Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun kyllä varsin epäreiluun tilanteeseen, kun aloitan opinnot

Vierailija
16.01.2026 |

Asun oppisopimuksella opiskelevan täysi-ikäisen lapseni kanssa, joka saa opiskelunsa ajalta palkkaa. Koska hän käy töissä ja saa ihan kohtalaista palkkaa, niin emme saa yleistä asumistukea ja minä olen saanut nyt työttömänä ollessa vastaavasti enemmän toimeentulotukea (tt-tuessa olemme eri ruokakuntaa ja lapsellani ei ole velvollisuutta elättää minua). Sitten kun aloitan opinnot, niin oikeus toimeentulotukeen päättyy enkä voi saada myöskään opiskelijan asumislisää, koska asun lapseni kanssa.

En siis jatkossa saa mitään tukea asumiseen, vaan köyhdyn ja velkaannun vaan lisää, kun yritän päästä tästä pitkäaikaistyöttömyydestä eroon. Kiva. 

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko miettinyt, että hakisit oppisopimuspaikkaa niin kuin poikasi? 

Vierailija
42/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole miettinyt, kun se ei ole mahdollista. Eikä mulla ole poikaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole miettinyt, kun se ei ole mahdollista. Eikä mulla ole poikaa.

Ap

Hupsista, mistähän minä sen pojaksi tulkitsi, en osaa sanoa.

Vierailija
44/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin töiden ohella iltaisin ja viikonloppuisin. Oli tosi rankkaa, mutta mulle ainoa vaihtoehto taloudellisesti. Yh ja okt. 

Vierailija
45/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee töitä opiskelun lomassa? Suomen koulutukset kestävät aivan liian kauan. Suuri osa on samaa yksinkertaisten asioiden kertausta vuodesta toiseen. Mainitsen esimerkkinä sairaanhoitajan opinnot. 4 vuotta josta suuri osa on täysin hyödytöntä tyhjäkäyntiä. Kolme vuotta riittäisi mainiosti ja kahdellakin pärjäisi. Toinen luku on taas huuhaakoulutukset joilla ei ole mitään virkaa eikä kysyntää ainakaan julkisen sektorin ulkopuolella.

Tämä on aivan totta! Koulutukset on tehty keinotekoisesti liian pitkiksi. Jonkun 3 v amiksen vetää helposti läpi yhdessä lukuvuodessa, kun opiskelee tehokkaasti. Yliopistolla tätä vähemmän, mutta amis ja AMK liian löyhällä aikataululla vain edesauttaa velkaantumista ja pitkittää köyhintä elämänvaihetta.

Vierailija
46/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee töitä opiskelun lomassa? Suomen koulutukset kestävät aivan liian kauan. Suuri osa on samaa yksinkertaisten asioiden kertausta vuodesta toiseen. Mainitsen esimerkkinä sairaanhoitajan opinnot. 4 vuotta josta suuri osa on täysin hyödytöntä tyhjäkäyntiä. Kolme vuotta riittäisi mainiosti ja kahdellakin pärjäisi. Toinen luku on taas huuhaakoulutukset joilla ei ole mitään virkaa eikä kysyntää ainakaan julkisen sektorin ulkopuolella.

En ole onnistunut löytämään edes osa-aikatyötä tän työttömyyden aikana.

Ap

Oletko hakenut öitä nyt opiskelijana? Moni palkkaa osa-aikaiseen työhön mieluummin opiskelijan kuin työttömän. Lastenhoitotöitä tai henkilökohtaisen avustajan töitä voisi löytyä, jos vain löytyy kontaktit tarvitsijoihin.

Vierailija
47/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsesi voi saada elatusta isältään ns opiskelurahaa muistelen että aiheesta oli aloitus täällä minkäiköisestä yli 18- vuotiaasta maksetaan. Ja oikeastaan tuo pitäisi kelan ensin selvittääkin ennenkuin maksaa toimeentulotukea sulle,näin ainakin alaikäisten kohdalla toimeentulotuessa selvitetään elatus. 

Toinen vaihtoehto sun mennä töihin vaikka kaupan kassalle, ja karsia kuluja myydä tavaraa, jos toinen teistä jo tienaa kuitenkin palkkaa. Kaikki sinun tulot olisi tuossa plussaa. 

Kolmas on laittaaa lintu lentämään pesästä omaan asuntoon ja vaihtaa kenties edullisempaan vuokra- asuntoon. Yleensähän opiskelijat asuvat jo omillaan. 

En tiedä miksi sulle tulee yllättksenä, että kaikki ruokakunnan tulot vaikuttaa asumistukeen? Ettekö miettineet asiaa ennen tuota. Hyvä asia tuossa on se että lapsesi tekee jotain tutkintoa ja ilmeisesti onnistui löytämään oppimaopimuspaikan. 

Vierailija
48/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi samassa taloudessa asuvalla täysikäisellä pojalla ei ole velvollisuutta maksaa enempää, mutta meidän muiden täysin tuntemattomien ihmisten pitäisi verotuksen kautta maksaa sinun valintojasi? Jännä asenne.

Jokaisen pitää elää tekemiensä valintojen kanssa, tällaista tämä elämä on. Kulut minimiin, jos menot tippuu. Jotain puhelinmyyntityötä tms saa aina, siitäkin vähän lisätuloja. Asenteestahan nämä asiat on kiinni. 

Ei lapsella ole velvollisuutta elättää vanhempaansa.

En ole tuo aiempi. Sinänsä ei ole, mutta onhan tuo älytön tilanne. Lapsi tienaa ja asuu kotona eli koko ruokakunnan tulot lasketaan, mutta aapeen mielestä yhteiskunnan pitäisi maksaa. Eihän se nyt näin mene. 

Selvititkö ap omaehtoisen tuen mahdollisuuden työkkäristä, jos olet pitkäaikaistyötön?

Vierailija
49/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on, kun on yhteiskunnan almujen varassa kädestä suuhun.. 

Taloudellisesti olisi kannattavampaa jäädä vain työttömäksi. Se vasta järjetöntä onkin. 

Ap

Tai sitten maksatte puoliksi kulut. Ei se kakarasi siihen kuole. 

Ollaan nytkin jo maksettu puoliksi. Mun opintoraha ei vaan riitä edes siihen vuokran puolikkaaseen, "normaalit" opiskelijat saavat tuohon vielä sen asumislisän.

Ap

Asumislisä on maksimissasn 296 euroa asuinkunnasta riippuen, joten vaikka yksin asuisit niin ei se taloutta kohentaisi. 

Opintolainalla monet elää tai menee töihin. Ei pelkällä opintorahalla elä kukaan opiskelija ny

Miten niin ei kohentaisi, kun kohentaisihan se nyt taloutta juurikin sen vajaa 300e. Pienituloiselle iso summa.

-eri

Vierailija
50/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähtis tossa tilanteessa opiskelemaan vaan odottaisin, että lapsi valmistuu ja muuttaa omilleen. 

Jos ap ei ole nytkään saanut töitä, niin tuskin opiskeleminen tilannetta parantaa. Voi olla, mennään nyt ojasta allikkoon, kohta on hirveet lainat niskassa eikä töitä vieläkään. 

Vierailija
51/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsesi voi saada elatusta isältään ns opiskelurahaa muistelen että aiheesta oli aloitus täällä minkäiköisestä yli 18- vuotiaasta maksetaan. Ja oikeastaan tuo pitäisi kelan ensin selvittääkin ennenkuin maksaa toimeentulotukea sulle,näin ainakin alaikäisten kohdalla toimeentulotuessa selvitetään elatus. 

Toinen vaihtoehto sun mennä töihin vaikka kaupan kassalle, ja karsia kuluja myydä tavaraa, jos toinen teistä jo tienaa kuitenkin palkkaa. Kaikki sinun tulot olisi tuossa plussaa. 

Kolmas on laittaaa lintu lentämään pesästä omaan asuntoon ja vaihtaa kenties edullisempaan vuokra- asuntoon. Yleensähän opiskelijat asuvat jo omillaan. 

En tiedä miksi sulle tulee yllättksenä, että kaikki ruokakunnan tulot vaikuttaa asumistukeen? Ettekö miettineet asiaa ennen tuota. Hyvä asia tuossa on se että lapsesi tekee jotain tutkintoa ja ilmeisesti onnistui löytämään oppimaopimusp

Miksi lapsi saisi elatusta isältään, kun kerran saa oppisopimusajan palkkaa? Miettikää nyt vähän näitä vastauksianne ja "hyviä neuvojanne".

Toiseksi, kirppismyynneillä tuskin kukaan vuokraansa maksaa ainakaan kuukaudesta toiseen. Tai saa olla jo aikamoinen trokari, vaatii jo auton yms. tuollainen bisnes ja olisi kokopäivähommaa.

Kolmanneksi, neuvo "laita lintu pesästä", ei sitten tule mieleen mitenkään, että kaksi yksiötä maksaa paljon enemmän kuin yksi kaksio. Tulee molemmille ja yhteiskunnalle pelkästään lisää kuluja tuosta.

Onhan ap tilanteessa, joka on systeemin epäkohta, ja siitä saa ja kannattaa pitää meteliä, eikä vain hiljaa tyytyä. 

Vierailija
52/52 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en lähtis tossa tilanteessa opiskelemaan vaan odottaisin, että lapsi valmistuu ja muuttaa omilleen. 

Jos ap ei ole nytkään saanut töitä, niin tuskin opiskeleminen tilannetta parantaa. Voi olla, mennään nyt ojasta allikkoon, kohta on hirveet lainat niskassa eikä töitä vieläkään. 

Mä tekisin tuossa kohtaa palasia opinnoista työkkärin salliman määrän. Oliko max 5 osp. Lyhentää myöhemmin opiskeluaikaa.