Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n inhottava Oulu-pääkirjoitus

Vierailija
15.01.2026 |

Olipa ilkeä kirjoitus. Lisäksi kirjoittaja ei tunnu oikeasti ymmärtävän Oulusta mitään. Todella kummallisia, virheellisiäkin väitteitä. En ole varmaan koskaan lukenut yhtä huonoa pääkirjoitusta. 

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011725712.html

Kommentit (875)

Vierailija
821/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko kommentoijat itse, miten eri tavalla eri ihmisryhmiin suhtaudutte? Joku oli sitä mieltä, että lestadiolaisten nimittely on ok, vaikka joku siitä loukkaantuisikin. Sitä ei kuulemma ole tarpeen lopettaa heidän pyynnöstään. N-sanan käyttö on lopetettu nimenomaan siksi, että he, joita asia koskee, ovat sitä itse toivoneet. Hyvin on oppi mennyt siinä suhteessa perille. Vielä 60-luvun oppikirjoissa n-sana oli ihan sanana muiden joukossa.

Meillä tuo sana ei ole nimittelyä vaan se on lyhennys. Eikä minun lapseni ketään hauku. Lestoja meillä ei ole

Vierailija
822/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lesta, lessu, lestis, lestaämmä, v***n lesta, lestanpenikka, vain muutamia mainitakseni, ovat tälläkin palstalla esiintyneitä nimityksiä eikä niitä kukaan moderoi. Läpi menee että heilahtaa. Koulussa opettaja puuttuu, jos joku sanoo n- tai r-alkuisen sanan (niin kuin oikein onkin), mutta lestaa saa huutaa mielin määrin. Suomi on tasa-arvoinen maa, toiset ovat vain tasa-arvoisempia kuin jotkut muut. Ja aikuiset näyttävät puheillaan lapsille ja nuorille mallia.

Itse toivotatte ei-veeällät helvettiin. Lue hoitokokouksista mitä väkivaltaa liike on käyttänyt hoitokokouksissa. Kohta poistuu  tämä viesti

Olet sitä mieltä, että 70-luvun hoitokokoukset aiheuttavat sen, että sinun lapsesi saa koulussa nimitellä minun lastani?

Jestas. Meillä ei ole kyseistä liikettä. Kirjoituksessa on helpompi käyttää lyhyttä sanaa. Onko sinusta oikein että ihmisiä kiusattiin hoitokokouksissa jopa niin että lapset olivat näkemässä miten vanhempia nöyryytettiin ?? Tämä kaikki tapahtui Pyhän Hengen vaikutuksessa ?? Srk on erehtymätön vai ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tämän yhden joukon uhriutuminen. Monesta asiasta loukkaannutaan : tietystä aiheesta ei pitäisi pitää näyttelyä Pääsiäisenä, Jouluna ei pitäisi tehdä juttua alueen päälehteen ihmisistä, jotka eivät vietä joulua jne. Tiettyä sanaa ei saa käyttää, koska MINÄ loukkaannun. Jos liikettä arvostellaan, niin joku kommentoi, miten maailmanloppu on lähellä, koska uskovia vainotaan ! Kommenteissa on useasti toteamus näimme uskomme ? Itselle usko on henkilökohtainen enkä arvioi toisen uskoa. 

Miksi alapeukkuja ? Ettekö lue paikallista lehteä ?

Vierailija
824/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaahan nyt oululaiset vain päästä yli tuosta. Ettehän te tavalliset ihmiset ole vastuussa siitä mitä kaikkea ikävää Oulussa on. Toisaalta on ihan liikuttavaa, miten moni puolustelee omaa kaupunkiaan ihan viimeiseen asti. 

no mä en ainakaan stadilaisena enää puolustele woke-hesoja🤣

Sehän on ihan ymmärrettävää, ettet puolustele. Minä en ole edes stadilainen kuten ei varmaan suurin osa tämän palstan kirjoittajista. Silti nämä oululaiset jostain syystä haukkuu nimenomaan helsinkiläisiä. Ihan käsittämätön vastakkainasettelu. Myös se on käsittämätöntä, miten jotkut ei vaan näköjään pysty ottamaan kritiikkiä vastaan. 

Vierailija
825/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaahan nyt oululaiset vain päästä yli tuosta. Ettehän te tavalliset ihmiset ole vastuussa siitä mitä kaikkea ikävää Oulussa on. Toisaalta on ihan liikuttavaa, miten moni puolustelee omaa kaupunkiaan ihan viimeiseen asti. 

Sehän on ihan ymmärrettävää, ettet puolustele. Minä en ole edes stadilainen kuten ei varmaan suurin osa tämän palstan kirjoittajista. Silti nämä oululaiset jostain syystä haukkuu nimenomaan helsinkiläisiä. Ihan käsittämätön vastakkainasettelu. Myös se on käsittämätöntä, miten jotkut ei vaan näköjään pysty ottamaan kritiikkiä vastaan. 

Ja se sinun kritiikkisi oululaisia kohtaan on?

Vierailija
826/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla menee nyt ihan puurot ja vellit sekaisin. Tämä tapaus on lähtenyt siitä, että HS on haukkunut oululaisia, ei toisin päin. 

Vierailija
827/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksessa on helpompi käyttää lyhyttä sanaa.

Yo. kirjoittaja varmasti käyttää lyhyttä n*kru sanaa myös kirjoituksessa, on kätevää.

Vierailija
828/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo. kirjoittaja varmasti käyttää lyhyttä n*kru sanaa myös kirjoituksessa, on kätevää.

Hohhoijaa. Lesta sanassa ei ole mitään pahaa. 

Sinä pahoitat mielesi ihan turhaa. Uhriudut

Vierailija
829/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinulla menee nyt ihan puurot ja vellit sekaisin. Tämä tapaus on lähtenyt siitä, että HS on haukkunut oululaisia, ei toisin päin."

Ymmärrätkö, että HS ei todellakaan ole sama kuin helsinkiläiset. HS on valtakunnallinen lehti. Jos HS on haukkunut oululaisia, mitä epäilen, niin haukkukaa te oululaiset vain HS:ää. Syyttömiä tavalliset helsinkiläiset ihmiset siihen ovat, mitä jotkut HS:n toimittajat kirjoittelevat. Mutta tuskinpa HS:n toimittajakaan on oululaisia ihmisiä arvostellut, vaan Oulua kaupunkina, ja tästä olette nyt ottaneet itseenne. 

Vierailija
830/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä kirjoittaa yksi tyhmä juntti (helsinkiläisen nimitys oululaisille tässä ketjussa) hoksauttaa, että lukekaapa tätä ketjua vähän pitemmältä matkalta ajatuksen kanssa, onko pysytty alkuperäisessä aiheessa. 

Vierailija
831/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni n-sanassa ei ole mitään vikaa, sehän tarkoittaa mustaa tai tummaihoista, mutta koska asianomaiset itse kokevat sen halventavaksi, en sitä tietenkään käytä. Se on kunnioitusta ko. ihmisiä kohtaan. Saman toivoisin toimivan myös muiden vähemmistöjen kohdalla.

Vierailija
832/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinulla menee nyt ihan puurot ja vellit sekaisin. Tämä tapaus on lähtenyt siitä, että HS on haukkunut oululaisia, ei toisin päin."

Ymmärrätkö, että HS ei todellakaan ole sama kuin helsinkiläiset. HS on valtakunnallinen lehti. Jos HS on haukkunut oululaisia, mitä epäilen, niin haukkukaa te oululaiset vain HS:ää. Syyttömiä tavalliset helsinkiläiset ihmiset siihen ovat, mitä jotkut HS:n toimittajat kirjoittelevat. Mutta tuskinpa HS:n toimittajakaan on oululaisia ihmisiä arvostellut, vaan Oulua kaupunkina, ja tästä olette nyt ottaneet itseenne. 

Miksi edes osallistut koko keskusteluun, jos et ole lukenut kyseistä pääkirjoitusta? Kyllähän siinä tietyille ihmisryhmille sysättiin aivan kohtuuttomasti vastuuta Oulun ongelmista.

Vierailija
833/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni n-sanassa ei ole mitään vikaa, sehän tarkoittaa mustaa tai tummaihoista, mutta koska asianomaiset itse kokevat sen halventavaksi, en sitä tietenkään käytä. Se on kunnioitusta ko. ihmisiä kohtaan. Saman toivoisin toimivan myös muiden vähemmistöjen kohdalla.

Mikä vähemmistö olette 🤣

Vierailija
834/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näköjään joku rasisti nolaamassa itseään 🤭

Vierailija
835/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vähemmistö olette 🤣

Jos lestadiolaisia tarkoitat, koska heistähän tässä on ollut puhe, ovathan he selvä vähemmistö. Heitä on alle 2 % Suomen väestöstä (100 000 / 5,6 milj.). Vähemmistöön voi kuulua mm. kielen, uskonnon tai etniseen ryhmään kuulumisen osalta. (peda.net)

Vierailija
836/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhan sanalaiset ovat sitten vähemmistön vähemmistö 🤭

Vierailija
837/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei kykene ottamaan vastaan kritiikkiä, ei edes rakentavassa hengessä esitettyä on kyse opportunismista. Se on eräänlaista sokeutta nähdä ja saati tunnustaa epäkohdat. Tietyillä alueilla opportunismi oikein loistaa ja itselle tulee mieleem politiikka.  Jos joku oman puolueen jäsen on käyttäytynyt huonosti tms se painetaan villaisella tms.

Vierailija
838/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opportunismi tarkoittaa kyllä oman edun tavoittelua, eikä kyvyttömyyttä ottaa vastaan kritiikkiä.

Vierailija
839/875 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä näköjään joku rasisti nolaamassa itseään 🤭

En käytä n-sanaa,r-sana on meidän alueella ihan ok, se tulee ruotsin kielestä. Sanonko Ruotsin puolella asuville, etteivät saa käyttää omaa kieltään ?? Ja vielä kerran : lesta sana on ihan ok. Jos jollakin alueella ei ole, niin voivoi. Maailmassa tapahtuu paljon pahempia asioita kuin joku sanan käyttö

Vierailija
840/875 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ja ne jotka eivät kykene ottamaan vastaan kritiikkiä ovat opportunisteja. Mitään ei saa kritisoida vavaan kaikki on hyvin ja oikealla tolalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan