Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n inhottava Oulu-pääkirjoitus

Vierailija
15.01.2026 |

Olipa ilkeä kirjoitus. Lisäksi kirjoittaja ei tunnu oikeasti ymmärtävän Oulusta mitään. Todella kummallisia, virheellisiäkin väitteitä. En ole varmaan koskaan lukenut yhtä huonoa pääkirjoitusta. 

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011725712.html

Kommentit (875)

Vierailija
801/875 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/smliiga/a/758fd285-3bcc-43a9-b4b2-466e99d7feb4

"Järkyttävän huono ilmapiiri. Kärppien syöksykierre ravistelee koko Oulua. Lähdimme etsimään syitä seuran sukellukselle. Sisäpiiriläiset eivät säästele sanojaan: 'Kuoppaa on kaivettu pitkään.'"

Liioittelua.  Ei ravistele yhtään

Vierailija
802/875 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako Oulu kirjoittaa samanlaista arvostelua Helsingistä?

Saa, mutta tokkopa vastaavaa julkaistaisi maan suurimmassa lehdessä eli Hesarissa, joten se jäisi monelta näkemättä, luulen. 

Se oli Hs, jossa kirjoitus. Kirjoitus ei ollut Helsingin kaupungin kirjoitus Oulun kaupungista. Kirjoita sinä Hesariin vaikutelma Helsingistä. Älä uhriudu 😉 maailmanloppu ei ole tulossa 

Hesarin kirjoitus, kyllä, ja todella omituinen ja ikävä kirjoitus Oulusta, sapettiko Oulun saama asema kulttuuripääkaupunkina Hesaria vai mikä tuon takana oli? Niin tai näin, Helsinki on ollut minun suosikkikaupunkini Suomessa ja asun siellä mieluummin kuin muuttaisin Ouluun, jota en toki niin hyvin tunne, mutta nykykehityksen myötä en ole Helsingin ykkösasemasta itselleni enää varma. Oudoksuin joka tapauksessa kirjoituksen asennetta Hesarissa, entisessä suosikkimediassani.

-Se jolle vastasit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/875 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi l-st- sana on kiellytty ketjussa ? 

Vierailija
804/875 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ihmettelet tosiaan, miksi haukkumasana on bannattu? Kummastelet varmaan n--kerinkin bannaamista?

Vierailija
805/875 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ihmettelet tosiaan, miksi haukkumasana on bannattu? Kummastelet varmaan n--kerinkin bannaamista?

Ei se ainakaan meillä päin haukkumasana ole. N-sana ei ole koskaan kuulunut sanavarastooni. R-ss- on , koska se on meidän murteessa ok. 

Vierailija
806/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ainakaan meillä päin haukkumasana ole. N-sana ei ole koskaan kuulunut sanavarastooni. R-ss- on , koska se on meidän murteessa ok. 

No en minäkään n-sanaa ole pitänyt haukkumasanana, kuten ei varmaan suurin osa suomalaisista aieemmin muutenkaan. 20-30 vuotta sitten ei olisi käynyt mielessäkään, että siinä on mitään loukkaavaa, mutta tietenkin nykypäivänä saa olla jo täysin tynnyrissä kasvanut, jos ei ole tietoinen siitä, että se koetaan loukkaavana. Eikä senkään käyttöä voi perustella sillä, että ei meidän murteessa se ole loukkaava.

Vierailija
807/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesta, lessu, lestis, lestaämmä, v***n lesta, lestanpenikka, vain muutamia mainitakseni, ovat tälläkin palstalla esiintyneitä nimityksiä eikä niitä kukaan moderoi. Läpi menee että heilahtaa. Koulussa opettaja puuttuu, jos joku sanoo n- tai r-alkuisen sanan (niin kuin oikein onkin), mutta lestaa saa huutaa mielin määrin. Suomi on tasa-arvoinen maa, toiset ovat vain tasa-arvoisempia kuin jotkut muut. Ja aikuiset näyttävät puheillaan lapsille ja nuorille mallia.

Vierailija
808/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lesta, lessu, lestis, lestaämmä, v***n lesta, lestanpenikka, vain muutamia mainitakseni, ovat tälläkin palstalla esiintyneitä nimityksiä eikä niitä kukaan moderoi. Läpi menee että heilahtaa. Koulussa opettaja puuttuu, jos joku sanoo n- tai r-alkuisen sanan (niin kuin oikein onkin), mutta lestaa saa huutaa mielin määrin. Suomi on tasa-arvoinen maa, toiset ovat vain tasa-arvoisempia kuin jotkut muut. Ja aikuiset näyttävät puheillaan lapsille ja nuorille mallia.

Itse toivotatte ei-veeällät helvettiin. Lue hoitokokouksista mitä väkivaltaa liike on käyttänyt hoitokokouksissa. Kohta poistuu  tämä viesti

Vierailija
809/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään n-sanaa ole pitänyt haukkumasanana, kuten ei varmaan suurin osa suomalaisista aieemmin muutenkaan. 20-30 vuotta sitten ei olisi käynyt mielessäkään, että siinä on mitään loukkaavaa, mutta tietenkin nykypäivänä saa olla jo täysin tynnyrissä kasvanut, jos ei ole tietoinen siitä, että se koetaan loukkaavana. Eikä senkään käyttöä voi perustella sillä, että ei meidän murteessa se ole loukkaava.

Sinä olet kasvanut ja elät edelleen tynnyrissä, jos luulet, että muiden pitää lopettaa jonkun sanan käyttö, jos se loukkaa sinua. Eihän se maailma sillä tavalla pyöri, että kaikesta loukkaannutaan . Lapsuuskavereihini kuului hellari ja jehovalainen. Kavereita edelleen ; jehova on päässyt omien sanojen mukaan irti hommasta ja hellari on edelleen hellari. Ja oli ja on kaveripiirissä myös vasuriperheen lapsi; ei mitään ongelmaa meillä ole keskenämme ollut.

Pois nyt tynnyristä

Vierailija
810/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei nimitelty ketään. Arvaan, että olet Pohjois-Pohjanmaalta ? 

Vierailija
811/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tämän yhden joukon uhriutuminen. Monesta asiasta loukkaannutaan : tietystä aiheesta ei pitäisi pitää näyttelyä Pääsiäisenä, Jouluna ei pitäisi tehdä juttua alueen päälehteen ihmisistä, jotka eivät vietä joulua jne. Tiettyä sanaa ei saa käyttää, koska MINÄ loukkaannun. Jos liikettä arvostellaan, niin joku kommentoi, miten maailmanloppu on lähellä, koska uskovia vainotaan ! Kommenteissa on useasti toteamus näimme uskomme ? Itselle usko on henkilökohtainen enkä arvioi toisen uskoa. 

Vierailija
812/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatteko kommentoijat itse, miten eri tavalla eri ihmisryhmiin suhtaudutte? Joku oli sitä mieltä, että lestadiolaisten nimittely on ok, vaikka joku siitä loukkaantuisikin. Sitä ei kuulemma ole tarpeen lopettaa heidän pyynnöstään. N-sanan käyttö on lopetettu nimenomaan siksi, että he, joita asia koskee, ovat sitä itse toivoneet. Hyvin on oppi mennyt siinä suhteessa perille. Vielä 60-luvun oppikirjoissa n-sana oli ihan sanana muiden joukossa.

Vierailija
813/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toivotatte ei-veeällät helvettiin. Lue hoitokokouksista mitä väkivaltaa liike on käyttänyt hoitokokouksissa. Kohta poistuu  tämä viesti

Olet sitä mieltä, että 70-luvun hoitokokoukset aiheuttavat sen, että sinun lapsesi saa koulussa nimitellä minun lastani?

Vierailija
814/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sitä mieltä, että 70-luvun hoitokokoukset aiheuttavat sen, että sinun lapsesi saa koulussa nimitellä minun lastani?

Tätä en itse ymmärrä. Minkään muun ryhmän suhteen ei kaivella jatkuvasti historiaa niin paljon kuin lestadiolaisten. Vain kaikki virheet tunnutaan muistavan ja niitä jaksetaan vatvoa yhä uudelleen ja uudelleen.

Joka ikisestä kansasta ja ryhmästä ja liikkeestä ja muusta löytyisi vaikka mitä kauhisteltavaa historian varrelta, kun lähtisi kaikkea muistelemaan ja kaivelemaan. 

Vierailija
815/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tämän yhden joukon uhriutuminen. Monesta asiasta loukkaannutaan : tietystä aiheesta ei pitäisi pitää näyttelyä Pääsiäisenä, Jouluna ei pitäisi tehdä juttua alueen päälehteen ihmisistä, jotka eivät vietä joulua jne. Tiettyä sanaa ei saa käyttää, koska MINÄ loukkaannun. Jos liikettä arvostellaan, niin joku kommentoi, miten maailmanloppu on lähellä, koska uskovia vainotaan ! Kommenteissa on useasti toteamus näimme uskomme ? Itselle usko on henkilökohtainen enkä arvioi toisen uskoa. 

Usko on henkilökohtainen, mutta Raamatussa tulee esille myös se, että myös uskovien yhteyttä tarvitaan ja että myös teoilla voi kieltää uskonsa.

Tåhän liittyy yksi kaikista harhaanjohtavimmista käännösvirheistä suomenkielisessä Raamatussa: "omatunto" on alkuperäiskielellä sekä hyvin monien muiden maiden käännöksissä sanatarkemmin muodossa "yhteistieto", mikä viittaa siihen, että Raamatun sanan ymmärtämisessä ja Jumalan tahdon löytämisessä tarvitaan yhteistyötä, keskustelua, pohdintaa, yhteistä tulkintaa asioista jne. Jos vain yksin Raamattua lukee ja tulkitsee, menee hyvin herkästi harhaan. 

Vierailija
816/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako Oulu kirjoittaa samanlaista arvostelua Helsingistä?

Saa, mutta tokkopa vastaavaa julkaistaisi maan suurimmassa lehdessä eli Hesarissa, joten se jäisi monelta näkemättä, luulen. 

Se oli Hs, jossa kirjoitus. Kirjoitus ei ollut Helsingin kaupungin kirjoitus Oulun kaupungista. Kirjoita sinä Hesariin vaikutelma Helsingistä. Älä uhriudu 😉 maailmanloppu ei ole tulossa 

Hesarin kirjoitus, kyllä, ja todella omituinen ja ikävä kirjoitus Oulusta, sapettiko Oulun saama asema kulttuuripääkaupunkina Hesaria vai mikä tuon takana oli? Niin tai näin, Helsinki on ollut minun suosikkikaupunkini Suomessa ja asun siellä mieluummin kuin muuttaisin Ouluun, jota en toki niin hyvin tunne, mutta nykykehityksen

Näin oululaisena kiitän viestistäsi ja avarakatseisuudestasi! Ihmetyttää kyllä toisinaan tuo, että niin paljon puhutaan suvaitsevaisuudesta, toisenlaisuuden ymmärtämisestä, kaikkien hyväksynnästä jne., mutta sitten julkaistaan tuollaisia hyvin tunkkaisia kirjoituksia täynnä ennakkoluuloja ja -asenteita, kantoja jotka selvästi tehty vain huhupuheiden ja mutu-tuntuman perusteella ja jotka ottavat ylipäätään hyvin negatiivisen asenteen jonkin alueen ihmisiä kohtaan.

Vierailija
817/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaahan nyt oululaiset vain päästä yli tuosta. Ettehän te tavalliset ihmiset ole vastuussa siitä mitä kaikkea ikävää Oulussa on. Toisaalta on ihan liikuttavaa, miten moni puolustelee omaa kaupunkiaan ihan viimeiseen asti. 

Vierailija
818/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa uskonnoissa on se, että sisäpuolella olevat pelastuvat, mutta ulkopuolella oleville käy huonosti. Ulkopuolella olevien erilaiset uskomukset torjutaan, jotta oma usko ei horjuisi. Ei se ole ainoastaan lestadiolaisilla. Fras mis mista täytyy ex-lestadiolaisena sanoa, että sellaista ei esiintynyt ainakaan seuroissa. Ilmapiiri oli aina mukava. Jätin lestadiolaisuuden vain sen vuoksi, koska vei talkoineen tavattomasti aikaa.

Vierailija
819/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaahan nyt oululaiset vain päästä yli tuosta. Ettehän te tavalliset ihmiset ole vastuussa siitä mitä kaikkea ikävää Oulussa on. Toisaalta on ihan liikuttavaa, miten moni puolustelee omaa kaupunkiaan ihan viimeiseen asti. 

no mä en ainakaan stadilaisena enää puolustele woke-hesoja🤣

Vierailija
820/875 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vl-liikkeessä opetetaan, että vain tähän liikkeeseen kuuluvilla on taivaspaikka kuoleman jälkeen. Arvatkaapa mihin miljoonat ja miljardit ihmiset päätyvät, kun maallinen meno päättyy? Eiköhän vl-liike ole hankkinut oman maineensa omilla (harha)opeillaan ihan itse. Ja vuosikymmeniä jatkuneella kaksinaismoralismilla myös.

Minulle on se ja sama, mikä minun maineeni on. En voi niin hyvin käyttäytyä, että olisin salonkikelpoinen joidenkin ihmisten mielestä. Mutta toivon, että kun te täällä koette oikeutetuksi nimitellä lestadiolaisia, antaisitte kuitenkin lastenne kasvaa ennakkoluulottomiksi ja nykyaikaisiksi ihmisiksi, jotka hyväksyvät moninaisuuden. Kerran eräältä oppilaalta kysyttiin, miksi hän nimittelee luokkatoveriaan rumalla tavalla (kyse oli vammaisesta oppilaasta). Vastaus puistatti: niin meidän iskäkin sanoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan