Joko on pääkaupunkiseudun houkuttavuus mennyttä?
Ymmärrän että joitain voi houkutellä työ ja opiskelu mahdollisuudet. Mutta kallista on. Imeekö kaupunki muutkin mehut ihmisestä?
Kommentit (113)
Jotenkin erikoista että varsinkin X-sukupolvi ja myöhemmät sukupolvet haluavat työelämän jälkeenkin jäädä Helsinkiin, kun se meille varttuneemmille oli vain paikka jossa asuttiin koska oman alan kunnon työt usein oli siellä ja sieltä lähdettiin joko takaisin kotiseudulle tai muualle maaseudulle mielellään kun eläkeaika alkoi. Jopa työttömät lähtivät sieltä herkemmin katselemaan töitä muualta kuin nykyään. Onko suomalaiset jotenkin muuttuneet perustavanlaatuisella tavalla siten etteivät he enää kaipaa lähelle luontoa ja hiljaisuutta jota maaseutu jo luonnostaan tarjoaa?
Helsinki ei ole enää suomalainen. Se on vajonnut surkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin erikoista että varsinkin X-sukupolvi ja myöhemmät sukupolvet haluavat työelämän jälkeenkin jäädä Helsinkiin, kun se meille varttuneemmille oli vain paikka jossa asuttiin koska oman alan kunnon työt usein oli siellä ja sieltä lähdettiin joko takaisin kotiseudulle tai muualle maaseudulle mielellään kun eläkeaika alkoi. Jopa työttömät lähtivät sieltä herkemmin katselemaan töitä muualta kuin nykyään. Onko suomalaiset jotenkin muuttuneet perustavanlaatuisella tavalla siten etteivät he enää kaipaa lähelle luontoa ja hiljaisuutta jota maaseutu jo luonnostaan tarjoaa?
Tottakai haluan asua siellä mistä olen kotoisin. Mulla se on pk-seutu.
Ei ole minua koskaan houkutellut. Käydä voi pari päivää ja siinä se. Keskisuuri rannikkokaupunki. Hyvä ja helppo elämä.
Muutan etätöihin 75% päästessäni rauhalliseen Raaheen. Saan asunnostani täällä lähes 7 kertaa sen verran, kuin tuolla pienessä kaupungissa maksaa vastaava tai itseasiassa isompi asunto.
En enää kaipaa tämän isomman kaupungin menoja.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kuin se suomalaisuus, jota persut edustavat. Helsinki on modernia suomalaisuutta.
Huumeet täytyisi saada kuriin, peukku tekee tuhoja. Oikeistohallitus saanut ihmiset käyttämään huumeita ahdistukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Luontoa ja hiljaisuutta kaipaavalla on yleensä tuossa vaiheessa ostettuna jo kesämökki. Usein se hiljaisuus ei olekaan enää niin toivottavaa, jos se tarkoittaa ettei tule nähtyä läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
en pidä houkuttelevana, mutta käytännössä niitä harvoja paikkoja suomessa joilla on edes teoreettisesti työpaikkoja korkeakoulutetuille. Suurin osa pääkaupunkiseudun kaupunginosista on rumia ja epäviihtyisiä. Myös on paljon enemmän sosiaalisia ongelmia kuin muilla paikkakunnilla.
Korkeakoulutetuille on kyllä työpaikkoja lähes kaikissa suuremmissa ja pienemmissäkin kaupungeissa, riippuen toki siitä mitä on opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Milloin se oli mielestäsi suomalainen ja mitä sillä tarkoitat? Itse koen, että Helsinki oli 80-luvulla ja siitä eteenpäin hyvin amerikkalainen muuttuen pikku hiljaa eurooppalaiseen suuntaan EU-liittymisen yms. myötä.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain yksi kaupunki suomessa kehyskuntineen. Itse kaipasin suomalaisuutta, luontoa ja vapautta. Pienetkin palvelut riittää, kunhan niitä on 50km säteellä, ei tarvitse niitä joka päivä tai edes kuukausi käyttää.
Asunnot oli liian kuumia aina keväästä, myöhäiseen syksyyn ja ns. kolmas paikka puuttui. Ainakin itse pelkäsin liikkumista ja painoa kertyi tästä syystä. Sekä ruoka on liian helposti saatavana koti-ovelle ja huonolaatuista. Yhtään viihtyisiä kahviloita, tai muuta matalankynnyksen harrastamista ei ollut. Pelkkiä nukkumalähiöitä työssäkäyville.
Et käy kuntosalilla kuin ehkä joka toinen kuukausi????
Ikinä tullut mieleenkään saatika laittaa itse ruokaa???
Vierailija kirjoitti:
Se on vain yksi kaupunki suomessa kehyskuntineen. Itse kaipasin suomalaisuutta, luontoa ja vapautta. Pienetkin palvelut riittää, kunhan niitä on 50km säteellä, ei tarvitse niitä joka päivä tai edes kuukausi käyttää.
Asunnot oli liian kuumia aina keväästä, myöhäiseen syksyyn ja ns. kolmas paikka puuttui. Ainakin itse pelkäsin liikkumista ja painoa kertyi tästä syystä. Sekä ruoka on liian helposti saatavana koti-ovelle ja huonolaatuista. Yhtään viihtyisiä kahviloita, tai muuta matalankynnyksen harrastamista ei ollut. Pelkkiä nukkumalähiöitä työssäkäyville.
Kuulut varmasti maalle
Enemmän siitä ymmärtää kuin vanhasta slangista.
Helsinki on hyvä, Espoo ja Vantaa ei.