyy jokin kurssi kyllä suomeksikin. Itse en yrittelyissäni ole ainakaan vielä ostanut kursseja vaan olen tyytynyt ilmaistarjontaan.
Nähdäkseni kannattaa aloittaa ihan yksittäisistä äänteistä ja niiden käytöstä sanoissa ja sanoja toisiin liitettäessä.
On hyvä myös jo pienelläkin sanavarastolla perehtyä kieliopin perusasioihin niin että saa jonkin käsityksen kokonaisuudesta, ilman että pyrkisi varsinaisesti pänttäämään asioita.
Sitten voi käydä jotain sellaista oppikirjaa jossa teksti on sekä lähtökielellä että kohdekielellä, ja jos tällöin kohdekielen tekstin myös kuulee, niin oikein hyvä; muutoin on syytä jo samaan aikaan pitääkseen yllä hyvää tuntumaa ääntämiseen syytä kuunnella myös esim lyhyitä lauseita, fraaseja vaikka youtubesta. On hyvä myös käydä samaan aikaan läpi jotakin keskeisten sanojen ja sanontatapojen kirjaa.
Kun jotakin pohjaa on saanut, ja jos haluaa nimenomaan käytännön puheenparsia päästä sujuvasti hallitsemaan, niin voi ottaa ohjelmaan matkakielioppaiden lukemisen (Berlitz ja mitä niitä lienee) ja mieluummin sellaisten ainakin aluksi joissa on myös (ainakin osassa aineistoa) se foneettinen teksti, vielä parempi jos mukana cd. Tällaisia käytännön tekstejä, siis vuorosanoja, on sitten syytä kovasti kertailla, tarpeidensa mukaan ja mielessään ehkä tilanteita hieman vaihdellen, automaattisuuteen asti.
Monasti oppimateriaaleissa on kovasti harjoituksia. Itse en pyri niitä käymään läpi, ainakaan jollei ole myös ratkaisuja mukana, ja käytän niitä harjoitustehtäviä siis ikään kuin parallel texts. Itse pyrkisin niitä harjoituksia tekemään vasta siinä vaiheessa kun kielitaito olisi niin hyvä että ne sujuisivat ihan luonnostaan (jolloin siis ei niille ehkä olisi enää niin juuri tarvettakaan, paitsi ehkä tsekkaamaan ja toteamaan että on oppinut kieltä).
Kun taito on niin hyvä että ymmärtää netistä tavoitekielen televisio-, radiouutisia, alkaa ehkä saamaan täyden hyödyn ihan käytännön keskusteluharjoituksista ja tutoroinneista.
- Tuollaista tuli äkkiseltään mieleen. Hyviä opiskeluhetkiä. Ja koko ajan arvioiden ja antaen itselle palautusta sen suhteen että mihinkä pitäisi seuraavaksi opiskelun painopiste suunnata.
Vierailija kirjoitti:
Onko duolingo hyvä?
Ei. Opin enemmän espanjaa kahden viikon reissulla sinne kuin Duolingon avulla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällaisia löytyy?
Mielenkiintoista. Olisi varmaan pitänyt mennä kansanopistoon eikä yliopistoon opiskelemaan kieliä. Itseäni nimittäin kiinnostaa eniten juuri ne monimutkaiset rakenteet ja sanasto, sillä haluaisin oppia nimenomaan lukemaan ja ymmärtämään haastavampia tekstejä ja esim. yhteiskunnallisia keskusteluja opiskelemillani kielillä. Yliopiston kieliopiskelu alkaa kuitenkin nimenomaan arkikielisillä keskusteluilla, tervehdyksillä ja kuka sinä olet ja mennäänkö kahville ja missä se ravintola on. Paino alusta saakka keskustelussa mikä oli alkavan kielen opiskelijalle pieni järkytys. Opettaja nimittäin pääosin puhuu pelkkää opiskeltavaa kieltä, myös ohjeistaa sillä. Ilmeisesti nykyään on se käsitys, että aikuiset oppivat kieltä samalla tavalla kuin pikkulapsetkin. Mikä ei ainakaan omalla kohdallani pidä paikkaansa. Kaipaan niin lukioaikojen kielioppi-ja rakennepainotteista opetusta. Käytännön kielihän omaksutaan joka tapauksessa vasta käytännössä, niinhän se on ollut englanninkin kohdalla.
Onhan olemassa matkailijoille tarkoitettuja eri kielten fraasisanakirjoja, joissa on juuri tällaisia käytännön puheessa tarvittavia lauseita, sekä pikku kirjoina että netissä.
Puolison kanssa aloitimme espanjan opiskelun Duolingolla. Kotona saatamme välillä keskustella espanjaksi (varsinkin lapsilta "salassa pidettäviä" asioita, esim. jäätelö). Kauppalistaa, viestejä yms lyhyitä juttuja voi kirjoittaa vieraalla kielellä. Töissä on espanjan taitaja, hänen kanssaan vaihdan välillä kuulumiset espanjaksi.
Etsi siis joku, jolla on kiinnostus samaan kieleen ja ala aktiivisesti käyttämään kieltä ihan arkitasolla.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö paikkakunnaltasi yliopisto tai itseasiassa ihan mikä vaan opisto, mistä voisit löytää opiskelemasi kielen puhujia? ideaalitilanteessa henkilöitä, jotka haluavat oppia suomea. Tämä on nimeltään tandem-opiskelu. Tapaatte rennoissa merkeissä ja puhutte puolet ajasta suomea ja puolet ajasta sitä sinun opiskelemaasi kieltä.
Helsingissä on kansanopistossa vain muutama tällainen tandem kurssi. Edellytyksenä on, että on opiskellut sitä ennen noin 5-6 vuotta kieltä ja käynyt läpi ne kaksi kielen oppikirjaa, jotka ovat tällä hetkellä yleisimmin käytössä.
Eli eipä auta sellaista, joka on melko alkeissa ja opiskellut reilun vuoden vasta.
Netflixissä saa leffoihin ja sarjoihin dubbauksen eri kielillä.
Siellä on hyvin eksoottisiakin kieliä tarjolla. Siinä erittäin helppo tapa päästä kuulemaan opiskelemaasi kieltä suomalaisella teksityksellä.
Ja kun matkustaa Kuopijjoon 🤣😅