Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n inhottava Oulu-pääkirjoitus

Vierailija
15.01.2026 |

Olipa ilkeä kirjoitus. Lisäksi kirjoittaja ei tunnu oikeasti ymmärtävän Oulusta mitään. Todella kummallisia, virheellisiäkin väitteitä. En ole varmaan koskaan lukenut yhtä huonoa pääkirjoitusta. 

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011725712.html

Kommentit (751)

Vierailija
561/751 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ei arvosteta korkeakulttuuria?

Miksiköhän esimerkiksi ympäri koko maata tullaan opiskelemaan Oulun AMK:n musiikkiosastolle, koska harvasta paikasta saa opetusta niin tasokkaalta ja kuuluisalta laulunopettajalta kuin Soile Isokoski.

Hänen ja oppilaidensa konsertit ovat aina uskomattoman hienoa kuultavaa.

Vierailija
562/751 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlaisesta vaikeudestakin voi tehdä brändin. Kääriä sen huumoriin. Luultavasti oululaiset tämän tietävätkin.

En suostu uskomaan että olisivat esim tosikkoja tai kaikkea mistä heitä syytetään. Pelkkä erilaisuus ei voi olla rikos. Tai suomalaisena pysyminen, mistä kyllä varmaan kamppaillaan sielläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan Oulukin kyllä panostaa joukkoliikenteeseen, kuten vaikka Tampere. Siellä raidehankeet ovat sysänneet kaupungin kehityksen ihan uudelle tasolle. Eri asia on kuinka reitin varrelle saataisiin lisää käyttäjäkuntaa. Käytännössä se edellyttäisi muutoksia kaavoitukseen. Se on vaikeaa kaupungissa, jota on vuosikymmenet kehitetty pelkästään autoilun ehdolla. Yksi elävän kaupungin piirre on, että ihmisiä asuu riittävän tiheästi.  Se mahdollistaa hyvän palvelutason ja väestöpohjan. Tällä hetkellä Oulun paras palvelutaso on kaupungin pohjoisosassa sijaitsevassa kauppakeskuksessa eikä keskustassa. 

Vierailija
564/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmeissäni lueskellut tätä ketjua: aikuiset (?) ihmiset käyvät täällä veristä taistelua siitä, kuka on suurin ja kaunein ja omaa agendaa vielä tehostetaan vastapuolta mollaamalla ja toisesta heikkouksia etsien (ja keksien). Samaan aikaan isot, isoilla egoilla varustetut pojat kalistelevat sapeleitaan ja kilpailevat siitä, kuka on maailman todellinen johtaja. Samaan aikaan saamme uutisista lukea, että esim. Espanjassa kymmenien perheiden elämä on äkisti muuttunut heidän menetettyään läheisiään. Mikään ei ole siellä ennallaan ja hyväkin elämä on peruuttamattomasti muuttunut.

Olen suht pitkän elämäni aikana oppinut, että elämä on tässä ja nyt. Tulevaisuudesta emme tiedä, mutta maailmanlaajuisesti ei hyvältä näytä. Eikö kannattaisi jokaisen tehdä ainakin mielessään päivittäinen lista siitä, mitkä asiat ovat vielä hyvin? Minusta siihen listaan voisi joka päivä lisätä sen, että tulen toimeen ihmisten kanssa. Minulla ei ole tarvetta pönkittää omaa egoa toisia alas painamalla. Heillä saa olla oma maailmankatsomuksensa ja minulla on omani. Mutta silti olemme toistemme lähimmäisiä.

Vanhemmat ihmiset ovat kertoneet - ja se on helppo uskoa - että koskaan ei ole Suomen kansa ollut niin yhtenäinen kuin sodan aikana. Otetaan tavoitteeksi se, että voimme olla yhtenäisiä rauhankin aikana. Pelättävissä on, että ainakin nuoremmat sukupolvet tulevat vielä sodan kokemaan.

Vierailija
565/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset  ovat  Suomen  juutalaisia,  joita   haukutaan   ja   inhotaan  siksi,  että  heitä pidetään  jotenkin  erilaisina  kuin  valtaväestöä.   Media   pitää  tätä  vastakkainasettelua  yllä.  Käsittämätöntä  nykyaikana, ettei ihmiset  saa  uskoa  ja elää  niin  kuin  haluavat   ilman  jatkuvaa  maalitusta   ja  mollausta.

Vierailija
566/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset  ovat  Suomen  juutalaisia,  joita   haukutaan   ja   inhotaan  siksi,  että  heitä pidetään  jotenkin  erilaisina  kuin  valtaväestöä.   Media   pitää  tätä  vastakkainasettelua  yllä.  Käsittämätöntä  nykyaikana, ettei ihmiset  saa  uskoa  ja elää  niin  kuin  haluavat   ilman  jatkuvaa  maalitusta   ja  mollausta.

Tässä häiritsee tuo että totutetaan lukijamassa median arvovallalla tietyn ihmisryhmän jatkuvaan kielteiseen leimaamiseen ihmisoikeuspuheella (koska tämä luultavasti annetaan perusteluksi). Kyse on kuitenkin kansan pakottamisesta yhtenäisyyteen elämänarvoiltaan ja -tavoiltaan vääränlaisiksi määritellyt ulossulkemalla. Tämä ei tietenkään tule onnistumaan ja siksi koko yritys on äärimmäisen hölmö älykkäiksi oletetuilta ihmisiltä.

Vierailija
567/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmeissäni lueskellut tätä ketjua: aikuiset (?) ihmiset käyvät täällä veristä taistelua siitä, kuka on suurin ja kaunein ja omaa agendaa vielä tehostetaan vastapuolta mollaamalla ja toisesta heikkouksia etsien (ja keksien). Samaan aikaan isot, isoilla egoilla varustetut pojat kalistelevat sapeleitaan ja kilpailevat siitä, kuka on maailman todellinen johtaja. Samaan aikaan saamme uutisista lukea, että esim. Espanjassa kymmenien perheiden elämä on äkisti muuttunut heidän menetettyään läheisiään. Mikään ei ole siellä ennallaan ja hyväkin elämä on peruuttamattomasti muuttunut.

Olen suht pitkän elämäni aikana oppinut, että elämä on tässä ja nyt. Tulevaisuudesta emme tiedä, mutta maailmanlaajuisesti ei hyvältä näytä. Eikö kannattaisi jokaisen tehdä ainakin mielessään päivittäinen lista siitä, mitkä asiat ovat vielä hyvin? Minusta siihen listaan voisi joka päivä lisätä sen, että tulen toimeen ihmisten kanssa. Minulla ei ole

Muuten allekirjoitan, mutta tässä taistelussa Oulu yrittää puolustautua, ei hyökätä. Ei oululaisilla ole mitään Helsinki-vihaa omalta puoleltaan. En voisi kuvitella tuollaista pääkirjoitusta pohjoisen lehdessä, tai ainakin tyyli olisi asiallisempi.

Eli aikuiset ihmiset yrittävät nollata Oulun, vaikka useista viesteistä selvästi paistaa läpi se, etteivät he oikeasti, siis aikuisten oikeasti, tiedä ollenkaan millaista elämää Oulussa vietetään. 

Vierailija
568/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä häiritsee tuo että totutetaan lukijamassa median arvovallalla tietyn ihmisryhmän jatkuvaan kielteiseen leimaamiseen ihmisoikeuspuheella (koska tämä luultavasti annetaan perusteluksi). Kyse on kuitenkin kansan pakottamisesta yhtenäisyyteen elämänarvoiltaan ja -tavoiltaan vääränlaisiksi määritellyt ulossulkemalla. Tämä ei tietenkään tule onnistumaan ja siksi koko yritys on

Tarkennan viestiäsi: "ei tietenkään tule onnistumaan" - > ei toivottavasti tule onnistumaan. Lisäksi sana hölmö on hyvin positiivisesti ajateltu tässä yhteydessä. Tilalla voisi myös käyttää sanaa "vaarallinen". 

Vierailija
569/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika raju vertaus, mutta myönnän, että pääkirjoituksesta tuli vahvasti sellaiset vibat että tietty porukka pitäisi saada poistettua, heidän äänensä tukahdetettua ja eri tavoin ajattelevien tulisi ajaa heidät jollain tavalla pois.

Pääkirjoituksesta tuli todella ikävä ja jopa hieman epämiellyttävä olo. Sen sanoma oli yksinkertaisesti se, että perinteisten arvojen ylläpitäjät pitäisi jollain tavalla hävittää ja "kukistaa" antaen täysin vääristeltyjä ja todellisuudesta irtautuneita esimerkkejä ja luoden paikkansapitämättömiä vertauksia.

Tympeä, sivistymätön ja jopa vaarallinen pääkirjoitus. 

Vierailija
570/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa ei arvosteta korkeakulttuuria?

Miksiköhän esimerkiksi ympäri koko maata tullaan opiskelemaan Oulun AMK:n musiikkiosastolle, koska harvasta paikasta saa opetusta niin tasokkaalta ja kuuluisalta laulunopettajalta kuin Soile Isokoski.

Hänen ja oppilaidensa konsertit ovat aina uskomattoman hienoa kuultavaa.

Oulu kelpaa asuinpaikaksi Soile Isokoskelle mutta ei etelän "sivistyneistölle" (tai ainakaan Hesarin toimitukselle).

Todellisuudessa vain aito juntti ja (r-sana) voi olla niin ymmärtämätön maailmasta, että ei ole realistista käsitystä muusta maailmasta, edes Suomesta, eikä edes halua saada sellaista. Varmaan kuvittelevat, että Afrikassakaan ei muuta tehdä kuin venytetään kauloja ja syödään ihmisiä

Vierailija
571/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oululaisiin näköjään osuu ja kalahtaa kovaa tuo kirjoitus, koska puolustautuvat noin verisesti. Itse olen Oulussa lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt ja sieltä pois muuttanut, ja ymmärrän hyvin myös ne syyt, miksi siellä ei todellakaan kaikki viihdy. Eikä minulla ole syytä mollata oululaisia. Vinkkinä kuitenkin: oma kulpa näyttää kovin erilaiselta, kun sitä tarkastelee välillä kuplan ulkopuolelta. 

Vierailija
572/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi kirjoittaja: Voit yrittää kaunistella Turun tilannetta, mutta totuus on se, että missään muualla Suomessa ei ole ollut yhtä kiihkeää purkuvimmaa kuin Turussa. Eikä tämä vanhan tuhoaminen ole päättynyt jonnekin 70-luvulle, vaan kaupungissa on sattunut säännöllisesti ihan viime aikoihin asti näitä kummallisia "itsestään syttyneitä" vanhojen rakennusten paloja sun muita.

Itsellä on vaikea edes käydä kyseisessä kaupungissa, koska tunnen sen historiaa ja tiedän, miltä moni paikka ja alue voisi näyttää, jos sitä ei olisi saastuttanut Turun tauti.  

Vierailija
573/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi olla sitä mieltä, että mitään ei ole tehty väärin, vaikka ennen vireän kaupungin keskustassa liiketilat ammottavat tyhjyyttään? Ehkä nyt sentään jotain kannattaisi tehdä toisin, jotta porukat ei menisi autoillaan peltomarketteihin vaan kaupungin keskustan saisi virkeäksi. 

Vierailija
574/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Truth hurts

Vierailija
575/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oululaisiin näköjään osuu ja kalahtaa kovaa tuo kirjoitus, koska puolustautuvat noin verisesti. Itse olen Oulussa lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt ja sieltä pois muuttanut, ja ymmärrän hyvin myös ne syyt, miksi siellä ei todellakaan kaikki viihdy. Eikä minulla ole syytä mollata oululaisia. Vinkkinä kuitenkin: oma kulpa näyttää kovin erilaiselta, kun sitä tarkastelee välillä kuplan ulkopuolelta. 

Olen asunut monessa eri paikassa Suomessa ja myös ulkomailla enkä ymmärrä Hesarin asenteellista pääkirjoitusta. En yhtään ihmettele, jos oululaiset haluaisivatkin puolustautua. Outoa olisi, jos kukaan ei välittäisi tuollaisesta suorastaan epäasiallisesta, tietyt ihmisryhmät maalittavasta kirjoituksesta, jossa lisäksi oli niin suuria asiavirheitä, että ne olisi (ja on ollut) helppo todistaa paikkansapitämättömiksi monin esimerkein. 

Vierailija
576/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan/ketkähän tässä ovat omasta kuplassaan? Ei kai vain olisi ennemmin helsinkiläiset kuin oululaiset? Oulu ei ole kehottanut Helsinkiä hankkiutumaan eroon mistään ihmisryhmästä. 

Vierailija
577/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin ja Oulun vastakkainasettelu on kyllä suuri. Ei liene väärin sanoa, että ensimmäisessä jalansijaa ovat saaneet juuri woke-vasemmistolaiset ja jälkimmäisessä woke-oikeistolaiset arvot ja ajatukset. Käytännössä nämä kaksi kaupunkia eroavat todella paljon liberaali-konservatiivi -akselilla. 

Helsingistä käsin Oulu saatetaan nähdä konservatiivisena ja takapajuisena kaupunkina, joka on juuttunut kehityksessään ja arvoissaan savupiipputeollisuuden kaudelle. 

Vastaavasti Oulusta käsin Helsinki näyttäytyy liian liberaalina: liikaa erilaisia etnisyyksiä, ruokavalioita, seksuaalisuuksia ja sukupuolia ts. "pilalla" ja valkoinen yksityisautoileva puulla taloaan lämmittävä lihaa syövä suomalainen nähdään sorrettuna ja väärin ymmärrettynä.

Hesari kyllä tuossa ajatui vähän samalle tielle kuin oululaisetkin eli syntipukki löydettiin lestadiolaisista. Todellisuudessahan lestadiolaiset ilmentävät alueella vaikkapa klassisen musiikin perinnettä enemmän kuin valtaväestö.

Se, että Oulu lukeutuu ns. "raamattuvyöhykkeeseen" ei yksin selitä tätä eroavuutta Etelä-Suomen suuriin kaupunkeihin. Kyse on osin siitä, että Oulusta muuttaa varsinkin liberaalia nuorta väkeä etelän kasvukolmioon, ja konservatiiviset aatteet kumuloituvat tämän seurauksena. Yhteisö sosiaalisen kontrollin kautta ylläpitää arvojen ja elämäntapojen siirtymistä.

Vierailija
578/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi olla sitä mieltä, että mitään ei ole tehty väärin, vaikka ennen vireän kaupungin keskustassa liiketilat ammottavat tyhjyyttään? Ehkä nyt sentään jotain kannattaisi tehdä toisin, jotta porukat ei menisi autoillaan peltomarketteihin vaan kaupungin keskustan saisi virkeäksi. 

Ei täällä kukaan ole sitä mieltä, että kehitettävää ei olisi. Mutta miksi kaikki negatiivinen olisi vain tiettyjen vähemmistöjen syytä Oulussa? Miten lestadiolaisten syy on se, että "liiketilat ammottavat tyhjyyttään"? Heitähän kirjoitus maalitti kaikista eniten ja hyvin suoraan viittasi siihen, että perinteisten arvojen tukahduttamisella Oulu saataisiin nousuun (en kyllä ymmärrä itse, miten tämä tapahtuisi ja miten woke-porukka saisi paremmin täytettyä nämä liiketilat kuin yritteliäät lestadiolaiset).

Vierailija
579/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuuden merkitystä liioitellaan paljon Oulusta puhuttaessa.

Lisäksi myös heihin liittyy paljon ennakkoluuloja, jotka eivät vastaa todellisuutta. Esimerkiksi jollakulla voi todella olla kokemus, että yhteisössä on "sosiaalinen kontrolli", mutta paljon on myös niitä, jotka eivät näin koe.

Esimerkiksi itse koen eläväni hyvin vapaata elämää lestadiolaisena, kukaan yhteisöstä ei pyri kontrolloimaan minua. Olen siinä mukana omasta vapaasta tahdostani ja halustani.

Jos jonkun voi ajatella kontrolloivan elämääni, niin se on Jumala. Haluan elää rehellisesti Raamatun opetuksen mukaan, ja itse koen saavani vastaanottaa vl-liikkeen keskeltä tätä Raamatun mukaista opetusta ja sanomaa. Joku muu voi löytää sen muualta, minä olen löytänyt sen lestadiolaisuudesta.

-vl (korkeakoulutettu, monipuolisesti kulttuuria harrastava ja kulttuuritapahtumissa säännöllisesti käyvä taidealan ammattilainen, jos nämä faktat nyt pitää mainita tässä yhteydessä).

Vierailija
580/751 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi myös mieli mainita täällä joitakin eri alojen huippuammatilaisia, jotka esimerkiksi näkyvät säännöllisesti uutisissa ja joita haastatellaan lehdissä, jotka pitävät luentoja yliopistoissa ympäri maailmaa, ovat Suomen kärkeä klassisen musiikin osalta (esim. pärjänneet kansainvälisissä kilpailuissa), jne., ja jotka ovat lestadiolaisia, mutta en viitsi yksittäisten henkilöiden nimiä alkaa tässä mainitsemaan.

On ihan täyttä valetta, että lestadiolaiset olisivat jotenkin "kehityksen esteenä". Lestadiolaiset eivät uskalla ja jaksa alkaa tekemään tällaisia vaatimuksia, mutta koen, että Hesarin pitäisi tehdä oikaisu tuosta pääkirjoituksesta, joka leimasi ja syytti yhteisöä monesta asiasta täysin perusteetta. 

- se taidealalla työskentelevä lestadiolainen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän