Oliko se "vanha miesten maailma" todella niin huono?
Vaikka joku 70-80 luvun meno, joka on monen mielestä täyttä painajaista?
- kouluissa opittiin ja osattiin käyttäytyä
- lähes kaikki pariutuivat ja saivat lapsia
- töitäkin riitti tällä systeemillä jokaiselle halukkaalle
- vaatimatonkin työ toi riittävän elintason, ei tarvitttu tukia palkan päälle kun hintatasokin oli järkevä
- töissä sai nauraa räkäisesti ja kertoa härskejäkin vitsejä, nyt murjotetaan ja kärsitään mt-ongelmista
Listaahan voisi jatkaa loputtomiin, mutta eiköhän tuosta jo pointti tule esiin.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisetkin voivat paremmin siihen aikaan kuin nyt.
Kerrohan, millä tavalla sinun elämä oli silloin parempaa kuin nyt?
Hän yrittää väittää, että vielä kasarilla oli joku 50-luvun maailma. Ei kyllä ollut. Naiset kävi töissä ja oli itsenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Dingon konsertti Korpilammella, kesät mökillä maaseudulla kyläkaupassa mac-mehujää 90 penniä, kaikki korttelin lapset talvella iltapäivisin pihoilla lumisotaa tai lätkää, telkusta tuli Velipuolikuu ja McGyver, kevätjuhlassa laulettiin Jo joutui armas aika, vappuna pelkkäarkkinapallo riitti suureen iloon, pitääkö luetella lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle kelpaisi, jos olisin mies. Naisena olen tyytyväinen, että ollaan noistakin ajoista eteenpäin päästy.
Onko sinusta hyvä, että on naiskiintiöt? Haluatko sinä tulla valituksi sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi?
Missä töissä näitä naiskiintiöitä käytetään? Asfalttihommissa ei ainakaan ole, minua se ei haittaisi koska monet naiset ovat monia miehiä parempia työntekijöitä.
Se historia tuntemus.
Ihan höpöjä kirjoittelet, eikä ne kuvaa millään lailla 70-80-lukua, ei Edes 50-lukua, sillä äitini kävi töissä ja maanviljelijä-isäni teki kotitöitä, siivosi ja teki meille lapsille aamupalat ja laittoi kouluun. Ja näin oli tuttava ja ystäväpiirissä.
Ja väität, kaikilla olleen töitä. Ei ollut, pelkästään Ruotsiin muutti työn perässä yli puoli miljoonaa suomalaista.
Ja yhä useampi oli lapseton, koska 70-luvalla e-pillerit olivat jo kaikkien saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän yrittää väittää, että vielä kasarilla oli joku 50-luvun maailma. Ei kyllä ollut. Naiset kävi töissä ja oli itsenäisiä.
Naisilla ei ollut lähellekään samanlaisia mahdollisuuksia kuin miehillä. Yhäkään ei ole, vaikka parannusta onkin tapahtunut huomattavasti.
En ikinä haluaisi palata noihin aikoihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Dingon konsertti Korpilammella, kesät mökillä maaseudulla kyläkaupassa mac-mehujää 90 penniä, kaikki korttelin lapset talvella iltapäivisin pihoilla lumisotaa tai lätkää, telkusta tuli Velipuolikuu ja McGyver, kevätjuhlassa laulettiin Jo joutui armas aika, vappuna pelkkäarkkinapallo riitti suureen iloon, pitääkö luetella lisää?
Mikään noista ei kuulosta erityisen houkuttelevalta. 😄
Pomouteen liittyi jopa usein, joka tapauksessa osaksi tietynlainen väkivallan pelko/uhka. Naispomoilla harvemmin tällaista uhkaa muoodostuu, joitain poikkeuksia voi tietenkin olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle kelpaisi, jos olisin mies. Naisena olen tyytyväinen, että ollaan noistakin ajoista eteenpäin päästy.
Onko sinusta hyvä, että on naiskiintiöt? Haluatko sinä tulla valituksi sukupuolesi vuoksi etkä taitojesi vuoksi?
Missä töissä näitä naiskiintiöitä käytetään? Asfalttihommissa ei ainakaan ole, minua se ei haittaisi koska monet naiset ovat monia miehiä parempia työntekijöitä.
Hyvin monessa tietotyöpaikassa on sukupuolikiintiöt, koska HR osastot ovat täynnä akkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää luetella, sillä sinä kirjoitit lasten juttuja. Ensin väitit, että naisetkin voivat paremmin siihen aikaan kuin nyt. Kuulostaa melko erikoiselta, että aikuiset naiset ovat pelanneet korttelin lasten kanssa lumisotaa tai lätkää, laulaneet kevätjuhlassa virsiä ja iloinneet vappuna ilmapallosta.
Tylelämän kiristymisestä puheen ollen. Ensimmäisissä työpaikoissani olin 80-luvulla. Työpäivän alussa leimattiin kellokortti ovenpielessä ja töistä lähtiessä samoin. Kaikki aika leimausten välillä laskettiin työajaksi. Matka ovelta työpisteeseen, ulkovaatteiden riisuminen, mahdollisen tietokoneen avaaminen olivat kaikki työaikaa. Jotkut tulivat työpaikalle aamulla aikaisin esim. meikkaamaan ja juomaan kahvia. Myöhäiset saattoivat työpäivän viimeisen puolen tunnin aikana jutella ja vaihtaa kuulumisia työkaverien kanssa. Silti se kuului työpäivään.
Jossain vaiheessa 2000-luvulla leimaukset alettiin tehdä omalla tietokoneella, kun oltiin tultu työpöydän ääreen ja avattu tietokone työntekoa varten. Työpäivän pituus ikään kuin lyheni muutamalla minuutilla. Samaten työpäivän lopussa ulosleimaus omalla koneella. Kone alkoi myös laskea valmistuneita suoritteita ja verrata niitä leimausten mukaiseen työaikaan.
Itselläni takana pitkä taival työelämässä. Maskuliininen uho kuului työelämään etenkin about 90-luvulle asti. Siitä se lähti sitten lipsumaan toiseen suuntaan. Duunari on nykyään enemmän ihminen hänkin, joskaan ei nauti kunnon palkkaa monestikaan enää. Suo siellä, vetelä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloin oli paremmin kuin nyt. Ei täydellistä mutta moni asia oli paremmin.
- Asunnotkin oli parempia.
- Vähäisemmilläkin tuloilla pääsi omistusasuntoon kiinni.
- Ihmiset osasivat sentään vähän käyttäytyä.
- Kouluissa oli kunnon kuri.
- Puoliso löytyi usein siitä kenen kanssa alettiin seukkaamaan. Ei tarvinnyt loputtomiin etsiä.
Vaihtaisin milloin tahansa 80-luvun elämään. Silloin kaikille halukkaille oli töitäkin. Vajaakuntoisillekin.
80-luvun jälkeen tulee 90-luku ja sitten töitä on enää harvoilla.
Niin siitä on menty vain alaspäin. Kaikilla osa-alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monessa tietotyöpaikassa on sukupuolikiintiöt, koska HR osastot ovat täynnä akkoja.
Minä olen töissä naisvaltaisella alalla. HR-osastollakin on naisia töissä. Meidän firmassa on esimiehet sanoneet, että käytössä on positiivinen syrjintä, kun valittavana on yhtä pätevät miehet ja naiset. Miehiä onkin nykyään enemmän mitä kymmenen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nöin juuri. Itse olin lapsuuden ja nuori silloin. Harrastin urheilua. Oli ihan yleistä, että setämiehet kosketteli ja lähenteli ja kommentoi seksuaalisesti meitä teinityttöjä, siis alle 15-vuotiaita. Eikä kukaan siihen puuttunut. Kaikista miehistä tämä varmasti olisi kivaa, meistä naisista ja tytöistä ei olisi. Ja sitä muuten tapahtuu edelleenkin, mutta siitä edes puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönpöpö
Ei olisi. Esim Peruskoulu, Eskari, Lasten päivähoito ja Kansanterveyslaki tulivat vasta 1970-luvulla. Kaikki nuo vaikuttivat nimenomaan naisten ja lasten hyvinvointiin. Miehillehän on lasten ja naisten hyvinvointi ihan merkityksettömiä asioita, eivät he välitä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään noista ei kuulosta erityisen houkuttelevalta. 😄
Kyllä noi kaikki älykännykän ja nettipelit voittaa. Ja toksisen feminismin.
Ohis
"Nyt on kyllä tiukat psykoosit. Jos olisit ollut työelämässä, niin tietäisit että pätevin saa paikan. Ei kukaan pomo palkkaa huonompaa tekijää rasitteeksi."
Siis vaikkapa YLE, valtionhallinto, tuilla pyörivät putiikit kuten Ulkopolitiikan Instituutti? Joissa kakattaa pätevimmät kaakattajat, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Monet asiat oli erittäin hyvin, mutta mitään Spede shown sovinistisia sketsejä ei kyllä ole ikävä.
Mä just tykkäsin Speden naisen logiikasta. Se oli sen vitseistä aina paras.
T. N50+