Saako opettaja äänittää luokan keskustelua?
Olen opettaja ja minulla on eräs luokka, joka käyttäytyy tunneillani usein huonosti ja kielenkäyttö on karmeaa. Haluaisin tämän käytöksen loppumaan ja sain ajatuksen, että jos ilmoitan äänittäväni luokan puhetta ja se on huonoa, niin uhkaan lähettäväni sen rehtorille ja vanhemmille kuultavaksi, jolloin nämä kuulevat konkreettisesti, mikä on luokan ilmapiiri. Rikoslain mukaan tässä ei pitäisi syyllistyä salakuunteluun, koska olen ilmoittanut asiasta kaikille ja osallistun itse keskusteluun.
Voinko toimia näin?
Kommentit (30)
Lakien mukaan saat äänittää, mutta et kuunteluttaa äänitettä ulkopuolisilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä mustaavalkoisella jossain? Lähde?
Ap
Ehkä. Teineille ei enää auta mikään paitsi teini-iän ohi meneminen, sitä nuoremmille ehkä auttaa vielä, jos kuulostaa ihan kamalalta. Tuntemusten ilmaisua voi opetella eri sanoilla. Toki lakipykälät kannattaa tarkistaa ensin. Ja voisit itse keskustella luokan edessä tästä aiheesta, kysyä mistä se voisi johtua ja miten voitaisi parantaa käytöstä, kun joillakin se on karannut hanskasta. Voit myös kertoa oppilaille miten ennen oltiin, vaikka 80-luvulla, että oli parempi mieli kaikilla. Ettei ollut toksinen ilmapiiri vaan kivempi. Että jos somesta tai kotona tulee kauheaa kieltä sitä ei ole pakko matkia todellakaan. Eikä sen ilmapiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä. Teineille ei enää auta mikään paitsi teini-iän ohi meneminen, sitä nuoremmille ehkä auttaa vielä, jos kuulostaa ihan kamalalta. Tuntemusten ilmaisua voi opetella eri sanoilla. Toki lakipykälät kannattaa tarkistaa ensin. Ja voisit itse keskustella luokan edessä tästä aiheesta, kysyä mistä se voisi johtua ja miten voitaisi parantaa käytöstä, kun joillakin se on karannut hanskasta. Voit myös kertoa oppilaille miten ennen oltiin, vaikka 80-luvulla, että oli parempi mieli kaikilla. Ettei ollut toksinen ilmapiiri vaan kivempi. Että jos somesta tai kotona tulee kauheaa kieltä sitä ei ole pakko matkia todellakaan. Eikä sen ilmapiiriä.
Turha toivo. Kaikki muu puhuminen on jo yritetty.
Ap
Nyt alkoi itseäkin kiinnostamaan josko tätä keinoa voisi käyttää
T. ope
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tuo on järjestyssäännöissä kiellettyä.
Koulun vai? Ei ainakaan meillä lue mitään ettei saisi äänittää. Eniten mua kiinnostaa, onko tämä laillista. Kouluhan on julkinen tila ja opetustakin voi tulla kuka tahansa lähtökohtaisesti seuraamaan. Jos tämä ei ole laillista, niin antakaa jokin luotettava lähde asialle.
Ap
Tietosuoja-asetuksen 29 artikla "Henkilötietojen käsittelijä tai kukaan rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän alaisuudessa toimiva henkilö, jolla on pääsy henkilötietoihin, ei saa käsitellä niitä muuten kuin rekisterinpitäjän ohjeiden mukaisesti, ellei unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä niin vaadita."
Rikoslain kohta tietosuojarikoksesta.
Vierailija kirjoitti:
En äkkiseltään löytänyt rikoslaista pykälää joka kieltäisi äänitteen jakamisen ulkopuolisille. Oletus tosiaan että kaikki osapuolet tietää että äänitys on käynnissä. Tähän tarvittaisiin juristia kuitenkin varmistamaan asia.
Vierailija kirjoitti:
Tietosuoja-asetuksen 29 artikla "Henkilötietojen käsittelijä tai kukaan rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän alaisuudessa toimiva henkilö, jolla on pääsy henkilötietoihin, ei saa käsitellä niitä muuten kuin rekisterinpitäjän ohjeiden mukaisesti, ellei unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä niin vaadita."
Mitä tekemistä tuolla on tämän asian kanssa 😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa äänittää ja myös esittää julkisesti. Oppitunti on periaatteessa julkinen tilaisuus, jota saa kuka tahansa tulla seuraamaan.
Koulun rehtori ja kunnan lakimies neuvovat näissä asioissa. Häirikön takia voi kutsua myös poliisit. Häiriköstä voi tehdä tutkintapyynnön.
Vierailija kirjoitti:
Eihän äänite ole henkilötieto tai mikään rekisteritieto?
Ap
Lapsethan videoivat luokkakaveriensa puheita, tekoja ja esim editelmänpitoa ja nolaustarkoituksessa lähettelevät niitä. Samoin opettajien opetusta yms. Eikö sekin ole arveluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisille voi. Jos siellä huoritellaan tai uhkaillaan opeakin. Ja jos ei ole yleistä kännykkäkieltoa voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsethan videoivat luokkakaveriensa puheita, tekoja ja esim editelmänpitoa ja nolaustarkoituksessa lähettelevät niitä. Samoin opettajien opetusta yms. Eikö sekin ole arveluttavaa.
No onhan se, mutta jos yrität viedä asiaa eteenpäin niin ketään ei kiinnosta. Auta armias, kun opettaja toimii vähäkään arveluttavasti, niin pää on heti pölkyllä ja olet otsikoissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on voimassa Suomen laki. Kyllä häiriköt kuriin saa viime kädessä poliisin ja rikosilmoituksen avulla. Alle 15-vuotiaan käytös on huoltajien vastuulla. Elleivät kykene, lastensuojelu puuttuu. 15 täyttänyt on itse rikosvastuussa tekemisistään.
Rehtori vastaa työrauhasta. Ellei hän siihen kykene, hänestäkin tutkintapyyntö.
Tunnilla tapahtuneet voi todellakin tallentaa. Niinhän kakaratkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun vai? Ei ainakaan meillä lue mitään ettei saisi äänittää. Eniten mua kiinnostaa, onko tämä laillista. Kouluhan on julkinen tila ja opetustakin voi tulla kuka tahansa lähtökohtaisesti seuraamaan. Jos tämä ei ole laillista, niin antakaa jokin luotettava lähde asialle.
Ap
Kysy OAJ:n juristilta, jos et ole rehtorin kanssa väleissä. Miten kädettömiä ja asiaansa osaamattomia nykypäivän opettajat on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se, mutta jos yrität viedä asiaa eteenpäin niin ketään ei kiinnosta. Auta armias, kun opettaja toimii vähäkään arveluttavasti, niin pää on heti pölkyllä ja olet otsikoissa.
Ap
V*ttu mitä naurettavaa pelleilyä ja paapomista nykypäivänä tää meno
Kysyt vauvapalstalta? Oletko tosissasi?