Oliko se "vanha miesten maailma" todella niin huono?
Vaikka joku 70-80 luvun meno, joka on monen mielestä täyttä painajaista?
- kouluissa opittiin ja osattiin käyttäytyä
- lähes kaikki pariutuivat ja saivat lapsia
- töitäkin riitti tällä systeemillä jokaiselle halukkaalle
- vaatimatonkin työ toi riittävän elintason, ei tarvitttu tukia palkan päälle kun hintatasokin oli järkevä
- töissä sai nauraa räkäisesti ja kertoa härskejäkin vitsejä, nyt murjotetaan ja kärsitään mt-ongelmista
Listaahan voisi jatkaa loputtomiin, mutta eiköhän tuosta jo pointti tule esiin.
Kommentit (194)
"Eri. Minua on kourittu naisten osalta vielä 2010 luvulla. En loukkaantunut enkä ottanu pahakseni. Ihmettelin ainoastaan sitä miksi tämä on sallittu naisille muttei miehille. Esimerkkinä. Nainen saa läpsiä miestä mutta mies ei saa läpsäistä naista. Nainen saa kouria tai puhua rivoja miehelle, mutta toisinpäin ei. Osaatko vastata miksi tasa-arvo ei ole molemminpuolista?"
No sinähän tuossa vastasit omaan kysymykseesi. Et loukkaantunut etkä ottanut pahaksesi. Näin olen kuullut miesten toistamiseen toteavan, että kivaahan se vain on, ja tällä perustellaan, miksei naistenkaan pitäisi miesten seksuaalisesta ahdistelusta valittaa. Minun mielestäni väkivalta ei ole sallittua keneltäkään, mutta kukapa minä olen miesten puolesta puhumaan, jos tyytyväisinä sille kihertelette. Jos se oikeasti häiritsee, alkakaa VALITTAA ja tuoda kantaanne esille, jotta menee vajaimmillekin jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisetkin voivat paremmin siihen aikaan kuin nyt.
Kerrohan, millä tavalla sinun elämä oli silloin parempaa kuin nyt?
No, Dingon konsertti Korpilammella, kesät mökillä maaseudulla kyläkaupassa mac-mehujää 90 penniä, kaikki korttelin lapset talvella iltapäivisin pihoilla lumisotaa tai lätkää, telkusta tuli Velipuolikuu ja McGyver, kevätjuhlassa laulettiin Jo joutui armas aika, vappuna pelkkäarkkinapallo riitti suureen iloon, pitääkö luetella lisää?
Eli kyse ei nyt niinkään ole aikakaudesta, vaan kaipaat lapsuuttasi.
"Kadulla oli turvallista."
Ei muuten ollut.
Vierailija kirjoitti:
Osa naisista on muuttunut. Se osa jolla ei ole itsevarmuutta, naisellista vartaloa ja libidoa. Kapinoivat sitä kansanosaa vastaan, jotka voivat vapautuneesti kertoa ja kuulla härskejä vitsejä loukkaantumatta ja joille pakarasta puristaminen on osoitus kiinnostuksesta ja saattaa parhaassa tapauksessa johtaa molempia tyydyttävään seksiin.
No ei ole muuttunut. Eihän nämä naiset olleet edes olemassa 70-luvulla, miten he olisivat voineet muuttua?
Vierailija kirjoitti:
Monella tavalla ajattelen, että elämä oli kasarilla parempaa.
Mutta mä asuinkin Hkissä, enkä täällä joutunut missään miesten maailmassa elämään. Sovinismi ei vallinnut perheessäni, suvussani eikä koulussani.
Meillä ei ollut mitään tyttöjen väkisin hiplailuja eikä muuta. Hirveä melu oltais tuollaisesta nostettukin. Luokalla oli tyttöjä enemmän kuin poikia.
Sä olit kasarilla lapsi. Et voi järkevästi verrata elämääsi aikuisena nyt elämääsi kasarilla lapsena. Ei sulla ollut velvollisuuksia eikä samoja paineita, mitä aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloin oli paremmin kuin nyt. Ei täydellistä mutta moni asia oli paremmin.
- Asunnotkin oli parempia.
- Vähäisemmilläkin tuloilla pääsi omistusasuntoon kiinni.
- Ihmiset osasivat sentään vähän käyttäytyä.
- Kouluissa oli kunnon kuri.
- Puoliso löytyi usein siitä kenen kanssa alettiin seukkaamaan. Ei tarvinnyt loputtomiin etsiä.
Vaihtaisin milloin tahansa 80-luvun elämään. Silloin kaikille halukkaille oli töitäkin. Vajaakuntoisillekin.
Ei nettiä. Ei älypuhelimia, ei kännyköitä, ei tabletteja, ei kannettavia. Tietokone maksoi kuukauden palkan. Kaikki asiat piti hoitaa virastoissa. Kaupatkin oli auki vain 5 päivää viikossa. Ja oli sitä työttömyyttä silloinkin. Taisit itse olla lapsi 80-luvulla ja muistat vaan hauskat telkkariohjelmat ja vapauden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa naisista on muuttunut. Se osa jolla ei ole itsevarmuutta, naisellista vartaloa ja libidoa. Kapinoivat sitä kansanosaa vastaan, jotka voivat vapautuneesti kertoa ja kuulla härskejä vitsejä loukkaantumatta ja joille pakarasta puristaminen on osoitus kiinnostuksesta ja saattaa parhaassa tapauksessa johtaa molempia tyydyttävään seksiin.
Kun seuraavan kerran käyt vaikka prismassa, niin voit itse hekumoida tuolla ajatuksella. Ota vaikka 20 ensimmäisenä vastaan tulevaa naista ja pohdi, miten onnistuisit kun vuorollaan kourisi sinua kesken työpäivän takapuolesta. Siis erittelemättä ensimmäiset parikymmentä kandidaattia yhtään valikoimatta. Kuinka monen kohdalla viisari värähtäisi vaikkapa kesken kopiointiurakan?
Eri. Minua on kourittu naisten osalta vielä 2010 luvulla. En loukkaantunut enkä ottanu pahakseni. Ihmettelin ainoastaan sitä miksi tämä on sallittu naisille muttei miehille. Esimerkkinä. Nainen saa läpsiä miestä mutta mies ei saa läpsäistä naista. Nainen saa kouria tai puhua rivoja miehelle, mutta toisinpäin ei. Osaatko vastata miksi tasa-arvo ei ole molemminpuolista?
Ahdistelu on epätoivottua naisten mielestä, siksi se on kielletty. Miestenkin ahdistelu on kielletty. Sä itse tunnut hyväksyvän ja jopa pitävän tuosta kohtelusta. Sua ei itseäsi haittaa että sua kouritaan. Miksi ei? Ja miksi sitten ihmettelet mielipidettä, että naiset saa kouria miehiä? Sähän itse kannatat sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloin oli paremmin kuin nyt. Ei täydellistä mutta moni asia oli paremmin.
- Asunnotkin oli parempia.
- Vähäisemmilläkin tuloilla pääsi omistusasuntoon kiinni.
- Ihmiset osasivat sentään vähän käyttäytyä.
- Kouluissa oli kunnon kuri.
- Puoliso löytyi usein siitä kenen kanssa alettiin seukkaamaan. Ei tarvinnyt loputtomiin etsiä.
Vaihtaisin milloin tahansa 80-luvun elämään. Silloin kaikille halukkaille oli töitäkin. Vajaakuntoisillekin.
Ei nettiä. Ei älypuhelimia, ei kännyköitä, ei tabletteja, ei kannettavia. Tietokone maksoi kuukauden palkan. Kaikki asiat piti hoitaa virastoissa. Kaupatkin oli auki vain 5 päivää viikossa. Ja oli sitä työttömyyttä silloinkin. Taisit itse olla lapsi 80-luvulla ja muistat vaan hauskat telkkariohjelmat ja vapauden?
Itse miellän 2000-luvun alun huolettomaksi ja ihanaksi ajaksi.
Jota se olikin, siis minulle silloiselle teinille, jonka suurimpia murheita oli miettiä seuraavalle koulupäivälle kivat vaatteet, ja ettei vaan olisi kipeänä kun viikonloppuna x on ne kotibileet.
Sen ajan aikuiset muistanevat ajan vähän toisin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että naisilta ja vähemmistöiltä vietäisiin oikeudet ei millään lailla vaikuttaisi noihin taloudellisiin ongelmiin. Ne liittyy neoliberalismin voittokulkuun. Minulle sopisi oikein mainiosti, että alettaisiin suitsia kapitalismia samalla lailla kuin vielä 70-luvulla oli tapana (toki globalisaatio tuo tähän omat haasteensa, mutta silti paljon olisi tehtävissä). Ihmisoikeuksista ei tarvitse sen takia tinkiä, oikeastaan päinvastoin. Mutta ihmiset eivät näytä haluavan tätä äänestyskäyttäytymisen perusteella.
Kyllä naisilla oli 20 vuotta sittenkin oikeudet. Nyt vaan naismainen johtaminen on tullut pinnalle. Tunteet merkkaavat, suunnitellaan lyhellä tähtäimellä ja pöyristytään. Samalla tuottavuus laskee, ahdistus lisääntyy ja onnistumisen kokemukset laskevat.
"Kyllä naisilla oli 20 vuotta sittenkin oikeudet. Nyt vaan naismainen johtaminen on tullut pinnalle. Tunteet merkkaavat, suunnitellaan lyhellä tähtäimellä ja pöyristytään. Samalla tuottavuus laskee, ahdistus lisääntyy ja onnistumisen kokemukset laskevat."
20 vuotta sitten oltiin jo tällä vuosituhannella. Tässä ketjussa puhutaan 70-80-luvuista.
" Ja tiesitkö, että vielä 1970-luvulla naiset eivät voineet mennä ilman miesseuraa ravintolaan? Tämän päivän haasteet ovat erilaiset ja kovasti maailmalta yritetään Suomeenkin tuoda takapakkia naisten oikeuksien vähentämiseksi, mutta silti en missään nimessä haluasi seitkytlukua tai kasaria takaisin. "
Tuskin olet edes 70-luvulla elänyt, kun tuollaista väität. Se käytäntö poistettiin jo 60-luvulla ja 70-luvulla naiset sai ihan vapaasti käydä ravintoloissa ilman miesseuraa.
Täytin 20 70-luvun alkupuolella ja muistan varsin hyvin ensimmäiset tanssiravintolakäyntini tuolloin ja ihan tyttöjen kesken mentiin ja välillä yksinkin.
Ei, se oli vielä huonompi kuin osaat ajatellakaan, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Dingon konsertti Korpilammella, kesät mökillä maaseudulla kyläkaupassa mac-mehujää 90 penniä, kaikki korttelin lapset talvella iltapäivisin pihoilla lumisotaa tai lätkää, telkusta tuli Velipuolikuu ja McGyver, kevätjuhlassa laulettiin Jo joutui armas aika, vappuna pelkkäarkkinapallo riitti suureen iloon, pitääkö luetella lisää?
Niin. Eli olit lapsi silloin ja elämä oli kivaa. Sä olet nyt aikuinen. Et sä pääse lapsuuteesi takaisin vaikka maailma taantuisi 50 vuotta. McGyveria voit katsoa yhä, mäkin katson.
Vaimon väkisinmakaaminen oli laillista vielä 1994.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle kelpaisi, jos olisin mies. Naisena olen tyytyväinen, että ollaan noistakin ajoista eteenpäin päästy.
Onko sinusta hyvä, että on naiskiintiöt? Haluatko sinä tulla valituksi sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi?
Ennen olikin mieskiintiöt - aina otettiin mies jos oli mies ja nainen hakijana (paitsi jossain nais-allalla). Ei houkuta moinen maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli olit lapsi silloin ja elämä oli kivaa. Sä olet nyt aikuinen. Et sä pääse lapsuuteesi takaisin vaikka maailma taantuisi 50 vuotta. McGyveria voit katsoa yhä, mäkin katson.
Ja tässä ketjussakin kun tuodaan esiin, että nyt vain pelataan kännyköillä, kun kaikki tuo lueteltu oli niin paljon mukavampaa.
Niin nyt vaan tekemään muutosta. Jos koet kaipaavasi lätkänpeluuta ja McGyverin katsomista, niin sitten vaan hankkimaan luistimia ja kyselemään tuttavista pelikavereita. Ja etsimään McGyverin tuotantokausia antikvariaateista tai suoratoistopalveluista.
Aika menee ainoastaan eteenpäin maapallolla. Nuorissa on tulevaisuuden toivo ja uskon sekä luotan nuoriin. Nostalgian voi ottaa kainaloon, kun istahtaa siihen keinustuoliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on ihan tänäpäivänä joka päivä kavereidensa kanssa lähijäällä lätkää pelaamassa tai pulkkamäessä siihen pisteeseen, että pitää muutamankin kerran soittaa perään kotiintulo-aikana.
Telkkarista voit katsella suoratoistojen jn
+ mökille voi mennä edelleen kesäisin, kukaan ei ole sitä estänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Et vastannut kysymykseen. Haluatko sinä tulla valituksi sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi?"
Miksi oletat että taidot olisivat jotenki heikommat jos tulee valituksi kiintiössä? Kiintiöitähän tehdään siksi että joku ryhmä ei tule jostain syystä normaalisti valituksi vaikka olisikin oikeasti ihan pätevä.
Eiihän tuossa mitään sellaista oletettu. Mutta kiintiön idea on nimenomaan se, että sukupuoli tekee sen lopullisen ratkaisun = tulet valituksi sukupuolen vuoksi"
Silloin kun naiskiintiöt luotiin, paikat olivat miehet vallanneet itselleen, eikä ainakaan vanhemmat miehet niist luopuneet vapaaehtoisesti.
. Muistan joskus 80-luvulla kuinka oli suuri kohu Keskossa, kun siellä ei ollut Keskon hallituksessa ainuttakaan näistä, eik johtoryhmässä, vaikka jo silloin oli paljon naiskauppiaita ja myös silloin naisten harteilla oli tehdä kotitalouksien päivittäisostokset, mutta silti naiset oli sysätty pois päätöksen teosta. Samoin siihen aikaan Keskon johtoryhmässä ei ollut ainuttakaan naista, mutta kiintiöiden jälkeen tuli uusi aika ja tilanne muuttui radikaalisesti.
Ehkä naiskiinteiöitä on nykyihmisen vaikea ymmärtää, sillä naisen asema ja oikeudet ovat valtavasti parantuneet ja ovat tasavertaisia miesten kanssa, mutta vielä 60-lvulla naiselle esim. avioliiton solminen oli työsuhteen irtisanomisperuste, sillä oletettiin miehen elettävän naisen ja lapsensa.
Mutta onneksi susia saa nyt kannanhoidollisin perustein metsästää.
Eteenpäin? Onko sinusta nykymeno kivaa ja mahtavaa. Jos jotain niin huonompaan suuntaan ollaan menty ja aina vaan pahenee.