Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun kyllä varsin epäreiluun tilanteeseen, kun aloitan opinnot

Vierailija
16.01.2026 |

Asun oppisopimuksella opiskelevan täysi-ikäisen lapseni kanssa, joka saa opiskelunsa ajalta palkkaa. Koska hän käy töissä ja saa ihan kohtalaista palkkaa, niin emme saa yleistä asumistukea ja minä olen saanut nyt työttömänä ollessa vastaavasti enemmän toimeentulotukea (tt-tuessa olemme eri ruokakuntaa ja lapsellani ei ole velvollisuutta elättää minua). Sitten kun aloitan opinnot, niin oikeus toimeentulotukeen päättyy enkä voi saada myöskään opiskelijan asumislisää, koska asun lapseni kanssa.

En siis jatkossa saa mitään tukea asumiseen, vaan köyhdyn ja velkaannun vaan lisää, kun yritän päästä tästä pitkäaikaistyöttömyydestä eroon. Kiva. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin uuden ammatin aikuisiällä, yksiössä asuen. Tein niin kuin muutkin teki: tein muutamia tunteja töitä viikossa (sen verran kuin tukien lisäksi oli sallittu) ja nostin opintolainaa sen verran kuin oli tarpeen siihen lisäksi. 

Kyllä se onnistuu kun ei pistä itse itseään matalaksi.

Saitko asumistukea/-lisää?

Ap

Vierailija
22/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin uuden ammatin aikuisiällä, yksiössä asuen. Tein niin kuin muutkin teki: tein muutamia tunteja töitä viikossa (sen verran kuin tukien lisäksi oli sallittu) ja nostin opintolainaa sen verran kuin oli tarpeen siihen lisäksi. 

Ap

Sain, mutta eihän se suuri summa ole, pelkällä opintotuella ja asumistuella on mahdoton elää, joten työ ja/tai laina on pakollinen, jos ei ole ketään jakamassa kustannuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkas se elämä on ollut tasa-arvoista ja reilua? Jokaisella on omat murheensa, mutta eihän se pidä kuin itse kunkin jaksaa yrittää selvitä tilanteen mukaan.

Vierailija
24/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sain, mutta eihän se suuri summa ole, pelkällä opintotuella ja asumistuella on mahdoton elää, joten työ ja/tai laina on pakollinen, jos ei ole ketään jakamassa kustannuksia.

Eli sait tuplasti muhun verrattuna tukia. Se 250 euroa on oikeasti ihan älyttömän iso summa, varsinkin jos ei onnistu löytämään töitä.

Ap

Vierailija
25/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on nuoren kohtalainen palkka? Jos hänelle käy niin voihan hän maksaa koko vuokran ja sinä maksat sitten mahdollisimman pian takaisin kun saat töitä. Hiukan epätyypillinen ratkaisu, mutta jos se käy molemmille niin miksi ei?

Vierailija
26/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on toisen asteen koulutus niin sen kahlaa nykyään aika nopeasti läpi. Usein työntävät harjoittelupaikkoihin oppimaan ja suorittamaan näyttöjä joka nopeuttaa valmistumista. Räätälöivät koulutuksia etenkin aikuisille.

Vierailija
27/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Oikotieltä halvimmat asumisvaihtoehdot opiskelujen ajaksi; olisko lapselle joku soluhuone? Tietysti kannattaa katsoa, ettei itse asumisesta tule ongelmia, on luotettava vuokranantaja ja tarpeeksi rauhalliset naapurit.

Vierailija
28/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiiä pitäskö itkeä vai nauraa. Puhetta kyllä riittää mutta tekoja vähemmän. Tukieläteille ei koskaan edes vahingossa tule mieleen vaihtoehtona hakeutua töihin. Kyllä, ajat on huonot mutta aina löytyy jotain. Ilmoittaudu vaikka jokaiseen vuokrafirmaan ja sano että teet yhdenkin päivän keikkoja. Siitä se lähtee ja saat pikkuhiljaa enemmän keikkaa. Tähän tukiloisilta tulee järjetön määrä tekosyitä miksi juuri he ei voi tehdä töitä 😂 Vähintään asutaan keskellä korpea ja 100km etäisyydellä olevaan asutus keskukseen/kaupunkiin pitää sotkea potkukelkalka kesät talvet. 

Tuntuu toi todellisuus eli itsensä elättäminen muuttuvan kaukaiseksi harhaksi joka kaikkia muita kun on riittävän kauan toimettomana muitten rahoilla. Minä olen opiskellut kolme tutkintoa ja ollut töissä samalla. Kaksi viimeisen 10v aikana. Ensimmäiseen tutkintoon nostin opintotuen ja lainan, kaksi muuta rahoitin keikkailemalla jne. 

Vierailija
29/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli sait tuplasti muhun verrattuna tukia. Se 250 euroa on oikeasti ihan älyttömän iso summa, varsinkin jos ei onnistu löytämään töitä.

Ap

En oikein ymmärrä, että mikä tekee tästä niin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Jos ei saa töitä niin sitten ottaa sen opintolainan. Kyllä siihen joutuu tietenkin asennoitumaan, että elää niukkuudessa sen ajan, jos ei ole turvaverkkoa kuten minulla ei ollut. Luuletko, että minun tuilla maksoi juuri muuta kuin tuon yksiön vuokran?

Vierailija
30/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee töitä opiskelun lomassa? Suomen koulutukset kestävät aivan liian kauan. Suuri osa on samaa yksinkertaisten asioiden kertausta vuodesta toiseen. Mainitsen esimerkkinä sairaanhoitajan opinnot. 4 vuotta josta suuri osa on täysin hyödytöntä tyhjäkäyntiä. Kolme vuotta riittäisi mainiosti ja kahdellakin pärjäisi. Toinen luku on taas huuhaakoulutukset joilla ei ole mitään virkaa eikä kysyntää ainakaan julkisen sektorin ulkopuolella.

Ap on pitkäaikaistyötön, yrittää opiskella päästäkseen pitkäaikaistyöttömyydeksi ja sinun ratkaisu tähän on vaan yksinkertaisesti mennä töihin?

Jos ap olisi löytänyt töitä, koko tilannetta ei edes olisi

Vierailija
31/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opintolainen mahdollisuus otettu selville. Ennenkin oli pakko ottaa lainaa, koska yhteiskunta maksoi muistaakseni koulussa jotain  500 euroa lukukaudessa. Sillä olisi nuuka saanut ruuan, mutta vuokraa ei , eli lainaa otettiin.

Vierailija
32/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En oikein ymmärrä, että mikä tekee tästä niin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Jos ei saa töitä niin sitten ottaa sen opintolainan. Kyllä siihen joutuu tietenkin asennoitumaan, että elää niukkuudessa sen ajan, jos ei ole turvaverkkoa kuten minulla ei ollut. Luuletko, että minun tuilla maksoi juuri muuta kuin tuon yksiön vuokran?"

Se, että mä en saa maksettua edes puolikasta vuokraa niillä tuilla. Ymmärrätkö?

Ap

Vierailija
33/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tiiä pitäskö itkeä vai nauraa. Puhetta kyllä riittää mutta tekoja vähemmän. Tukieläteille ei koskaan edes vahingossa tule mieleen vaihtoehtona hakeutua töihin. Kyllä, ajat on huonot mutta aina löytyy jotain. Ilmoittaudu vaikka jokaiseen vuokrafirmaan ja sano että teet yhdenkin päivän keikkoja. Siitä se lähtee ja saat pikkuhiljaa enemmän keikkaa. Tähän tukiloisilta tulee järjetön määrä tekosyitä miksi juuri he ei voi tehdä töitä 😂 Vähintään asutaan keskellä korpea ja 100km etäisyydellä olevaan asutus keskukseen/kaupunkiin pitää sotkea potkukelkalka kesät talvet. 

Tuntuu toi todellisuus eli itsensä elättäminen muuttuvan kaukaiseksi harhaksi joka kaikkia muita kun on riittävän kauan toimettomana muitten rahoilla. Minä olen opiskellut kolme tutkintoa ja ollut töissä samalla. Kaksi viimeisen 10v aikana. Ensimmäiseen tutkintoon nostin opintotuen ja lainan, kaksi muuta rahoitin keikkailemalla jne. 

Olen hakenut kaikkia mahdollisia töitä, joita pystyisin tekemään akselilta helsinki-tampere-lahti. Mene muualle vttuilemaan.

Ap

Vierailija
34/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En oikein ymmärrä, että mikä tekee tästä niin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Jos ei saa töitä niin sitten ottaa sen opintolainan. Kyllä siihen joutuu tietenkin asennoitumaan, että elää niukkuudessa sen ajan, jos ei ole turvaverkkoa kuten minulla ei ollut. Luuletko, että minun tuilla maksoi juuri muuta kuin tuon yksiön vuokran?"

Se, että mä en saa maksettua edes puolikasta vuokraa niillä tuilla. Ymmärrätkö?

Ap

No opintolaina. Tai et sitten mene kouluun ja valita siitä vauvapalstalla.

Vierailija
35/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asumislisä on lähemmäs 10 000 euroa neljän vuoden opiskelun ajalta, joten en puhuisi mistään pikkusummasta.

Vierailija
36/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mielestäsi samassa taloudessa asuvalla täysikäisellä pojalla ei ole velvollisuutta maksaa enempää, mutta meidän muiden täysin tuntemattomien ihmisten pitäisi verotuksen kautta maksaa sinun valintojasi? Jännä asenne.

Jokaisen pitää elää tekemiensä valintojen kanssa, tällaista tämä elämä on. Kulut minimiin, jos menot tippuu. Jotain puhelinmyyntityötä tms saa aina, siitäkin vähän lisätuloja. Asenteestahan nämä asiat on kiinni. 

Vierailija
37/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asumislisä on lähemmäs 10 000 euroa neljän vuoden opiskelun ajalta, joten en puhuisi mistään pikkusummasta.

No riippuu ihan mitä opiskelee, kestääkö 2-4 v. ja jatkaako siitä vielä. Ja minkä verran saa, kun ei välttämättä edes saa sitä maksimi määrää.

Vierailija
38/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sinä jaat taloutesi toisen täysi-ikäisen kanssa, muuttakaa yksilöön, jos se on siitä kiinni. Kulut tietysti nousee sitten myös. Niin se menee.

Vierailija
39/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi samassa taloudessa asuvalla täysikäisellä pojalla ei ole velvollisuutta maksaa enempää, mutta meidän muiden täysin tuntemattomien ihmisten pitäisi verotuksen kautta maksaa sinun valintojasi? Jännä asenne.

Jokaisen pitää elää tekemiensä valintojen kanssa, tällaista tämä elämä on. Kulut minimiin, jos menot tippuu. Jotain puhelinmyyntityötä tms saa aina, siitäkin vähän lisätuloja. Asenteestahan nämä asiat on kiinni. 

Ei lapsella ole velvollisuutta elättää vanhempaansa.

Vierailija
40/40 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No riippuu ihan mitä opiskelee, kestääkö 2-4

Käytännössä kaikki saa sen maksimimäärän, kun alle 300 eurolla ei saa edes soluasuntoa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän