Kokemuksia kynsisienestä? Oletteko saaneet paranemaan apteekin itsehoitolääkkeillä?
Kuinka kauan on kestänyt?
Olen varautunut puoleen vuoteen mutta tuleepa todella kalliiksi. Pieni purtilo riittää tuskin edes kuukaudeksia ja maksaa 38€.
Voiko kynsisieni tarttua helpostikin muihin perheenjäseniin? Miten sitä voisi estää?
Kommentit (102)
Itrakonatsoli (Sporanox) auttoi. Apteekin itsehoitotuotteista sai korkeintaan esteettistä helpotusta. Ennen lääkekuuria kokeilin Vicks Vaporubia, Nailner-liuosta, Canespro Nailia, Abicin-pihkalakkaa, otsonoitua oliiviöljyä, tiputin kloriittia kynnelle...
Sinappia sinappia ja kynsisieni on muisto vain.
1. poista sairas kynsi kokonaan (apteekista löytyy tuote kynnen poistoon)
2. hoida kynnen alaista ihoa reseptivapaalla sieniantibiootilla vähintään neljä viikkoa, 2-3 kertaa päivässä
Profit
Vierailija kirjoitti:
KYNSISIENEEN EI AUTA MITKÄÄN APTEEKIN KÄSIKAUPPALÄÄKKEET TAI LUONTAISVIPSTAAKIT!
Anteeksi, mutta pakko huutaa, koska ihmisillä on väärä käsitys jatkuvan - huijaavan - mainostamisen vuoksi. Nuo ovat pelkkää humpuukia, joilla otetaan rahat pois. Mitkään etikat tai teepuuöljytkään eivät poista sientä. Se on sitkeä pirulainen.
Ainoa keino on mennä l ä ä k ä r i l l e ja hakea resepti sisäiseen lääkitykseen. Fungorin useamman kuukauden ajan suun kautta ja sieni häipyy. Sukat ja kengät pitää hävittää eikä enää ikinä kannata kulkea paljasjaloin hotellissa, kylpylöissä, tutun saunassa tai uimahalleissa. Omat varvastossut aina jalkaan!
Kynsisientä on niin monella ja kun moni kuvittelee naloxien ja kynsilakkojen auttavan, se leviää edelleen tehokkaasti pinnoilta muille.
Ei niiden itsehoitolääkkeiden väitetäkään poistavan itse sientä, tosin mainonta on tehty niin hyvin, että jos ei ole tarkka, niin sellaisen käsityksen voi saada.
Ne helpottavat esimerkiksi kynsien paksuuntumista ja saavat kynnet näyttämään paremmilta. Siis lähinnä kosmeettisia aineita.
Ne sisäisesti otettavat lääkkeet ovat aika hemmetin kovaa myrkkyä. Itselleni lääkäri ei edes suostunut kirjoittamaan aikoinaan. Voi tosin olla, että ovat siitä vähän miedontuneet. Aikaa on yli 10 vuotta.
Kaikkea kutakuinkin olen kokeillut ja yksi on ylitse muiden. Mutta ei, sekään ei poista itse sientä.
Oreganoöljyn tiputtelu mahdollisimman usein. Itsellä jää aina välipäiviä, joten en tiedä miten hyvin lopulta auttaisikin, jos joka päivä 3-5 kertaa jaksaisi, muistaisi.
Mutta näinkin auttaa huomattavasti.
Ja siihen on hyvä ja edullinen suomalainen tuote: Candimin oreganoöljy. Pieni pullo, mutta vahvaa ja annostellaan pipetillä.
Sitä ei suositella siihen vaivaan, mutta oreganoöljy on hyvin monikäyttöinen ja mm. antibakteerinen ja antifungaalinen ja tutkitaan myös mahdollisena antiviraalisena.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan toimi mikään. Ensinnäkin on tärkeää selvittää että kyseessä on kynsisieni ja mikä sen aiheuttaja on. Mulla työterveydessä otettiin labranäyte (se pitää ottaa ennen kuin on kokeillut mitään lääkettä tai ainakin pitää olla pitkä tauko lääkkeistä) ja todettiin sieneksi.
Vuoden olen nyt hoitanut, ensin monen kuukauden Terbinafiini-kuuri (mikä sekoitti vatsan), sitten toinen lääkäri työterveydessä kertoi mulle labratuloksista tarkemmin ja huomattiin, että aiheuttaja mulla on hyvin harvinainen homesieni fusarium, mihin terbinafiini ei tehoa! Kiva.
Uusi monen kuukauden kuuri Sporanoxia, hirvittävän kallista eikä sekään tehonnut. Koko ajan näitten kuurien aikana käytin myös teepuuöljyä, ei mitään vaikutusta silläkään.
En tiedä mitä teen seuraavaksi, sieni on mulla neljässä varpaankynnessä. Ne ei kasva ollenkaan, haurastuvat vaan ja kellertävät rumasti. Onneks lääkäri antoi luvan lakata ni
Itse kamppaillut monta vuotta.Nyt lähti NIVÅ aineella.
Varpaan kynsi on aina vaan (elokuussa) keltainen. Sain työterveydestä tammikuussa pillerikuurin ja liuosta levitettäväksi. Söin pitkän kuurin ja levitin tunnollisesti liuosta. Mitään ei tapahtunut. Kävin sienitestissä joka oli negatiivinen. Työterveyden mukaan joskus on negatiivinen testitulos vaikka kyseessä onkin sieni Sanoivat että kannattaa odottaa jos kuurin vaikutus tulee vähän myöhässä. 
Vieläkään mitään vaikutusta ei näy. 
Näin mainoksen Fungadol - ihmeitä tekevästä kynsisieni liuoksesta, onko joku kokeillut sitä, toimiiko vai onko taas pelkkää rahanmenoa? 
Vierailija kirjoitti:
Sitten söin 7 kk reseptilääkkeitä, ei auttanut nekään. (Tepsivät n. 40%:ssa tapauksista). Sitten poistivat varpaan kynnet, joissa sieni oli ja uudestaan lääkekuurille.. Katsotaan nyt -sanoi tohtori.
Oletko vaihtanut myös kengät? Sukkien pesu 60 C.
Olen kuullut tuosta Onycorista, mistä sitä saa. Saako esim. Tallinnasta. Onko halvempaa siellä kuin Suomessa jos täältä saa sitä.
Kumpa Suomessa poistaisivat kynnet kokonaan. Jenkkilän jalkatohtoriohjelmissa lääkärit repivät potilaan suostumuksella pahiten sieneentyneet kynnet (joihin sisäiset tabletitkaan ei tehoa) pois ja laittavat kynsipetiin jotain happoa, jolla kynsi ei enää kasva takaisin. Sitten on kynnettömät nakkivarpaat, mutta ah, putsaus helppoa ja eipä tarvitse enää kynsisienen takaisintuloakaan pelätä.
En ymmärrä, miksi Suomessa hoito vain jätetään puolitiehen. Tilastoa on, että sisäiset lääkkeetkään eivät tehoa kaikilla. No, sittenkö ihminen jätetään vain kärsimään, levittämään sientä muillekin ja jalkojensa puhdistuksista hermonsa, selkänsä ja peräsuolensa (... peräpukamat) menettämään? Mahtavaa terveydenhoitoa. Jonnekin muualleko Eurooppaan pitää matkustaa, että nämä sontakyntensä saa revitettyä lopullisesti hemmettiin vaikka sitten jollain pimeällä konitohtorilla?
Kynsisieni ollut siis itsellä 12-vuotiaasta. Noin lähemmäs 30 vuoden ajan. Olen menettämässä järkeni tämän kanssa. Joudun pian todellakin jonnekin hyrkille, sillä näyttää, että myös lapseni on saanut tämän taudin, vaikka olen leviämisistä maaninen, kuljen aina esim. parissa sukissa ja siivoan jalkani muovipussissa kuin ydinjätettä käsittelisin. (Tuo lapsen sairastuminen johtui todennäköisesti jalkojen liiallisesta hautomisesta. Olimme kipeitä ja jalat jäivät samoihin sukkiin moneksi päiväksi. Emme ymmärtäneet, että pelkkä sukissakin olo ilman kenkien hautomista voisi olla näin vaarallista, sillä myös toisen lapsen kanssa jalat ovat joskus olleet samoissa sukissa joitain päiviä.)
Jep jep. Voisinpa mennä aikakoneella takaisin. Peskää / katsokaa että perheenjäsenenne pesevät jalkansa joka päivä!
(En voi uskoa, että mokasin näin, ajatellen omaa kärsimystäni tämän taudin kanssa. Väsymys on joskus totaalista, etenkin kun aikaa ja mielen kapasiteettia vie oma ja aivan turha, ei-mihinkään kehittyvä sienijalkojen miettiminen. Todella tehokasta kapasiteettien käyttöä Suomessa joo... alan olla niin masentunut enimmäkseen tästä sienestä lähtevän huolehtimisen takia, että pian en enää kai yritäkään työelämään. Tongin sitten vain omia ja mahdollisesti lapseni jalkoja, kunnes varmaan teen itsarin, kun lapsi tarpeeksi teini-iässä kipuilee tilanteestaan ja aiheesta syyttää sienilevittäjävanhempaansa. Hah hah, R.I.P. minä ja kynsisieni.)
Kyllä, sieni on kai levinnyt jo aivoihini. :D
Suomen syy siihen, ettei kynsisienien kynsiä oteta totaalisesti pois saattaa olla se, että onhan kynsi toisaalta työtä tekevä varpaan osa: lienee mahdollista, että varpaan pään luu alkaa yrittää varpaanpään lihoista läpi ilman kynnen vaikutusta. Kynsi pitää siis varpaan kudoksia hyvin paikoillaan varpaassa ollessaan. Mutta eipä tästä kukaan terveydenhuollon henkilö ole osannut minulle kertoa: itse olen enkunkielisiltä lääkärisivuilta tietoa varpaan toiminnasta ja anatomiasta onkinut. Aika tietämättömän oloisina lääkärit kuin lääketehtaiden lakeijoina vain myrkkyjä esittävät ainoina mahdollisuuksina kynsisieneen. Olisi tosiaan kiva kuulla Suomen terveydenhuollon kunnon perustelut, miksi turhia sairaita kynsiään ei saa lopullisesti pois vaivaamasta.
Temusta saa halpoja tarroja kynnen päälle. Tehokkaita, kuin pieni pala laastaria.
Kannattaa kulkea aina ilman sukkia kun se vaan mitenkään on mahdollista
Auttaa
Vierailija kirjoitti:
Temusta saa halpoja tarroja kynnen päälle. Tehokkaita, kuin pieni pala laastaria.
Olen kokeillut, pari euroa 👍
Kynsisienen hoito - https://tonzes.com/kynsisieni.htm Kynnen kasvaminen on todella hidas prosessi. Tämä aine toimii, jos on kärsivällinen. Käytin yhtä pulloa noin puoli vuotta 2 kertaa päivässä paksuun, monta vuotta sienestä kärsineeseen varpaankynteen, leikkasin ja hioin pehmennyttä kynttä säännöllisesti. Vasta puolen vuoden kohdalla sairas kynsi irtosi kokonaan ja alta näkyy tervettä kynttä. Käytän nyt toisen pullon uutta kynttä kasvatellessa, mutta näyttää hyvältä. Kynsi on ohut ja terve, eikä iho/kynsivalli enää reagoi niin kovasti. Tällä voi siis päästä pahastakin sienestä eroon, mutta varaudu vuoden hoitoon.
Tuli tässä mieleen että missä lämpötilassa kynsisieni kuolee.Jos laittaa vatiin kuumaa vettä ja sinne upottaa jalat tarpeeksi pitkän aikaa.kumpi voittaa ihminen vai sieni tässä kisassa
Vierailija kirjoitti:
Pihkalakka on toimiva
Naloxit, ym. ei vaikutusta, Mutta pihkalakka toimii minulla myös. Ja on edullista, noin 20 e pieni pullo, jossa sivellin. Ostin YA:sta. Tosin aikaa ottaa noin vuoden. Olen juuri tässä pisteessä, vuoden käyttänyt. Kynnet ovat kirkkaat, mutta päistään vielä hieman paksut.
Siltä varalta, että sieni on kehossa, olen juonut sitruunamehua ja etikkaista viherjuomaa.
Kengat ruskuttelin muutamaan otteeseen sisäpuolelta etikalla (pyykkietikka). Sukat pesen kahteen kertaa - toisella käännettynä.
Mulla oli kynsisieni, tullut jostain mistä lue, en tiedä.
Vuoden lakkasin jollain kalliilla lakalla joka päivä. Ei auttanut, ehkä eteneminen pysähtyi jonkin verran.
Jostain Suomi 24 palstalta luin säilöntäaine Atamonista. Päätin kokeilla, kun joku sitä kehui.
Ostin Prismasta hienoa hiekkapaperia ja Atamon pullon. Hinta yht 3,50€. Hioin kynnen pinnan hiekkapaperilla, että aine pääsee vaikuttamaan kynteen. Tiputin kynnen päälle runsaasti Atamonia, sitten pumpuli kyllästettynä sillä, kynnen päälle ja varpaat muovipussiin. 15 min päästä avasin hauteen ja kas, kynsi oli valkaistunut, pehmeä ja myös haljennut. Leikkasin sitä pois niin paljon kun pystyin. Sittemmin olen leikellyt pehmetä valkoista kynttä aina kun se kasvaa. Ja jatkoin Atamon laittamista pari kertaa viikossa. Pääsin eroon mutta hitaasti kun kynsi kasvaa niin hitaasti.
Mutta kannattaa sijoittaa Atamoon pari euroa.
Turha maksaa noita kalliita lakkoja, ei ne auta ja sisäiset lääkkeet tappaa hyvätkin bakteerit.
Näin tiktokissa vinkin laittaa Vicks vaporubia tunnollisesti kynteen, samallai kuin lakkaa. Aion kokeilla (lakasta ei ollut itelleni apua)
Ostin aptiikista jotain joka maksoi hunajaa loppui eikä tulosta kokeilin piruuttani käsidesiä 3kk myöhemmin kynnet vaalenee mutta ei ole vielä täysin terveet jatkuu kokeet...
Reseptilääke Fungorin auttoi.