Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko se "vanha miesten maailma" todella niin huono?

Vierailija
15.01.2026 |

Vaikka joku 70-80 luvun meno, joka on monen mielestä täyttä painajaista?

- kouluissa opittiin ja osattiin käyttäytyä

- lähes kaikki pariutuivat ja saivat lapsia

- töitäkin riitti tällä systeemillä jokaiselle halukkaalle

- vaatimatonkin työ toi riittävän elintason, ei tarvitttu tukia palkan päälle kun hintatasokin oli järkevä

- töissä sai nauraa räkäisesti ja kertoa härskejäkin vitsejä, nyt murjotetaan ja kärsitään mt-ongelmista

Listaahan voisi jatkaa loputtomiin, mutta eiköhän tuosta jo pointti tule esiin.

Kommentit (194)

Vierailija
161/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena minusta tuntuu, nyt ollaan otettu takapakkia koko 2000-luvun kun äärioikeisto on tuonut Amerikan höttöä Suomeen, jossa mies haluaa lisää valtaa ja oikeuksia ja olla perheen pä, ilman vastuuta ja velvollisuuksia. 

Tämä näkyy väkivalta tilastoissa, joka viikko kuolee yksi tai kaksi naista perheväkivallan uhrina ja tekijä on puoliso. Ja myös miehet tap pavat toisiin. 

Ja se näkyy naisten turvattomuutena. Yhä useampi nainen ei halua  elää parisuhteessa eikä lapsia.  Naisvaltaisille aloille on pitänyt palkata vartijoita, palkkaamaan naisten turvaa. 

Vierailija
162/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä silloin oli paremmin kuin nyt. Ei täydellistä mutta moni asia oli paremmin. 

- Asunnotkin oli parempia.

- Vähäisemmilläkin tuloilla pääsi omistusasuntoon kiinni.

- Ihmiset osasivat sentään vähän käyttäytyä.

- Kouluissa oli kunnon kuri.

- Puoliso löytyi usein siitä kenen kanssa alettiin seukkaamaan. Ei tarvinnyt loputtomiin etsiä.

Vaihtaisin milloin tahansa 80-luvun elämään. Silloin kaikille halukkaille oli töitäkin. Vajaakuntoisillekin.

Ei nettiä. Ei älypuhelimia, ei kännyköitä, ei tabletteja, ei kannettavia. Tietokone maksoi kuukauden palkan. Kaikki asiat piti hoitaa virastoissa. Kaupatkin oli auki vain 5 päivää viikossa. Ja oli sitä työttömyyttä silloinkin. Taisit itse olla lapsi 80-luvulla ja muistat vaan hauskat telkkariohjelmat ja vapauden?

Täytin 18 vuotta 80-luvulla ja opiskelin ja olin kesätöissä. Muistan oikein hyvin kuinka mukava ja toiveikas vuosikymmen se oli. Ja hyvä naisille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiintiöistä on ollut paljon puhetta, mutta missä sellaisia muka on oikeasti käytössä!?

En tiedä ainuttakaan paikkaa ja silloin kun nainen palkataan yhtään mihinkään tehtävään (paitsi hoitaja, aspa, siivooja) on hän merkittävästi pätevämpi kuin kukaan mies.

Ja joo totta, kukaan ei halua kiintiöpaikkaa, mutta eipä sellaisia taida olla olemassa.

T. Talousjohtaja yksityisellä sektorilla

Tässä pari uutista aiheesta:

Pörssiyhtiöillä on pari vuotta aikaa täyttää EU:n määräämät sukupuolikiintiöt mistä löytää pätevät naiset hallituspaikoille?

https://yle.fi/a/3-12682543

Parlamentti hyväksyi säännöt tasa-arvon edistämiseksi pörssiyhtiöiden hallituksissa

EU:n kaikkien suurten pörssiyhtiöiden täytyy lisätä aliedustetun sukupuolen hallituspaikkoja heinäkuuhun 2026 mennessä.

Pörssiyhtiöiden hallituspaikat eivät ole työpaikkoja vaan niitä yleensä hoidetaan oman työn ohessa. Niistä ei makseta palkkaa, vaan korvauksia, osassa on joku kuukausikorvaus, osassa yhtiöitä kokouksiin osallistumisesta korvaus. Jonkun verran on hallitusammattilaisia, jotka istuvat monen eri yhtiön hallituksissa. 

Vierailija
164/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan myös että mies elättää mukisematta koko perheen.

Vierailija
165/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten maailmassa tulo ei riipu työstä. Vaan voi valita enemmän mitä tekee, henkistä vai fyysistä, ja pidetään huoli että kaikille riittää. Vapaus. Ei sohellus.

Vierailija
166/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, eikö 1800-luku ollut miesten? Eikö keskiaika ole miesten aika? Eikö kaikki ajat sitten kivikauden jälkeen ole olleet miesten? Ja nyt kun katsoo kolmen vanhan papan yrittävän jakaa maailman keskenään, eikö nytkin ole ns miesten aika? 

Milloin sinusta ap ns naisten aika on alkanut? 

Vierailija
167/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan myös että mies elättää mukisematta koko perheen.

Minustakin se olisi ideaali. Valitettavasti suuri osa naisista on eri mieltä. Minulle olisi sopinut hyvin, että perheellisillä miehillä on parempi palkka.

Vierailija
168/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin aikuisena 40v alaa hoitajaksi, kun sitten sain ensimmäisen harjoittelijan 17v lähihoitaja pojan, kaunis kuin kuva, vähän arka ja epävarma, olihan kyseessä ensimmäinen harjoittelu, muistin miten aikuiset miehet kohtelivat minua tuon ikäisenä ensimmäisissä kesätöissä. Itselle kun ei tullut mieleen kuin ihailla hiljaa toisen nuorta kauneutta ja yrittää suojella kiukkuisen asiakkaiden pahimmilta hakkuilta.

Vierailija
169/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle kelpaisi, jos olisin mies. Naisena olen tyytyväinen, että ollaan noistakin ajoista eteenpäin päästy.

Naiset eivät mieti puolustautumista, koska naisten turvallisuus on aina ollut miesten tehtävä. Aikaisemmin naiset eivät päässeet päättämään asioista. Nyt naiset pääsevät päättämään asioista, mutta he eivät vieläkään mieti edes omaa turvallisuuttaan. Tämä turvattomuus on seurausta siitä.

Tämä turvattomuus on seurausta poliitikkojen ja puolueiden kannoista, ei niinkään naisten. Ja koska edelleen naiset ovat vähemmistönä päättävissä elimissä, niin oikeasti sun pitäisi tästä asiasta syyttää miehiä - itsesi mukaanlukien.

Vierailija
170/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla oli muuten häpeä olla yh-äiti. Muistan, että synnärillä 1975 hoitajat vttuili naapuripedin nuorelle äidille tosi rumasti. Vasta myöhemmin tajusin, että nuori nainen oli pyöräyttänyt äpärän. Ja kyllä - sitä sanaa käytettiin. Se oli naisen vika, jos aviottomia lapsia oli. Ei miehen. 

Vierailija
171/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle kelpaisi, jos olisin mies. Naisena olen tyytyväinen, että ollaan noistakin ajoista eteenpäin päästy.

Naiset eivät mieti puolustautumista, koska naisten turvallisuus on aina ollut miesten tehtävä. Aikaisemmin naiset eivät päässeet päättämään asioista. Nyt naiset pääsevät päättämään asioista, mutta he eivät vieläkään mieti edes omaa turvallisuuttaan. Tämä turvattomuus on seurausta siitä.

Ketä vastaan pitää puolustautua? Miehiä!

Vierailija
172/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Naiset saa jo teini-ikäisestä miettiä, mitä reittiä kulkea pimeällä kotiin, vaihtaako tien puolta jos joku omituinen vastaantulija, mitä tehdä jos joku idiootti stalkkaa jne. Eipä se ole miesten tehtävä vaan ihan naisten oma tehtävä.

Politiikassa on ihan molempia sukupuolia päättämässä suuremmista linjoista eikä mikään lopputulos liene "sinun inhokkisukupuolesi syytä".

Vierailija
173/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli siinä se että oli tulevaisuus.

Silloin pystyi oikeasti elättämään itsensä työnteolla.

Oli paljon sellaista joka oli paremmin.

Vierailija
174/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei kyllä kelvannut silloinkaan vaikka nuorempi olin. M.54

Vierailija
175/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessa sai helposti töitä. Varsinkin kun oli nätti nuori tyttö. Sitä sitten saikin kuulla jatkuvasti asiatonta kommentointia ulkonäöstä ja oli sellaista häirintää, joka nykyisen lain mukaan olisi rikollista. Mutta sitä vaan yritti sinnitellä  a nauraa mukana ja ajatella, että ehkä tämä jossain vaiheessa helpottuu. Onneksi nyt vanhana saa olla rauhassa. Olen onnellinen nykyisten nuorten naisten puolesta, että asiat ovat menneet parempaan suuntaan.

Vierailija
176/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisetkin voivat paremmin siihen aikaan kuin nyt.

Kerrohan, millä tavalla sinun elämä oli silloin parempaa kuin nyt?

No, Dingon konsertti Korpilammella, kesät mökillä maaseudulla kyläkaupassa mac-mehujää 90 penniä, kaikki korttelin lapset talvella iltapäivisin pihoilla lumisotaa tai lätkää, telkusta tuli Velipuolikuu ja McGyver, kevätjuhlassa laulettiin Jo joutui armas aika, vappuna pelkkäarkkinapallo riitti suureen iloon, pitääkö luetella lisää?

Mikään noista ei kuulosta erityisen houkuttelevalta. 😄

Mutta meille miehille tuossa listassa on monia upeita juttuja, joita kaipaa 80-luvulta.

Vierailija
177/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan monen ihmisen olot olleet todella huonot -70 luvun Suomessa, mutta nyt ollaan kyllä kokomuksen varkauden jälkeen, tästä tulonsiirrosta pienituloisilta rikkaille aivan uuden edessä ja toivottavasti pystyn tekemään tähän merkittävän jäljen historiaan.

Vierailija
178/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, Dingon konsertti Korpilammella, kesät mökillä maaseudulla kyläkaupassa mac-mehujää 90 penniä, kaikki korttelin lapset talvella iltapäivisin pihoilla lumisotaa tai lätkää, telkusta tuli Velipuolikuu ja McGyver, kevätjuhlassa laulettiin Jo joutui armas aika, vappuna pelkkäarkkinapallo riitti suureen iloon, pitääkö luetella lisää?

Mutta meille miehille tuossa listassa on monia upeita juttuja, joita kaipaa 80-luvulta.

Tervemenoa Iraniin tai Afkanistaniin. Saudi-Arabiaa voi myös kokeilla.

Vierailija
179/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa naisista on muuttunut. Se osa jolla ei ole itsevarmuutta, naisellista vartaloa ja libidoa. Kapinoivat sitä kansanosaa vastaan, jotka voivat vapautuneesti kertoa ja kuulla härskejä vitsejä loukkaantumatta ja joille pakarasta puristaminen on osoitus kiinnostuksesta ja saattaa parhaassa tapauksessa johtaa molempia tyydyttävään seksiin.

Kuinka kertoa olevansa seksuaalirikollinen, ilman että kertoo suoraan olevansa seksuaalirikollinen..

Sitten vielä väitätte että r.iskauskulttuuri tulee ulkomailta, samalla kun suomalaiset miehet edustaa tuollaisella julkisella ja elukkamaisella keharitason raiskisfantasioinnilla.

Vierailija
180/194 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaipaat siis lapsuuttasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme