Miten kielten opiskelussa oppisi sen arkielämän kielen? Sellaisen simppelin pärjäämisen tason eri tilanteissa?
Opiskelen muutamilla kielikursseilla ihan kansanopistossa. Jo vuosia.
Ongelma on jotenkin se, että vaikka kuinka opiskellaan kappaleita, sanastoa ja kielioppia, niin sellainen ihan käytännön simppeli kielitaito jää ikäänkuin saamatta.
Sitten sitä huomaa, että vaikka ikäänkuin osaa jo erittäin paljonkin esim. kieliopin koukeroita ja osaa niitä soveltaa tehtävissä, niin sitten onkin ihan kieli keskellä suuta, kun pitäisi avata se suu ja puhua jotain tosi simppeliä kuten "missä täällä on vessa?" tai "Missä täällä on hyvä ravintola?". Tai jos pitäisi kertoa ihan perusasioita itsestään.
Tai jos pitäisi sanoa jotain kotielämään liittyvää vaikkapa "pesen nyt pyykkiä, sen jälkeen otan jääkaapista jotain syötävää. Vien roskat".
Siis miksi noissa kielten oppikirjoissa on pitkiä tekstejä ja monimutkaisia rakenteita ja sivuutetaan sellainen hyvin simppeli puhumisen taso, jolla itse asiassa pärjäisi tosi pitkälle? Mistä saisin sellaisen taidon? Youtuben simppeleistä opetusvideoista aloittelijoille vai?
Kommentit (31)
"missä täällä on vessa?" tai "Missä täällä on hyvä ravintola?"
Nuo nyt selviää käsi merkeillä ja ääntelyllä. Ravintoloissakin tullut oikea ruoka kun röhkinyt kuin sika ja heiluttanut veistä. Porsaanleike tuli pöytään
Puhumista oppii puhumalla. Katso ja kuuntele kieltä. Pysäytä ja matki. Toista lauseita perässä. Selitä arjessa tekemisiäsi "pesen pyykkiä" "syön leipää" "vien roskia" vähitellen voit lisätä lauseiden monimutkaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Puhumista oppii puhumalla. Katso ja kuuntele kieltä. Pysäytä ja matki. Toista lauseita perässä. Selitä arjessa tekemisiäsi "pesen pyykkiä" "syön leipää" "vien roskia" vähitellen voit lisätä lauseiden monimutkaisuutta.
Eli näitä ei saa noista oppikirjoista. Tuollaista simppeliä arkielämän puhetta.
Youtubesta ehkä löytyy
Keskustele tekoälyn kanssa. Itse sain ääntämiseen ja keskusteluun parissa kuukaudessa huomattavan parannuksen TalkPal- tekoälyopiskelulla. Vuoden lisenssi ei minusta ollut kallis hyötyyn nähden.
Höpötyssanaston oppii vain höpöttämällä. Tarvitset oikeaa kontaktia opettelemaasi kieltä puhuvien kanssa, olisi se sitten chathuone, expat-illat, discord, jne jne.
Käytännön kieli on sitä helppoa ja lyhyttä kieltä jonka hallitsemalla tulee sujuvaksi puhujaksi, vaikka vaikeat sanat ja kielioppi menisi vielä ihan ohi.
Mitä kieltä opiskelet? Löytyykö kyseisellä kielellä hyviä elokuvia/sarjoja? Tai edes mielenkiintoisia Youtube-videoita?
Siis miksi noissa kielten oppikirjoissa on pitkiä tekstejä ja monimutkaisia rakenteita ja sivuutetaan sellainen hyvin simppeli puhumisen taso, jolla itse asiassa pärjäisi tosi pitkälle?
Koska niitä kirjoja ei ole tarkoitettu simppelin höpöttelyn oppimiseen? Kyllähän sitä kielitaitoa tarvitaan muuhunkin kuin simppeliin höpöttelyyn, ja käymilläsi kursseilla on tavoitteena laajempi kielitaito kuin arkipäivän lyhyet lauseet perusasioista.
Sitä en kyllä ymmärrä, miksei sitä simppeliä höpöttelyä voisi harjoitella itsekseen, kun on perusteet opetellut kurssilla.
Matkustamalla siihen maahan jossa opiskelemaasi kieltä puhutaan. Ei haittaa yhtään että tiedät kielioppia ja hallitset teoriaa. Toisaalta saamasi opetus on vanhanaikaista, jo siinä ei opeteta käyttämään kieltä arjessa.
Kun taannoin opiskelin ruotsia Helsingin yliopistossa, siellä oli muiden kieliopintojen ohella KOLME vuotta kestävä kurssi nimeltä uttal och samtal. Siihen kuului ääntämis- ja keskusteluharjoituksia.
Mä oon käyttänyt Pimsleur-sovellusta, siinä pääpaino on kuuntelussa ja puhumisessa, ja kielioppia käsitellään sitä mukaa kun tulee keskusteluissa vastaan. Olin opetellut venäjää kursseilla joitakin vuosia mutta päässyt ruostumaan, tolla on nopeesti tullut opeteltua semmosia arjen fraaseja ja toistoja tulee paljon niin ne jää päähän.
Olen pärjännyt Duolingon opeilla Espanjassakin, nyt menossa myös ranska ja kyllä siinä korva oppii kieleen harjoituksia tekemällä ihan eri tavalla kuin kielioppia tankkaamalla
Esim. tuntuu käsittämättömältä, että kaikki suomalaiset joutuvat opiskelemaan ruotsia, mutta suurin osa ei osaa sanoa mitään yksinkertaista ruotsiksi arkipäivän tilanteissa.
Eli jossain on vika. Eikä se ole ihmisissä vaan opetuksessa ja oppikirjojen sisällössä-
Vierailija kirjoitti:
Mä oon käyttänyt Pimsleur-sovellusta, siinä pääpaino on kuuntelussa ja puhumisessa, ja kielioppia käsitellään sitä mukaa kun tulee keskusteluissa vastaan. Olin opetellut venäjää kursseilla joitakin vuosia mutta päässyt ruostumaan, tolla on nopeesti tullut opeteltua semmosia arjen fraaseja ja toistoja tulee paljon niin ne jää päähän.
Paljon tämä maksaa?
Kieltä pitäisi kuunnella ja paljon.
Kielestä ei saa kiinni mitenkään, jos vain lukee sitä kirjoista. Pitää kuulla se ääni. Ja toistoa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tämä maksaa?
Joku 23€/kk, mutta tulis kai halvemmaksi jos ottais jonku lifetime access. Siinä oli viikon ilmainen kokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Esim. tuntuu käsittämättömältä, että kaikki suomalaiset joutuvat opiskelemaan ruotsia, mutta suurin osa ei osaa sanoa mitään yksinkertaista ruotsiksi arkipäivän tilanteissa.
Eli jossain on vika. Eikä se ole ihmisissä vaan opetuksessa ja oppikirjojen sisällössä-
Tälleen ruotsiakin sijaisena ollessa opettaneena, on siellä vastaanottavassakin päässä vähän vikaa. Asenneynpäristö ruotsin opiskelun suhteen on Suomessa aika hurja, ja esiteininä/teininä voi olla aika vaikeaa vastustaa ajatusta ruotsin turhuudesta. Lisäksi tuossa iässä tuntuu olevan aika korkea kynnys esim. ääneen puhumiselle tai ylipäätään yhtään minkään asian tosissaan tekemiselle. Kyllä mä sanoisin, että isoin muutos saataisiin aikaan asennemuutoksella.
Yrittäkää astua sellaisen ulkomaalaisen kenkiin joka on oppinut kirjakieltä ja joutuu tulemaan toimeen arkisuomenkielen kanssa. Lääkäri on lekuri, poikaystävä on poikkis, tatuointi on tatska jne. loputtomiin.
Mitä sinä sillä muka teet kun et ikinä aio matkustaa mihinkään ulkomaille??
Vierailija kirjoitti:
Onko duolingo hyvä?
On ja ei, riippuu omista tarpeista ja kyvykkyyksistä.
Muilla samaa ongelmaa?
Jotain kieltä opiskeltu vuosia, mutta missään arkielämän tilanteessa ei osaa sanoa yhtään mitään?