Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudut puolisosi omaishoitajaksi, mikä on reaktiosi?

Vierailija
16.01.2026 |

Raadatko mielelläsi vai itketkö itsesi uneen?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä alkaisi. En vaihda palkkaani viikkorahaan enkä ala raataa 24/7 kenties yhdellä vapaapäivällä kk, jos hoidettava sattuu saamaan paikan vapaapäiväksi.

Sen verran sivusta tuota touhua seurannut, ihan hullua hommaa.

En mä varmaan jaksais mitään jatkuvia kotihoitajiakin ramppaamassa, joten kyllä se  varmaan tarkoittais muuttoa jommalle kummalle tai molemmille.  Joku naapureina asuminen vois toimia.

Vierailija
22/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei joudu. Kyllä se ihan valitaan.

Se on kuule niin, että kun vastuullinen hyvinvointialue ei hoida velvoitteitaan, niin ihminen joutuu. Ja tämä on totinen fakta. Tietysti, jolkain voi olla pokkaa ja sellainen moraali, että jättää hoitoa vaativan heitteille, l. hyvinvointialueen laiminlyönnin kohteeksi. Itselöäni ei sitä pokkaa ollut. Kyllä oli raskas rasti se, ja vei elämän raiteiltaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monisairas. En kykene siihen.

Vierailija
24/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut omaishoitaja.  Nykyään on tukipalveluita jne. Ei paha rasti. 

Kerro tukipalveluista. Vanhempani puolesta kyselen.

24 h tai 32 h kuussa omaishoidon palveluseteleitä. Voi ostaa hoitoapua. Arvo noin 35 €/h. Voi ostaa myös ruokapalvelua tai siivousta. 

Vierailija
25/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut omaishoitaja.  Nykyään on tukipalveluita jne. Ei paha rasti. 

Kerro tukipalveluista. Vanhempani puolesta kyselen.

24 h tai 32 h kuussa omaishoidon palveluseteleitä. Voi ostaa hoitoapua. Arvo noin 35 €/h. Voi ostaa myös ruokapalvelua tai siivousta. 

Meillä toimi mukavasti. Olin aina la iltaisin kello 18 - 12 viihteellä. 

Vierailija
26/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaishoitajaksi jouduta. Hyvinvointialue ei enää hyväksy hakemuksia, maksaa kuulemma liikaa.

Vierailija
27/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä noin vaan valita.

Kyllä se on tasan oma valinta alkaako omaishoitajaksi vai ei, ei kenenkään muun 

Sä kirjoitit että se valitaan. Et sä valitse ketään omaishoitajaksi. Kysyä voit halukkuutta ottaa homma.

Sinä itse valitset alkatko jonkun omaishoItajaksi vai et, kukaan ei tee valintaa puolestasi. Ehdotukseen voi vastata ei-kiitos.

Vierailija
28/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi pariskuntaa, joissa molemmissa vaimo sai vakavan sairaskohtauksen ja vammautui lopullisesti täysin autettavaan kuntoon. Molemmissa mies päätti ryhtyä omaishoitajaksi. Toisessa tapauksessa taakka oli kai liikaa miehelle, meni vuosi, mies sai sydänkohtauksen ja kuoli. 

Toisessa tapauksessa mies hoitaa yhä vaimoaan. Aikaa kulunut yli 25 vuotta. Näin sivustaseuraajan silmin sen miehen nuoruus ja elämä meni täysin hukkaan.

Vierailija
29/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies olisi painava, koko homma kosahtaisi äkkiä?

Kyllä se painava mies sen hoidettavan kanssa paremmin pärjää kun hento pieni.  Isäni oli vielä rotevassa kunnossa jun äitiäni hoiti.

Vierailija
30/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska kyseinen skenaario on minulle aktuellisti realiteetti. Psyk.sh./M51

Vierailija
31/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raadatko mielelläsi vai itketkö itsesi uneen?

Sekä että

Vierailija
32/32 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä noin vaan valita.

Kyllä se on tasan oma valinta alkaako omaishoitajaksi vai ei, ei kenenkään muun 

Sä kirjoitit että se valitaan. Et sä valitse ketään omaishoitajaksi. Kysyä voit halukkuutta ottaa homma.

Sinä itse valitset alkatko jonkun omaishoItajaksi vai et, kukaan ei tee valintaa puolestasi. Ehdotukseen voi vastata ei-kiitos.

Parhaassa tapauksessa näin. Että ollaan erillisiä ihmisiä omilla elämillä. 

Omaishoitajina voi olla kaikenlaisia marttyyreitä jotka tarvitsevat jonkun vaikka valittavat äänekkäästi elämättömyyttömään toisen takia. Kaikenlaista paskakuviota löytyy. Rahakin liittyy olennaisesti asiaan.